Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3419 ggr
Irmelinis
8/22/15, 1:49 PM

Olika typer av Dvärgvädur?

Ni som åker mycket på utställningar, finns det flera olika typer av dvärgvädur? Högrest, låg, kraftig, smäcker osv… Eller ser man bara den maffiga, runda, trubbnosiga typen på utställningar? 

Vilket typ av utseende föredrar ni själva hos dvärgväduren?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Fridaaaa
8/22/15, 1:57 PM
#1

Jag gillar dvv rex utseende. Deär i regel lite slankare och så.

Jag gillar inte dvv med allt för trubbigt ansikte. Zelda är pågränsen. Messi verkar inte så så trubbigt ansikte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
8/22/15, 2:52 PM
#2

De ska vara trubbiga och maffiga enligt standarden, men såklart finns det kaniner som inte följer standarden. Jag föredrar de rastypiska dvärgvädurarna, det är ju en av anledningarna till varför jag har och avlar på rasen!🙂

Irmelinis
8/22/15, 3:07 PM
#3

Intressant! Ni får väldigt gärna lägga ut bilder som förklarar vilken typ ni gillar eller inte gillar! Håller själv på att bilda mig en uppfattning om hur rasstandarden ser ut på olika individer i verkligheten, vilka detaljer man ska titta på och vad som kan vara mindre önskvärt.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
8/22/15, 3:24 PM
#4

Gillar Messis, inget platt ansikte

Zelda har inte så platt heller

Dvärgvädur rexutseende (fast helst andra färger)
Den gillar jag

Men gillar inte denna typen av dvv så mycket

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
8/22/15, 5:20 PM
#5

#2 Jo, absolut att det finns de som inte är rastypiska, jag menade mer ifall det på utställningar finns två olika typer (ibland föredrar ju en viss domare en viss typ av kropp som kanske inte är så trubbig men ändå följer standarden, t.ex), eller om alla som ställs ut har den här maffiga, runda kroppen och huvudet? 

#4 Håller med dig, verkligen. Messi är snygg och slank, men han är ju ung. Hoppas han får ha kvar sitt långa, fina huvud och smala bröst och höfter. Hur såg hans föräldrar ut? 

Jag gillar inte heller den helt runda typen som du visar på sista bilden. Men jag antar att det är den som går hem på utställning. Den ser närapå osund ut, faktiskt (ta inte illa upp ni som har runda, små gosetroll!)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
8/22/15, 5:22 PM
#6

#5 Ja det är det som är mer standarden den sista där men inget jag föredrar.

Hoppas på det :) Föräldrarna hade inte det platta :)
(fått tillstånd att använda bilderna av uppfödaren)
PicturePicture

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Irmelinis
8/22/15, 5:27 PM
#7

Han är väldigt lik sin pappa! Jättefina båda två. Långa, fina öron och inget rynk på nosen, hihi. 

Vid vilken ålder brukar de "maffa" på sig och bli kraftigare? Är det olika för hanar och honor vid vilken ålder de växt färdigt?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
8/22/15, 5:31 PM
#8

#7 Visst är han :D Tycker det med :)  stora öron hihi :D

Evigheter sedan jag hade renrasig dvv från unge, så minns inte helt, men Messi är 5½ månad nu ungefär. Tycker de brukar ändå göra det sist precis som hundar, efter 7-8 månaders ålder tycker jag nog.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovisch nr2
8/22/15, 5:53 PM
#9

Själv är jag mer för den kraftiga dvärgväduren när det gäller utseende men tycker också om de som har slankare kroppsform. Däremot tycker jag mer om dvv rex  när man pratar mentalitet men huvudformen på dem tycker jag mindre om, om jag ska vara helt ärlig. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Fridaaaa
8/22/15, 5:54 PM
#10

#9 jag tycker att dvv brukar ha bättre mentalitet än dvv rex. Dvv är mer envisa, spralliga, kräver mer än dvv,tycker jag i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovisch nr2
8/22/15, 6:02 PM
#11

#10 Är mer för spralliga kaniner :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[AnimalLover1]
8/22/15, 6:12 PM
#12

Aldrig varit på utställning ^^

Men tycker att dvv rexar är väldigt vackra. Och min hona är väldigt vacker, lång hals och inte alls rastypisk 😃

Irmelinis
8/22/15, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Jag gillar också min normalpälsade dvärgvädurs utseende, men hon är ju också ung ännu och kanske blir mer rund och trubbig när hon blir äldre. Önskar hon kunde stanna i den formen hon har nu 😃 Kanske därför jag dras till dvv satin, de är ofta av den lättare typen. 

Sally har inte ett jättesmalt huvud, men det är ändå ganska avlångt och fint, fast inte lika lång nos som Messi. Men hennes föräldrar har båda rätt runda, stora huvuden så hon kanske breddar sig lite sedan också (tyvärr..). Hennes öron är superfina, tycker jag (men kanske inte enligt standarden), och jag älskar hennes kraftiga och breda baktassar, har aldrig sett så stora på en dvärgras förut. Både Hermelins (teddy) tassar och Sirius (dvv satin) baktassar ser jätteklena ut i jämförelse… 🤔

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Irmelinis
8/22/15, 7:00 PM
#14

#9 Ja, håller med. Huvudformen på en del dvv rex är rätt extrem, kantig och väldigt lång och utdragen på nåt vis. Där skulle jag gärna se lite (bara en aning) mer knubbighet hos rexarna. 

#12 Har du en bild på din hona? Vill gärna se de som inte är rastypiska också🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[AnimalLover1]
8/22/15, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Den grå kaninen är honan. Tycker hon har en lång nacke till skillnad mot hanen, dock så har hon inte ett så långt ansiktet. Visst kan det bero på att han kurar ihop sig men han är ändå ganska kompakt (antar att det är rastypiskt?). :)

Fridaaaa
8/22/15, 7:31 PM
#16

#13 Tycker hon är jättesöt! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovisch nr2
8/22/15, 7:36 PM
#17

#14 Det är precis så jag tycker, att vissa kan vara lite för kantiga. :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Smultrondraken70
8/22/15, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Molly (dvv rex) har ett fint litet ansikte tycker jag:))

[RC1393]
8/22/15, 9:34 PM
#19

#5 Nja, beror mer på Vilken färg? det handlar om. Viltgrå och svart är man t.ex. mycket hårdare med vad gäller utseendet eftersom man kommit längre där. De japantecknade som jag har är väldigt snipiga och inte alls lika maffiga. Tycker det är jättetråkigt att man snällbedömer svåra färger och frångår standarden i högre grad i bedömningen där. Hade kaninen på min profilbild varit helfärgad hade hon inte haft höga poäng, men hon har 93,5 otroligt nog. Detsamma gäller färg, hade hon varit en japaner hade hon inte heller haft så höga poäng (om ens godkänd) med den teckningen.

Irmelinis
8/23/15, 10:19 AM
#20

#14 Jag ser vad du menar med huvudet och nacken. Är hanen också normalpälsad eller är han rex? Att vara kompakt verkar vara väldigt rastypiskt, hehe, honan har ialla fall ett kompakt huvud :) Intressant att jämföra. 

#18 Ja, precis! Hon har ett väldigt vackert ansikte och huvud, lite rundat och kortare, det ser man inte ofta på dvv rexar! (Även Fridas rexpälsade Ella är väldigt snygg i kropp och huvud) Är Mollys föräldrar rexar eller är de normalpälsade rexbärare?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Irmelinis
8/23/15, 10:33 AM
#21

#19 Ja, så klart… det verkar vettigt att de vanligare färgerna har kommit längre, det har du rätt i. Hur snälla är de när de bedömer de ovanligare färgerna, är det allvarliga avvikelser från standarden som får höga poäng? (du får gärna visa exempel med bilder om du har) 

Förstår vad du menar om att man inte ska vara för snäll, jag antar att de vill hålla kvar utställarna och ge dem en chans genom att ge bra poäng till de individer som ialla fall ligger närmast standarden. Hur såg bedömningen ut på kaninen på din profilbild? Vad fick hon höga resp. låga poäng på?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
8/23/15, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

#21 Men samtidigt ska bedömningen hårdna efter några år tycker jag. Många domare bedömer lika snällt idag som för flera år sedan. Japantecknade dvärgvädurar har ju ändå funnits ganska länge menar jag. 

Hon gavs 19/20 på rasprägel och presentation, men hon har flaxiga öron och är snipig. Punkten kroppsform där hon fick 18/20 är vi överens, även pälsens täthet (9/10) men kvalitet tycker jag de dömt fel. Systern till denna har bra slag i pälsen och får samma poäng som denna som har nästan noll slag i pälsen. Färg kan jag nog också hålla med om, 10/10, men sedan teckningen får 18,5. Nog för att hon är en av de bättre japantecknade dvärgvädurarna men så bra är hon inte om man följer standarden någorlunda noggrant. 

Bilder från i höstas, jag har tappat allt vad ordning heter i mina fotomappar nuförtiden…

[RC1393]
8/23/15, 11:28 AM
#23

Nu gör ju bebispälsen att hon ser lite flammigare ut i fälten än hon faktiskt är, så hon är lite snyggare i verkligheten.

Smultrondraken70
8/23/15, 11:37 AM
#24

#20 vet faktiskt inte men är ska ta reda på det är själv nyfiken:) ja hon är väldigt lik Fridas Ella, även i kroppen. Ella är riktigt snygg:))

Fridaaaa
8/23/15, 11:40 AM
#25

tack vad härliga ni är! Just nu är hon dock inte så snygg med fällande och solblekt haha

Lite bättre hihi :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ravynsfair
8/23/15, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Själv föredrar jag utställningsvarianterna. 
Presenterar gamlingarna Coccos och Blue, båda utställda såklart 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Peak303
8/23/15, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#27

Jag själv föredrar djur som påminner om standarden så mycket som möjligt. Såhär står det i standarden:

_"Öron
_22-30 cm långa från öronspets till öronspets. De är fästa i två kraftiga öronknutor på huvudet och hänger rakt ner. Framifrån ska öronen se ut att gå i en svag konvex (inåtvänd) båge.

_Huvud
_Dvärgvädurens huvud ska vara kort och kraftigt med konvex nosrygg, fylliga kinder och bred panna. Ju kortare och rundare huvud, ju bättre!"

Okej det kan finnas fina kaniner som inte följer standarden också. Men de man oftast ser är väldigt snipiga, smala och konstiga typer. Vilket inte riktigt är min grej. Jag vill gärna se de där nallebjörns huvudet och gärna korta och runda i kropparna. 

Första två bilderna är Pingu, 95p x5 och Svensk Champion. 
Bild 3 ser ni Laban (<-) och Pingu (->). Laban är ställd på 93p med 1p avdrag pga att han hade kissat ner hela sig. 
Bild 4 är Laban igen. Han är mer högrest i kroppen än vad Pingu är. 

Bild 5 är Ivana, en rysstecknad dvärgvädur. Hon är utställd på både 93 i B-klass och 92,5 i A-klass. Detta var då hon har något längre päls och hade tappat lite av sin färg. Men annars är hennes typ väldigt fin! 🙂

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Irmelinis
8/23/15, 6:36 PM
#28

#22 Jo, det är sant. Det håller jag med om, att de måste "strama åt tyglarna" efter ett tag så att kraven på att följa standarden blir lite högre, annars stannar ju utvecklingen av. Jag gillar hennes lite mer snipiga ansikte (är ju ingen fan av runda boll-huvuden) för det är ändå väldigt fint format. Hon är jättefin! Vad menas med "slag i pälsen"?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
8/23/15, 6:38 PM
#29

#25 Va? Klart hon är! Tänk om våra kaniner skulle se likadana ut hela tiden, vad tråkigt det skulle bli! 😉 Kul att hon ändrar färg och pälsform 😃 😍

Ella är ju rex och slankare än rasstandard-dvv, men hon har ändå samma goa bulliga kinder, sååå söt!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
8/23/15, 6:52 PM
#30

Fast just det här, från standarden, gillar jag nog inte riktigt 
"Ju kortare och rundare huvud, ju bättre!" 

Det kommer bli som inom hundrasaveln, kolla på mops,  fransk och engelsk bulldog till exempel,  där missbildningar kommer utvecklas på djuren (om det inte redan gjort det) för att extrema utseenden vinner priser på utställningar. Jag skulle vilja ha en mer exakt beskrivning, som på öronen, så här och såhär (i cm) lång eller kort ska nosen vara. Annars blir det att den som har kortast nos och bulligast huvud kommer få bättre poäng, och på nästa utställning kanske den individen tävlar mot en som har ännu kortare nos (om det ens är möjligt….) och till slut har vi deformerade individer i rasen, för att det inte finns en exakt riktlinje att gå efter, som dessutom ska vara på en rimlig och hälsosam nivå. Argumentet att vi gillar kaniner som ser gulliga och runda ut som trubbiga mopsar (hundrasen) är inte giltigt,  tycker jag. Utseendet får inte gå före hälsan. 

(förstår att min åsikt när det gäller detta kanske inte är så populär, men kom ihåg att jag pratar bara om utseende, jag menar inte att en kanin med "extremt" utseende är värdelös, absolut inte, alla är de individer som är värda att älskas och tas hand om på bästa sätt)

Nu går jag och gömmer mig under en stol.. för sånt här kan vara farligt att säga, man blir snabbt opopulär… 😞

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
8/23/15, 7:20 PM
#31

#29 Hihi sant 😉
Tänk om hon kunde vara lika social och go som hon är söt xD

#30 Ja ju rundare/plattare dessto större risk med tänderna har jag hört på kanin, men vet inte hur pass det stämmer.
Håller med kring Avel på mops mfl. Avlas mer på utseende än hälsa :/ Samma med perser och exotic t.ex på katter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
8/23/15, 7:46 PM
#32

#30 Jag håller med dig om att det bör hållas på en hälsosam nivå. Mina har i alla fall inte haft problem, vilket jag är glad över. Och jag hade inte avlat mot kortare nos än vad mina har haft. Det är som åsikterna jag har om engelsvädur. Jättefina kaniner i all ära. Men öronen är för extrema. Att dem kan slita sönder dem själva.. Av att bara gå.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
8/23/15, 8:11 PM
#33

Japp, vad är nyttan för de engelska vädurarna med sådana öron? Ingen alls.

Har sett en hel del både Dvärgvädur, Lilla Tysk och Fransk Vädur som ser väldigt ihoptryckta ut, massor av överflödigt skinn (är det skinn eller fett?) som täcker tassarna, hängiga ögonlock, små ögon som göms i rynkor av hud och rynkor ovanför nosen… syns knappt att det faktiskt är en kanin.  Och de verkar ha fått höga poäng… 

#27 Dina är runda och fina, men ser ialla fall inte överviktiga ut som många andra, Pingu och Laban är väldigt snygga och har andra former som inte är helt klotrunda på huvudet, med lagom tunga öron. Nosen kunde varit aningens längre och mer markerad på Ivana (bara i mitt eget okvalificerade tycke!)men hon har en himla snygg kropp och hållning 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
8/23/15, 8:18 PM
#34

Zelda har fin form nu 👍 Var överviktig när hon kom. Men många tycker att de är lagom när de var som näör hon kom, tyvärr, precis som många andra djurslag.

Nedan är hur hon såg ut när hon kom.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Irmelinis
8/23/15, 8:23 PM
#35

#34 Hon har ändrats massor! Nu kan man se hennes stora ögon, och nosen träder fram mycket bättre när hon inte har ett lager hud (eller fett) ovanpå. Och titta på ryggen och magen, stooor skillnad. Hennes fina form på öronen och huvudet kommer fram ordentligt. Du har gjort ett jättefint jobb med henne, hon är 100 ggr finare och ser mycket mer hälsosam och pigg ut nu. 

(har sett flera andra bilder på henne också, så baserar inte min åsikt endast på dessa två foton)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
8/23/15, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Vår Satinrex Bosse:) tycker inte han har ett "snipigt" utseende som den pälstypen har ibland, utan ett ganska lagomt spetsigt/trubbigt kaninansikte:)

Irmelinis
8/23/15, 8:31 PM
#37

Ja Bosse är en snygging! Inte snipig alls, tycker jag. Fina, långa öron, markerad nos (inte bara en stor konvex bulle 😉) , goa kinder och kurviga former på huvudet. 😍Vilken uppfödare/linjer kommer dina rexar ifrån?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
8/23/15, 9:31 PM
#38

#35 tack! :) Fult med hakpåsen dock men men den kommer inte att försvinna men den har minskat :) Mycket bättre nu och nu får hon inte blandningar mm heller :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
8/23/15, 9:36 PM
#39

#37 dom kommer från en uppfödare utanför Nybro/Kalmar som heter Shabby Chic. Hon som föder upp heter Carolina Borgryd.

Peak303
8/23/15, 10:01 PM
#40

#33 Jo jag gillar typerna på Pingu och Laban med. Ivana ser lite annorlunda ut då hon är från tyska led och de har lite annan standard på sina djur(som jag tycker det ser ut som, men ändå lika). Sen avlar dem lite kors och tvärs på typ allt. :/

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Elsaharr
8/23/15, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag gillar när det är lite mittimellan. Inte när det är sådär jättesmala eller jättetrubbigt. Men om jag måste välja tar jag smalt huvud, de är oftast lite slankare vilket jag gillar. Jag gillar Dollys form på huvudet. :-) Tror nog hon får behålla det, hennes mamma och pappa har också rätt smalt :-) Länk till mamma Stina och pappa Jake :-) http://solbergaskaniner.weebly.com/nyheter.html

Zingo ;D

Annons:
Smultrondraken70
8/24/15, 7:18 AM
#42

#41 gillar också Dollys huvudform:)) hon är jättefin❤️

Exempeel
8/24/15, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Jag gillar formen på Exempel! Det är lite både och tycker jag. (:

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Exempeel
8/24/15, 8:42 AM
#44

Menade att skicka denna bild, men min mobil vill inte riktigt som jag vill.. (;

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Irmelinis
8/24/15, 10:12 AM
#45

#41 Dolly är jättefin, en bra blandning av båda sina föräldrar. Hennes mamma är väldigt vacker, vilken härlig färg! Andra skulle nog säga att hon är väldigt snipig antagligen, hon har goa runda kinder men väldigt smal skalle och smal nos. Det fanns många läckra kaniner på den hemsidan… 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
8/24/15, 10:17 AM
#46

Hur tidigt brukar man kunna se på ungar i en kull vilken som blir fin och rastypisk och vilka som inte blir det?
(visa gärna med bild vilka detaljer ni tycker är viktiga, hållning, huvudform, päls osv.. ) 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
8/24/15, 12:33 PM
#47

Svårt att säga då öronen inte riktigt är bra för ens de ligger hela tiden. Samt att de kan ju ställa sig upp igen. Men skulle väl säga att i denna kullen -> HÄR
Så kunde jag se någorlunda när de var ca 3v. Som du ser Lilla My ex. Hon tyckte jag blev väldigt fin vilket även Sniff blev. Lilla My ställdes sen på 94,5p men tyvärr något lång i kroppen som hon ärvt av sin mamma.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[RC1393]
8/24/15, 12:35 PM
#48

#46 Svårt att säga, förändringar kan ske längs vägen. Man följer mer utvecklingen än att se "stickprov" en viss vecka. Har jag en unge som var snygg vid 4 veckor men fulare vid 6 veckor så sparar jag hellre den som började ful men snyggat på sig under resans gång. 

Allt är egentligen viktigt, men vad jag väljer att spara beror på vad jag inte har sedan tidigare. Jag har störst problem med storlek, öron och kroppsform förutom teckningen. Jag vill helst spara en kanin av mindre storlek, med tungt hängande öron och en kort kropp med ett välbyggt kors. Pälsen lägger tyvärr domarna inte så hög vikt vid men jag vill gärna ha med den som avgörande mellan två kaniner. Jag kan sitta i timmar och stryka pälsar som slår tillbaka med en gång😇 Vad gäller hållning har jag aldrig haft problemet att ens behöva ta med det i beräkningen, mina står i princip perfekt på en gång på ett bord, bara honorna inte är i brunst precis då.

Annons:
Irmelinis
8/24/15, 12:44 PM
#49

#47 Superintressant! Vilka bra bilder du har på kullen också, jag ska studera bilderna noga och jämföra lite, se om jag kan lära mig 🙂

#48 Mycket bra info om hur man kan tänka och vad man kan titta efter, tack! Låter logiskt att spara den som snyggar på sig med tiden, istället för tvärtom. Vad menar du med "pälsar som slår tillbaka" och "slag i pälsen"? Det är ett nytt uttryck för mig.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
8/24/15, 2:08 PM
#50

#49 När man stryker pälsen "åt fel håll" ska stråna "slå tillbaka på plats igen och inte mjukt återgå till ursprungsläget. Hur bra slaget är brukar variera mellan raser, dvärgvädur har i regel dåligt slag medan t.ex. belgisk hare har väldigt bra slag. Har sett när man försökt förklara med ljud, bra pälsar säger "frapp!" och dåliga pälsar "fjuuu…" när de går tillbaka till ursprungsläget😂

Peak303
8/24/15, 2:14 PM
#51

Jag skulle kunna fixa en video på bra och dåligt slag i pälsar. Nog för att de är på korsningar. Men principen ;D

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Peak303
8/24/15, 2:22 PM
#52

Om man kollar japanens päls så lägger den sig rätt nästan direkt. Medans den viltblåas tar ett tag. (nu är han i fällning dock, men principen) 🙂

https://instagram.com/p/6xBLoWp8Rp/

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
8/24/15, 3:24 PM
#53

Aha, nu förstår jag! (tack för videon!)

Så vad är då fördelarna med bra slag i pälsen? Att den är tätare, kraftigare? Dåligt slag, innebär det att pälsen är för mjuk eller för lång?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
8/24/15, 3:39 PM
#54

#47 Hur gamla är ungarna på deras sista bild? Är det vid 8 veckors ålder?

Filifjonkan blev väldigt lik sin mamma, samma form på huvudet och nosen och smal i kroppen, ser det ut som. Så fint med rysstecknat!

Too-Ticki däremot ser lite oproportionerlig ut, om inte bilderna luras. Väldigt litet huvud och för smal. Såg nästan ut som en hermelin när hon var liten. 

Sniff och Lilla My var väldigt lika när de var mindre, väldigt runda, kraftiga små ungar - man ser inte var ryggen slutar och huvudet börjar, så himla söta! 😃 Är den rundheten när de är små, ett gott tecken på en kompakt kropp? Även om Lilla My blev lite "för lång" sen…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
8/24/15, 3:45 PM
#55

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Peak303
8/24/15, 8:19 PM
#56

#54 Jo Too-Ticki såg något annorlunda ut. Men hon är ganska lik My som vuxen nu. Även hon har fått 94,5p. Sniff hamnade i kelhem och har därför aldrig blivit utställd. De sista bilderna tror jag dem är ca 10v. 🙂

Jag skulle vilja säga att jag sparar hellre ungar som är runda redan från start och en bit upp (tills de är typ 6v när jag bestämmer mig) än att ta en unge jag tror kan bli bra bara för att den inte ser bra ut som unge. 

Tyvärr sparade jag ingen från den kullen då vi skulle flytta. Annars hade jag sparat alla ur den kullen. Har även harry potter kullen som finns på hemsidan där den ungen jag trodde skulle bli finast tyvärr dog. Och ungen som överlevde fick helt okej kropp men väldigt strama öron.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
8/25/15, 10:29 AM
#57

#56 Tänk vad mycket det kan ändras när de växer upp ändå! 
Vad synd att det blev så i Harry Potter-kullen, är det en kombination du skulle vilja göra om? Vill du satsa på den färgen?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
8/25/15, 11:12 AM
#58

#57 Om man tänker på kombinationen som så med just de föräldrarna, så nej. 
Hanen tar jag gärna fler kullar efter. Men inte honan. Detta då hon var kantig, strama öron och inte alls "min typ av kanin". Var en dålig dialog mellan mig och säljaren så fick inte reda på allt jag ville veta. Innan transport ner ordnades. (nu äger jag ju bara hanen idag) Det som var målet med den kombinationen var ju chinchilla med blåanlag. Då hanen Pingu (vrö) är svart med blåanlag. Detta var för att sedan para de jag sparade med en annan som bar på vrö/chinchilla och/eller var blå. För att i slutänden får fram blå chinchilla. Men tyvärr sket sig min idé då jag bara parat in en massa enfärgat (vilket man gärna inte vill ha för att få bra mellanfärger på vilt) samt att platsen de bodde på inte var optimalt för mig att ha dem på. 

Så skulle jag starta upp med dvv igen skulle jag nog fortsätta på enbart vit rödögd och ev ryss. 🙂 Detta då jag vet var jag kan få tag i bra avelsmaterial och vet att det är bra djur!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
8/25/15, 12:39 PM
#59

#58 Det förstår jag att du skulle vilja, det är rätt stor skillnad på de du har som är vit rödögda/ryss och chinchillorna. Kul projekt annars, tror aldrig jag sett en blå chinchilla *kollar upp*

Så vad är då fördelarna med bra slag i pälsen? Att den är tätare, kraftigare? Dåligt slag, innebär det att pälsen är för mjuk eller för lång?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
8/25/15, 2:13 PM
#60

#59 satt och disskuterade "bra" päls med någon av de större uppfödarna tidigare. Men minns inte riktigt vad det var som sas. Kan kolla det imorgon när jag har tillgång till datorn igen :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
8/25/15, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#61

Den här killen har fina, runda föräldrar, men själv blev han ganska slank. Två av hans helfärgade syskon var runda och "bulliga" ända från början, medan Sirius och hans två vitörade systrar alla var av den mindre, smalare modellen. Tror ni han kan få ett vettigt utseende (lite närmare rastypisk iaf..) någon gång ändå, när han växt till sig? Eller är han för snipig? Han har så litet huvud tycker jag…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
8/25/15, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Tror han kan växa till sig, det gjorde vår Bosse ( när han var liten skämtade vi om att han såg ut som en vit mus:)) Lägger in en " bebisbild på Bosse när han var runt 6 månader, hur han ser ut i dag finns på bild i ett tidigare inlägg:))

Annons:
Smultrondraken70
8/25/15, 7:47 PM
#63

#62 och gör han det inte så är han fin som han är, gossen❤️

Irmelinis
8/26/15, 6:14 PM
#64

#63 Skönt att höra att din också var en smal liten mus när han var ung 😃 
Självklart kommer han vara lika högt älskad om han inte blir så rastypisk, jag frågar mest vad ni tror om hans utseende pga att jag vill använda honom i Avel senare. Har ingen lust att avla på individer som är väldigt orastypiska. Vilket han säkert redan är enligt vissa, hihi… 

Säg vad ni tycker, jag tar inte illa upp av en ärlig bedöming, även om den är negativ 🙂 🌺

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: