Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2283 ggr
goldenhamsters
2015-01-13 20:25

Nykastrerad kaninhona

Idag kastrerades min kaninhona och vi hämtade henne kl 14 idag. Nu har det gått 6 timmar sen vi hämta henne, och hon känns fortfarande väldigt groggy. Hon ville inte äta något först, men efter ett tag fick jag henne att äta ett torkat maskrosblad och lite lite sallad, hon har bajsat lite också. Men sen har hon nu inte velat äta något på några timmar. I skötselråden jag fick hem från veterinärkliniken stod det att om kaninen inte äter självmant inom 24 timmar ska man mata med critical care. Men jag gav henne ändå lite critical care nu när hon ändå skulle matas med smärtstillande. När jag kastrerade min kaninhane så började han äta normalt nästan direkt när han kom hem, trots att han var lite medtagen. Men det är ju ett större ingrepp på kaninhonor så det kanske är vanligt att de är lite mer medtagna? Är det någon som vet om min kanins beteende är normalt efter en kastrering eller onormalt. Borde jag mata med mer critical care senare ikväll?

Mvh Alicia.


Annons:
Evelina!
2015-01-13 20:47
#1

Ingen kanin har dött av att man gett Critical care. Jag skulle ösa på med Critical care tills dess att jag ser att kaninen äter mer och mer självmant. Skulle stödmata så länge kaninen  inte sitter och äter hö självständigt och utan att man behöver truga.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Smultrondraken70
2015-01-13 21:05
#2

Min hona var jättegroggy många timmar efter. Tog väl en vecka innan hon var helt sig själv igen. Veterinären sa att vi skulle ge critical care åtminstone var 4:e timme tills hon började äta hö igen ordentligt. Min hona åt ingenting självmant det första dygnet, så vi fick gå upp på natten och mata också. Det är normalt att dom är (ibland ordentligt) medtagna några dagar efter. Det är en rätt stor bukoperation.

goldenhamsters
2015-01-14 12:30
#3

Jag matade henne en gång till med critical care, för hon verkade bli ganska äcklad av all mat som jag erbjöd henne. Hon satt också i ett hörn i samma ställning i flera timmar. Jag gav henne CC kl 23, sedan kl 02 och hon satt fortfarande i samma ställning och såg trött ut då. Klockan 06 åt hon dock lite sallad också och satt i en annan del av buren. Sen klockan 11 när jag gick upp hade hon ätit upp all sallad och maskrosblad i buren, bajsat otroligt mycket och verkade mycket piggare jämfört med dagen innan. Nu när klockan är 12:30 sitter hon och äter hö så nu tror jag inte att jag behöver mata henne med CC längre. Så nu är hon på bättringsvägen!

Mvh Alicia.


Evelina!
2015-01-14 12:32
#4

#3 Äter hon hö självmant nu så behöver du   inte ge mer CC! Men jag tror verkligen att du gjorde det rätta som gick upp under natten och tvångsmatade henne!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Alvsas
2015-01-14 13:41
#5

Skönt att höra, lycka till i framtiden! :)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Smultrondraken70
2015-01-14 18:46
#6

Vad skönt att hon mår bättre!

Annons:
Upp till toppen
Annons: