Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2474 ggr
aliiciaj
2015-08-11 23:57

Gjädjeskutt

Varför gör kaniner glädjeskutt och rusar omkring ibland? Om ni har kaniner som gör glädjeskutt, kan ni skriva hur gamla de är och hur de bor När de inte är i hagen? Har märkt sen mina kaniner blev helt frigående att de slutade göra glädjeskutt utomhus då. Vet inte om det beror på att de är lite mer "jämnt" glada nu eller något annat.

Annons:
Maleficum
2015-08-12 00:10
#1

Min är lösgående, straxt över ett år (helt blind) och är helt frigående och han gör glädjeskutt (som jag ser) nästan dagligen, ibland mer och ibland mindre. Oftast gör han det på kvällen/natten eller tidig morgon, är sällan han gör dem mitt på dagen utan då vilar han mest. När han får gå ut på tomten brukar det oftare komma lite glädjeskutt än om han är inne hela dagen.

Ibland kan jag "trigga" igång lite glädjeskutt och bus vilket ofta slutar med att han vill gosa extra mycket efteråt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

UniQz
2015-08-12 00:14
#2

Min kille är bara 10 veckor så kanske därför han har lite extra mycket fart i benen men han gör glädjeskutt och rusar runt typ hela tiden förutom om det är något nytt att undersöka eller om det är mysstund… :D Han bor i en 190*70*90 bur när jag inte är hemma + under natten, annars skuttar han runt fritt i hans rum där det bl. a. finns en soffa han älskar att race:a upp och nerför! ;D Varför dom gör det vet jag inte men tror det har med instinkter sen det vilda att göra, att dom "tränar på att fly"/dom musklerna eftersom iallafall Leo min kanin hoppar upp i luften, åt sidan, race:ar i slalombanor, "sparkar bakut" osv precis som dom gör i det vilda för att "vilseleda" rovdjur. :)

Trebit
2015-08-12 08:17
#3

Mina kaniner gör glädjeskutt och rusar, inne som ute, i Hage och i sele, både när de bodde frigående och nu i inneburar bredvid varandra (håller på att bonda dem). Har inte märkt någon skillnad direkt, kanske de nästan gjorde det mer när de bodde frigående? Då fick de själva bestämma när på dygnet de skulle rejsa, inte bara när de får vara ute fritt morgon och kväll. Den ena är strax över ett år och den andra börjar närma sig två år.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Happy-Bunny
2015-08-12 08:34
#4

Min kanin på 4 år går lös i ett rum och han gör fprtfarande rusningar och glädjeskutt både inne,ute i hagen, på promenader i koppel osv XD

Elsaharr
2015-08-12 10:41
#5

Upplever samma med mina, det var mer i början.

Zingo ;D

itiswhatitis
2015-08-12 12:46
#6

Min är snart 4 månader och brukar göra glädjeskutt när jag tar in honom så han får springa löst i ett rum på ca 18 kvm. Han gör små "tix glädjeskutt" som ser såå roliga ut 😃 Han bor i en utomhusbur på 110 x 55 cm.

Jag har aldrig sett en kanin som inte gör glädjeskutt ibland :)

Insta: isabellaroenne

Annons:
Irmelinis
2015-08-12 12:55
#7

Mina två lejonhuvade (2 år gamla) har inte gjort så väldigt många glädjeskutt när de var små heller, men nu när de är vuxna så har honan slutat med det helt (hon har viktigare saker för sig), medan den kastrerade hanen gärna busar till det då och då med lite race och glädjeskutt. Tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Oftast när de kommer ut i hagen, eller blir utsläppta på stor golvyta. 

Tror som #2 att de tränar sina flyktbeteenden, tillsammans med frihetskänslan de får när de blir utsläppta, som gör att det blir extra skuttigt. Nästan som när vi människor sträcker på oss för att stretcha ut armar och ben efter att ha suttit still en längre tid. Värmer upp kroppen, så att de känner sig både mentalt och f fysiskt förberedda på att vara på språng om de skulle behövas.

#0 Kanske har de så mycket annat att lägga energi på när de är frigående hela tiden? Eller så känner de sig såpass trygga att de inte behöver tänka på att "träna flyktbeteenden", de kanske inte känner sig stela i kroppen (och sinnet) efter att ha suttit i en bur hela natten. Jag vet inte…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

ra-17
2015-08-12 13:22
#8

Min hane på 2 år gör glädjeskutt & racar varje eller varannan kväll. Ibland även ute, fast mest när han är i vardagsrummet! Det är så gulligt!

emms
2015-08-12 14:18
#9

Mio som är 5 månader gör glädjeskutt varje dag. Mest morgon&kväll då han är som piggast men också mitt på dagen. Kul att se en klumpig kanin på runt 4 kg rusa omkring 😃

Muffin som är 7 gör nästan aldrig några längre. Blivit mindre och mindre och nu senaste 2 åren har det inte varit mycket alls. Kanske någon gång i månaden om ens det. Tror dom gör det mer när dom är yngre, är ju deras sätt att leka på. Vissa behåller barnasinnet längre än andra bara, precis som med oss människor 😉

Emma

Andreag00
2015-08-12 20:20
#10

han är 1 år och bor tillsammans med sin kompis i en 280cm bur

Wille, Puffe, Doris 

[Melbun]
2015-08-12 20:57
#11

Min var jättestudsig som liten. Är han ute så är han jättelycklig och springer fort och gör roliga skutt :) Hemma har det dock blivit mer sällan. Ibland brukar han helt random bara göra ett fyrfotahopp i luften x)

Irmelinis
2015-08-13 14:34
#12

#0 Gör dina kaniner glädjeskutt inomhus då?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aliiciaj
2015-08-13 14:39
#13

#12 Hahah nä inomhus ser de ut som att de tror att de är ninjor, de smyger fram och gömmer sig där det går :p Men tror att jag har alldeles för halt golv för att de ska kunna göra rusningar och bocksprång. Men har börjat fundera på om de kanske inte känner sig lika säkra när de är lösa på tomten, de kanske känner sig tryggare inne i hagen och då vågar de busa och leka mer. Så har börjat ha mina kaniner lite i hagen igen, för det känns nog tryggare både för mig som ägare och för dem :)

Annons:
Irmelinis
2015-08-13 22:31
#14

Ja, halt golv är inte bra… mina gör bara skutt och race på mattorna vi har, aldrig på trägolvet. Tror absolut att de har tankarna på andra håll när de går lösa, mycket annat att hålla reda på och kanske inte lika trygga heller.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: