Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1736 ggr
goldenhamsters
2015-01-10 19:44

Åt ojäst lucern

Min kanin rymde idag och bröt sig in där jag har lucern, och åt upp en del ojäst lucern. Jag vet inte hur mycket men jag är jätteorolig att hon ska bli dålig.

Har försökt googla på vad man ska göra om en häst får i sig för mycket men jag hittar ingen information. Vad tycker ni jag borde göra? Hon känns lite svullen om magen. Borde jag mata henne med critical care? Eller låta henne va och se hur hon mår senare, och då åka in med henne till veterinären?

Mvh Alicia.


Annons:
Storip
2015-01-10 19:50
#1

Jag antar att det är som om vi äter pepparkaksdeg, vi får ju ont i magen då. Får man gaser i magen av jäst? 🤔 För kaniner kan ju inte prutta

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


goldenhamsters
2015-01-10 19:53
#2

Tror jag formulerade mig fel, eftersom lucern inte jäser utan det ska blötläggas innan. Dock läste jag nu att en del inte blötlägger lucern innan de ger det till hästar, så det verkar som om det inte är någon jättefara med att hon ätit lucern som inte är blötlagd. Men det jag är orolig är hur mycket hon fått i sig.

Mvh Alicia.


[Melbun]
2015-01-10 20:23
#3

I och med att det är så sent så är det ju akut till veterinären isf som gäller (svarar de ens i jourtelefon vid den här tiden?) isf ring och fråga. Annars kan du ju inte göra så mycket än att avvakta. CC behövs bara ifall hon inte vill äta själv, är det stopp i magen ska du ju åka direkt till vet.  Är du rädd för att kaninen ska få gaser se videon: https://www.youtube.com/watch?v=LbyC6CWbm5M

Har inte så mycket kunskap vad gäller ämnet men så länge kaninen verkar må bra i övrigt/äter/avföring. Oavsett läget ska du ju hålla koll på att mat åker in i kaninen och att det förr eller senare kommer ut. Min kanin har varit på och ätit på en massa prylar :P

Facie
2015-01-10 21:07
#4

Det värsta med den typen är att lucernen antagligen kommer svälla i magen och antagligen bidra till kaninen får ont.. Vet inte riktigt vad du bör göra. Håller tummarna!

Pretty wise //

goldenhamsters
2015-01-10 21:15
#5

Jag läste att man ge de olja, så jag matade henne med lite olivolja med hjälp av en spruta. Sen släppte jag ut henne så hon kunde röra på sig, för jag vet att det är bra för hästar när de har kolik, vilket jag kunde tänka mig att de kan få av lucern som inte är blötlagd. Hon bajsade som vanligt när jag släppte ut henne, bara att hennes bajs var mycket mörkare än vanligt. Hon rörde sig ganska mycket självmant och jag gav henne lite torkade maskrosblad som hon åt utan problem. Efter en timmes Motion så hade hennes svullnad gått ner på magen, men den är lite mjukare och fortfarande lite svullen jämfört med i vanliga fall, men det blev ändå en stor skillnad på så pass kort tid. Så lite Motion gjorde susen som tur var. Nu måste jag se till att lucernen är lite bättre inlåst, hade tur i detta fall men det kunde ju ha gått riktigt illa.

Mvh Alicia.


Upp till toppen
Annons: