Annons:
Etikettkullplanering
Läst 4398 ggr
Sxne
5/16/15, 11:40 PM

Att ta en kull

Hejsan i detta inlägget så hade jag tänkt att dela med mig av vad jag vet och tänker om Att ta en kull?!

Innan du tar en kul så är det viktigt att du har plats, tid och pengar. Tänk ifall en kanin unge skulle bli sjuk, då måste du till veterinären och det kostar pengar.

Även maten/spånet/halmet och vattnet kostar pengar, fast du kanske är ung och inte betalar vatten räkningar.

Du måste verkligen ha plats, tänk ifall ingen köper dina kaninungar, och tänk om du får 8 ungar, vad gör du då?

Du måste ha nog med burar, och helst inte kompostgaller om du inte har säkrat dom med höns nät då ungarna lätt smiter igenom dom små rutorna.

Ifall du får 4 hanar och 4 honor blir det mest svårt med hanarna, varje hane måste få en egen bur vid 12 veckors ålder. Då dom då börjar att bråka om avlingen (hanar är då inte lika känsliga med reviret som honorna är!)

Tänka på vid parningen:

Honan och hanen ska endera vara i hanens bur, eller i en Hage där ingen av hanen och honan tänker ''detta är mitt revir''. För att göra det säkrast, låt hanen komma till hagen först och sedan honan!

Honan ska innan sin första kull mellan 8 månader -> 1½ gammal. Honan ska absolutINTE få sin första kull efter 3 år, då kommer hon trodligtvis att dö.

När din hona får sin först kull så borde du inte ens hålla på att kolla på ungarna, men du kan öppna taket och kolla ifall alla ungarna lever. Och ifall att någon unge är död så är det lika bra att plocka ut den ur boet.

OBSERVERA: DU BÖR INTE BÄRA EN HONA SOM HAR VARIT DRÄKTIG I ÖVER 1 VECKA!!

Ifall att ni skulle vilja ha mera fakta om Att ta en kull? får ni gärna kommentera, så ska jag se ifall jag kanske kommer på mera information.

Kommentera gärna era åsikter och vad ni tyckte!

Kram / Evelina Förlägen

Annons:
RebeccaG
5/17/15, 2:14 AM
#1

Innan du tar en kul så är det viktigt att du har plats, tid och pengar. Tänk ifall en kanin unge skulle bli sjuk, då måste du till veterinären och det kostar pengar.
- Jag håller absolut med. Sedan är det hela ordealen med vaccinering, hälsoundersökning och märkning. Sånt kostar. Dessutom är kejsarsnitt rätt dyra ifall en unge fastnar under förlossningen. Och så va det akutavlivning av mamma/ungar(görs själv hemma, inte av veterinär). Inte jättekul kan jag meddela.

Även maten/spånet/halmet och vattnet kostar pengar, fast du kanske är ung och inte betalar vatten räkningar.
- Inte nämnvärt mer än vad "enbart föräldrarna", men det är ändå en summa.

Du måste verkligen ha plats, tänk ifall ingen köper dina kaninungar, och tänk om du får 8 ungar, vad gör du då?
- Den största kullen jag har fått va 12 ungar. Alla ska ha egna burar vid 7 veckor(med andra ord, innan dom ev. ska flytta ifrån mig) så jag kan hålla koll på vikt, ätandet och bajsandet. Think about it.

Du måste ha nog med burar, och helst inte kompostgaller om du inte har säkrat dom med höns nät då ungarna lätt smiter igenom dom små rutorna.
- Hönsnät är rent skräp, minknät is da shit. Rovdjurssäkert och kaninungesäkert. 

Ifall du får 4 hanar och 4 honor blir det mest svårt med hanarna, varje hane måste få en egen bur vid 12 veckors ålder. Då dom då börjar att bråka om avlingen (hanar är då inte lika känsliga med reviret som honorna är!)
- Jo, men alla ska ha egna burar oavsett, ifall du inte får sålt någon så kan dom inte bo med mamman hur länge som helst heller. 

Honan och hanen ska endera vara i hanens bur, eller i en Hage där ingen av hanen och honan tänker ''detta är mitt revir''. För att göra det säkrast, låt hanen komma till hagen först och sedan honan!
- Inte nödvändigtvis, men att para i hage/på ett bord brukar jag göra. För att håla koll så dom inte skadar varandra & jag kan ta isär dom när dom är klara. 

Honan ska innan sin första kull mellan 8 månader -> 1½ gammal. Honan ska absolutINTE få sin första kull efter 3 år, då kommer hon trodligtvis att dö.
- BS. Jag skulle aldrig få för mig att para en så ung hona som 8 månader, hon är själv inte färdigväxt. Jag brukar para mina när dom är mellan 2-2½ år, då dom tävlas regelbundet så är inte fysiken ett problem. Sedan är jag löjligt petig med att hitta bra hanar. Btw, menar du 'troligtvis'? 

När din hona får sin först kull så borde du inte ens hålla på att kolla på ungarna, men du kan öppna taket och kolla ifall alla ungarna lever. Och ifall att någon unge är död så är det lika bra att plocka ut den ur boet.
- Jag ser till ungarna varje dag, så dom har ätit, kissat och bajsat & så mamman inte skadat dom. Att "du borde inte ens hålla koll på att kolla på ungarna" är bs. 

OBSERVERA: DU BÖR INTE BÄRA EN HONA SOM HAR VARIT DRÄKTIG I ÖVER 1 VECKA!!
- Hahahahahahah, det dummaste jag någonsin hört. Mina honor är ute och motionerar sina vanliga springrundor fram till 2½-3 veckan, efter det är dom i hagen flera timmar till ca dygn 26, därefter får dom ta det lugnt. Men dom bärs så gott som varje dag. Däremot ska man vara rädd om och inte utsätta buken för tryck. 

För övrigt: Jag har haft kaniner i över 17 år, avlat i 7 år och är uppfödare med registrerad kaningård.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Sxne
5/17/15, 12:58 PM
#2

#1

Ojoj, vad du var petig va!? :)

Haha, läste du inte vad jag skrev längst upp eller? Jag skrev det JAG kunde, och du ska inte bära en hona som varit dräktig i över 1 vecka då det kan skada ungar(KAN, jag sa inte att det skulle hända!!) 

Så nu skryter du också, jaja jag ska inte hålla på att bli lika petig som du så vi ses! ¨

/ Evelina :)

lollynonna
5/17/15, 1:06 PM
#3

#2 Men du frågade ju vad folk tyckte? Hon skrev vad hon tyckte,du fick det du bad om. Hon var inte petig och skröt inte det mista. Tål du inte kritik kanske du inte ska be om det.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Sxne
5/17/15, 1:09 PM
#4

#3

Ja men om du inte märkte kommenterade hon ju om varje sak jag hade skrivit, men nej förlåt jag ska försöka att göra det mera tydligt nästa gång! ^^

/ Evelina

emms
5/17/15, 2:23 PM
#5

#4 Du skrev i ditt inlägg: kommentera gärna era åsikter och vad ni tyckte.

Det var precis vad #1 gjorde. Var tacksam över att få kritik från någon som har mycket mer erfarenhet inom området än vad du har. Du har inte tagit någon kull än medans #1 har fött upp kaniner i flertal år och vet hur det fungerar.

Emma

Sxne
5/17/15, 2:34 PM
#6

#5 Jag är väldigt glad att hon lärde mig mera saker, och menade dock inget illa vilket alla ni tror? Jag skrev bara det jag har lärt mig ifrån sidor ifrån andra uppfödare.. Nej men jag ska ju ta en? Och jag vet också hur det fungerar men inte lika mycket som #1 . Så kan ni sluta klaga nu och förstå att jag inte menade något illa? Jag menade bara att jag var lite sur för att jag hade skrivit allt jag kunde och så kommer någon och kommenterar allt du har skrivit (och jag vet vad jag skrev i slutet lilla vän). Du skulle inte heller ha blivit så glad om någon kommenterade allt du har skrivit va? Men strunt samma, skit i det nu!

Kram / Evelina

Annons:
emms
5/17/15, 2:43 PM
#7

#6 Nu motsäger du dig själv lite. "Jag är väldigt glad att hon lärde mig mera saker"
och "Jag var lite sur för att jag hade skrivit allt jag kunde"?
Och om du inte har tagit någon kull än och det i #0 är ALLT du vet så bör du läsa på mer. Ingenstans har du skrivit att det är viktigt att veta stammen på sina djur. Stamtavla eller härstamningsbevis tycker de flesta är viktigt. Man måste veta om ens djur har några sjukdomar bakom sig som kaninen kan ärva ned. Recessiva gener alltså. Vet du hur man kollar att kaniner har korrekt bett? När ska tångbettet försvinna på ungar? 

(Sen kallar man inte någon som är 6 år äldre än sig själv lilla vän. Det är ganska nedvärderande, lilla vän.)

Emma

Evelina!
5/17/15, 3:03 PM
#8

Tycker TS har en del brister i #0 och som #1 kommenterat väldigt bra. TS bör kanske lära sig lite mer om kaninuppfödning innan du tar en egen kull. Som till exempel detta med att veta vad man har bakom sina djur man väljer ska gå i Avel, samt ha ett mål och syfte med både aveln i stort och varje enskild kull.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

RebeccaG
5/17/15, 3:56 PM
#9

TS, jag varken skryter eller försöker vara elak mot dig. Jag tillrättavisade den informationen du skrivit fel i din text. 
När du frågar vad folk tycker så får du räkna med att vissa inte kommer hålla med dig, i detta fallet jag och flertalet andra. Jag tycker du ska vara tacksam för de svar och tillrättavisningar du har fått, istället för att agera arrogant och skriva allmänt otrevligt. Att jag kommenterade "på varje sak" är enbart för att göra min text så tydlig som möjligt. 
Jag såg att din profil(båda två in fact) är relativt nya, så anledningen till att jag "skryter" är för att ge dig ett perspektiv på hur min kunskapsbas ligger och inte vifta bort det som någon random besserwisser på internet, utan som en seriös uppfödare som försöker tillrättavisa dig, som faktisk nybörjare, på ett vänligt och tydligt sätt. Det är inget att bli sur över. 

Sedan tycker jag att det är väldigt respektlöst mot #7 att skriva "lilla vän", då personen i fråga verkar ha en mycket högre mognadsnivå än dig.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Sxne
5/17/15, 9:02 PM
#10

Okej tack!

Sxne
5/17/15, 9:04 PM
#11

Hade tänkt att ta bort detta inlägget? hur gör jag det? :)

Hittar ej ''hantera''. Tacksam för svar…

Sxne
5/17/15, 9:20 PM
#12

Okej okej gott folk! Vi gör en ny start (så alla blir nöjda och glada!!) :)

 av: RebeccaG

Innan du tar en kul så är det viktigt att du har plats, tid och pengar. Tänk ifall en kanin unge skulle bli sjuk, då måste du till veterinären och det kostar pengar.
- Jag håller absolut med. Sedan är det hela ordealen med vaccinering, hälsoundersökning och märkning. Sånt kostar. Dessutom är kejsarsnitt rätt dyra ifall en unge fastnar under förlossningen. Och så va det akutavlivning av mamma/ungar(görs själv hemma, inte av veterinär). Inte jättekul kan jag meddela.

Även maten/spånet/halmet och vattnet kostar pengar, fast du kanske är ung och inte betalar vatten räkningar.
- Inte nämnvärt mer än vad "enbart föräldrarna", men det är ändå en summa.

Du måste verkligen ha plats, tänk ifall ingen köper dina kaninungar, och tänk om du får 8 ungar, vad gör du då?
- Den största kullen jag har fått va 12 ungar. Alla ska ha egna burar vid 7 veckor(med andra ord, innan dom ev. ska flytta ifrån mig) så jag kan hålla koll på vikt, ätandet och bajsandet. Think about it.

Du måste ha nog med burar, och helst inte kompostgaller om du inte har säkrat dom med höns nät då ungarna lätt smiter igenom dom små rutorna.
- Hönsnät är rent skräp, minknät is da shit. Rovdjurssäkert och kaninungesäkert. 

Ifall du får 4 hanar och 4 honor blir det mest svårt med hanarna, varje hane måste få en egen bur vid 12 veckors ålder. Då dom då börjar att bråka om avlingen (hanar är då inte lika känsliga med reviret som honorna är!)
- Jo, men alla ska ha egna burar oavsett, ifall du inte får sålt någon så kan dom inte bo med mamman hur länge som helst heller. 

Honan och hanen ska endera vara i hanens bur, eller i en Hage där ingen av hanen och honan tänker ''detta är mitt revir''. För att göra det säkrast, låt hanen komma till hagen först och sedan honan!
- Inte nödvändigtvis, men att para i hage/på ett bord brukar jag göra. För att håla koll så dom inte skadar varandra & jag kan ta isär dom när dom är klara. 

Honan ska innan sin första kull mellan 8 månader -> 1½ gammal. Honan ska absolutINTE få sin första kull efter 3 år, då kommer hon trodligtvis att dö.
- BS. Jag skulle aldrig få för mig att para en så ung hona som 8 månader, hon är själv inte färdigväxt. Jag brukar para mina när dom är mellan 2-2½ år, då dom tävlas regelbundet så är inte fysiken ett problem. Sedan är jag löjligt petig med att hitta bra hanar. Btw, menar du 'troligtvis'? 

När din hona får sin först kull så borde du inte ens hålla på att kolla på ungarna, men du kan öppna taket och kolla ifall alla ungarna lever. Och ifall att någon unge är död så är det lika bra att plocka ut den ur boet.
- Jag ser till ungarna varje dag, så dom har ätit, kissat och bajsat & så mamman inte skadat dom. Att "du borde inte ens hålla koll på att kolla på ungarna" är bs. 

OBSERVERA: DU BÖR INTE BÄRA EN HONA SOM HAR VARIT DRÄKTIG I ÖVER 1 VECKA!!
- Hahahahahahah, det dummaste jag någonsin hört. Mina honor är ute och motionerar sina vanliga springrundor fram till 2½-3 veckan, efter det är dom i hagen flera timmar till ca dygn 26, därefter får dom ta det lugnt. Men dom bärs så gott som varje dag. Däremot ska man vara rädd om och inte utsätta buken för tryck. 

För övrigt: Jag har haft kaniner i över 17 år, avlat i 7 år och är uppfödare med registrerad kaningård. 

av: Lajksjös Kaniner

Hejsan i detta inlägget så hade jag tänkt att dela med mig av vad jag vet och tänker om Att ta en kull?!

Innan du tar en kul så är det viktigt att du har plats, tid och pengar. Tänk ifall en kanin unge skulle bli sjuk, då måste du till veterinären och det kostar pengar.

Även maten/spånet/halmet och vattnet kostar pengar, fast du kanske är ung och inte betalar vatten räkningar.

Du måste verkligen ha plats, tänk ifall ingen köper dina kaninungar, och tänk om du får 8 ungar, vad gör du då?

Du måste ha nog med burar, och helst inte kompostgaller om du inte har säkrat dom med höns nät då ungarna lätt smiter igenom dom små rutorna.

Ifall du får 4 hanar och 4 honor blir det mest svårt med hanarna, varje hane måste få en egen bur vid 12 veckors ålder. Då dom då börjar att bråka om avlingen (hanar är då inte lika känsliga med reviret som honorna är!)

Tänka på vid parningen:

Honan och hanen ska endera vara i hanens bur, eller i en Hage där ingen av hanen och honan tänker ''detta är mitt revir''. För att göra det säkrast, låt hanen komma till hagen först och sedan honan!

Honan ska innan sin första kull mellan 8 månader -> 1½ gammal. Honan ska absolutINTE få sin första kull efter 3 år, då kommer hon trodligtvis att dö.

När din hona får sin först kull så borde du inte ens hålla på att kolla på ungarna, men du kan öppna taket och kolla ifall alla ungarna lever. Och ifall att någon unge är död så är det lika bra att plocka ut den ur boet.

OBSERVERA: DU BÖR INTE BÄRA EN HONA SOM HAR VARIT DRÄKTIG I ÖVER 1 VECKA!!

Ifall att ni skulle vilja ha mera fakta om Att ta en kull? får ni gärna kommentera, så ska jag se ifall jag kanske kommer på mera information.

Kommentera gärna era åsikter och vad ni tyckte!

Kram / Evelina Förlägen

Så nu är bådas med, och ni kan lära er saker på båda av dom. Ville även också säga att det är frittfram att kommentera, och dessa saker som jag har skrivit har jag läst på en massa sidor utav K uppfödare. Och varför jag tog med det var för att nästan alla hade skrivit samma sak. :)

Cotast
5/19/15, 5:55 PM
#13

#12 Varför kopiera hela #1 inlägg och lägga ut igen, när det redan står längst upp i tråden?😐

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Annons:
Sxne
6/14/15, 3:57 PM
#14

#13 För att man kunna läsa allting i 1 inlägg/kommentar! 😇

/ Evelina

Irmelinis
6/14/15, 8:18 PM
#15

Det är ju ofta så att uppfödare (inom alla husdjur) har olika sätt att göra saker på och inte alltid håller med varandra om allting :) Det är jättebra att få olika åsikter och se saker från två eller flera håll. Du gjorde en bra början med ditt första inlägg #0, och fint att du erbjuder andra att lägga till information! 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Sxne
6/16/15, 10:26 PM
#16

Tack så mycket! <3

Jag förstår att jag inte betedde mig så bra sedan, men det kunde nog bero på att jag ej hade haft en så bra dag. Min ena kanin va/är sjuk :/

Får ursäkta mig (plus att jag är inte världens tåligaste människa :/ )

Kram / Evelina

Sxne
6/16/15, 10:26 PM
#17

#15

Irmelinis
6/16/15, 10:39 PM
#18

Fint av dig att be om ursäkt ändå 🙂Hoppas din lilla kanin mår bättre snart! Det är så jobbigt när ens djur är sjuka och man inte kan göra så mycket. Kram!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Sxne
7/11/15, 11:33 PM
#19

#18 

Tack 😊

ja.. Men hon är bättre nu! 

hihi, hon är skendräktig? xD Har försökt att para henne men hanen fattar ej att han ska sitta på henne. :D

Kram / Evelina

Upp till toppen
Annons: