Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 3586 ggr
LIMOUSIN
2014-11-27 12:01

Brit kaninpellets?

var tvungen att köpa brits pellets idag för cuni complete var slut. undrar om någon vet om det är ett bra foder? 61% herbs & alfalfa 20% grain &linseed 12%fruit 5% vegtable 2% vitamins :)

Annons:
Fridaaaa
2014-11-27 12:03
#1

Står inte fiber och fetthalt?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LIMOUSIN
2014-11-27 12:07
#2

hm sår så på framsidan.. står sen råprotien 14% råfett 2.8% råfiber 20%

Vovisch nr2
2014-11-27 13:01
#3

Det är bra fiberinehåll men innehåller väldigt mycket frukt. Frukt=socker. Och i o med det skulle jag inte ge det eller ge i liten mängd.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

kanin och häst
2014-11-27 15:33
#4

Jag har det just nu, men bara akut. Tycker det innehåller för mycket frukt. Annars ett bra pellets och mina kaniner håller hullet bra.:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

LIMOUSIN
2014-11-27 22:44
#5

Okej :) så helt enkelt ett bra foder men för mycket socker i det? Så man bör ge det i småmängder och när man ger det inte ge frukt/grönsaker med?

MOJ
2018-02-19 17:31
#6

Sorry att jag tar upp tråden från 2014 hehe, men min mamma köpte brit istället för selective, eftersom att det var slut.  Hur mycket kan man ge till en holländare på 1.4 kg? Dom är fullvuxna så jag ger pellets som godis cirka 1msk per dag. Brukar ge liten mängd frukt/grönsaker 1-2 gånger i veckan, går det bra i kombination med pelletsen eller blir det för mycket socker?

Jag skulle kunna köpa en påse selective och blanda, borde jag göra det?

Annons:
Maleficum
2018-02-20 02:08
#7

Vet inte om det faktiskt innehåller så mycket socker bara för att frukt ingår (vilket i Brits fall är äpple).
Äpple innehåller ca 10% socker, på de 12% frukten som det då innehåller blir ca 1,2% socker (och då är ju socker från frukt inte lika "farligt" som "vitt" socker).
Att tänka på är att faktiskt gräs kan innehåller mer socker än äpple (beroende på sort och omständigheter, timotej är tex en grässort som innehåller mycket socker).
Och med tanke på hur små mängder pellets man ger så känns det inte som man behöver vara så rädd (vill man känna sig mer "säker" så skippa att ge färsk frukt till kaninen).
Soja (som finns i många kaninfoder) är inte helt sockerfria dem heller (ca 6% socker) och tex Oxbow (som ju är ett foder veterinärer rekommenderar) innehåller ju både soja och sockerrörsmelass.
Selectiv innehåller också soja (och även med tanke på hur mycket av sojan odlas idag så vill iallafall jag undvika det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MOJ
2018-02-20 13:36
#8

Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: