Annons:
Etikettallmänt
Läst 1558 ggr
nikeophelia
5/1/15, 7:32 PM

kanin trivs inte

hej, jag hämtade min kanin idag (liten unge ca 8-10 veckor), kaninen är väldigt osocial/börjar sprattla när den blir buren. Jag vet inte om jag har skrämt upp den så den inte vill bli buren :( Kaninen har inte heller druckit under hela dagen! Vi släppte just in den i buren på ovanvåningen för att ge den lite privat tid men jag är rädd att hon inte vågar gå ner för trappan/stegen, ps det är en hona & ja det här är min första kanin :/ så nervös att jag kommer screw up eller att kaninen är en sur en. Tacksam för svar!

Annons:
fsigge
5/1/15, 7:42 PM
#1

Ta det lugnt. Det är första dagen, det är självklart att den är lite osäker. Vänta och se. Var lugn och håll inte på att ta upp kaninen, de gillar inte att blir upplyfta.

Frida

Fridaaaa
5/1/15, 7:43 PM
#2

Kaninen har kommit till dig idag, på tok för tidigt att säga att den inte trivs. Man måste ge dem tid för dem att vänja sig. Låt kaninen vara i buren nu 1-2 dygn innan du behöver ta upp den. 🙂
Inte ovanligt att kaninungar är spralliga heller, speciellt när det är ny miljö mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

crystalguurl
5/1/15, 7:51 PM
#3

Låt kaninen vara ensam så mycket som möjligt de 1-3 första dagarna. Sen kan du börja sitta brevid buren, tex läsa en bok/kolla på film och läshögt/prata med kaninen om vad som händer i filmen.


saraalice
5/1/15, 9:53 PM
#4

Hej! det är viktigt att låta kaninen vara ifred och vänja sig vid sitt nya hem, så kan du läsa eller vara i samma rum så den blir van med din röst också. sen när den har vant sig vid sitt nya hem kan du släppa ut den i rummet eller vart den befinner sig, och låta den komma fram till dig när den vill bli klappad, så du inte lyfter och håller fast den, då kan den bli uppskrämd. lycka till med din nya älskling :D

smellcaramell
5/2/15, 10:17 PM
#5

prova att sätta in både vattenflaska och skål i buren så kanske hon börjar dricka. Låt henne sedan vara tills hon inte får panik av att du är i närheten, sitt då bara bredvid buren och läs/spela spel på telefon utan ljud/nåt annat tyst så hon vänjer sig vid att du är där och ser att du inte är farlig. Börjar hon inte dricka trots att hon har både flaska och skål han du ge henne lite gurka som innehåller mycket vatten :)

Upp till toppen
Annons: