Annons:
Etikettproduktion
Läst 2004 ggr
kaninigen
7/20/14, 4:54 PM

(X) Kostnader & hur ta reda på skinnet?

Hej.
Jag har börjat fundera på att föda upp köttkaniner och har en del (massor) frågor:
Jag har suttit och läst vad folk frågat tidigare och det lutar åt Fransk vädur/NZR och livskvaliteten och slakten är jag inte orolig för men hur gör jag om jag vill bereda skinnen? Är det som med får att man saltar och sedan skickar in? Skickar vart isf, hörde att vissa inte vill ta kaninskinn?
Vad ska man räkna med för kostnader/månad el år? Nån sa i en tråd 40kr/kanin man föder upp? Och sen kostar ju avelsdjuren lite att ha..
Tacksam för svar.

Annons:
Saffran0Spice
7/20/14, 4:57 PM
tlover
7/20/14, 5:05 PM
#2

(Om du hinner är det nog bra med ett (X) i rubriken)

Det finns folk som bereder kaninskinn har jag hört (var minns jag däremot inte tyvärr) vi saltar in och bereder själv (min man bereder), än så länge har det inte blivit så många däremot.

Man kan också frysa in (i alla fall om man ska bereda själv) men då ska man inte ha det i frysen mer än en månad om jag minns rätt.

Kostnaden för kaninen och år beror på många saker Vilken ras? man har, om man har pellets och isåfall vilken pellets, om man har annan kraftfoder och isåfall vilken, var man får tag i hö osv osv.

Våra kaniner är tex näst intill gratis men då äter dom inte pellets, hö slår vi själv och får av morfar osv osv.

Det är väl burarna som är dyrast för oss trots att vi bygger dom själv och inköp av avelsdjur (som vi oftast får åka långt för).

l'm back

kaninigen
7/20/14, 5:15 PM
#3

Kan jag redigera mitt inlägg/rubriken för att få med (X) ?
Självklart beror foderkostnaden på ras & foder men jag funderar på redan nämnda raser och Rabbfor/Hö/utevistelse osv men ville mest ha ett hum. :) Var så många år sedan jag hade kanin..
Burarna snickrar vi.
Finns det listor på uppfödare här nånstans? I sthlm/Dalarna..

Upp till toppen
Annons: