Annons:
Etikettproduktion
Läst 1290 ggr
Alana82
2014-07-16 17:27

(X) Avelsdjur i Norrbotten sökes, gärna Gotlandsk.

Som rubriken säger, tänkte mig en dam eller två av Gotlandskanin till att börja med samt att kanske genbanks ansluta det hela till nästa år, vill gärna komma i kontakt med aktiva uppfödare som kan hjälpa en med alla frågor som dyker upp på vägen, hjälp med att bedöma kaninungar, vad bör sparas i aveln och vad bör man slakta till hösten, kanske låna ut hane till PARNING osv. vet inte om jag kan rymma avelspar i min tvåa ;) men vill gärna bli mer självhushållande med kött eftersom jag inte alls gillar dagens industri och dessutom tycker jag att hare och kyckling smakar himla gott så jag tror kaninkött passar mig riktigt bra

Bor i Älvsbyn så Norrbotten med omnejd är av intresse, far även ner någon gång per år till släkten i Stockholm så även uppfödare i de krokarna kan vara behjälpliga

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
tlover
2014-07-19 19:00
#1

Hej vi är genbank i Lyckseletrakten och har kanske en hona till salu och ska kanske till pite snart för att hälsa på min lillasyster.

Jag undrar däremot om du menar att du ska ha innekanin eller (eftersom du säger att du bor i en två) eller om du tänkt ha en utekanin?

l'm back

Alana82
2014-07-20 18:02
#2

Tänkte faktiskt ha kaninen inne till att börja med, sedan har jag tillgång till gräsmatta på sommarn så att säga, har inte hunnit fråga hyresvärden hur han ställer sig till en kaninbur på tomten ännu dock

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

tlover
2014-07-20 18:59
#3

ok, vi säljer inte gottisar till att ha inne men det finns kanske nån annan som gör det.

l'm back

tlover
2014-07-20 19:34
#4

Antingen på föreningens (föreningen gotlandskanin) hemsida el på alternativ.nu skulle jag söka efter uppfödare, det borde finnas nån i närheten även om jag inte kan det utantill (jag kan fler i Västerbottens län)

l'm back

Grace2009
2014-08-04 11:17
#5

#3  Jag kan inget om sånt här, men av ren nyfikenhet, varför säljer du inte som innekanin?

tlover
2014-08-04 11:19
#6

#5 Gotlandskaniner är anpassade till svenskt klimat och svenskt klimat är inte 20 grader året om.

l'm back

Annons:
Grace2009
2014-08-04 12:14
#7

#6 Du får ursäkta, jag känner att jag inte riktigt förstår. Skulle kaninen må sämre av att inte ha kalla vintrar?

tlover
2014-08-04 13:06
#8

#7 Eftersom man håller på att bevara en ras så är det ju inte bra att man undviker saker som rasen ska klara av (tex kalla vintrar) då kan det hända att man får avelsdjur som inte klarar av kalla vintrar dvs man bevarar inte rasen på det sättet.

Sen så är det inte bra för varken människor el djur att ha en konstant inomhustemperatur.

l'm back

Grace2009
2014-08-04 13:10
#9

#8 aaah, NU är jag med! Ibland tänker jag inte längre än vad näsan räcker, så tack för förklaringen :)

tlover
2014-08-04 14:04
#10

#9 Varsågod, ju mer folk vet om gottisar ju bättre ju 😊

l'm back

Alana82
2014-08-06 00:38
#11

Ska jag börja med genbank vill det till att jag får ha bur på gården, annars blir det nog för trångt, men jag tänkte börja med en box på cirka 3-4 kvadrat plus utevistelse i resten av lägenheten när jag är hemma, och börjar nog med endast en dam till sällskap och kanske produktion, genbank ligger längre in i framtiden ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: