Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7018 ggr
aliiciaj
5/2/15, 7:50 PM

Kanin utan framtänder

Mim kanin Haren fick sina framtänder bortopererade i måndags och har efter det haft matproblem. Hon verkar inte förstå hur hon ska äta utan framtänder. Om jag t.ex ger stora grönsaker som broccolie hoppar hon först fram jätteglad för hon älskar mat, sem försöker hon få in det i munnen men hon vet inte hur, så hon blir istället ledsen och hoppar iväg och sätter sig i ett hörn. Jag har börjat klippa hennes grönsaker som jag ger och då kan hon äta, men det går ju lite långsammare för henne utan framtänder, så hon verkar ändå ledsen och inte lika matglad längre. Hon får metacam (smärtstillande) dagligen så hon borde inte ha ont. Veterinären ringde dagen efter och frågade hur Haren mådde efter operationen. Och jag berättade att hon återhämta sig väldigt fort från operationen denna gång jämfört med när hon kastrerades. Och att hon ätit pellets, gräs och maskrosblad men mindre än vad hon brukar så jag stödmatat lite. Veterinären sa att det var bra att hon lyckats äta och att hon kommer att lära sig äta bra utan framtänder till slut men att det var jättebra att jag stödmatade med CC. Nu 5 dagar efter operationen äter hon fortfarande mindre än vad hon brukade, hon ratar en del grönsaker som hon gillade förut. Det enda som hon äter väldigt bra är pellets och det kan jag ju inte ge för mycket av. Ska det vara såhär? Ska jag i hela hennes liv behöva klippa hennes hö och grönsaker . Eller är det här något tillfälligt? Att hon kommer lära sig att äta utan framtänder och börja ära normalt sen? Om det fortsätter såhär tycker jag inte att det är ett värt kaninliv att hon ska behöva vara ledsen över att inte kunna äta det hon vill känner jag.

Annons:
[Melbun]
5/2/15, 8:28 PM
#1

Framtänderna används ju mer för att klippa av maten samt att plocka upp den. Vad jag sett av andras kaniner är att de lär sig använda läpparna mer och mer istället. Viss mat kommer du antagligen att få klippa åt kaninen för att underlätta. Det har ju inte gått så lång tid ännu så vänta ut henne och se så att det blir bättre. Är ju du som känner din kanin bäst men jag tror att det kommer bli bättre med tiden :) Blir ju ganska stor förändring för henne. Lycka till! Tycker det är fint att du har gett henne en andra chans

RebeccaG
5/3/15, 2:17 AM
#2

Jag personligen skulle aldrig hålla en kanin i livet som inte ska få ha sina framtänder, då jag inte tycker att dom kan bete sig naturligt(=ett värdigt liv) utan sina framtänder.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

farvendal
5/3/15, 7:27 AM
#3

Vet inte riktigt vad du förväntade dig… Framtänderna fyller ju en stor funktion och utan dem blir såklart livet annorlunda för kaninen. Jag skulle aldrig utsätta en kanin för det livet. Men ja, jag tror det nog kommer bli så att du får ge små bitar mat. Rivna morötter är ett tips?, hört det brukar funka. Höet brukar behöva klippas det också. Med tiden kommer ninen anpassa sig lite mer. Mäta med critical care om du är orolig för att magen ska stanna.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Storip
5/3/15, 7:56 AM
#4

Som #1 skriver används framtänderna för att klippa maten. Om inte kaninen kan klippa sin egen mat får du göra det jobbet åt den. Banan har jag hört att kaniner gillar så det kan du nog ge. 🙂

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


sfut
5/3/15, 8:56 AM
#5

Det har ändå bara gått 5 dagar, det är möjligt att hon känner av smärtan lite trots att hon går på smärtstillande. Och hon har inte heller haft jättelång tid på sig att anpassa sig,ge henne ett par veckor till innan du dömer ut henne :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Sockertoppens_kaniner]
5/3/15, 10:00 AM
#6

Jag passar just nu en kanin utan framtänder som äter både hö (klippt), pellets, maskrosrötter och torkade örter. Hon mår toppen! En mycket bestämd dam som skuttar runt här hemma. Hon är inte det minsta deprimerad eller har svårigheter att äta. Först var jag skeptisk till att hon inte hade framtänder för jag kände att det inte kan vara ett roligt kaninliv. Men har ändrat inställning nu när jag lärt känna denna tjej. :) Hon har ju anpassat sig så jag tycker att du, TS, ska ge henne några veckor och se hur hon klarar sig. Skulle hon inte anpassa sig tycker jag att det snällaste är att ta bort henne. Jag tror även att hur en kanin klarar sig utan framtänder är individuellt från kanin till kanin.

Annons:
Paxxie
5/3/15, 10:31 AM
#7

Jag skulle också avvakta några veckor till. fem dagar är inte särskilt mycket och det är inte osannolikt att hon har ont trots smärtstillande. Om hon fortfarande verkar nedstämd och har svårt att äta efter en längre tid skulle jag nog börja fundera på om det verkligen var schysst att låta henne leva så.

[Melbun]
5/3/15, 11:24 AM
#8

Finns många delade åsikter och personligen så hade det spelat roll vad för individ det är. En kanin jag har nu älskar att gnaga på allting men en tidigare kanin ville inte gnaga på en endaste pryl eller gren under 9 år.. Uppenbart vem som behövde sina framtänder mest av dem två. Är ju också lite intressant att den kaninen trots att han hade sina framtänder inte direkt använde dem då han ändå aldrig gnagde på någonting. Att enbart avliva en kanin för att den inte själv kan klippa sitt hö.. Tja. Du känner som sagt ditt djur bäst och du får helt enkelt avgöra när och om det är bäst att ta bort djuret

aliiciaj
5/3/15, 1:54 PM
#9

Personligen anser jag att det inte är fel att operera bort framtänderna om de har bettfel på endast framtänderna, det är snällare att operera bort dem istället för att fila ner dem hela tiden som inte kan vara helt smärtfritt. Om kaninen äter så tycker jag inte att man ska avliva den. Det är en sak om jag hade behövt stödmata henne resten av livet, det är elakt mot kaninen. Men om det bara handlar om att förbereda henne mat genom att klippa den så tycker jag att det knte är elakt. När jag har henne ute i gräshage brukar jag bryta av gräs till henne och lägga i en hög och då sitter hon där och äter. Igår när hon och sin kaninkonpis var och sprang i huset gav jag dem mitt äppelskrutt, bröt av det i några bitar och hon åt då ganska stora bitar utan problem. Hon verkar lära sig mer och mer hur hon ska få in saker i munnen. Läste om någon som hade kanin utan framtänder som åt pinnar och allt utan problem. Och min kanin är ganska mycket av ett matvrak och ganska smart så jag tror hon kommer lära sig att klara sig bra utan framtänder. Jag läste att kaniner kan bli deprimerade, och funderar på om min kanin kanske blev det. Det kommer nog gå över så småningom hoppas jag.

[Sockertoppens_kaniner]
#10

#9 Håller med dig. Lycka till med henne! :)

crystalguurl
5/3/15, 2:34 PM
#11

#9 lycka till! Hon lär sig ska du se! :)


aliiciaj
5/3/15, 4:10 PM
#12

Tack #11 och #10! :) Det som är lite tråkigt är att operationen misslyckades, en av hennes tänder växte så pass snett att den bröts av när de skulle dra ut den så vi måste göra om operationen sen och dra ut den sista. Tråkigt nog var det en undertand som blev kvar, för hade det varit en av de mindre övertänderna som blev kvar istället hade det inte gjort något sa veterinären för den skulle slipas ner av maten. Undertanden som blev kvar har verkligen växt fort! Nu syns den tydligt från att i måndags inte synts alls. När jag tänker efter har det säkert gjort väldigt ont för henne att ha en tand som växer upp, för tanden bröts av väldigt djupt in på roten.

[Melbun]
5/3/15, 4:36 PM
#13

#12 Nej det är ju inte så konstigt då ^^ Hur kommer det sig att bara framtänderna växte fel? Synd att ni måste tillbaka igen men hoppas hon tillfrisknar snabbt

Annons:
aliiciaj
5/3/15, 6:27 PM
#14

#13 Jag tycker också det är konstigt att endast framtänderna växte fel. Vet dock inte om det är ett medfött problem eller om det skett vid en olycka. Fick henne i vuxen ålder som en vanskött kanin som jag skulle passa men ägaren aldrig kom och hämta igen… Men jag har passat en annan kanin utan framtänder förut som fick dem bortopererade pga han skadat framtänderna i en olycka, kanske samma här. Vi har i alla fall fått tänderna kollade hos veterinären två gånger i vaket tillstånd och två gånger i sövt tillstånd och kindtänderna är bra, endast framtänderna är det fel på som tur var. Då tycker jag att denna operation är väldigt bra att göra och snällt för kaninen.

[Melbun]
5/3/15, 6:46 PM
#15

#14 svårt för dig att veta då kanske men jag trodde också det berodde på någon olycka om kindtänderna var ok. Hoppas iaf hon repar sig :)

aliiciaj
5/4/15, 6:02 PM
#16

Måste bara visa detta klipp min min kanin från idag. Har lärt henne att apportera utan framtänder, det tycker hon är jättekul! Så hon börjar redan anpassa sig, vilket är jätteskönt att se!

crystalguurl
5/4/15, 6:12 PM
#17

#16 Vad kul att se :D


farvendal
5/5/15, 12:00 PM
#18

De anpassar sig snabbare än vad man tror

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

aliiciaj
5/5/15, 6:29 PM
#19

Jag har en till fråga nu. Har sett att hon hellre äter det oklippta höet, har aldrig sett henne ära det klippta höet faktiskt. Ser henne bara äta hö från höhäcken som hon krafsar ner med tassarna och äter upp. Däremot gillar hennes burkoompis det klippta höet jättemycket så det det blir lite tvärtom än vad det borde. Tror ni jag kan sluta klippa höet då? Eftersom hon klarar att äta oklippt hö. Jag förstår att stora ovala/runda grönsaker bör man klippa, men hö får hon ju in i munnen ändå även fast det inte är klippt för hö är ju inte så brett.

crystalguurl
5/5/15, 6:42 PM
#20

#19 Prova att ha klippt hö och även oklippt. Se vad hon tycker och så fortsätter du andvända det höet hon tycker bäst om :)


Annons:
aliiciaj
5/11/15, 10:37 AM
#21

Idag fick jag åka in akut till veterinären för hon hade en massa var i munnen från där tänderna suttit och var lite snorig. Så nu har jag fått antibiotika som hon sla äta i 10 dagar. Får hoppas att hon blir bra nu!

Love Lejonhuvadekaniner
5/11/15, 11:31 AM
#22

Hoppas h*n mår bättre snart:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

[Sockertoppens_kaniner]
5/11/15, 7:04 PM
#23

#21 Lillan då. Hoppas hon kryar på sig!

aliiciaj
5/22/15, 7:00 PM
#24

Hon blev frisk av antibiotikakuren. Men nu tre dagar efter avslutad kur har hon fått tillbaka infektionen :/ Så hon ska gå på en till kur nu i 10 dagar. Lite konstigt att hon fått tillbaka det igen när såren är läkta och hon var frisk under antibiotikakuren. Funderar på om hon är stressad eller något och utvecklat mycket pasteurellosbakterier eller något liknande. Vi kan ju inte operera bort sista tanden om hon inte är helt frisk :/

[Juel70]
5/22/15, 9:34 PM
#25

#24 ja det var underligt att hon fått tillbaka infektionen. Kan det finns en tand till som strular?

aliiciaj
5/22/15, 9:50 PM
#26

#25 Nä det tror jag inte, kaniners tänder växer så fort så det borde vara synligt nu. Men får hoppas att hon blir helt frisk nu av denna kur :)

farvendal
5/23/15, 6:41 PM
#27

Att det blir irriterat och infekterat där tänderna suttit är inte jättekonstigt eller ovanligt. Som när vi människor opererar bort våra visdomständer, blir lätt komplikationer.

Hoppas hon blir frisk nu.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
sannadetejag
5/24/15, 5:35 PM
#28

Min kanin har problem med sina framtänder och har i perioder inga alls. För att han ska komma i gång att äta då se ger jag favorit frukten vilket är banan fast denna serveras mossad och så småningom i lite större bitar tills jag ger en stor bit som man får bita av själv, detta tar ju några dagar men funkar för min kanin. Jag ger även kokt svalt ris vilket är lätt att slika i sig. Lycka till jag håller alla tummar för dig och din kanin :)

aliiciaj
5/24/15, 6:39 PM
#29

#28 Jaha, oj det lät konstigt. Har han problem och tappar tänderna eller slipas de bara ner väldigt fort?

Nu har min kanin börjat komma igång och äta som vanligt igen. Men det beror nog på att hon har en framtand kvar nu som växt ut. Hon kan beta gräs och allt möjligt nu. Men när hon blir helt kry så ska vi operera bort den sista tanden, får se hur hon äter då.

Saaara
5/24/15, 6:58 PM
#30

Ursäkta för hårda ord, men jag blir rädd för människor som går så långt att dom opererar bort framtänderna på kaniner.  Förstår inte ens att en veterinär kan gå med på att göra det!  Skaffar man djur så måste man lära sej att skiljas från dom..  Det är INTE "fint" att ge kaninen en "andra chans" genom operera bort tänderna. Det är djurplågeri. Avliva, sörj och gå vidare, det är vad jag hade gjort.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

farvendal
5/24/15, 6:59 PM
#31

#30 Nog för att jag aldrig skulle utsätta en kanin för det heller, men att attackera och säga att det är djurplågeri är lite starkt.  Såna ord kan du hålla för dig själv.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Melbun]
5/24/15, 7:12 PM
#32

Tycker det är tråkigt med såna som avlivar sina djur så fort de hittar en bula på dem men det är mina åsikter det. ^^, Har själv en kanin jag aldrig skulle dra tänderna på men också en som inte skulle saknat dem så mycket. Tror TS känner sin kanin bäst så att attackera henne för djurplågeri känns inte riktigt ok.

aliiciaj
5/24/15, 7:22 PM
#33

#30 Du verkar då inte träffat en kanin utan framtänder. De kan äta nästan exakt samma saker som en kanin med framtänder. Det en kanin behöver framtänderna till är att knipsa av saker. Jag ger inte mina kaniner saker som de behöver knipsa av, t.ex. morötter, äpplen m.m. Om jag ger något som är svårare att få in i munnen klipper jag det i mindre delar. Min kanin äter allt som mina andra kaniner äter också. Förstår inte hur du ser det som djurplågeri? Det hade varit en grej om kaninen bara kan äta flytande mat, men nu kan kaninen äta nästan allt och jag ser inget lidande med det.

Jag gör allt för mina djur. Jag besökte veterinären flera gånger med henne innan vi kom fram till att operera bort framtänderna är det bästa för henne eftersom hennes kindtänder inte är påverkade. Jag går hos veterinären Helene Alm som är en av Sveriges bästa kaninveterinärer, du kan få googla henne om du vill. Jag kan i alla fall säga att jag litar mer på hennes ord, än på någon på ett kaninforum som säger att jag är en djurplågare.

sannadetejag
5/25/15, 7:34 PM
#34

Han sliter ut sina tänder själv med jämna mellanrum plus att dom växer konstigt, därför har han inga tänder i mellanåt.  Jag har oxå varit mycket hos vetrinären men min kanin och slipat och slipat och så småningom kanske jag oxå måste operera bort hans framtänder.

Annons:
aliiciaj
5/30/15, 11:19 AM
#35

Nu verkar hon blivit resistent mot antibiotikan… Nu fungerar den inte alls längre. Nu har hon en massa vitt kladd i munnen igen och lite snorig. Trots att hon går på antibiotika, sista dagen är imorgon. Hon har gått på baytril och hon blev ju bra på det men nu verkar den inte fungera längre. Vad jag läst så har baytril ett väldigt stort bredspektrum vilket gör att det kan vara väldigt svårt att hitta en antibiotika som fungerar på kanin om den blivit resistent mot baytril. Hade inbokat på tisdag att ta bort sista tanden, men det vågar jag inte längre om hon inte är helt kry. Får fila ner tanden istället så länge och besöka veterinären igen och be om ett bakterieodling på henne. Undrar vad det är för dumma bakterier som vägrar ge upp :/ Ringde nu veterinärkliniken och de var lite bekymrade, men de ville att jag skulle vänta till måndag då Helene jobbade eftersom det är hon som är expert på kanin. De sa också att det är lite svårt med kaniner eftersom det är så få antibiotikasorter som kaniner tål. Men att jag ska försöka spola bort varet och fortsätta med antibiotikakuren tills på måndag.

Elsaharr
5/30/15, 12:29 PM
#36

Hoppas allt löser sig!

Zingo ;D

Cochon
6/8/15, 5:00 PM
#37

#35 hur har det gått? :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

aliiciaj
6/8/15, 11:58 PM
#38

#38 Har varit lite till och från med henne nu.. Men hon har gått utan antibiotika i över en vecka nu utan att fått tillbaka varet i munnen. Det enda är att hon ibland har lite torkat snor i näsborrarna. I övrigt är hon helt normal, pigg och glad kanin som äter allt som ges till henne. Imorgon var det tänkt att hon skulle operera bort sista tanden, men får se om det blir av. Ska i alla fall ta henne till veterinären imorgon så får veterinären göra en bedömning ifall hon är kry nog att ta bort sista tanden. Men måste säga vilken oturskanin hon varit på sistone. Såg idag att hon verkar ha brutit en tå. Den blev bruten hos förra ägaren och hade växt ihop fel så den har alltid varit väldigt sne hos mig, och nu verkar hon ha brutit den igen. Så får kolla upp det också hos veterinären också.

aliiciaj
6/9/15, 8:37 AM
#39

Imorse fick hon tillbaka varet i munnen. Så har precis varit hos veterinären med henne nu och de tog ett odlingsprov på varet i munnen. Tyvärr sa veterinären att det är svårt att ta ett odlingsprov på kaniner för bakterierna brukar oftast inte vilja fortsätta växa när man tar varet från kaninen och lägger i ett provrör. Men om det var ett lyckat prov får jag svar om en vecka, och då får jag lite starkare antibiotika utskrivet för just den bakterien. Sen kollade även veterinären på hennes tå och konstaterade att den var bruten. Men att man oftast inte gör något på de små benen när kaniner bryter något. Det är ifall hon påverkas av det som man tar bort tån i så fall, så får avvakta och se om tån börjar besvära henne eller inte.

aliiciaj
6/9/15, 11:48 AM
#40

Tycker det är väldigt intressant att titta på när hon äter gräs. Hon har anpassat sig och kan beta gräs trots att hon inte har några framtänder. Ibland rycker hon av gräset och ibland äter hon på grässtråna tills hon inte når längre. Hon har alltid tillgång till nytt avrivet gräs och hö i hagen, men hon väljer alltid att beta själv. Så här är bevis på att en kanin utan framtänder kan leva mycket som en kanin med framtänder. Kaniner är anpassningsbara djur och man blir varje dag förundrad över deras kreativitet!

aliiciaj
6/16/15, 1:13 PM
#41

Nu har vi fått svar på bakterieodlingen, den var lyckad! Så glad jag blev när min veterinär ringde nyss. Trodde själv hon hade Pasteurella och var väldigt orolig över att mina andra kaniner skulle få det. Men det visades att hon hade två olika bakterier. Den ena bakterien var tydligen väldigt ovanlig och den hette Corrynbakterier (vet inte hur det stavas) och veterinären sa att bactrim fungerar mot corrynbakterier. Det gjorde mig så glad! Sen hade hon även streptokockerbakterier, och hon trodde att det inte var några problem med att bli av med. Det var verkligen i sista stund som jag fick rätt antibiotika. Hon har jättemycket var i sin mun nu att jag faktiskt hade beslutat att ta bort henne om provet hade misslyckats. Men nu ska hon få sig en dos rätt antibiotika och så ska vi spola bort varet i munnen på henne så ska hon förhoppningsvis bli bättre! Kan inte med ord beskriva hur mycket denna kanin betyder för mig, så är så otroligt glad just nu!

Annons:
aliiciaj
6/16/15, 1:36 PM
#42

Något jag kom att tänka på. Undra om det är jag som smittat min kanin med streptokocker, för streptokocker kan smittas via människor och djur. Jag har halsfluss 6 gå ger om året, och halsfluss får man av streptokockerbakterier. Fast som tur var brukar streptokocker vara väldigt lättbehandlat, många penicillinsorter som klarar av streptokocker.

farvendal
6/16/15, 3:47 PM
#43

Streptokocker typ A smittar inte till kaniner.  Typ B vet jag inte, men det är typ A som orsakar halsfluss

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

aliiciaj
6/16/15, 3:54 PM
#44

#43 Vad bra! Då slipper jag hålla mig undan från min kanin varje gång jag får halsfluss då :)

aliiciaj
6/17/15, 9:12 AM
#45

Igår rensades allt var bort och hon fick bactrim och sen gav jag henne lite critical care för det skadar aldrig att ge. Idag när jag kollade så hade varet inte kommit tillbaka. Hon hade igår också vitt kladd ur ögonen som heller inte kommit tillbaka idag. Däremot såg jag idag att hon hade två druvklasar, alltså blindtarmsavföring som hon inte ätit upp. Allt annat bajs ser normalt ut, är stora och hårda pluttar. Vet att den vanligaste biverkningen på bactrim är magbesvär. Men kan bero på att hon fick lite extra pellets igår som lite kompensering för allt vi tvångsmatat henne med och skrapat bort från hennes mun. Vet att man kan ge goda bakterier från en del filer och så. Men vad jag har lärt mig klarar inte bakterierna sig igenom det låga pH-värdet i magen till tarmen ändå. På människor kan man få i sig goda bakterier och probiotika via kapslar, de brukar kunna klara sig igenom magsyran. Men vågar inte ge en kapsel till min kanin. Men ska ge henne en normal mängd pellets idag som är en matsked, så får jag se om hon har så imorgon. Då tror jag att jag ringer och rådfrågar min veterinär.

Smultrondraken70
6/18/15, 10:39 PM
#46

Hur går det för Haren? Har följt hela tiden, och håller tummarna!

aliiciaj
6/19/15, 6:48 AM
#47

Går till och från. För i lördags hamnade hon i kaninbråk med en annan kanin genom gallret och fick sig ett rivsår i munnen. Det såg inte så farligt ut just då. Men några dagar senare såg det värre ut och hon fick var i det såret med. Vi tvättade bort varet där med och tänkte att antibiotikan borde fungera på det såret med, för såret är innanför underläppen. Igår hade hon fått tillbaka var där tänderna satt och lite där såret var. Vi spolade bort varet igår och idag ser faktiskt såret mycket bättre ut. Vi fick inte bort allt var när vi spolade igår men det har försvunnit lite av sig själv och börjar äntligen se ut att läka okej. Sen har hon fått tillbaka lite var där tänderna suttit idag. Så hon har blivit bättre, hon har inget vitt grejs från ögonen alls längre. Och varet från såret har försvunnit. Men jag tycler mig se att det kommer liiiite genomskinligt snor från näsan fortfarande och lite var i munnen. Efter 3 dagars behandling hade jag faktiskt hoppats på lite bättre resultat. Men hon har i och för sig haft infektionen i över en månad nu så det kanske tar lite tid att döda alla bakterier. Jag ringde veterinären igår för hon äter inte upp allt sitt blindtarmsbajs. De sa att jag skulle ge endast hö och dra ner på pelletsen. De brukade inte tipsa om att ge såna här produkter till kaniner för dålig mage, de tyckte inte att det fungerade. Så jag kommer fortsätta med att ge endast hö och lite pellets nu. Hon har ju knte löst bajs bara lite blkndtarmsavföring hon inte äter upp.

Smultrondraken70
6/19/15, 8:39 PM
#48

Håller tummarna för Haren, tufft att infektionen är så seg:(

Annons:
aliiciaj
6/21/15, 10:19 AM
#49

Hon har fortfarande var vid tänderna :( Hon har blivit bättre av antbiotikan det ser man. Men känns som om att antbiotikan borde göra att inget nytt var återbildades om den fungerade. Det veterinären sa är att bactrim fungerar mot corinebakterier, och att streptokockerna förmodligen skulle försvinna med bactrim. Så skulle ju kunna vara så att bactrim endast fungerade på corinebakterierna. Kanske behövs en annan antibiotika för streptokockerna. Tänker ringa min veterinär imorgon och höra vad vi ska göra. Hon ska ju gå på antbiotika till och med torsdag. Men nu har halva tiden gått och hon återbildar fortfarande var och snorar lite. När jag började med baytril förut försvann varet jättefort. Men får hålla tummarna för att hon blir frisk snart!

aliiciaj
6/21/15, 10:25 AM
#50

Fast läste nyss att bactrim fungerar mot streptokocker. För bactrim är ju egentligen för människor så fanns ganska bra fakta om det. Dock så är 10 % av alla streptokocker resistenta så antar att det kan vara vad Haren har.

sfut
6/21/15, 3:34 PM
#51

Var består av döda immunförsvarsceller så nybildning av var innebär att det fortfarande är en bekämpningsprocess igång och immunförsvaret är aktiverat mot bakterierna som nog troligen är kvar ja.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

aliiciaj
6/21/15, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Kan visa bild på hur det ser ut nu. Om ni undrar vad det svartblåa är vid underläppen så är det det djupa rivsåret hon fick för en vecka sedan av en annan kanin. Det varade en hel del förut men nu äntligen har det börjat växa igen och varar inget längre. Sen ser man där undertänderna suttit lite var. Men börjar fundera på om det verkligen är var. Det känns så himla hårt, det känns som samma konsistens som en tand. Har börjat fundera på om hon har kvar några få tandceller där, men för få för att bilda en riktig tand. För vi har själv inte lyckats få bort något var på flera dagar från henne, det sitter som berget.

aliiciaj
6/22/15, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Kan visa en bild på hur det har sett ut. Bilden visar dock första gången hon fick var efter operationen. Dagarna innan hon fick bactrim såg det värre ut än på denna bild. Så jo visst har bactrim fungerat ändå om man jämför bilden jag la upp igår och denna bild.

farvendal
6/22/15, 11:20 AM
#54

Att tänderna växer ut igen händer faktiskt, men jag vet inte hur lång tid det brukar ta.

Personligen hade jag tagit bort henne vid det här laget, det känns rätt påfrestande med en sådan långdragen behandlingsprocess, speciellt när det är känt att antibiotika kan rubba magen. Hon har ju en tand kvar också, risken finns ju att det blir en lika jobbig process när den väl dras ut. Den ser ju dessutom rätt lång ut, är du säker på att den inte ligger och irriterar mot det nedre tandköttet?

Fundera på om det verkligen är för kaninens skull som du gör detta, eller om det mest bara är för din egen (att du inte vill förlora henne).

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Frosstis
6/22/15, 11:28 AM
#55

Tyckte också övertanden såg lång ut

Annons:
aliiciaj
6/22/15, 12:18 PM
#56

Måste hålla den relativt lång sa veterinären för att det ska vara enklare att dra ut den, man behöver ett fast tag om den för att vara säker på att få ut roten. Brukar fila ner den lite en gång i veckan och nu är det dags igen. Tanden går inte emot såret, så lång är den inte. Det ser man tydligt när hon har stängd mun för pga rivsåret hänger hennes underläpp lite nu så man ser tydligt att övertänder inte är problemet med såret där nere. Jag hade tagit bort henne om allmäntillståndet var påverkat på henne, men hon har inte ätit sämre, varit mindre social, mindre pigg eller så. Jag hade bestämt mig för att avliva henne om bakterieodlingen inte fungerade och om det var pasteurella hon hade. Men nu har hon faktiskt fått en antibiotika som minskat på varet ordentligt. Det är när kuren är slut som jag egentligen vet om infektionen är borta. Jag ringer och pratar med min veterinär varje vecka och förklarar hur det står till med henne. Jag har varit inne med henne flera gånger och visat för min veterinär. Aldrig har veterinären tyckt att det är så illa att det krävs avlivning, hon har aldrig nämnt det ens. Om hon skulle rekommendera avlivning hade jag tagit bort henne. Men så länge det finns hopp om att hon ska bli en helt frisk kanin igen så vill jag inte ta bort henne. Så länge hon äter bra och är pigg i övrigt ser jag inte varför jag ska ta bort henne. Jag vet att kaniner inte vill visa när dem lider. Men denna kanin bor i mitt rum och är frigående så jag märker direkt om hon förändras i allmäntillståndet. Som jag sagt innan går jag hos en veterinär som är specialiserad på kaniner, så jag kommer fortsätta att göra det hon tycker är bäst. För hon har mest erfarenhet och vet vad som är bäst och mest humant för kaninen att göra.

aliiciaj
6/23/15, 1:57 PM
#57

Nu har jag varit på djurkliniken igen. Nu är jag där så ofta så jag och Haren är kändisar där nu. Men de är ganska oroliga för Haren nu. De vill söva/ge lugnande till henne på tisdag och rensa bort det hårda vita som sitter djupt i underkäken på henne, de trodde att det låg och irriterade där. Sen ska de även spruta en mycket effektiv antibiotika direkt på varet under ingreppet. Det är en speciell antibiotika som de behövde beställa hem. Men känns lite som om detta är det sista möjligheten för att få henne frisk. Så håller tummarna!

Smultrondraken70
6/23/15, 10:09 PM
#58

#57 håller alla tummar för Haren! Lycka till:)

aliiciaj
6/30/15, 4:02 PM
#59

Nu har Haren varit inlagd på djursjukhuset hela dagen. De har sövt ner henne och rensat bort var och injencerat henne med antibiotika. De sövde inte ner henne så djupt så märktes inte alls att hon varit nersövd när vi hämtade henne. Hon var sur över att vara i transportburen så när vi släppte ut henne hoppade hon direkt upp i min säng bajsade och tiggde lite godis, sen hopade hon ner och åt hö. Ingreppet gick bra och veterinären sa att hon svarat väldigt bra på bactrimbehandlingen. Det som jag trodde var var, det var tydligen tandrester och tandköttet var inte rött och irriterat som det skulle varit om hon haft en stark infektion. Jag ska åka med henne till veterinärkliniker varje dag denna vecka och så ska de injencera henne med antibiotika. Veterinären trodde verkligen att det såg ljust ut för Haren nu. Så jag är verkligen lättad nu, som jag gråtit de senaste dagarna för jag trott att jag skulle behöva avliva Haren. Hon är verkligen min ögonsten och är en mycket speciell kanin. Till och med veterinären sa det att Haren är en mycket unik och trevlig kanin. Jag vet att många tycker att hon inte borde leva. Men träffar man Haren ser man att det är en kanin som verkligen lever loppan, trivs hon inte ja då får man verkligen reda på det så mycket personlighet som hon har. Här är en video från förra veckan när hon gick i en Hage på altanen för hon fick inte äta gräs, men det ville Haren göra så vad gör man inte för att få lite gräs. Hon brukar få vara lös på tomten så det var inga problem att fånga henne sen :)

Paxxie
6/30/15, 4:10 PM
#60

Vad skönt att det gick bra! Håller tummarna för att hon får bli frisk nu. :)

Smultrondraken70
7/1/15, 11:30 AM
#61

Åh vad skönt! Hoppas hon blir bra nu!

aliiciaj
7/1/15, 5:10 PM
#62

Var inne idag på veterinärkliniken och de sprutade antibiotika där hon har var och de sa att det var mycket bättre idag. Så det börjar se ljust ut :)

Annons:
Lisabethkanin
7/2/15, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Min kanin tog också bort framtänderna (8st) och han kan äta pellets normalt men jag måste klippa grönsakerna åt han och det har gått 5månader och han vill inte äta hö

aliiciaj
7/2/15, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

#63 Oj, det lät inte bra. En kanins föda ska bestå av minst 80 % hö annars slipas inte kindtänderna ner som de ska. De får vassa nabbar av kindtänderna som är väldigt plågsamt för kaninen. Har du testar att klippa höet till din kanin? Min kanin utan framtänder äter lika bra som innan operationen. Hon äter bra med hö, grönsaker och betar till och med gräs. På min kanin tog de bort framtänderna som består av 6 tänder, varför har de tagit bort 8 på din? Att ta bort kindtänder på en kanin ska man inte göra, då blir det väldigt svårt för dem att tugga hö. Nu har jag i alla fall varit hos veterinären, måste vara deras största stammis där nu känns det som. Blev lite skrämd för jag fick en ny sjuksköterska denna gång för den jag brukade ha har fått semester. Och denna sköterska visste inte hur det brukade se ut i munnen på Haren så när jag frågade om det som satt djupt nere i munnen var var eller tandrester blev hon osäker. Hon luktade på det och sa att det inte luktade som en infektion. Men för säkerhets skull tog hon Haren till Heléne (kaninkunniga veterinären) och visade henne. Heléne sa att det såg jättebra ut, det var tandrester inte var. Så det känns bra! Antibiotikan hon äter nu (vet inte namnet på den) är bra för hon blir inte dålig i magen av den, och hon går på metacam också och det blir hon inte heller dålig i magen av. Så hon går i en liten sjukhage nu där hon kan få äta lite gräs i alla fall.

Smultrondraken70
7/4/15, 7:46 PM
#65

Hej, hur mår Haren? Jag håller alla tummar för din lilla ninis:))

aliiciaj
7/4/15, 9:18 PM
#66

Det ser bra ut! Men hon fick antibiotika senast igår så tror vi får avvakta några dagar innan vi kan veta om det fungerade. Hon har inget snor alls nu och hon ser bättre ut än vad hon gjort på flera veckor :)

EmmasBella
7/4/15, 9:40 PM
#67

Ååå läste hela inlägget, hoppas verkligen atg det går bra för haren, hon verkar vara en riktigt fin kanin, med stark personlighet :) Dock förstår jag inte varför flera tycker att man ska ta bort hon, en kanin kan ju klara sig bra utan framtänder och som du säger så länge hon mår bra, äter bra å sånt så finns det ju ingen anledning! :/ Nu hoppas jag iallafall att Haren blir bättre så hon får fortsätta att ha ett bra liv! ;)

Smultrondraken70
7/4/15, 10:23 PM
#68

#66 skönt att höra:)

marirose
7/5/15, 2:41 PM
#69

#59 Vilken smidig liten rackare 🙂Skönt att läsa att det verkar gå bra. Verkar vara en underbar kanin.

Annons:
farvendal
7/5/15, 3:12 PM
#70

#67 Fast om du läser allt så ser du ju att kaninen fått väldigt mycket komplikationer av operationen.  Över 2 månader senare är hon fortfarande inte frisk.Kaninen må ha livsglädjen kvar men det är ju fortfarande påfrestande för både denna och för ägaren. Inte så konstigt att man som ägare väljer att låta kaninen somna in då. Det är olika var man väljer att sätta gränsen.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

aliiciaj
7/5/15, 3:52 PM
#71

#70 Känns lite som en del tycker att jag borde avlivat kaninen pga att hon fick infektion bara för at operera bort tänderna. Att hon fick en infektion av den operationen har inte med vilket ingrepp som gjordes på henne. Hon skulle lika gärna kunnat få infektionen när jag kastrerade henne tidigare i år. Om hon fått en infektion av kstreringen hade jag inte heller tänkt som min första tanke, jag avlivar henne. Utan när det finns alternativ som kan göra henne helt frisk ja då väljer man det. Visst det blir jobbigare för kaninen ett tag men kaninen blir bra till slut. Tycker inte man ska välja avlivning som första bästa metod på allt. Nu har hon inte fått antibiotika på 2 dygn och hon har inte blivit sämre. Hon är fortfarande var och snorfri. Så tror faktiskt hon är frisk nu. Den senaste antibiotikan sattes ju lokalt i munnen på henne och det verkar ha varit det mest effektiva sättet på henne :)

farvendal
7/5/15, 5:31 PM
#72

#71 Ja absolut, oavsett vad min kanin hade genomfört för ingrepp så hade jag avlivat om det visat sig bli alltför långvariga komplikationer som kräver massor av antibiotika och veterinärbesök..

Men när det gäller just bettfel avlivar jag direkt så länge det inte handlar om något fjuttigt man kan fila med en nagelfil ett par ggr/månad. Jag skulle aldrig operera bort tänderna på en kanin för jag tycker att det är otroligt oetiskt och onaturligt. MEN jag kan vara OK med att andra gör det, så länge inte kaninen visar några som helst tecken på att lida. Och enligt din berättelse så verkar ju din Haren anpassa sig riktigt bra, vilket ändå glädjer mig. Det är intressant att läsa om henne och ger en nyttiga erfarenheter. Väldigt skönt att du har möjligheten att besöka en riktigt kaninkunnig veterinär också, Helene är toppen. 

Hoppas Haren slipper antibiotiska snart bara, inte så trevligt för magen med massor av antibiotika. Hur mår hon idag?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

aliiciaj
7/5/15, 5:51 PM
#73

#72 Okej, ja alla har olika åsikter och jag respekterar din åsikt också :) Idag mår hon toppen. Hon går ju inte på antibiotika längre, senaste gången var i fredags som hon fick. Inget snor, inget var och ingen infektionslukt. Hon går på metacam nu bara, men det är för smärtlindringens skull för de tog bort den sista tanden i tisdags för den satt ändå löst. Så jag vågar nästan hoppas på att hon är frisk nu. Heléne sa att hon absolut trodde infektionen gått över nu. Så får hoppas på det!

EmmasBella
7/5/15, 6:05 PM
#74

Gud så skönt att höra att Haren mår bättre! :)

aliiciaj
7/6/15, 12:20 AM
#75

Går aldrig att skriva att det går bra för henne, för då ska plötsligt något nytt hända :( Nu har hon blivit förstoppad och är lite lös i magen. Hon har ätit idag och betat gräs i hagen. Men nu på kvällen märkte jag att hon bajsat en del blindtarmsavföring och ville inte äta, och hennes mage är jätteuppsvälld. Har matat henne en massa med critical care, det är bra för det innehåller probiotika. Sen har jag gett henne vatten via en spruta i munnen och även lite kokosolja för att hjälpa till att lösa upp knutarna i magen. Hon har blivit förstoppad en gång förut för några månader sedan och då blev hon bra när jag gav samma behandling som nu. Men jag undrar varför hon blivit förstoppad. Kan bero på att hon gärna snor min nya kanins foder så fort hon får chansen. Vänder jag ögat till när lillkaninens bur är öppen hoppar hon in och snor några pellets från henne. Hon är duktig på att hitta på hyss den kaninen. Ska gå upp några gånger i natt och stödmata henne och hoppas hon blir bättre.

Mininin
7/6/15, 1:40 AM
#76

Tänk om alla kaninägare brydde sig så mycket om sina kaniner som Harens ägare!! Jag gick försent till veterinären med min lilla nin som var förstoppad och jag ångrar mig oändligt trots att 6 mån gått och jag har 2 helt undebara kaniner kvar. Så ledsen de skulle vart 3…hoppas att hon blir bra och det kommer vara värt allt om hon blir det :)

Annons:
farvendal
7/6/15, 8:43 AM
#77

#75 Som sagt, mycket antibiotika kan rubba balansen i magen. 

Har hon varit duktig på att äta hö sedan tänderna försvann?

Mata på med CC. Du skulle även kunna blanda i några droppar matolja eller paraffinolja. Se till att hon rör på sig. Du kan även massera magen försiktigt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

aliiciaj
7/6/15, 10:48 AM
#78

#76 Det var tråkigt att höra, beklagar! #77 Ja jag tänkte på det också. Men känns konstigt att hon får symptom flera dagar efter hon fått antibiotika. Veterinären satte den sista antibiotikan lokalt bara, inte så hon svalde den. Just för att hon inte skulle bli dålig i magen. Så man kan säga att hon inte fått antibiotika oralt på flera veckor. Jag har nästan bara gett henne hö efter operationen. Det har hon ätit utan problem tills nu. Men känner att det är magen som krånglar, den är uppsvullen. Inatt åt hon upp sin pellets i alla fall. Men hon äter inte hö än. Ska få henne att röra på sig och ge mer critical care nu. Har inte paraffinolja hemma, men rapsolja kanske duger för nu.

aliiciaj
7/6/15, 7:36 PM
#79

Jag köpte minifom och paraffinolja och gav henne. Men när jag hade köpt det hade hon redan börjat bli lite piggare. Nu äter hon hö, har bajsat (dock löst bajs) och hon äter blindtarmsavföring ser jag nu. Hon är lite piggare nu och håller på och tvättar sig själv en del nu, hon är lite oljig i pälsen efter paraffinoljan. Det var ett tag idag som jag verkligen trodde det var ute med henne. Hennes ögon såg så hängiga ut. Men jag har tvingat i henne massor av vatten och critical care idag så nu ser hennes ögon piggare ut. Men helt bra är hon inte än, men hon har börjat bli bättre och det brukar vara ett tecken på att hon är på bättringsvägen.

Smultrondraken70
7/6/15, 8:27 PM
#80

Skönt:))

aliiciaj
7/7/15, 8:28 PM
#81

Nu är hon återställd igen och har fast avföring igen. Anledingen till magproblemet tror jag var att hon hade väldigt mycket hårbollar i magen. Jag började misstänka det när jag skulle ge henne metacam idag och såg något konstigt i tandhålen, något grått. Det visade sig vara en hel klump av hår. Sen såg jag att hennes bajs var helt fylld med hår. Jag som verkligen inte trodde att hennes magproblem berodde på hår för hon hårar inte speciellt mycket. Visst hon fäller lite, men har gjort det i flera månader nu. Aja hon är i alla fall bra nu! Hennes infektion verkar äntligen vara borta nu! Inget snor, inget var och inget rinn från ögonen :D

Smultrondraken70
7/7/15, 9:03 PM
#82

Men så skönt:)) hoppas verkligen det håller i sig nu efter alla bakslag:(

aliiciaj
7/10/15, 10:22 AM
#83

Nu tror jag att jag på riktigt kan säga, Haren är frisk!! Nu har det gått 8 dagar sen hon fick antibiotika sist och hon har inte blivit dålig sen dess. Det har varit en jobbig infektion det här, men till slut gav den med sig. Och Haren är gladare är nånsin nu. Tror det kommer gå bra nu när infektionen är över :) Nu är vårt mål att debutera i att tävla Kaninhoppning, hon älskar att hoppa så nu när hon är frisk ska hon äntligen få börja göra det igen.

Annons:
[Melbun]
7/10/15, 11:45 AM
#84

#83 så skönt! :D är alla tänderna ute nu?

Smultrondraken70
7/10/15, 12:21 PM
#85

Jag blir verkligen jätteglad att höra detta:D Har följt din lilla kämpe Haren:) Lycka till i fortsättningen!! *kram*

Irmelinis
7/10/15, 12:27 PM
#86

Härligt, vilka goda nyheter! Bra jobbat, du är en fin och envis kaninägare, de små kan vara lyckliga som har dig! ❤️

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: