Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2797 ggr
aliiciaj
4/1/15, 7:42 AM

Urinvägsinfektion

Min kaninhona har i ett par dagar haft väldigt röttfärgat kiss. Jag tänkte inte på det så mycket först för ibland har dem ju röttfärgat kiss. Men har märkt att hon har börjat dricka mer på sistone också. Sen har sedan igår kväll börjat kissa på ställen utanför sin låda, hon har varit rumsren länge men igår kissade hon i min säng och inatt kissade hon på filten som hon sover på. Jag testade att mäta hennes pH-värde i hennes urin med lackmuspapper, och märkte att hon hade pH 9-10 ungefär vilket är ganska högt. Hon är normal i temperamentet. Låter det som hon har urinvägsinfektion? är det farligt? på kanin? Tänkte nog ringa till vetrinärkliniken när de öppnar idag och se om jag kan få en tid innan påsk. Hur sätter man diagnos på att en kanin har urinvägsinfektion?

Annons:
aliiciaj
4/1/15, 7:49 AM
#1

Glömde tillägga, hon är kastrerad så det kan inte vara livmodercancer som tur var.

Marsvinsmamman
4/1/15, 5:35 PM
#2

Uvi diagnosticeras ofta genom att man tar en odling på ett urinprov från kaninen för att se om där finns bakterier och/eller blod. Oftast kompletterar man med röntgen för att se om det finns grus eller urinsten i blåsa eller urinrör som också kan ge blod i urinen.

Misstänker man uvi ska man såklart söka veterinärvård. Konstaterar man bakterier i urinen så sätter man in antibiotika. Man ska inte låta en kanin med symptom från urinvägarna gå utan veterinärkoll.

Upp till toppen
Annons: