Annons:
Etikettproduktion
Läst 2843 ggr
Suskiv
8/25/14, 2:00 PM

(X) Vid vilken ålder bör jag slakta

Maken släppte ut en hona och en hane i varsin Hage utan tack så nu få vi ju troligtvis ungar eftersom jag hittade hanen inne hos honan. Han såg väldigt nöjd ut. 😈

Jag har varken har tid eller lust att leta köpare och jag vet hur svårt det är på hösten därför så kommer jag slakta hela kullen för kött. Vilken ålder är lämpligast? Det är rexar. Vill få ut så mycket kött som möjligt på så liten kostnad som möjligt. 

(Har jägare som kommer slakta åt mig)

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
sannadetejag
8/25/14, 3:59 PM
#1

Vad är det för ras på kaninerna?

Kanske finns någon som vill ha innekanin till hösten

Cindy S
8/25/14, 5:58 PM
#2

Ett alternativ är att sälja som reptilfoder.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Suskiv
8/25/14, 6:02 PM
#3

#1 De är rexar,  vilket även står i första inlägget.

#2 Nej jag tänker inte sälja dem som reptilfoder, jag kommer äta upp dem själv. Tror man behöver ha specialtillstånd för att sälja döda kaniner och levande säljer jag inte som foder eftersom jag inte kan garantera att avlivningen kommer skötas på ett bra sätt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Friggeshoppkaniner
8/25/14, 9:32 PM
#4

Runt 6 månader skulle jag tro, beror på när de börjar ha växt klart. Fråga på Allt om kaniner (svenskt forum) på facebook så får du nog bättre svar

tlover
8/25/14, 10:12 PM
#5

Jag har däremot hört att många vill slakta hanar innan dom blir könsmogna

l'm back

Zabbio
8/25/14, 10:27 PM
#6

Jag slaktar helst hanar vid 12  veckor. Då börjar de äta mer och växa mindre, och för just hanar blir de svårare att flå när de blir äldre. Vill man behålla skinnen är det 7 månadersom rekommenderas. Jag har dock garvat en hel del 12-veckors skinn och de blir mjuka, en inte hållbara. Funkar bra att sitta på och sånt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Suskiv
8/26/14, 8:27 AM
#7

Har inte tänkt garva skinnet eftersom jag inte har en anning om hur man gör. Även om Zobelsiamesjapan skinn ju säkert skulle kunna bli snyggt.

SÅ 12 veckor på hanar och sen vänta lite längre med honor. Låter ju bra.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Zabbio
8/26/14, 10:39 AM
#8

Eller så går du på vikten - 2.5-3kg brukar jag vilja ha dem på. Fast hanarna tar jag nog ibland tidigare pga att de innebär mer arbete och mer smak på köttet. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: