Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3340 ggr
aliiciaj
2015-04-03 17:11

Fäller ojämnt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej en av mina kaniner har börjat fälla nu, och hon fäller väldigt ojämnt. Hon har en svart fläck ovanför näsan där hon har fällt extra mycket, sen en del partier på ryggen och en fläck framför varje öra. Hon har alltid fått som en svart fläck över näsan när hon börjat fälla och även på ryggen, men framför öronen tror jag inte hon haft förut. Har tänk på att hon skakar på huvudet mer än vanligt på sistone, men det kan kanske bero på att hon fäller och vill skaka bort de avfallna hårstråna. Jag har undersökt hela hennes päls med ficklampa och förstoringsglas, hittar inget mjäll eller några kryp. Hennes öron är vita och fina invändes, hon har stående små hermelinöron alltså inte hängande öron. Kan det vara så att hon bara fäller? Hon är normal i temperamentet, men fäller som sagt väldigt ojämnt. Eller kan hon ha någon ohyra kanske?

Annons:
aliiciaj
2015-04-03 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild på henne för nästan ett år sedan, då ser man att hon haft samma svarta parti ovanför näsan efter fällning.

Trebit
2015-04-03 18:02
#2

Jag har också en viltfärgad kanin och han har haft precis samma fläckvisa fällning, den har börjat jämna ut sig nu men ryggen är fortfarande svartfläckad. Hittar du inget fel på henne annars så är det nog ingen fara!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
2015-04-03 18:10
#3

Jag har en viltgryta mantlad som gör samma sak! Tror inte det är någon fara!

Zingo ;D

Smilla Kanin
2015-04-03 18:19
#4

Min viltfärgade gör också så. ´Det är absolut ingen fara. Kanske alla kaniner gör så bara det att på viltfärgade syns det eftersom att de har så himla många olika färger:P

[Sockertoppens_kaniner]
2015-04-03 20:00
#5

Så ser mina kaniner också ut ibland. Inget konstigt! :)

fsigge
2015-04-03 20:51
#6

För mig var det att kaninen hade stuckit ut sitt huvud genom gallret för mycket så pälsen gick bort där över nosen.

Frida

Annons:
aliiciaj
2015-04-03 21:11
#7

Okej vad bra! :)

Namiko
2015-04-04 07:27
#8

Alla kaniner jag haft har haft den där fläckvisa fällningen, det är inget att oroa sig över. Det syns bara extra mycket på viltfärgade.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: