Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 6316 ggr
Moalinn
2015-02-13 22:32

Bygga utomhusbur

Kaninbursbygge står på tapeten. Jag vill göra det så enkelt som möjligt och gärna så billigt som möjligt men ändå inte dåligt så ni får gärna hjälpa mig, bolla lite idéer!

Mått, material och allt sånt där.

Ska vara till två honor, ena väger ca 1,9 och den andra ca 2,1kg. Bör vara ett "rimligt" mått då jag inte har den största ytan att ställa buren på men kanske 2 meter lång och då lägga lite mer på bredden, typ 85meter eller bör det vara mer?

Har funderat på OSB, fungerar det? Vad ska man ha för golv? Har masonit i ena buren (ovanpå ett par brädor då såklart) vilket fungerar bra då kaninen går på låda men vet inte hur det blir om det skulle bli väldigt blött? Underlaget kommer vara spån i botten och halm ovanpå.

Två sitthyllor, eller räcker det med en? Tänker i så fall en sitthylla och ett hus med sitthylla.

Som ni märker så är jag lite vilsen 🤐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
missan´s
2015-02-14 07:39
#1

Följer… (Är inte bra på burar och mått och vad det nu är så jag säger inget mer^^)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[IngenFantasi]
2015-02-14 14:35
#2

Följer, ska också bygga ny utebur 🙂

Sagoskogens
2015-02-14 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#3

Här kommer en byggbeskrivning av "Hallonuren", som jag tycker är jättefin! Om du har platsbrist så kan du ju alltid justera måtten efter dina omständigheter :-)

Zofie
2015-02-14 20:23
#4

En sitthylla per kanin, så att det inte blir slagsmål. Gärna rymliga så att båda får plats på en, och gärna ha hyllorna i varsin ända av buren. Så de kan komma bort från varandra. 200*85 cm låter som ett fungerande mått till 2 kaniner. Har du funderat på höjd? Minimi höjd för kaniner i din storlek är 60 cm, men rekommenderar att kanske ta 70 i höjd. Mer ljus & luftigt.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

tlover
2015-02-14 20:44
#5

Vi har 1x2 m, djupet är däremot lite för djupt för mig då jag är ganska liten (157cm) min man har däremot inga problem att nå allt så sånt kan man tänka på när det gäller djup.

Höjden på våra burar är 1 m vilket behövs eftersom på vintern måste vi ha djupströbädd så bor du där det är kallt så du måste ha djupströbädd rekommenderar jag att du har 1m  eller liknande.

l'm back

Moalinn
2015-02-15 00:30
#6

Tack!

Vad säger ni om de här måtten, innermått? Endast cirka mått, beror ju lite på material och lite sådant.
L 210cm
H 75cm på lägsta punkten
B 85cm

Sitthylla på 40cm? Eller bör de vara längre? 40x85 blir det i så fall!

Vad säger ni om OSB? Framsidan och taket är av OSB på en av mina nuvarande burar men tänker på om det går att köra hela buren i OSB, eller rekommenderar ni något annat? Masonit i botten?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Vovisch nr2
2015-02-15 08:11
#7

Följer ^^

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Moalinn
2015-03-13 16:32
#8

Nu börjar det bli väldigt aktuellt så lite hjälp och stöd hade varit jättebra!

Vad säger ni om måtten i #6? Vill inte att det blir för litet för två kaniner. Problemet blir väl ifall de inte skulle trivas ihop, men då får man väl bygga en till likadan på höjden bara.

Vad ska man ha på golvet? En OSB och masonit ovanpå, går det? 🤐

Tänkte också på om det ska vara två hus, eller räcker det med ett hus och en sitthylla? Alltså hus + sitthylla i ena änden och sitthylla i andra.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

emms
2015-03-13 16:42
#9

Jag tycker måtten låter jättebra. Sitthyllorna också.

Jag föredrar OSB då det håller bra. Man kan även måla med giftfri färg eller kallasfalt så de håller ännu bättre. Men går dom någorlunda på toa så funkar de "rått" också. Skulle inte bygga i masonit då de vittras sönder lätt om det blir blött och fuktigt. :)

Om du har sitthylla på hela djupet så kan du ju göra hus under halva och bara vanlig hylla den andra halvan. Kan dom ju gömma sig lite mer och komma ifrån varandra om dom önskar. Ett eller två är mer vad du tycker, spelar nog inte så stor roll för livskvaliten på kaninerna om man säger så ;)

Emma

Frosstis
2015-03-13 18:04
#10

Det blir jättebra!

Ska ställa ut min bur som jag byggt på OSB, men det kommer antagligen regna i sommar så jag undrar vad man ska ha för lack på som skyddar mot vatten! Kan ju va bra o veta om man ska ha buren utomhus

emms
2015-03-13 18:07
#11

#10 OSB är ganska tåligt i sig men jag målade min utvändigt i först ett lager grundfärg och sen vanlig husfärg som vi hade över. Mestadels taket som behöver skydd. Inuti hade jag fönsterfärg som va giftfri, mycket slittåligt! Kan man ha utanpå med men är ganska dyrt. Jag målade först ett lager grundfärg och 2 lager färg.
Fråga i din färgbutik, dom brukar kunna såntdär! :)

Emma

Frosstis
2015-03-13 18:08
#12

#11 ah, okej tack! Tänkte måla buren vit med svarta fina detaljer, ska ha in buren sen till hösten igen :)

Moalinn
2015-03-28 21:14
#13

Vad bör jag då ha på golvet? Tänker att enbart OSB kan bli lite jobbigt att hålla rent? I de flesta burar som säljs just nu så ligger det plast, är det något att rekommendera? Någon typ av plast som de inte halkar omkring på såklart och inte heller kan få tag i och bita sönder.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Lizelda
2015-03-28 21:42
#14

Kanske plast under och strö över så det inte kryper in i skivan och väggarna? :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Moalinn
2015-07-02 18:08
#15

Nuuuu ni! Nästa vecka drar jag och köper material. Den här stackars buren har stannat i idéstadiet tyvärr men nu kör vi. Jag har ingen jättebra ritning så vågar inte lägga ut den haha! Men ni kommer allt få följa mitt lilla bygge även om buren kommer bli enkel, ful och tråkig. Kan lägga till att jag är otroligt dålig på sånt här men vad gör man inte för sina små.

Det blir två fack. Alltså en våningsbur helt enkelt men med två fack, en kanin på ovanvåningen och två på undervåningen.
Ungefärliga mått runt om blir:
Höjd: 200cm
Bredd: 240cm
Djup: 90cm

Ungefärliga mått per fack:
Lägsta höjd: 80cm
Bredd exkl. hyllor och hus: 180cm
Djup: 90cm

Det jag har skrivit upp på min inköpslista är:
OSB
Putsnät
Takpapp
Reglar
Plastmatta
Skruv
Lås
Gångjärn

Något jag har missat? Färg till utsidan har jag hemma, får se om jag köper till insidan också.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

emms
2015-07-02 18:22
#16

#15 En sak som verkligen är skönt att ha när man bygger bur är vinkeljärn! Vet man att det blir rätt vinkel och blir stadigare. 🙂

Emma

Moalinn
2015-07-02 23:11
#17

#16 Ja absolut! Verktyg och sånt har jag hemma 😃 Heeeelt grön är jag väl inte och jag tycker det är ganska kul men har ingen direkt kunskap egentligen.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

emms
2015-07-02 23:21
#18

#17 Säker på att du tänker på vinkeljärn nu? 😉 Inte verktyget vinkelhake 😃

Emma

Moalinn
2015-07-02 23:31
#19

#18 Jaså du tänkte så du 😂 "heeeelt grön är jag väl inte" fick jag äta upp ganska snabbt. 😃

Vinkeljärn har jag nog aldrig använt men låter absolut som en bra grej att ha. Tack så mycket!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2015-07-19 14:06
#20

Var köper ni nät och hur mycket kostar det? Ska självklart vara något liknande fyrkantsnät men det är ju så jäkla dyrt, eller det kanske är det enda alternativet?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Katniss
2015-07-19 17:09
#21

#20 Minknät kan du använda, det borde finnas på butiker som Bygghaus o granngården :)

R.I.P. Anton 💔

Moalinn
2015-07-19 18:51
#22

Vad är skillnaden mellan minknät och fyrkantsnät? Hittar nämligen inget när jag googlar :) Vi bygget för fullt, saknas lite material bara. Har tyvärr inget wifi så kan inte lägga upp några bilder än.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

emms
2015-07-19 19:05
#23

#22 Jag tror att minknät är ganska ovanligt. 

Det man oftast köper är svetsnät/putsnät. Men de flesta kallar det minknät ändå. Tror att minknät är starkare och tjockare, de nätet man använder på minkburar (pälsavel då). Riktigt minknät är mycket dyrare också, men minknät och putsnät/svetsnät ser likadant ut. De man köper på rulle i vanliga butiker är fyrkantsnät/svetsnät/putsnät. 🙂

Emma

Moalinn
2015-07-19 19:32
#24

#23 det var det jag misstänkte. Minns att 529kr var det billigaste jag hittade, då på biltema.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2015-07-19 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Snor lite wifi från grannen, haha!

Här är buren som den ser ut just nu. Som sagt, väldigt tråkig och ser inte jättemycket ut för världen men tror absolut den kommer bli användbar!
Mått:
Längd 240
Höjd 120
Bredd 80

Som ni ser så tar reglarna lite plats vilket jag inte räknade med när jag tänkte ut måtten men det blir bra ändå tror jag. Varje våning blir ungefär 60cm höga, den översta lite högre i framkant, ungefär 70cm. Detta på grund av att vi inte kan bygga hur stort som helst, har väldigt lite plats tyvärr. Jag har ju tänkt ha två kaniner i översta facket och en kanin i understa. För att ha tre kaniner i hela buren känns lite tight, eller vad säger ni? Två honor och en kastrerad hane i så fall.

Det blir hus + sitthylla på höger sida, båda våningar, och så blir det en sitthylla på vänster sida på översta våningen. 

Jag tar gärna emot tips? och idéer om ni har några. :))

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Majaa12
2015-07-19 20:43
#26

Har du hittat något bra nät till? Annars kanske detta skulle funka; http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Stängsel/Stängseltillbehör/Svetsat-Nät-Granngården%2C-5-m/p/1167007 Vet inte riktigt om det är den storleken du vill ha, annars är det ju väldigt billigt ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Moalinn
2015-07-31 17:28
#27

#26 Ska kolla närmare på det, tack för tipset!

Nu har vi grundmålat det som ni ser i #25, glömde ta bild. Har tyvärr inte kommit längre men förhoppningsvis blir den klar inom en vecka eller två!

Räcker det med en trekantig sitthylla i hörnet på övervåningen till de två kaninerna eller behöver det vara en som går över hela bredden? Såklart ska den vara såpass stor att båda får plats på den men funderar på om en trekantig blir bättre och fungerar eller om det ska vara en vanlig.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
2015-10-21 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Den har stått still i flera månader men nu satsar vi på att den ska bli klar nästa helg! 😃 Endast grundmålad, ska bli grå utanpå och ljusblå inuti. Plastmatta på golvet, kommer vara stängt ungefär 40cm på båda kanterna för hus och hyllor (och vindskydd såklart). Får se om det blir två kaniner i översta och en i understa eller om det blir en i varje, beror på om damerna trivs ihop. De har börjat bråka genom gallret då de är i hagarna så vettetusan vad som händer.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

lindqvist96
2015-10-21 22:47
#29

Jätte fin bur! Ska bli roligt att se den när den är klar. *följer* 👍

Moalinn
2015-10-29 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Nu är den nästan helt färdigmålad och resten av grejerna börjar ta form.  Blir nog bra när det är klart :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2016-08-02 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Ett år senare är den klar och i bruk! Ska målas lite och fixa några brädor på taket men annars är den helt klar. Mycket nöjd med den, även om den är liiite svår att städa då den blev ganska djup men allt för att kaninerna ska trivas. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

tiger tok
2016-08-03 10:25
#32

Jätte fint! Hur blev det, två kaniner uppe och en nere eller hur vart det tillslut?

Moalinn
2016-08-04 15:41
#33

#32 Tack :)

Just nu är det en i varje men håller på att bonda honorna, vilket är lättare sagt än gjort. Får se om det fungerar, annars får det vara som det är om jag inte bestämmer mig för att kastrera en av mina hanar så han kan gå ihop med en hona.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: