Annons:
Etikettallmänt
Läst 3583 ggr
aliiciaj
5/27/15, 6:27 PM

Mjölk i spenarna, dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 18 dagar sedan hittades en kanin i skogen i södra Stockholm som jag fick hem. Nu beter sig kaninen som om den är dräktig. Hon ändrar på ALLT i kaninrummet hon bor i nu, flyttar och bökar runt på saker. För några dagar sedan hade hon genomskinlig vätska i spenarna och nu har hon kritvit vätska som ser ut exakt som mjölk i alla spenarna, inte bara en. Hon är inte stor om magen eller så eller verkar trött i humöret. Lite reviraktig i rummet hon bor i, inte så hon bits men hon kan boxas lite.

Skulle vara konstigt om hon var dräktig för där hon hittades har jag hört att det inte finns vildkaniner. Men hon skulle ju i och för sig kunnat blivit dräktig på sitt förra hem.

Tycker ni det låter som om hon är dräktig? Hur kan man tydligast se skillnad på om en kanin är dräktig eller skendräktig??

Annons:
jolle1234
5/27/15, 7:57 PM
#1

Jag är inte jätte bra men jag tror inte att de får mjölk i spenarna om de är skendräktiga kan ha fel!

aliiciaj
5/27/15, 10:48 PM
#2

Vet att hundar kan få mjölk i spenarna när de är skendräktiga. Läste även att hästar kan få mjölk i juvrerna när de är skendräktiga. Hoppas att hon är skendräktig?!

aliiciaj
6/1/15, 10:34 PM
#3

Undrar fortfarande om kaniner kan få mjölk i spenarna om de är skendräktiga. I två veckor har hon gett sken av att vara dräktig. Brukar de vara skendräktiga så länge? Hon har fortfarande mjölk i spenarna, mycket mer nu också. Hon har nu två bulor om varsin sida om hennes buk. Kan det vara så att hon är dräktig? Då kanske jag bör hantera henne som om hon var dräktig. Inte bära henne eller så och ge henne lugn och ro.

Elsaharr
6/1/15, 10:58 PM
#4

#3 Gör det, ifall att :) Det är väl bara att vänta och se.

Zingo ;D

Henni-Chan
6/1/15, 11:54 PM
#5

Mjölk kan de absolut få om de är skendräktiga. Vid 18-20 dagar brukar många skendräktiga honor boa med päls och svullnaden runt magen går ner. Men givetvis är detta inget måste. 

Jag skulle absolut tänka mig att det kan vara bebisar på g då du inte vet någonting om hennes historia (som jag uppfattat det).  Man kan absolut bära kaniner som är dräktiga men man ska kanske tänka till en extra gång om det är nödvändigt att flytta honan de sista dagarna, själv brukar jag vara så mammig att jag knappt vågar öppna buren de sista dagarna haha! 😃

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

aliiciaj
6/2/15, 10:03 AM
#6

#5 Tack för svar! Hoppas hon är skendräktig?. Men tänker behandla henne spm dräktig för säkerhets skull :)

Annons:
aliiciaj
6/7/15, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Idag har jag haft henne i 29 dagar. Märkte de första dräktighetssymptomen för ca 22 dagar sedan, så är hon skendräktig? har hon varit det lite längre än vad de brukar vara. Hon är lite tjockare om magen nu, men inte så att någon främling skulle kunna känna det. Hon var väldigt platt om magen när hon kom, och väldigt platt är hon inte längre. Spenarna är fortfarande stora och har mjölk. Hon har varit tokig ute i hagen den senaste veckan och grävt världens kaninhål på två ställen. Nu verkar hon också ganska trött och ligger ner och vilar en del. Tycker hon blivit snällare nu också, men beror nog på att vi lärt känna varandra bra nu så hon litar mer på mig. Har för säkerhets skull skaffat något som liknar en bolåda, ifall att det skulle dyka upp några bebisar. Hon bor med en kastrerad hane just nu, borde jag ta bort honom från henne?

sannadetejag
6/7/15, 9:33 PM
#8

Jag följer, kanske blir bebisar snart då.

EmmasBella
6/7/15, 10:38 PM
#9

Tycker du ska sära på dom tills du är helt säker!:) lycka till

aliiciaj
6/9/15, 3:39 PM
#10

Nu är det dag 30, och hon är en ganska stor kanin så det är ju troligt att hon skulle gå över 30 dagar. Men jag tycker verkligen inte att hon är speciellt tjock om magen, när man känner på hennes mage känns det inte som det är ungar däri. Känner jag dock på min hane och min kastrerade hona så känns dem rejält tjockare om magen haha. Men hon har fortfarande dräktighetssymptom så kan inte pusta ut än. Hon är helt tokig när man ska röra hennes mage. Hon rev mina händer blodiga idag när jag skulle känna på hennes mage. Igår när jag skulle ge henne mat från handen bet hon mig. Sen vilar hon ganska mycket nu fortfarande. Hon dricker dock inte lika mycket vatten som förut. Hon gräver inte längre i hålet i hagen vilket är bra. Hon flyttar dock fortfarande på allt i rummet hon bor. Men tycker inte det ser ut som om hon byggt bo i bolådan. Bara en antydning till ett litet bo kanske. Kan hon vara dräktig trots att det inte syns eller känns från magen?

[Sockertoppens_kaniner]
#11

#10 Ja, hon kan vara dräktig. Har du kollat i hålet? Kanske födde hon ungarna där när hon vistades i hagen?

aliiciaj
6/9/15, 5:00 PM
#12

#11 Hålet är mycket djupare än en arm så jag vet inte. Går en kanin ner i hålet så kan man inte ens se kaninen så djupt är det. Skulle varit konstigt om hon födde ungarna mitt under dagen där. Sen så var hon inte ute i den hagen igår så om det var ungar där i så skulle de vara döda nu. Sen är hon totalt ointresserad av hålet hon grävt nu, det enda hon gör nu är att äta och vila. Läste att några dagar innan födsel så går det stt dra av päls från magen väldigt enkelt, testade det och hon fällde mycket från bara magen. Fast egentligen är det ganska otroligt om hon skulle vara dräktig. Min gudmor som hittade henne sa att hon var väldigt skärrad när hon hitta henne, såg ut som om hon precis blivit dumpad där. Men vem vet hon kansker dräktig ändå på nått konstigt vis.

aliiciaj
6/11/15, 3:54 PM
#13

Nu har hon varit hos mig i 32 dagar. Tror inte att hon är dräktig faktiskt. Tycker hon känns för smal för det och hon bygger inga bon. Hon gräver bara frenetiskt i sitt hål i hagen, men jag antar att hon är en kanin som gillar att gräva. Det som är ganska konstigt är att hon fortfarande har mjölk i spenarna. Hon har haft det i 16 dagar nu. Idag ringde polisen och sa att de gjort ett överlåtande till mig så nu räknas hon som min kanin :)

Annons:
sannadetejag
6/11/15, 4:34 PM
#14

Härligt för kaninen att få ett tryggt hem :)

Upp till toppen
Annons: