Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1543 ggr
amandalaursen93
2015-06-10 10:18

första kullen

Halloj kanin människor! Jag är helt grön på sajten, men tänkte fråga om råd/tips!

har precis blivit med bebis, Doris 7 veckor❤️världens sötaste löwen/hermelin korsning. Hon är gul/svart japan tecknad.

Tanken med Doris är att hon ska få bli mamma åtminstone 1 gång. Det sker i så fall till våren 2016 då hon blivit nästan 1 år gammal. Hanen är redan bestämd, då min syster även skaffat en kanin. Salto, en grå löwen hane 10 veckor. 

Jag är sugen på att behålla en unge efter Doris & Salto, fungerar mamma & dotter ihop??

Hur blir Doris efter att hon fått bebisar? blir hon lugn(are) då? vill hon fortsätta få bebisar? räcker det Att ta en kull?? Det är som sagt lång tid kvar tills dess men vill gärna ha lite framförhållning så jag vet helt hundra. har ni andra bra tips/råd så är det bara att bomba med kommentarer! Tack på förhand!/Amanda🙂

Doris

Salto

Annons:
jela96
2015-06-10 11:29
#1

För det första så använder man inte namnet löwen längre (de är lejon på tyska) utan lejonhuvad heter de.

Har du härstamningsbevis på både Doris och Salto?

Mamma och dotter brukar fungera bra men självklart på en stor yta och sen spelar givetvis personkemi in.

Sen måste du givetvis tänka framåt, om du får ex. 8 kaninungar och inte får sålt någon, har du plats för alla 8? Och vad är ditt syfte med kullen?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

amandalaursen93
2015-06-10 11:44
#2

 båda är köpta på arken zoo. så inga härstamningsbevis… jag har redan folk jag vet som vill ha kaninungar av oss isåfall, får ja inte sålt alla tar arken zoo emot resterande :)

jela96
2015-06-10 12:05
#3

2# Då bör du inte avla på dom.  Eftersom de är köpta på en djuraffär så har du ingen aning om de är friska, har några defekter eller dolda defekter längre bak. Du har ingen aning om vad de kan bli för ungar eller vilka ev. defekter ungarna kan få. 

Oftast är de även usel djurhållning på djuraffärer och kaninerna kommer oftast från grossister ('uppfödare' som massproducerar kaniner för egen vinnings skull)
Du har heller ingen aning om vilket temperament som finns i släktet (det ärvs) och grossister brukar även ta ungarna från mamman alldeles för tidigt vilket ofta resulterar i en rädd, skygg kanin med ostabilt psyke.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Irmelinis
2015-06-10 12:22
#4

Håller med #3. Skulle vara riktigt sorgligt om det visar sig att kaninungarna blir sjuka eller missbildade på nåt vis. Det finns mycket kunskap om kaninavel härinne, på första sidan ligger en artikel om det t.ex. Läs om det, det är väldigt intressant! :) 

Jättefina små ni har köpt, lycka till med dem :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-06-10 12:23
#5

Nej avla absolut inte på djuraffärsdjur. (om de inte har stamtalva/härstamningsbevis men sällsynt).

Som redan sagts: Finns ingen ras som heter Löwen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

amandalaursen93
2015-06-10 12:25
#6

fast jag vet vart ungarna kommer ifrån, dom är mycket sociala har vet papper på att dom e friska o vaccinerade. sen har ja försäkrat dom med. djuraffärer behöver inte alltid vara skit.

Annons:
Fridaaaa
2015-06-10 12:27
#7

#6 Många djuraffärer är det och bara för att dina är friska så betyder det itne att de inte har bettfel i släkten eller andra defekter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

amandalaursen93
2015-06-10 12:32
#8

Okej, har förstått att rasen bytt namn till lejonhuvad, tycker löwe lät så gulligt bara. men då vet jag, lejonhuvad👋 samma som min huund då, innan hette rasen dvärgspets, nu heter rasen pomeranian

Fridaaaa
2015-06-10 12:34
#9

#8 Det har aldrig hetat löwen. Löwen är bara en del av det tyska ordet för lejonhuvad kanin.

Dvärgspets och pomeranian heter det nu med, alltså båda namnen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
2015-06-10 17:43
#10

Om du vet vart ungarna kommer ifrån, ta då kontakt med uppfödaren och be om härstamningsbevis. Om detta inte finns bör du inte avla på kaninerna då du inte vet vad dom kan bära på. 

Om du inte vet bakgrunden kan ni istället kastrera Salto och ha dom tillsammans sen.

Om du vill avla tycker jag du ska börja med någon ras istället. Köp in renrasiga kaniner och avla seriöst med stamtavla.

Finns för många kaniner som behöver hem och därför bör man absolut inte avla på kaniner utan känd bakgrund bara för att man vill ha små söta ungar att gulla med i några veckor.

Emma

Peak303
2015-06-10 17:50
#11

Jag hade avrått dig att avla på kaniner du inte har någon bakgrund på. Hade du där emot fått med papper på kaninen hade jag inte varit emot de. Men sen kräver Avel en hel del massa kunskap.

En kanin där du inte vet vilka föräldrarna är kommer du aldrig kunna ta reda på om det finns något i släkten man måste veta om man ska avla. Du vet lixom inte om där finns bettfel som kaninerna bär på (ingen veterinär kan kolla sådant). Där kan ligga en himla massa saker dolt som du aldrig vet för ens du står där med en hel kull som är missbildad. 

Personligen så hade jag rekommenderat dig att skaffa en kanin det finns papper på om du vill avla. Där du kan kolla vad det finns för kaniner i stammen, för att sedan kunna se så att du parar kaninen med en annan kanin som också har en bra stam utan defekter. 

Tyvärr är defekter väldigt vanligt i kelavel av någon anledning..

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: