Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 5887 ggr
Yawwisen
1/7/15, 7:42 PM

Impregnering?

Hej!

Jag och min mamma ska ev. bygga fler burar till våren och vi har en massa trä hemma som vi tänkte bygga av. "Problemet" är att träet är impregnerat, gör det någonting? Tänker om kaninen typ gnager på det? Impregneringen heter NTR AB, undrar som sagt om man kan använda det? Träet har legat sen sommaren så det är inte ny impregnerat.

M v h

Yawwisen

Annons:
VildaVittra
1/7/15, 7:51 PM
#1

NTR AB är bara vilken klass impregneringen tillhör, inte vad det faktiskt är. Jag skulle inte använda trä som jag inte vet vad det är behandlat med på insidan av buren där kaninen kommer åt att gnaga. Men misströsta inte för det, det går ju att bygga buren av virket och sedan sätta tunna obehandlade skivor och lister på insidan av buren som gnagskydd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Yawwisen
1/7/15, 8:00 PM
#2

 1# Okej, vi tänkte även måla burarna, kan man då måla på det impregnerade träet utan att det är någon fara? (alltså både insidan och utsidan) 🙂

VildaVittra
1/7/15, 8:05 PM
#3

Jag skulle inte måla med färg på insidan, även "miljövänlig" färg innehåller giftiga pigment. På utsidan går det däremot bra att måla. 

Jag oljar insidorna med linolja, det är helt giftfritt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Yawwisen
1/7/15, 8:12 PM
#4

#3 Hjälper det mot vatten om kaninen ex kissar på golvet (även om man har spån som suger upp så kommer det ju på golvet) eller om det regnar in?

Facie
1/7/15, 8:12 PM
#5

#3 Får jag passa på att fråga dig en sak då du verkar ha stenkoll på färg? ;) Jag tänkte köpa Ikeas Hol och ersätta som bur. Dock hade jag gärna velat måla utsidan. Finns det ingen färg jag kan göra detta med på ett säkert sätt?

Pretty wise //

Fia9000
1/7/15, 8:13 PM
#6

#0 Jag vet inte hur ni hade tänkt bygga burarna men om ni bygger så att de inte kommer åt att bita någonstans så är det nog ingen fara. 🙂

(Jag byggde som i denna länken och de kommer knappt åt att bita någonstans http://kanin.ifokus.se/articles/4d714fe9b9cb4622270620ff-hur-du-bygger-en-tva-fackare?articles-3 )

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Annons:
VildaVittra
1/7/15, 8:22 PM
#7

#5 Om du blandar en färg själv med linolja (och eventuellt ägg) och en del pigment som exempelvis kimrök (som är helt vanligt sot) så kan du måla buren, men hållbarheten mot väta blir begränsad jämfört med giftiga färger, så se till att botten är utbytbar om den skulle knöla. Eller be en plåtslagare att göra en botten med kanter i metall som du sedan sätter antihalktejp på eller liknande.

#4 Ja, linolja är en enormt bra olja på den punkten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Yawwisen
1/7/15, 8:33 PM
#8

Okej 🙂Men får se vad jag använder mig av då, men "skyddar" linolja och färg kaninen från impregneringen, om man "bara målar på" så att säga? 😉

VildaVittra
1/7/15, 8:51 PM
#9

#8 Nej, det gör det inte, som jag skrev så får man sätta obehandlade skivor som innerväggar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Yawwisen
1/7/15, 9:05 PM
#10

Okej, tack för alla svar!

Idakarrlsson
1/7/15, 10:53 PM
#11

Tänkte på att kaninen inte får gnaga någonstans. Ett tips? är att sätta upp spikband (heter det så?) Ett 1cm brett band med hål i. Jag vet inte om det heter spikband med struntsamma. Sätt det på tex reglar, då kanin inte gnaga. Annars gör som #6 och ha alla reglar "utanpå".

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

PoppyLoppyRexKanin
1/9/15, 7:11 PM
#12

Det är inte bra. För mycket kemikalier i impregneringen. Om den gnager så får den i sig kemikalierna.

/PoppyLoppyRexKanin<3

goldcool
1/9/15, 7:24 PM
#13

#12 Instämmer! Det är_verkligen_inte bra. Och dessutom helt onödigt, vanligt obehandlat granvirke håller super-länge. Och obehandlat granvirke brukar inte bli dyrt köpa på lös-meter..

Använd_inte_impregnerat trä till bygge av kaninburar, annat än om du sätter reglarna utvändigt som någon sa så att det blir 1 centimeters vägg minst emellan kaninen och det impregnerade virket så att säga.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Annons:
Facie
1/10/15, 11:01 AM
#14

#7 Jaha.. Så man tekniskt sätt kan blanda linolja typ med rödbeta och få en rosa aktig färg?
Jag är inte så rädd att han ska bita på insidan, utan att han ska bita på utsidan var buren. Insidan tänker jag inte måla.

Pretty wise //

VildaVittra
1/10/15, 11:14 AM
#15

#14 Ja, om rödbetans pigment är i pulverform. Rödbeta färgsätter man ju godis med och även yoghurt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Facie
1/10/15, 9:55 PM
#16

#15 Hur får man tag i pigment i pulverform då? Helst av allt skulle jag vilja ha vitt.

Pretty wise //

VildaVittra
1/10/15, 10:03 PM
#17

#16 På färghandeln eller konstnärsaffärer.

Det stora problemet med icke giftiga vita är att de blir gula när oljan gulnar med tiden. Titandioxid ger vit färg och används även i mat samt godis. http://www.pandurohobby.se/Katalog/90-Sla-in-Ge-bort/9010-Godis/901015-Livsmedelsarom/1/290152-Titandioxid-50-g-blandvit

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Facie
1/10/15, 11:11 PM
#18

#17 Åh tack för hjälpen! Hur lång tid pratar vi om? Några veckor eller nästan direkt innan den gulnar.

Pretty wise //

VildaVittra
1/10/15, 11:37 PM
#19

#18 Svårt att svara på, du kan dock förlänga tiden om du köper blekt linolja, men den är mycket dyrare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Facie
1/11/15, 12:11 AM
#20

#19 Okej.. Väldigt vad svårt det var då. Men hur funkar det med vattenbaserad färg då? Borde inte de fungera, det ska tydligen vara okej för barn att få i sig en liten mängd, kanske är det de för kaniner också?

Pretty wise //

Annons:
VildaVittra
1/11/15, 1:04 AM
#21

#20 Det är inte lösningsmedlet som är problemet, utan pigmenten. Så vattenlösligt eller olja spelar ingen roll. De farliga lösningsmedlen i oljefärg dunstar bort till stor del (det är det som gör att färgen torkar) men pigmenten är kvar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Facie
1/11/15, 4:49 PM
#22

#21 Jaha.. det är så det ligger till. Att de ska vara så svårt att hitta alltså..

Pretty wise //

goldcool
1/22/15, 7:20 PM
#23

Hur är det med linoljefärg överlag, ska det torka minst 24-48h hörde jag mellan strykningarna?? Eller är jag ute och cyklar….🤔

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

VildaVittra
1/22/15, 7:26 PM
#24

Ja, den torkar långsamt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AwYeah]
3/19/17, 8:22 AM
#25

Jag tänkte måla insidan av min bur med något då den är av obehandlad plywood.
Läste att linolja kunde självantända om de kom i kontakt med spån, hur troligt är det?
Finns det något annat sätt att göra på?
Jag ska få hem marsvin, så inte kaniner, men de båda är ju gnagare så tänkte att principen är densamma. Ytterst tacksam för svar/tips/råd!

sossos
3/19/17, 10:29 AM
#26

Sen är det ju olika från kanin till kanin om de gillar att gnaga på allt, har du smaskiga lättåtkomliga grenar så tror jag att de flesta kaniner väljer det. Själv har jag aldrig haft en kanin som vill gnaga på buren, äppelgrenarna är ju så mycket godare!

Men vill du vara på den säkra sidan kan du göra som många åvanstående skrivit :)

#25 Vill bara säga att kaniner INTE är gnagare, de räknas som hardjur😛 Linolja har jag också hört kan självantända men vet inte hur lätt eller så.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[AwYeah]
3/19/17, 11:26 AM
#27

#26 nej vad pinsamt, då menar jag *hardjur xD De båda kan iaf gnaga på saker, vad nog det jag tänkte på. Konstant växande tänder och allt det där :)

mm.. vill ju inte att buren ska stå i lågor en dag :( Antar att det kanske gäller vid direkt solljus och varmare temperaturer, men får kolla upp det innan jag gör nåt!

En annan tanke va trälim för inomhus bruk? Det ska vara vattenlösligt, miljövänligt och inte hela världen om man skulle få i sig det. Funkar bra att täta också, som silikon ungefär :) Vad tror ni om det? Någon som har testat det tidigare?

Annons:
[EM L]
3/19/17, 12:27 PM
#28

Vill säga att LINOLJA är giftigt! Min pappa har varit snickare så han vet det.

[AwYeah]
3/20/17, 7:11 PM
#29

Då vet jag, bra att du delar med dig :) Självantändliga ämnen brukar vara farliga..

[EM L]
3/20/17, 7:19 PM
#30

#29

Vill alltid vara på den säkra sidan och litar till hundra procent på min pappa då han har varit snickare🙂

S.L
5/23/20, 10:08 PM
#31

Puttar till tråden för visa en annan som undrar vilken olja passar i bur😊

Upp till toppen
Annons: