Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1644 ggr
goldenhamsters
2/20/15, 6:07 PM

Fysiologisk undersökning på kanin?

Jag går tredje året på gymnasiet med inriktning natur/natur, och vi har fått i uppgift att göra en fysiologisk undersökning i biologi 2 kursen.  Alla andra i min klass ska göra undersökningar på människan, t.ex. mäta hur blodsockerhalten förändras vid olika slags GI-värde i maten.

Jag kom på en idé om att undersöka hur stor roll födan har i kaninens PH-värde i urinen. Kaniner har relativt basiskt urin jämfört med oss, och de har också relativt enkelt för att få urinsten som jag läst här. Min undersökning skulle då gå ut på att jag ger relativt basisk/kalciumrik föda till mina kaniner en vecka (t.ex. ett foder med lite för högt kalciumvärde, spenat, solrosfrön, baljsväxter). Efter en vecka ges mer neutral/sur föda till kaninerna (cuni complete, lite morot, gurka). 

Båda veckorna mäts deras PH-värde i deras urin med en digital PH-mätare från skolan och alla resultat dokumenteras. Deras kisslådor skuras ur dagligen så att inga rester finns kvar.

Jag skulle göra undersökningen på mina två egna dvärgkaniner, två kastrerade och friska kaniner. De bor för tillfället lösa i ett av rummen i mitt hus, men under undersökningen ska jag spärra av halva rummet så de bor själva för att kunna få enskilda provsvar.

Min fråga är om ni tycker det verkar riskabelt att göra denna undersökning? All mat som jag kommer ge dem har de ätit förut, t.ex. fodret med högt kalciumvärde använder jag som godis vid träning ibland och Cuni Complete ger jag i vanliga fall. Alla grönsaker jag nämnt har jag gett förut. Den kalciumrika födan ska jag bara ge i en vecka, och en vecka tror jag inte är farligt eftersom jag inte kommer ge jättehög dos av kalcium utan det är mat som de kan äta i vanliga fall, förutom det dåliga pelletsen.

Jag skulle då dela med mig av mina resultat här på kanin.ifokus, och jag hoppas att min undesökning kan visa hur stor roll födan har i PH-värdet i urinen.

Mvh Alicia.


Annons:
Marsvinsmamman
2/20/15, 6:29 PM
#1

Fast varför utsätta dina kaniner för ett sådant foderförsök - det är ju redan känt att kaniner utsöndrar allt överskottskalcium via urinen. Så du vet ju redan vilken effekt din "undersökning" kommer att visa. Onödigt att utsätta djur för onödiga försök, som dessutom inte kommer att leda till ny kunskap.

Nej, jag tycker du ska hitta ett annat sätt att göra din skoluppgift på, och låta dina kaniner äta en balanserad kost även fortsättningsvis.

Upp till toppen
Annons: