Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 6164 ggr
aliiciaj
2015-06-14 11:49

Hoppkorsning temperament?

Jag funderar på att köpa en hoppkorsning i framtiden. Men jag undrar lite hur de är i temperamentet när de inte befinner sig på hoppbanan. Jag tycker att dvärgvädurar och lejonhuvad är lite för lugna, men jag vill å andra sidan inte ha en jättevild och temperamentsfull kanin. Jag tycker mycket om hermelinens temperament, men tycker att storleken är lite liten. Förstår att hoppkorsningar skiljer sig mycket från varandra beroende vad det är för raser i den, och individen spelar stor roll. Men ungefär hur skulle ni beskriva era hoppkorsningar? I vinter kommer jag förmodligen flytta till ett studentboende och endast bo i ett rum. Då skulle jag ha kaninerna boendes lösa i rummet inte i en bur. Och jag skulle inte kunna bygga upp hagar som de rastas i, utan jag skulle behöva rasta dem i sele utomhus. Är det för lite aktivering för en hoppkorsning? Tacksam för alla svar, även om man bara kan svara på en av mina frågor :)

Annons:
EmelieJosefine
2015-06-14 12:43
#1

Båda mina hoppkorsningar är väldigt lugna i buren men när dem hoppar, är i sele och i hagen så är dem som raketer!:)

aliiciaj
2015-06-14 13:37
#2

#1 Har dina hoppkorsningar mycket vädur eller hare i sig? :) Jag tror jag själv skulle vilja ha en med en del hare i sig, tycker de verkar passa mig mest. Sen vill jag helst ha en kanin som inte väger mer än 2,5 kilo, vilket vädurskorsningarna verkar göra ofta. Hur mycket väger dina?

Storip
2015-06-14 16:08
#3

Tänker att temperamentet är väldigt olika, även inom samma ras :) Skulle kolla med uppfödaren hur föräldradjurens temperament är.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Peak303
2015-06-14 18:07
#4

Är så olika från kanin till kanin. Det är som man säger att alla dvärgvädurar är underbara. Men det finns ju även de som inte ens kan hanteras. Är ju samma med hoppkaniner. :) Nog för att det brukar vara mer "go" i dem men skulle väl inte säga att mina hoppare är den andra lik i temperamentet. Min hona kan vara lite tjurig. Medan min vuxna hane är otroligt kelig så länge han inte har sele på sig. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Elsaharr
2015-06-14 21:51
#5

#4 Ja min kusin hade en dvv som var väldigt aggresiv och man fick lov att tjocka handskar när man skulle hantera :/

Zingo ;D

Kaninernasbästa
2015-06-15 07:18
#6

Kanske en blandis med hermelin och någon lite större?

Annons:
EmelieJosefine
2015-06-15 07:46
#7

#2 Min ena har både dvv och svensk hare, min andra har bla. Dvv och Gottlänning!:)

EmelieJosefine
2015-06-15 07:49
#8

Läste inte klart frågan, opsi! Min hoppkorsning på 3 år väger ca 3 kg ( övermatad i gamla hemmet ) Och min andra blir 4 mån i morgon, så ja jag jag kan inte säga så mycket om honom!

Evilina
2015-06-15 10:12
#9

#7 Med svensk hare, menar du en vild skogshare då?

Henni-Chan
2015-06-15 10:59
#10

När du ska köpa en kanin oavsett vad du ska ha den till, tycker jag det är viktigt att titta in kombinationen mellan föräldrarna. Även om en del säger att hoppkaniner kan ha mer temperament då betyder inte det att kel-/utställningskaniner inte har humör.

Jag tycker det bästa för dig är att kolla uppfödare i närheten av dig. Finns det någon klubb i närheten av dig? Många uppfödare är duktiga på att para ihop kanin med förare och många klubbar/medlemmar/uppfödare är oftast riktigt hjälpsamma när man behöver hjälp och tips? med sina kaniner oavsett om man är nybörjare eller mer erfaren.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

aliiciaj
2015-06-15 11:37
#11

#10 Jag har letat lite efter uppdödade i Stockholmstrakten som föder upp hoppkorsningar med dvärghare i sig. Men verkade inte riktigt finnas här. De flesta verkar föda upp lite större hoppkorsningar här. Går ju att finna transport till Stockholm ganska enkelt, men verkade inte vara många i Sverige överlag som föder upp hoppkorsningar med dvärghare i sig. Den belgiska haren verkar vara mycket mer populär, men de blir lite för stora för mig. Kan ni tipsa om någon uppfödare som föder upp hoppkorsningar med dvärghare i sig? Tycker dvärgharen känns som en ras som skulle passa mig om den var lite större.

Peak303
2015-06-15 11:52
#12

#11 Tror det har och göra med att man inte vill ha för små hoppkaniner. Men Melodys har dvärgharar som hoppare.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Henni-Chan
2015-06-15 12:03
#13

#11 Precis som Malin säger så är små hoppkaniner inte så populära för de flesta. Små kaniner kan visserligen hoppa men har oftast svårigheter i de högre klasserna.

Men det finns många kaniner som har bland annat dvärghare längre bak. Jag har faktiskt en avelshona som har dvärghare rätt nära och har fått flera duktiga ungar. 

Sen ska man kanske också tillägga att dvärghare ofta har lite mer humör än t.ex. dvärgvädur och du skriver ovan att du inte vill ha en temperamentsfull kanin. Kanske inte rätt ras att leta efter i en hoppkorsning då? 

Elidas har mindre kaniner men inga dvärgharar. Dessutom har ju Melodys men tror inte de har dvärgharekorsningar.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Annons:
Peak303
2015-06-15 12:31
#14

#13 Tror som dig att de enbart avlar på rena dvärgharar!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

aliiciaj
2015-06-15 14:25
#15

Så temperamentsfulla kaniner menas att de är lite vilda? Jag tycler definitionen av en temperamentsfull kanin kan vara lite olika. Jag gillar lite halvkaxiga kaniner som inte är för lugna, lite envisa är charmigt. Men inte helt skogstokiga vill jag inte ha såklart. Men kanske jag ska vänta lite med att skaffa en hoppkorsning, tror det blir lite svårt att ha en väldigt temperamentsfull och stor kanin i ett studentboende. De verkar väldigt charmiga och vill absolut ha en i framtiden när jag bor större.

Irmelinis
2015-06-15 14:44
#16

#15 Jag tror jag vet vad du menar, jag gillar samma typ av personlighet! Från vad jag har läst om de olika raserna så verkar en Holländsk kanin passa dig, de är påhittiga och rätt aktiva men aldrig skogstokiga. 

(sen tror jag honor har större chans att vara mer halvkaxiga och charmiga, men det kan ju vara olika)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aliiciaj
2015-06-15 15:03
#17

#16 Passade en holländsk kanin för nån vecka sedan och den var helt underbar! Tyckte verkligen om den. Men tyvärr så är en holländare lite stor för mig, de väger ju 2,5-3 kilo och de är inga superhoppare heller. Om de hade varit mindre hade en holländare passar mig utmärkt i mitt studentboende 😊

Peak303
2015-06-15 17:19
#18

Asså en del hoppkaniner som har temperament så vis kan få för sig att vara aggressiva. Men det beror också på föräldrarna. Vilda hoppare finns också, men inte alls på de sättet med temperament. Finns de holländare som är duktiga hoppare de med.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Melao
2015-06-15 22:42
#19

Vill du ha en dvärgharekorsning med hoppföräldrar ska du kolla hos Happiness kaniner, hon har kaniner till salu nu om jag inte tar fel.

Oho för att satsa det sista på mirakel!


EmelieJosefine
2015-06-16 08:50
#20

#9 Japp, hennes farmor rymde och parade sig! :)

Annons:
Evilina
2015-06-16 09:25
#21

#20 I sånna fall parade hon sig nog med en vildkanin, för harar och kaniner kan inte få bebisar ^^

EmelieJosefine
2015-07-17 11:44
#22

#21 Vet faktiskt inte :/ Men i härstamningsbeviset så står det? Men är det öns tillåtet att äga en hare? Alltså en svensk?😂

Evilina
2015-07-17 12:10
#23

#22 det ör inte tillåtet att fånga en hare, men kaninen du har är inte barn till en hare då kaniner och harar inte kan få barn. Så då är det nog en korsning med en vildkanin. :)

Trebit
2015-07-17 12:24
#24

#22 Det finns iofs något som kallas Sverigehare som började avlas på för några år sedan, kanske är det en sån som menas?

http://harkaniner.ifokus.se/articles/50d1a1a988f472572b1228d5-sverigeharen

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Zofie
2015-07-17 12:52
#25

Beroende på när du vill ha kanin så kommer jag ta en kull "harar" i vår, mindre storlek (ca 2 kg).

Mamman äger jag och hon är den snällaste kanin jag stött på, springer lös som en hund ute med oss, leker i sandlådan med grannskapets alla barn och skrämmer iväg okända hundar. Pappan är också snäll, lite mer enmanskanin men inte mindre personlig för det. 

http://serice.blogg.se/2015/march/spoket-humla.html

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

aliiciaj
2015-07-17 13:52
#26

#25 Har redan köpt en kanin nu, köpte en till hermelin. Tror det är bäst för mig att inte ha en alldeles för aktiv ras när jag ska flytta till studentboende i augusti. Men tack ändå! Hade jag haft ett bättre boende hade jag varit väldigt intresserad av den kullen :)

Upp till toppen
Annons: