Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1699 ggr
aliiciaj
7/17/15, 10:51 AM

Smal kanin

Min hermelin rex som jag köpte för några veckor tycker jag är väldigt smal. Hon är väl i rätt storlek för sin ålder (tre månader) men hon är väldigt benig. Hon är dock en rex, man kanske känner benen lite tydligare på dem. När jag fick henne gav jag henne fri tillgång till pellets, men hon är inte så intresserad av pellets så hon åt inte ens en halv dl om dygnet, hon tycker mer om att äta hö och gräs. Nu kan hon inte ha fri tillgång till pellets för hon bor med en annan kanin som mer än gärna äter upp all pellets då. Jag är lite emot att ge solrosfrön och sånt för att de ska gå upp i vikt, tycker de ska klara av att hålla hullet på hö och lite pellets. Men i detta fall kanske man måste komplettera med sånt, så är det ju med en del hästar också. Jag har kollat i hennes bajs och ser ingen mask eller så. Hon är inte kal i pälsen heller. Hon dricker väl ca 2 dl per dygn, och det är väl lite mer än min andra kanin, men ungkaniner brukar oftast dricka lite mer. Hon äter fodret cuni complete adult, och det fodret har 15 % protein, och vad jag vet ska ungkaniner ha ca 17 % i protein. Kan det bero på det? Att jag måste ge mer proteiner till henne. Hos mig har hon gått upp 200 gram på tre veckor, hon väger nu 0,7 kilo, och hennes vikt är väl i fas för hennes ålder. För uppfödaren trodde att hon skulle väga 1,2 kilo som vuxen. Men vikten säger ju inte så mycket, jag känner ju att hon behöver mer hull. Har ni något tips? på hur jag ska få henne att få lite mer hull på kroppen?

Annons:
Irmelinis
7/21/15, 12:25 PM
#1

Öka på pellets-givan lite och se om det ger nåt resultat? Det är ju annars ett bra foder du har valt till henne, men det kan ju vara individuellt vilka foder som funkar. Om ökad pelletsmängd inte hjälper, kanske du ska prova en annan sort som passar henne bättre.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aliiciaj
7/21/15, 12:59 PM
#2

#1 Jag försöker ge henne så mycket pellets som möjligt, men det är svårt då hennes burkompis gärna äter upp det. Sen är hon heller inte jätteförtjust i pellets, hon gillar mer gräs och hö. Men jag brukar försöka ha pellets i fickan hela tiden och ge henne lite då och då istället för att ge en stor mängd på en gång. Men om hon inte får lite mer hull snart får jag väl ta en tripp till veterinären och se om hon har någon ohyra eller något sånt.

Idlil
7/21/15, 10:39 PM
#3

Jag gav min ena havregrynsgröt! då utan salt och den var värmd i varmt vatten, annars kan den svälla i magen o orsaka problem. Hon gick upp sakta men säkert i vikt och sedan dess har hon hållit sig där, populärt är det också. Testa det o se, sedan kan du ge hel havre, de är mycket fett i o bra protein + energivärden :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

aliiciaj
7/21/15, 11:06 PM
#4

#3 Tack för tipset! Havre vill hon inte äta men ska testa havregrynsgröt :)

Idakarrlsson
7/21/15, 11:56 PM
#5

Vissa kaniner kan kännas lite "beniga" men fortfarande ha bra hull. Jag tycker inte du behöver byta pellets. Cuni complete är ett bra foder Du kan testa att blanda i lite havre. Om du ar problem med att kompisen äter upp pelletsen så får du helt enkelt lyfta bort en av dem så ninen kan äta ifred. :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Blaber100
7/22/15, 12:14 AM
#6

Har precis samma problem som du! Man känner ryggraden och revbenen jättetydligt.. Ska testa Havregrynsgröt, äter det själv varje dag.

Annons:
aliiciaj
7/22/15, 12:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har inte så mycket att ta på på henne, vet inte riktigt vart jag ska klappa på henne för allt är hårt på henne. Men det beror nog en del på att hon har väldigt kort rexpäls. Men skulle vilja ha lite mer "kött" att ta i på henne. Det som är lite jobbigt är att hon tappar lite matlust när inte burkompisen är där, hon kan äta några pellets när hon är själv men sen tröttnar hon. Men tycker att hon borde gått upp lite i vikt av att beta gräs hela dagarna, märker det på min andra kanin att hon tjockat till sig totalt av att gå på "bete". Men ska testa att ge havregrynsgröt, och sen ge henne lite mer proteiner via ärtor och sen försöka få i henne mer pellets. Bifogar med en bild på henne, man ser ju till och med att hon är ganska kantig och smal.

Upp till toppen
Annons: