Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 8930 ggr
ouchie
7/5/14, 6:07 PM

Förberedelserna är igång...! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hötest - check!

Eftersom jag inte verkar vara allergisk mot hö tänker jag nu skaffa kanin *pirr!*  :)

Jag har redan köpt en del prylar, för att sprida ut kostnaderna lite.

- Matta till hallen (se bild nedan), så att kraken inte bryter benen när han/hon rejsar genom lägenheten.  :)  Jag är mycket väl medveten om att mattan aldrig kommer vara så ren och fin som nu… hehe. Och om den skulle bli söndergnagd är det inte hela världen, den kostade bara 199:-.

- Höskrinda (de är ju för rara, fint sätt att ha höet på tycker jag).

- Mat- och vattenskålar samt vattenflaska (med rengöringsborstar).

- Grönsaks/fruktspett

- Dubbelsidig pälsborste

- Bajsskopa

- Insektsnät till balkongdörren för att försöka förhindra att alltför många ovälkomna insekter kommer in.

Det är så långt jag har kommit. Eventuellt köper jag bur snart också, och hus och sitthylla. Toalåda tänkte jag vänta med, ifall jag skulle få en kanin som är väldigt kinkig med att absolut inte vilja gå på trekantiga toaletter (tänkte se vad den haft innan).  ;P  Likadant tänkte jag med pellets och hö mm. Tänkte att jag åtminstone initialt ska använda det kaninen är van vid sen innan.

Inget av det här är särskilt intressant för någon annan, men jag ville skriva av mig lite av pirret ändå.  :)

Om någon vill komma med synpunkter och tips? är det en bonus.  ;)

Annons:
Evelina!
7/5/14, 6:11 PM
#1

Fråga bara, VAR har du köpt den mattan? Supersnygg ju!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Vovisch nr2
7/5/14, 6:13 PM
#2

Ååh så kul! :D Vill så gärna skaffa kanin jag också.. Får hoppas att resten av familjen går med på det under sommaren! ;) Vilken sort har du tänkt dig?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

ouchie
7/5/14, 6:44 PM
#3

#1 På Rusta! Den finns där nu för bara 199 spänn!  :)  Men det kan vara slut i vissa butiker, jag hittade den på andra stället jag letade på.

#2 Ja, löjligt kul! Det känns som att jag befinner mig i en kaninbubbla.  :)  Jag har faktiskt inte hittat min kanin än, men jag har kontaktat ett par uppfödare. Det vore skönt och praktiskt om jag kunde hitta en i närheten av där jag bor (Huddinge, Stockholm). Jag vill ha en liten ras, så dvärgvädur eller något lejonhövdat blir det nog.  :)  Hermeliner tycker jag inte är lika söta tyvärr.
Jag har fördelen att kunna bestämma helt själv.  ;)  Hoppas familjen är medgörlig!

Facie
7/5/14, 7:06 PM
#4

#2 Haha vad roligt köpte exakt samma matta idag faktiskt men min har ett stot zebramönster :)

Pretty wise //

ouchie
7/5/14, 7:31 PM
#5

#4 Vad roligt, det är visst en bra mattköpardag idag alltså…  :)
Jag sneglade på zebran också, den är jättesnygg, men färgnörd som jag är blev det den här.  :)

Facie
7/5/14, 8:05 PM
#6

Haha jaha, nej jag valde zebran för den passar så snyggt mot de vita rummet med svarta möbler som jag skulle ha den i.

Men tillbaka till topic, kul med kanin hörru :)

Pretty wise //

Annons:
ouchie
7/5/14, 8:15 PM
#7

#6 Det låter himla snyggt! Sjäv har jag lila väggar i vardagsrummet och turkosa i sovrummet.  :)
Tillbaka till topic kanske ja (även om jag personligen kunde snacka zebramattor hela natten ;) )… Jag har aldrig haft någon kanin, så det blir litegrann att uppfylla en gammal dröm.  :)

moamedkaniner
7/5/14, 8:37 PM
#8

Åh vad spännande! De är ju de bästa som finns, att förbereda och titta på olika kaniner tills man hittat "The one".. Dock har jag varit väldigt snabb i mina val, haha. Men de har blivit fullträff ändå! Lycka till!

Allt gott!
/ Moa

Ninwe
7/5/14, 9:05 PM
#9

Åh vad roligt att höra, grattis! :D Vad har du tänkt dig för bur? Du får väldigt gärna slänga upp en bild på den sedan, är alltid lika roligt att se!

Hälsningar,
Ninni :-)

ouchie
7/5/14, 9:15 PM
#10

#8 Eller hur! Det är som att vara innesluten i en pirrig kaninbubbla. Varje ledig minut googlar jag kaninfakta, prylar och frossar i instagram-uppdateringar med kaniner. Hehehe.
Jag tycker själv att det är kul att "följa" någon.  :)
Tack!

Facie
7/5/14, 9:19 PM
#11

#7 Vad roligt! Jag har velat ha en kanin hela mitt liv men min mamma sa alltid "tror du verkligen du kommer vilja ha en kanin om 10 år" och det trodde jag inte då. Men här är jag, 20 år och skaffa min första lilla kaninhund :)

Pretty wise //

ouchie
7/5/14, 9:40 PM
#12

#11 Haha! Det är himla skönt att vara vuxen och få bestämma helt själv. Jag ville också ha kanin när jag var liten.  Jag har ännu inte berättat för pappa, för jag vet att han fortfarande är emot det, hehehe!
Jag längtar verkligen, jag vill också ha en kaninhund!  :)  Vad har du för sorts kanin, och vad heter den?

moamedkaniner
7/5/14, 9:45 PM
#13

#11 Haha, samma här. Önskade mig en kanin i 16års present till allas häpnad. Och det har bara fortsatt. Nu har jag "börjat" om i 24års ålder med två små underbaringar!

Allt gott!
/ Moa

Annons:
moomiis2
7/5/14, 10:22 PM
#14

Ja det är så underbart men en liten kaninhund, jag är så glad att mamma föreslog att vi skulle skaffa kanin när jag var nio-tio år. Dock var jag inte världens bästa kaninskötare då, jag och min stora syster som var 12 år delade på två kaniner som vi tog hand om men det väckte mitt instresse och nu har jag världens underbaraste lilla rabies som jag säger ;D Lycka till nu med din kanin! Kom gärna med bilder på han/hon och hur han bor och skriv gärna hur det går när du hittat den rätta kaninen :)

moomiis2
7/5/14, 10:27 PM
#15

Nu är jag nästan 14 år föresten nu och har läst på mer om kaniner :)

ouchie
7/5/14, 10:46 PM
#16

#13 Om man har velat något så länge kan man definitivt inte säga att det är "en fas" man går igenom.  :)

#14 Hahaha, rabies!?!  :)  Är det kaninens namn? För roligt i så fall! Jag kanske skulle kalla min ischias eller nåt sånt.  ;)
Det hör nog inte till vanligheten att föräldern kommer med förslaget, kul för er!  :)  Om det var din mamma som kom med förslaget så var hon nog beredd på att få sköta den.
Nu när du kan mer och tar mer ansvar för kaninen/kaninerna (hur många har du?) ser du nog allt med lite andra ögon, det är en häftig känsla tycker jag.
Jag ska aspelut komma med uppdateringar.  :)

Facie
7/6/14, 12:22 AM
#17

#12 Dock fick jag en kanin om jag ville på villkoret att jag lästepå massor med fakta om dem och var redo att ta ansvaret. Fast jag var så liten då insåg jag att det skulle bli för mycket.
Det är en liten dvärgvädur och han heter Bilbo :) När du väljer kanin gå bara på personlighet och hälsa, strunta i hur den ser ut! :)

Pretty wise //

ouchie
7/6/14, 11:13 AM
#18

#17 Det låter som ett perfekt villkor, och det lät väldigt klokt av dig.  :)
Bra tips?! Det hade jag nog tänkt göra ändå. Men jag undrar… när man är på kaningården.. bland alla kaniner…. hur väljer man då?? Hur vet man vilken som har en bra personlighet? Ska man ta den som självmant kommer fram till en, eller den som verkar piggast, eller den som verkar keligast (jag vill ha en kelig och sällskapssjuk), eller ska man gå efter något annat….?
Jag har aldrig besökt en kaningård förut, och tänker mig att det kan vara jättesvårt att veta vilken man ska välja. Kanske borde starta en egen tråd för den frågan(?)

MiaE70
7/6/14, 11:18 AM
#19

Åååå vad spännadne! Vi ska med skaffa kanin (er) men de ska bo utomhus :) Håller på med förberedelser, bur, utegård, matskål (beställd, då vi ville ha en trekantig)Ska åka med dottern o inhandla toalett/spade, vattenflaska/borste, koppel mm.

Lycka till!

Facie
7/6/14, 1:57 PM
#20

#18 Jag tror du kommer fastna för en kull ganska snabbt och sen kommer du få välja bland de ungarna, vilket kanske blir lite svårar :)
Jag köpte min kanin på en jättestor kaningård, vi fick en rundtur och såg säkert minst 10 olika kullar men ändå slutade det med att vi valde en unge från första kullen vi hade besökt. Det var så självklart för oss, mamman och pappan till ungarna var underbara (vilket jag tycker är väldigt viktigt), alla ungarna var sociala och spralliga samt kom fram och slickade osv. Det var kullen som låg närmast dörren så det fick väl säkert lite extra uppmärksamhet. Vi fick välja mellan satinkaniner, rexpälsade, kaniner med otrolig teckning.. ändå valde vi en liten going som var "dåligt" japantecknad bara för hans personlighet. Han är så orädd, modig och var du än tar honom så är han nyfiken. Han är så snäll och han visar oss dagligen hur mycket han tycker om oss :')
Tror säkert de kommer bli lika självklart för dig, gå på din magkänsla.

Pretty wise //

Annons:
moomiis2
7/6/14, 2:40 PM
#21

#16 Haha, hans namn är inte rabies utan jag brukar kalla ninisarna de ibland typ "Nu går jag ut till rabiesarna" ;) Jo mina föräldrar är djurvänner, vi har alltid haft hund sedan jag föddes så det är bra, vi ville ha ett till djur och mamma föreslog att vi kunde ha kanin och de ville vi och pappa brukar ofta vela att kaninerna kommer ut, han brukar säga det när man gör läxorna, att man ska ta ut den även fast man själv vill vara där under uppsikt :)

moomiis2
7/6/14, 2:46 PM
#22

Oj jag glömde svara på en fråga. #16 Jo man ser det med helt andra ögon nu lixom och nu är kaninerna lite mer som hundar haha. Och jag har dessutom läst på mer och kan mer om kaniner så då blir det ännu roligare :D Jag har en egen men i familjen med mina två systrar så har vi två kaniner till förutom min egen. Fast man kan säga att jag har två egna.. Min lilla syster är sju år och en är hennes "egen" och den får jg mest ta hand om ändå för hon är så liten och kan inte så mycket om kaniner än. Vad kul att vi kommer få veta hur det går med dina kaniner! :)

ouchie
7/6/14, 6:17 PM
#23

#19 Ååh, då kan jag pirrglädjas med er!  :)
Vad är det för matskål ni hittat, kan du länka?

#20 Vilken kaningård var det?
Jag tänker att jag inte ska ha en rex pga. trycksårsrisken (tänker att den är större för en innekanin?) och inte en som kräver för mycket pälsvård (jag litar inte på att jag kan ge den den pälsvård den behöver, det är trots allt min första kanin). Tänker jag fel då? Borde jag vara mer öppensinnad och gå på magkänslan även om magen skulle välja en rex eller pälsboll?
Jag tänker också att det kanske är kaninen som ska välja mig, snarare än tvärtom.  :)
Bilbo verkar ju vara världens goaste!  :)  Har du någon bild på honom?

#21 & 22
Okej, hehe. Det är också roligt. Men jag tycker fortfarande att Rabies vore ett kul kaninnamn. Så kan man ha en "jag biter"-skylt på buren.  ;)
Det är kul med djur. Vi skaffade en katt när jag var liten, men var tvungen att lämna bort den då min pappa blev allergisk.
Man kan säga att du har en kanin plus en bonuskanin då.  :)  Du kommer bara bli bättre och bättre på kaniner, och det lär bara bli ännu roligare.
Har du några foton på era kaniner? Vore så kul att se.

moomiis2
7/6/14, 7:59 PM
#24

#23 jo, när jag går in på datorn kan jag lägga upp en bild här, är på mobilen nu :) Jo, det är helt underbart med djur och inte minst kaniner :D

Facie
7/6/14, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#23 Jag köpte honom från en kaningård som heter Teddytassen, jag fick en väldigt bra känsla för gården och dess ägare men det finns tydligen många som inte har de så vågar inte riktigt rekommendera.  Jag vet dock att ägaren vid flera tillfällen get mig felaktig information om skötseln, men det visste jag inte när jag köpte honom utan de har jag fått reda på senare. 
Jag har också hört att rex/satin pälsade kaniner lättare får trycksår (dock läste jag det efter jag köpt min).  Men det är viktigt att alltid försöka förebygga dem då de är svåra att få bort när man väl fått dem. Jag tycker att du kan rikta in dig på att inte köpa långhårigt och rex helt klart, de valet gör du ju medvetet för kaninens bästa. Du kan ju säga när du kommer dit vad du riktat in dig på så du endast får träffa kaniner som passar in på de du söker :)
Hade inte så mycket bilder på denna datorn men här är en bild när han chillar i soffan, haha!

Pretty wise //

ouchie
7/6/14, 10:08 PM
#26

#24 Då väntar vi med spänning då…  :)

#25 Bilbo! Han ser helt underbar ut, jag skulle lätt gosa in näsan i hans päls, hehe.  :)  Men är han rex eller satin? Är han inte vanlig dvärgvädur?
Vad gäller uppfödare får man nog gå på magkänslan även där, den brukar va rätt bra, oftast iaf.
Jag hoppas få komma till en uppfödare nästa helg.  :)

[tintilar]
7/6/14, 10:16 PM
#27

Va roligt, grattis. :) Vilken härlig tid det är, när man förbereder för en ny familjemedlem. Jag väntar faktiskt också tillökning och går också runt och väntar, tittar på de två bilder jag har på honom och bara vill att det ska bli tisdag så att jag ska få hämta honom. Trots att jag redan har kaniner är det lika roligt ändå. Jag har gjort en ny utegård och köpt lite nya skålar och fixat. Så töntig man är. :p

Annons:
[tintilar]
7/6/14, 10:17 PM
#28

btw - snygg matta! :D

ouchie
7/6/14, 10:28 PM
#29

#27  & 28! Tack! Jag hoppas den får överleva och inte slaktas så fort kaninen kommer ut ur buren, hehe.
Ja, det är jätteroligt, och man blir verkligen som en tioåring igen.  :)
Vad är det för liten sötnöt du har köpt? Var hittade du honom, och hur visste du att du skulle välja honom? Den gamla magkänslan?  :)

[tintilar]
7/6/14, 10:45 PM
#30

#29 Ja faktiskt! Jag har genbank för gotlandskanin och behövde en ny hane. Då ska ju i första hand allt annat passa än just det där klicket - dvs stammen måste passa mina honor, han måste ha bra stl och komma från en duktig mor, etc. Jag såg en annons ett tag med en söt unge på bilden och hörde av mig till slut. Stammen var dock inte helt bra med mina så jag fick tacka nej. Då skickade säljaren oväntat en bild på en annan hane han hade och jag bara hävde ur mig - den ska jag ha! Turligt nog passade stammen bra med mina honor så jag tingade honom bara sådär. Jag vet inte varför, han är egentligen ganska ful på nåt sätt. :p Men nåt sa bara "hallå, här är jag ju".  Han finns sisådär 45-50 mil bort så det är inte fråga om att åka och titta utan det är en chansning baserat på uppfödarens beskrivning av honom samt 2 bilder. Men jag vet att det är han jag ska ha, och jag visste också direkt att han skulle heta Hemse. Aldrig känt så för en kanin faktiskt. Vi får hoppas jag känner likadant när han kommer. :p

Vad ska du ha för kanin? Ras, hona/hane? Nån speciell färg du ser framför dig? :)

ouchie
7/6/14, 11:11 PM
#31

#30 Oj, vilken chansning! Men eftersom det är många "fakta" och egenskaper som ska stämma (och stämde!) kan det ju inte vara hel fel.  :)  Spännande att se hur det går, och hur det känns sen. Berätta gärna!

Jag tycker att jag väldigt ofta känner"den vill jag ha!" när jag ser bilder på kaniner….  :o  :)

Pga. platsbrist är det lämpligast med en liten ras, som t ex dvärgvädur, lejonhuvad, eller en blandning av de två. Hermeliner tycker jag kan se lite konstiga ut. Dvärgcheck är fin, men visst blir väl de rätt stora även om de heter "dvärg"? Och någonstans läste jag att de kan vara lite svårskötta(?)
Gotlandskaniner är också väldigt fina, men jag är rädd att de är lite stora(?)

Först tänkte jag hona, men jag har hört från flera håll att hanar oftare är sällskapligare och goare, så nu spelar kön ingen roll om personligheten är bra.

Jag är inte så kinkig med färg, även om jag har lite svårt för helvita kaniner. Vet inte riktigt varför, men jag tycker helsvarta är mycket finare än helvita. Sen verkar det inte krävas mycket färg för att charma mig, det kan räcka med några fläckar.  :)

[tintilar]
7/6/14, 11:36 PM
#32

#31 Då blir det säkert inga problem att klicka med någon när du åker iväg och tittar sen. :)

Gotlandskaniner kan vara väldigt varierande i stl. Från 2kg till över 4. Önskvärt är att dom ligger på iaf 3-3.5kg så de som är mindre säljs ofta som sällskapskaniner. De är livliga och påhittiga som ras. :) Men det är nog bra tänkt att skaffa en av dvärgras om du bor litet. Det finns ju så många också. Jag kan inte så mkt om andra raser men dvärgvädur eller hermelin är ju himla söta tycker jag. :)

Ja det är en chansning men jag tror det blir bra. Jag köpte min vuxna hona på samma sätt (fast där var det inget klick utan jag köpte henne för att hon var en bra avelshona) och hon är otroligt trevlig. Social, nyfiken och orädd. Jag har tappar kompostgaller över henne i utegården och hon bara tuggar vidare som om hon tyckte att det var helt normalt. :) Jag uppdaterar när han kommit - hämtar honom på tisdag.

ouchie
7/7/14, 10:51 AM
#34

#33 Smart att det finns såna! Varför valde ni en trekantig? Blir det lättare att inreda buren med den?

Annons:
MiaE70
7/7/14, 1:23 PM
#35

Vi valde den för att ställa i ett hörn och svårare för kaninen att välta. Beställde två, men nu messade de och sa att den var slut och inte fanns ens för dem att beställa :(

Har Ni bestämt Vilken ras??  Vi ska ha dvärgvädurskaniner :) o väntar på att det ska bli augusti o vi kan ta hem dem.

ouchie
7/7/14, 1:41 PM
#36

#35 Misstänkte att den var svårare att välta. Synd att den är slut!

Jag vill också ha en dvärgvädur, alternativt en lejonhuvad dvärgvädur eller lejonhuvad kanin. Jag försöker få kontakt med kaningårdar hyfsat nära mig, men det är inte så lätt som jag trodde.
Jag vill gärna ta hem en kanin v. 31. Då har jag semester och kan ägna mycket tid åt den. Tror det är extra viktigt under de första veckorna. I värsta fall blir det senare i höst. Senare än så hoppas jag inte att det dröjer!  :P

Facie
7/7/14, 8:09 PM
#37

#26 Jo, det blir att man pussar på honom orimligt mycket… När jag pussar på han börjar han ofta pussa tillbaka. Sötnöten!
Precis, han är en normalpälsad dvv :) Dock är hans mamma satin och hans pappa rex så han bär på anlagen.
Vilken uppfödare har du tittat på? :)

Pretty wise //

ouchie
7/7/14, 9:06 PM
#38

#37 Så rart! Det är ju ömsesidig kärlek man önskar sig.  ;)

Jag har kontaktat Tufsens kaningård som finns här i Huddinge där jag bor. Jag hoppas jag hittar en kanin där, det vore himla praktiskt! Jag har även kontaktat Loveangels, som samarbetar med Tufsens. De ligger också nära till.
Har också kontaktat Trollsländans kaningård, den ligger lite längre bort, men ändå på hyfsat avstånd.
Jag mailade Essets kaningård idag, de finns också i närheten. De verkar bara ha lejonhuvade kaniner just nu. Jag vill nog helst ha en dvärgis/lejonhuvad dvärgis.  :/
Blev lite sugen på att kontakta Hanekulle kaningård. De har minisatiner som ser underbart söta ut. Men det kanske blir lite för mycket med så många kontakter samtidigt(?)  :)

[Linneamattiasson95]
7/7/14, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Hej:)

Läste nyss hela tråden! lycka till med kanin köpet:) båda mina kaniner var impulsköp, iallafall den första. Så de blev inte mycket planerande. Men de fungera ändå:)

Min första tjej är en lejonhuvad dvärgvädur! jätte fin liten tjej:) min pojkvän är mer för dvärgvädur jag tycker stående öron är jättefina:) 

Så vi har även en lejonhuvad tjej:) helt underbar hon också!

Önskar mig en liten kaninunge med mycket päls , men de får bli senare bor också ganska trångt:)

Väljer du dvärgvädur så tänk på att de är matvrak! iaf mi tjej:) har hört någonstanns att många är det. så fast att de verkar hungriga så ska man inte ge dem för mycket:)

hon vill alltid ha mat, och när hon är ute så går hon i köket och under diskbänken m.m för att kolla om vi tappat något:P

mattan var sjukt snygg! men hitta den inte på Rustas sida :/

[Linneamattiasson95]
7/7/14, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

:)

[Linneamattiasson95]
7/7/14, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

:)

Annons:
ouchie
7/7/14, 9:40 PM
#42

#39-41 Bra kämpat att ta sig igenom hela tråden, hehe!  ;)
Bra att veta att de är matvrak. Har för mig att jag har läst någonstans att de har lätt för att lägga på sig, och det är nog anledningen.  :)
Dina kaniner är jättegulliga! Jag kan inte bestämma mig för "vilka öron jag ska ha". Det får nog visa sig.   :)
Här är mattan:
http://www.rusta.com/se/rumsmatta-bitte-p45202842.aspx
Men den kan som sagt vara slut i en del butiker, så ge inte upp om du inte hittar den i första butiken du kollar i. Jag fick gräva i en bunt också, för det låg en del andra mattor över.

MiaE70
7/8/14, 7:54 AM
#43

Spännande! Följer tråden…..

Vi ska få en tvåårig kastrerad dvärgvädur när som nu :) Vi ska sedan köpa en tjej till honom i augusti :)

Buren är skickad o på väg till oss, samt matskål så nu vart det lite bråttom att fixa allt…Han har dock varit innekanin så ev kan vi börja med att ha honom i den tills buren är monterad. Men måste köpa: transportbur, koppel, foder, hö, spån, toalett o spade, vattenflaska, klosax. Vad mer?

[tintilar]
7/8/14, 8:01 AM
#44

Ett tips? är att köpa hampaströ på granngården istället för spån om man har kaninen inne. :) Då slipper man den där lukten av "hamsterbur" i huset. Sen tycker jag att hampaströ är bättre och lättare att mocka ii, lite dyrare än spån på bal men i jämförelse med spånpåsarna man köper på djuraffären är det nog inte så stor prisskillnad. :) 

NU ska jag snart sätta mig i bilen och åka 19 mil enkel resa för att hämta min nya hane. :D

ouchie
7/8/14, 9:50 AM
#45

#43 Nu är tråden spännande att följa, inte bara för att följa mig, utan även andra, som tintilar t ex…!  :)
Vad kul med två kaninköp lite utspridda, det bådar för en rolig andra halva av året.  :)
Få se nu… en pälsborste? Jag har hört att alla kaniner behöver borstas ibland, men det kanske är något djuraffären lurar i en för att sälja mer?  :)
Sånadär rengöringsborstar till vattenflaskorna kan va bra att ha, men det kanske ni har sen innan? Och om inte buren är färdiginredd behöver ni hus och hylla och sånt. Ibland kanske man vill byta ut lite grejjer ur en färdiginredd bur också.  :)
Berätta mer när det drar ihop sig!

#44 Jag har läst om hampaströ, och efter att ha sett jämförelsebilder på nätet mellan de olika strövarianterna har jag blivit mer inriktad på hampaströ faktiskt.  :)  Det ser ut att ha en bra textur så att säga.
Ja, idag är det tisdag!!  :D  En SÅ värd bilresa! Jag peppar med dig på distans, hehe. Det ska bli så kul att läsa om hur det gick sen, och se bilder!  :)
Ha en bra dag!  ;D

Vovisch nr2
7/8/14, 10:33 AM
#46

Linneamattiasson95: Gud så fina kaniner ! Helt såld!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[tintilar]
7/8/14, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Ja eller hur, ska bli roligt o följa er andra också. Nu är han min!

[tintilar]
7/8/14, 1:27 PM
#48

Jaha, går det inte att infoga stående bilder… ni får vrida på skärmen :p

Annons:
[tintilar]
7/8/14, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Sitter duktigt i knäet under hemresan

sfut
7/8/14, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Vad roligt att du ska skaffa kanin! Ett av de trevligaste sällskapsdjuren tycker jag :)

Jag har själv tre honor frigående inomhus och kan dela med mig av lite tips?.

Jag föredrar helt klart fyrkantiga toalådor, gärna en vanlig kattlåda med kant eller med riktigt hög kant. Kaniner har nämligen en tendens att skjuta ut rumpan så mycket att även om de sitter i lådan och kissar så hamnar kisset utanför.

Jag har inte vattenflaska till mina kaniner utan bara vattenskål. Flaskorna börjar alltid läcka för mig, de är svåra att diska rena, kaninerna dricker bättre ur skål och dessutom låter det så mycket när de dricker ur flaska om man har dem i sovrummet (som jag).

Dvärgvädur eller lejonhuvad låter som ett utmärkt val, de är trevliga förstakaniner. En annan dvärgras är dvärgharen men den har väldigt mycket energi och är inte alltid jättetrevliga i temperamentet. Holländs kanin är också väldigt fina och trevliga kelkaniner men snäppet större än dvägarna.

En normalpälsad kanin kräver i princip ingen pälsvård förutom i fällningstider då det kan vara bra att hjälpa till att dra bort päls, jag använder fingrarna, en vanlig pälskarda eller en sk. "furminator". Den får man dock vara försiktig med, råkade göra en kal fläck med den en gång!

Om du vill veta vad du får kan det vara en idé att köpa en vuxen kanin som du vet hur den är, annars skulle jag gå på att föräldrarna är trevliga och snälla. 

Jag hoppas du hittar en riktigt fin kanin, jag har själv nästan bara köpt kaniner "på distans". Dvs att jag tingade den innan jag träffat den. Den senaste jag köpte som unge valde jag tack vare föräldrarna. Saker att tänka på är att kaninen ska vara lugn att hantera men samtidigt gärna aktiv och vilja komma fram, be gärna uppfödaren/säljaren att visa hur man håller den och se hur den beter sig då. 

På bilden är min lilla Brumma som kommer från Snöflingans kaningård.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[tintilar]
7/8/14, 8:12 PM
#51

Kan tillägga att jag är mer än nöjd med mitt distansköp. Hemse är snäll, social och trygg - och så himla fin! Och stor! Jag vet inte hur jag ska kunna sova inomhus i natt,  vill bara sitta i gården och glo på honom. Kunde inte ha blivit bättre.

Hoppas att ni andra också får samma positiva resultat när ni fått hem era kaniner. :)

Facie
7/8/14, 8:39 PM
#52

#38 Ja, min lilla kanin är verkligen underbar och jag är helt säker på att din kanin kommer göra samma för dig. Du kommer få akta dig var du än går för att de plötsligt står en liten precis bakom dig :)
Gud nej! Tycker det är bra att du kontaktar så många som möjligt och försöker få så mycket information om de olika uppfödarna som möjligt. Tex vad det har för avelsmål osv.. Du är ju intresserad av en kelkanin och är det då en uppfödare som främst föder upp till utställning avlar denna troligen inte på individen utan på färgen och kroppen. Se vad du får för uppfattning av de olika uppfödarna och hör med dem om de har någon kull som de tror passar dig och som du kan åka och titta på :)

Pretty wise //

ouchie
7/8/14, 10:57 PM
#53

#47-49 Grattis!!  :D  Han är jättefin! Och vad häftigt att du kunde ha honom i knät under färden.  :)
Får jag fråga hur stor din transportbur är? Det är en sak jag har kvar att köpa nämligen.

#50 Ååh, du har skrivit så mycket bra! Tyvärr måste jag svara med ett tråkigt, kort svar. Jag måste nämligen upp jättetidigt för att jobba i morgon.  :(
Tack för varningen om furminatorn, haha!
Jag har fått tipset om att köpa en vuxen från en annan också, men det ÄR ju något speciellt med att följa en kanin under dess uppväxt, när man ser hur den utvecklas.  :)  Så det blir nog till att se hur unge-mamma-pappa-trion är.
Brumma är supersöt!! Kaniner asså…. *suckar lyckligt* Hehe!

#51 Äh, skit i att sova! Sova kan man göra när man blir gammal!  ;)

#52 Hehe, det blir nog flera kaninsnubblingar innan jag får in vanan att kolla bakåt först.
Återigen ett bra tips?, att tänka på vad uppfödarna har för inriktning.
Och jag är tyvärr tråkig och svarar bara kort och trist av samma anledning som jag nämnde ovan.

Vi hörs i alla fall!  :)
Grattis igen tintilar!  :)

[tintilar]
7/8/14, 11:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#53 Oj, vilken svår fråga! Det är min systers, och det är väl en såndär vanlig standardstorlek. Ingen lyxvariant. Om jag skulle köpa en transport själv så skulle jag köpa en sån som den med lucka i fronten men även med galler i taket som går att öppna (finns en som säljer såna begagnade nu här på kanin.ifokus). Kaniner brukar vara bångliga att ta ur buren framifrån så då är det bra att kunna öppna i taket och lyfta ut den. Dessutom är det luftigt med gallertak. Men jag vill ha lucka i fronten också för när man vill in och pilla för då vill jag inte störa genom att öppna uppifrån. Så det rekommenderar jag. :)

Tack, ja jag är så glad över honom. Men nu ska jag inte spamma tråden mer med min Hemse. :)

sfut
7/9/14, 3:39 PM
#55

#53 

Ang. storlek på transportbur så kan jag rekommendera en atlas 10 open  eller motsvarande till en dvärgkanin.  De är godkända för en kanin <2,5kg. Även den vanliga Atlas 10 är bra men det är smidigt att komma åt från taket som man gör med open. 

http://www.gnagarboden.se/kanin/transporter/atlas-10-open

Jag håller med dig om att det är speciellt med att "växa tillsammans" med en unge. Jag hoppas att du hittar den rätta bebisen! :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Annons:
Facie
7/9/14, 5:38 PM
#56

#53 Inga problem, lycka till med ditt kaninköp nu!

Pretty wise //

ouchie
7/9/14, 6:04 PM
#57

#54 Jag hade hoppats på en till bild, så det är lugnt, hehe.
#54 & 55 Jag lutar faktiskt redan åt att skaffa en sån bur, så det var ju skönt att ni rekommenderar den.  :)
Det verkar vara lite svårt nu när det är semestertider, men jag hoppas få komma på något (några?) kaningårdsbesök i helgen.
#56 Tack!  :)

[tintilar]
7/9/14, 6:25 PM
#58

Berätta hur det går med besöken!

ouchie
7/9/14, 6:53 PM
#59

#58 I will!  :)
Jag har förresten köpt en till "kaninpryl", nämligen klänypor i trä, som man kan hänga roliga och goda saker i buren med.

ouchie
7/10/14, 4:30 PM
#60

Första kaningårdsbesöket är inbokat!!! :D Vi har inte bestämt någon tid än, men det blir någon gång på lördag. Uppfödaren har faktiskt bara en kanin kvar till salu, men har är så fin, så jag vill titta på honom ändå. :) Det är en sådär brunsvartfläckig (är det madagascar?) dvärgvädurshane, som tydligen ska vara kelig och nyfiken. Föräldrarna finns också där, och de ska visst också vara trevliga. Jag har inte för avsikt att köpa en kanin direkt vid första kaningårdsbesöket. Det är några till jag vill besöka. Men, om det går väl tingar jag honom nog i alla fall.

[tintilar]
7/10/14, 4:43 PM
#61

Om du fastnar för den första du tittar på så betyder inte det att det är dåligt! Det är ju bara bra om du kanske redan på lördag får din nya kompis. :) Hur gammal är han?

Om han är fläckig är det ingen madagaskar  - om den inte är madagaskarbrokig då. Är han kanske japantecknad eller brokig?

Det är alltid bra att säga att man vill hem och tänka en dag innan man bestämmer sig. Men hittar man rätt så gör man och det är inte säkert man vill eller behöver åka och titta på fler. Jag har köpt djur både på första titten och efter många månader och provtider osv. Och det blir inte bättre för att man letar längre. Hittar man rätt så gör man, oavsett om man tittat på många eller inte. Mina bästa köp har varit dom som jag gjort väldigt hastigt, Där har det inte heller varit någon tvekan om att det var rätt från början.

Lycka till på lördag!

ouchie
7/10/14, 7:18 PM
#62

#61 Han är född 3/5, och jag kollade nu på hemsidan, och det är en madagaskar.

Det vore ju oroligt kul att få hem en kanin så fort som möjligt, men jag har sett kaniner som är intressanta på ett par olika kaningårdar, och jag vill om möjligt besöka dem alla innan jag bestämmer mig.
Men jag förstår vad du menar. Hittar man en guldklimp så kommer man vara nöjd, ovsett.  :)

Annons:
[tintilar]
7/10/14, 7:45 PM
#63

Okej, madagaskar är väldigt fint tycker jag. :) Hoppas att han är trevlig också.

ouchie
7/10/14, 7:48 PM
#64

#63 Jag tror jag gillar ganska många kaninraser, och de flesta färgerna.
Det kommer bli väldigt spännande!  :)  Mitt allra första besök på en kaningård.

Fulia
7/10/14, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Skulle vara kul och följa denna tråd då den är mycket intressant och trevliga och possessiva Kaninpolare! :P

Hoppas du hittar din goding!

Jag vart kär i min kanin som ja har nu första gången ja såg henne. 

Hon var väldigt mysig, ville gärna springa runt när hon fick möjligheten :P

Sommaren 2012 köpte ja henne, ångrar ingen sekund. Hon var min andra kanin, då den andra inte passade med mej. 

Här är en bild på min kanin Juno! :D

[tintilar]
7/11/14, 10:08 AM
#66

#65 åh vilken söt kanin! sådär är min nya också, han älskar att springa och får ryck och bara far runt.

Fulia
7/11/14, 5:05 PM
#67

#66 Hon tackar så mycket, ja de är ju aktiva, hon gillar inte när man ska ta in henne i buren hon vill sitta kvar och äta! xD

Namiko
7/11/14, 5:23 PM
#68

Det är så roligt att läsa om alla som förbereder för/har fått hem sin kanin. Jag fick springa runt halva stan idag för att köpa in det sista jag behövde inför mitt kaninköp. Har redan en kanin hemma men får hem en belgisk jätte imorgon. Bortskämd som jag var med en kanin som inte tuggar på något otillåtet så blir det kaninsäkring hela kvällen nu så det är färdigt inför imorgon.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ouchie
7/11/14, 5:27 PM
#69

#65 Tack!  :)  Ett problem är väl att jag vill ha var och varannan kanin som jag ser. Och det är svårt att avböja, hur tackar man nej till en söt, liten kanin liksom!?  :/

Men åh vilken söt liten Juno! Grattis, vilken fullträff!  :)
Det måste ha känts lite skönt att känna en sån stor skillnad, efter att först ha känt att en kanin inte passade, till att sen känna sån kärlek.

#66 Ja, glädjerycken är jättesöta.  :)  Förut trodde jag att det var ett beteende som tydde på psykisk ohälsa, för att de lever mindre fritt. Känns himla skönt att det inte är så, och att kaniner kan vara så glada fast de "lever i fångenskap"så att säga.

Annons:
ouchie
7/11/14, 5:36 PM
#70

#68 Hehe, då blir det till att paniksäkra nu.  :)
Jag skulle så gärna vilja träffa en BJ i verkligheten, för att se hur stora de verkligen är. Då måste ju vara som hundar nästan.  :)

Ja, visst är det kul att läsa? Och bra att man kan hjälpa och peppa varandra under tidens gång.

Vi väntar oss en uppdatering (givetvis med bilder) i morgon då!  ;)

Namiko
7/11/14, 5:49 PM
#71

#70 Jag gjorde det lite lättare för mig och köpte mer kompostgaller så att jag kan stänga av den del av lägenheten som kräver mest säkring, det är fullt med grejer just nu som inte får tuggas på och som inte får plats någonstans alls för tillfället. Så det som måste säkras ikväll är området runt mina datorer, tokmycket sladdar direkt på golvet som jag måste försöka gömma undan och säkra bakom skrivbordet. Men det ska nog ordna sig på något sätt, hoppas jag, för jag har frigående kanin dygnet runt.

Bilder kommer under dagen imorgon. Tills dess så går han att se till vänster på den här bilden. Han är felfärgad viltgrå/viltgul. Jag har för mig att han är 6 veckor på bilden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ouchie
7/11/14, 8:18 PM
#72

#71 Åh, jisses vilka sötnosar!

Namiko
7/12/14, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Nu är vi hemma och det första mötet mellan kaninerna är avklarat. Lillen har bosatt sig under min säng för tillfället och blivit lite jagad av min andra kanin, men det går väldigt lugnt till mellan dom. Så, här har ni Prince Evert Fuzzy-Butt :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ouchie
7/12/14, 2:27 PM
#74

#73 Haha, ååh jag älskar namnet! Jag ser fram emot fler uppdateringar om sötfluffrumpan.  :)

Nu har jag varit på besök på den första kaningården! Det kändes bra, och jag blev väldig förtjust i kaninungen i fråga. Han var mycket sötare än på bild, och mycket lenare! Han lät sig gärna klappas, speciellt efter en liten stund, då han kom fram till mig flera gånger, och lade sig lite tillrätta medan jag klappade honom.
Jag kunde även ta upp honom och lägga honom mot bröstet, han sprattlade bara under själva lyftet.

Jag fick se hur man kollar tänderna och hur man kollar könet (ja, jag vill ju kunna allt) bl a.

Jag fick träffa båda föräldrarna och systern, men de var inte fullt lika kontaktsökande. De var mer intresserade av omgivningen, men lät sig klappas utan problem.

"Min" kanin demonstrerade även ett fint exemplar av blindtarmsbajs.  ;)

 En del av mig vill ringa uppfödaren och säga att jag vill ha honom. Samtidigt vill jag ju besöka ett par olika kaningårdar, så jag ska försöka hålla mig.
Nästa besök är på måndag!
Och i morgon ska jag köpa burar och kanske något mer.

Namiko
7/12/14, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

#74 Tanken var att han skulle heta Sir Evert Poops-a-lot, men så fick jag bilder från uppfödaren där han har massa långa spretiga hår på svansen och det gick inte att missa att han är en Fuzzy-Butt :P

Lägger upp en bild på hans framtida kompis med, Queen Toski Eats-a-lot (kort för Your Highness Ratatosk Eats-a-lot). En belgisk hare på 3 år.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ouchie
7/13/14, 2:48 PM
#76

#75 Hehe, jag gillar namnen! Måste komma på något riktigt bra själv.

Idag har jag köpt massa kaningrejjer! Big-ass-buren, en transportbur, Hage, spån och en del inredningsgrejjer.  :)
Tänkte börja med att göra ren burbotten nu, innan jag bygger ihop buren.

Toodles!

Annons:
CorneliaAndersson
7/13/14, 3:15 PM
#77

Ohh vad härligt!

Haha nu pirrar det i min mage, detta är så spännande.

Verkar väldigt genomtänkt! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

ouchie
7/13/14, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

#77 Ja, det är så pirrigt och kul! Ska ju till nästa kaningård i morgon, och tiden kan inte gå fort nog.

Här är en bild på big-ass-buren (150 x 75 x 63).

sfut
7/13/14, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

#78 Oh så roligt! Det känns verkligen på riktigt när man väl fått upp buren!

Såhär inredde jag min likadana bur. Tipsar om PAPPIS-kartonger på IKEA, perfekta till kaninhus och man kan sätta ihop dem för att bygga tunnlar, labyrinter och "slott". :) Kostar 5:- st!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

ouchie
7/13/14, 4:55 PM
#80

#79 Vad roligt att du har samma typ av bur!  :)
Jag älskar att se bilder på andras burlösningar, hagar mm.
Hyllan till höger, är det en spånplanka med en bit dörrmatta på?
Och i botten ser det ut att vara en handduk va? Har du något mer under?
Jag gillar lösningen för att "täppa till" glappet nere mellan burbotten och gallret utanför buren, hehehe. Jag undrade just hur jag skulle lösa det problemet.  ;)

Ja, min bur är ju långt ifrån färdiginredd dårå….  ;)

BRA tips? med pappis! jag känner att det kan komma att bli mitt nya fredagsmys att bygga olika pappis-konstelationer, hehe.
Är det en pappis som står till vänster i buren?

sfut
7/13/14, 5:06 PM
#81

#80

Det är ett hyllplan från Ikea, kommer inte ihåg vilket men det passar perfekt i hålen på buren och blir en jättebra hylla. Dörrmattan Borris är fasthäftad ovanpå ja :) 

I botten är en matta från ikea som utgått men den är slätvävd, 160*70 tror jag den var men har krympt lite i tvätten. Senare la jag lite fler fleecefiltar ovanpå mattan för att få det lite mjukare då min tjej började visa små tecken på trycksår.

Haha, ja de passade perfekt där ;)

Ja, huset i ena hörnet är en Pappislåda :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
7/13/14, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

En annan inredning, här med större Pappishus då kaninerna blev fler ;)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

ouchie
7/13/14, 6:18 PM
#83

#82 Hur många kaniner bor i den buren nu?
Jag har ändå planerat en vända till IKEA, så då kan jag köpa pappisar.  :)

Annons:
sfut
7/13/14, 7:14 PM
#84

#83 Tre stycken men den är numera aldrig stängd ;) Jag skulle ha max två kaniner där om de är instängda i den.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

ouchie
7/13/14, 8:05 PM
#85

#84 Jag kommer nog bara ha en (i taget), men den kommer ju vara instängd i buren när jag inte är hemma, så det är bra med lite space.

Jag köpte en träramp som kaninen ska kunna gå på för att lättare ta sig in och ut i/ur buren, men den är för låg, så den funkar inte alls.  :/  Jag får väl ha den som en sorts extra sittpats istället.

sfut
7/13/14, 8:28 PM
#86

Jag har en fleecefilt över dörren, se den andra bilden jag la upp. Det funkar fint och är enkelt :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

ouchie
7/13/14, 8:34 PM
#87

#86 Nämen titta!  :)
Jag fundera på att sätta ihop två såna böjbara pinnbroar http://www.zoo.se/produkter/smadjur/burinredning/hus-naste/wonderland-willow-bridge-karlie-gnagarbro-ofargad-xl.html på längden till en stor pinnbro och lägga över dörrtröskeln. Vi får se.

ouchie
7/14/14, 10:29 AM
#88

#86 Hur vuxen/stor är kaninen som sitter på hyllan på bild 2? Jag undrade nämligen hur pass en vuxen kanin skulle få plats på hyllan.  :)

Nu är det snart dags för mig att åka till kaningård nummer två!  :)

ouchie
7/14/14, 2:04 PM
#89

Okej, jag är ganska så nyligen hemkommen från kaningården. Jag är helt lyrisk över allt kaningos jag har fått, hehe.

Jag har kommit fram till att det är en dvärgvädur jag vill ha.
En fördel med lejonhuvade kaniner verkar vara att de generellt "sitter kvar" i knät i större utsträckning. Det är ju en fördel om man vill gosa, men jag tyckte att de var lite för lugna. Nästan så att det kändes lite tråkigt.  :)

Efter att ha fått "känna och klämma" på en hel del kaniner är fortfarande den första jag tittade på "number one".
Nu följer det svåra beslutet om jag ska fortsätta leta. Jag lutar nämligen åt att sluta leta och helt enkelt köpa "number one".  :)

[tintilar]
7/14/14, 2:21 PM
#90

Köp den. :) Har du hittat en kanin du vill ha så behöver du ju inte leta mer. Tycker jag. :p Sitter just nu med Hemse uppe i huset, han fick komma in och umgås lite idag.

Annons:
[ZorroKanin]
7/14/14, 2:25 PM
#91

#89 härligt med dvärgvädur! jag hade en om sommar kanin för två sommrar sedan som var en finfin Viltgrå dvärgvädurs hane :) ska också fara och köpa en viltgul dvärgvädurs hane idag.  kan nästa inte vänta 😍

ouchie
7/14/14, 2:39 PM
#92

#90& 91  Ja, magen är i halvt uppror av spänning och vånda, haha! Jag skulle bespara mig både pengar och magobehag om jag köpte honom.  ;)
Jag har mailat uppfödaren och frågat om han är kvar, och väntar otåligt på svar.

Mysigt att ha Hemse inne!

Var ska du köpa kaninen ZorroKanin? Uppdatera oss sen, gärna med bilder.  ;)

[ZorroKanin]
7/14/14, 2:45 PM
#93

#92 Hos en uppfödare i skellefteå :) lilla "Curri" som han ska heta är den sista i kullen och är 10v gammal :) ska försöka komma med bilder men mobilen krånglar rätt mycket. p.s min gamla sommarkanin hette Zorro :D

ouchie
7/14/14, 7:24 PM
#94

#93 Vi får vänta tålmodigt helt enkelt. Det ska bli kul bara att läsa om din nya familjemedlem.

Appropå tålamod… när jag fick svar från "number one's" uppfödare berättade hon att en familj var intresserad av att köpa honom! För en liten stund sen fick jag mail om att de ville avvakta, så jag får köpa honom. Han är min!  :))

Katten_
7/14/14, 8:12 PM
#95

Grattis! 😃Vilken färg hade han nu igen?

tror jag följer dig på instagram också, hehe 🤪

/Christel & kaninerna! Glad

ouchie
7/14/14, 8:30 PM
#96

#95 Tack!  :D  Han är madagascar, en dvärgvädurshane.
Jag har fyra bilder på honom, men det är uppfödarens så jag tänker inte lägga upp dem. Om ni är nyfikna kan ni kika på Albatrossens kaniner, men bilderna gör honom inte rättvisa. Han är tusen gånger sötare på riktigt.  :)
Annars kommer jag nog kunna hämta honom redan på onsdag, så det kommer säkert bilder då.

Menar du att du kommer börja följa mig där, eller att du redan gör det? I så fall gissar jag att det var tapeterna som skvallade?  :)  Vad heter du där?

Facie
7/14/14, 9:07 PM
#97

Vad roligt att du hittat en kanin, klickade det direkt eller?
Såg också att du hade skaffat en simon bur, en sån har jag med.. jättesnygg och bra :)

Pretty wise //

Annons:
ouchie
7/14/14, 9:27 PM
#98

#97 Det gjorde nog det. Jag tyckte att allt kändes väldigt bra, men eftersom jag inte hade någon annan kanin att jämföra med så… Efter idag hade jag massa andra kaniner att jämföra med, och då kändes han bara så rätt!
Jag blev så ledsen när det verkade som att jag skulle förlora honom till den andra familjen…. och så glad när han till slut blev min.  :)
Ingen av de andra kaninerna hade hans personlighet…. de flesta andra var antingen lite för stirriga, eller nästan lite tråkiga… hehe. Usch, så elak jag låter, men det är ju bara i jämförelse. De var såklart väldigt underbara de med.

Skönt att höra att du är nöjd med buren!  :)

[tintilar]
7/14/14, 9:31 PM
#99

Det är sådär, när man hittar rätt duger ingen annan utan att man kan säga riktigt varför. Va roligt, grattis! Bilder vill vi se på ons.

[tintilar]
7/14/14, 9:33 PM
#100

Åh va söt han är :)

[tintilar]
7/14/14, 9:34 PM
#101

Vad ska han heta?

ouchie
7/14/14, 9:43 PM
#102

#99-101 Det var bland annat två saker som gjorde att jag kände att "det här kan nog funka". Dels att han två gånger buffade med huvudet, sådär som de gör när de vill att man klappar dem, och dels att han la sig tillrätta när jag klappade honom.

Jag har inte riktigt bestämt mig för namn. Å ena sidan tycker jag att Wilson är himla fint. Å andra sidan tycker jag att det vore kul med ett lite.. kul.. namn, t ex Ragge, eller nåt. Hmmmm.  :/

Nu har jag förberett med en pet-flaska vatten i frysen också.

[ZorroKanin]
7/14/14, 9:49 PM
#103

#94 har honom hemma nu, döpte honom till Curri :-D han är en renrasig dvärgvädur med färgen bourgogne och inte viltgul. Ska "försöka" lägga upp en bild :-) Kul att du har valt den! Vill se bilder på onsdag :-P

[ZorroKanin]
7/14/14, 9:49 PM
#104

#94 har honom hemma nu, döpte honom till Curri :-D han är en renrasig dvärgvädur med färgen bourgogne och inte viltgul. Ska "försöka" lägga upp en bild :-) Kul att du har valt den! Vill se bilder på onsdag :-P

Annons:
[tintilar]
7/14/14, 10:05 PM
#105

Wilson var väl jättefint. Det passar honom.

Katten_
7/14/14, 10:07 PM
#106

#96 Älskar den färgen 😍 Vill också se bilder! 

Nej på något konstigt vis hittade jag dig och såg att det var samma matta 😃 Följer dig, almcrantz.christel heter jag.

/Christel & kaninerna! Glad

[ZorroKanin]
7/14/14, 10:11 PM
#107

#103 & #104 Ojsan! Blev visst dubbelt :O (min dumm mobils fel :3)

ouchie
7/14/14, 11:10 PM
#108

#103 (& 104… ;) ) Jag såg en bourgognefärgad kanin idag. Uppfödaren visade den och det lät som att det var lite ovanligt. Det är ju lite kul! Det var en lejonhuvad dvärgvädur, och den var väldigt fin. #105 Ja, jag tycker också att det passar honom. #106 Du lär få se bilder både här och på IG då. :) Vilken skvallermatta! Nej, släng i säng nu! Nattinatt!

Facie
7/15/14, 9:19 PM
#109

#98 Det var nästan det jag tänkte! Man vet egentligen väldigt väl vad man vill ha för egenskaper hos kaninen och när man hittar den rätte känner man det ganska väl.
Hur verkade uppfödaren du valde? Får du några garantier vid tex tandfel?

Pretty wise //

ouchie
7/15/14, 9:41 PM
#110

#109 Vad är rimligt att förvänta sig/kräva? Inte bara om tänderna, utan allt.

ouchie
7/15/14, 10:58 PM
#111

"Jag lämnar en veckas sjukdomsgaranti och 6 månaders garanti mot bettfel.

I första hand erbjuds likvärdig unge om detta inte finns så betalas köpesumman tillbaka."

…står det på hemsidan.

Annons:
[tintilar]
7/16/14, 12:39 AM
#112

Jag tkr att det låter rimligt som hon skrivit

ouchie
7/16/14, 5:55 AM
#113

Vad brukar en sjukdomsgaranti innebära?

[tintilar]
7/16/14, 11:14 AM
#114

Jag gissar att om kaninen blir sjuk inom en vecka får du byta den.

ouchie
7/16/14, 2:25 PM
#115

#114 Okej. Jag tänkte om det täckte hela/en del av veterinärutgiften t ex. Hon har inga andra till salu, så om det är så illa blir det väl pengarna tillbaka. Men en kanin kan väl bli lindrigt sjuk? Känns lite drastiskt att byta/lämna tillbaka den då(?)

ouchie
7/16/14, 6:46 PM
#116

Nu har Dennis(/Wilson?) kommit hem till mig!  :)

Han började med att utforska allt i buren, några gånger om, men nu kurar han inne i huset. Huset som han tog ett litet smakprov på.

Än så länge har han inte ätit eller druckit något som jag har sett i alla fall, och jag väntar fortfarande på den första bajsen, hehe.

(Bilder kommer senare.)

ouchie
7/16/14, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Nu har han växelvis farit runt överallt i buren, och växelvis legat utslagen i bajslådan, hehe. Och just i detta nu håller han på och gör ett nytt fönster i huset….  ;)

ouchie
7/16/14, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Hur lägger man upp flera bilder i samma inlägg?

Annons:
ouchie
7/16/14, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

En sista, sen får det räcka!  :)

[ZorroKanin]
7/16/14, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

så söt😍. här är min lille namlöse kanin 🙂lite blyg men det går nog över

ouchie
7/16/14, 9:36 PM
#121

#120 Gud så söt!
Man behöver nästan inget namn, man kallar den så mycket annat i stället.  :)
Nu kastade sig min kanin precis på rygg i bajslådan. Jag antar att det är hans gosplats snarare än toalett… hmmm.

[ZorroKanin]
7/16/14, 9:51 PM
#122

Haha :) just nu ligger min med huvet i matskålen o myser.

Saffran.
7/16/14, 11:38 PM
#123

Men gud han är en kopia av min kille här hemma när han var liten!! Så sööt! Han hade också spån, i en galler bur, med en hasselgren., som jag tog kort på. Haha måste se om jag hittar bilden på datorn sedan. ^^ Han verkar ju vara en underbar och glad kanin!

Saffran.
7/16/14, 11:45 PM
#124

Åh jag mindes fel, det var visst björk han åt på, haha men de är fortfarande lika. ;)

fridahedstroom
7/17/14, 1:56 AM
#125

#0 åh va kul, kom ihåg när jag skulle köpa mina första kaniner, haha läste på om de i ett halvår.. lite töntigt men va typ 10 då haha. hoppas att allt går bra! btw sjukt söta kaniner!!😍

Annons:
MiaE70
7/17/14, 8:58 AM
#126

ouchie: Åååå Vad söööt o fin!

Vi har också fått hem vår, en dvärgvädur, kasterard hane på två år (Nino) Så himla lugn och go OCH går på toa :) Himla skönt! Hoppas att han kommer att lära mini det när vi tagit hem henne.

Sparkle
7/17/14, 11:11 AM
#127

#120 Åh så söt! Påminner mig om min lilla Ice-cream 😍

______________________________________________

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!

[moapetrova]
7/17/14, 12:36 PM
#128

Så söta allas kaniner är ❤️ Fick min lilla tjej igår, hon utforskade buren igår  och var lite blyg men idag så beter hon sig som om jag haft henne i flera år 😃

ouchie
7/17/14, 4:38 PM
#129

#122 Haha, de kan hitta så roliga ställen att sova på.
Efter ett tag hade han lagt sig med kroppen i bajslådan och huvudet på den nedsänkta "tröskeln" till bajslådan, som en huvudkudde ungefär.  :)
Jag ska testa att skaffa en annan toalåda (vill ju inte sno hans sovlåda) och sätta i ett annat hörn, och lägga en fleecefilt i sovlådan. Hoppas det går hem.

#123 & 124 Jasså? Är det kaninen du har som profilbild?? De ser lika ut.  :)
Han har en äppelgren, men…  ;)
Han ser himla söt ut när han äter och gnager, för då ser det ut som att han ler och har skrattgropar.

#125 Nä, jag tycker det låter skitbra för en 10-åring att läsa på och förbereda sig så bra. Jag känner mig förresten som en 10-åring igen… haha.

#126 Åh, vilken lycka!  :)  Grattis till toavanorna! Min är inte riktigt där än…. Han gjorde som sagt om toalådan till sovlåda, och eftersom jag inte vill sno den får jag skaffa en ny toalåda och försöka få honom att gå på den. Jag försökte lägga bajset i sovlådan, men det spelade liksom ingen roll, det ser nästan ut som att han försökt tömma toalådan på både bajs och spån.

#127 Har du någon bild  på ice cream?  :)

#128 Grattis till din kanin!  :)  Min är fortfarande lite försiktig, men jag kunde klappa honom på huvudet utan att han sprang iväg. Fast han var inte helt avslappnad, hehe.

[moapetrova]
7/17/14, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

#129 Jag tror att hon är ovanligt modig =)

[moapetrova]
7/17/14, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

och en till bild =)

Saffran.
7/17/14, 5:23 PM
#132

#129 Ja det är han det. :) Haha ja kolla jag kan ju inte ens se skillnad på hassel och gren…

Annons:
Facie
7/17/14, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Jag tror inte vi behöver snacka mer om sjukdommar och tandfel nu när du fått din lilla, han ser helt underbar ut. Meeen måste nog allt fråga om hon visade dig bettet? ;)
När alla håller på och visar bilder får väl jag dela med mig av en bild då min lille kom.. Han  somnade på min pojkväns mage medan jag fixa det sista i buren, när jag kom tillbaka sov även min pojkvän, haha!

Pretty wise //

Sparkle
7/17/14, 10:02 PM
#134

#129 Nä, ingen bra på denna datorn :(

Väldigt söta kaniner du köpt <3

______________________________________________

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!

ouchie
7/17/14, 11:20 PM
#135

#130 & 131 Vilken söt liten fluffis.  :)
Jag märker att min kanin successivt blir modigare och tryggare. Det ska bli så kul de närmaste dagarna, att se hans utveckling.

#132 Ja, han är himla lik. Kul att båda vi heter Elin också.  :)

#133 Vi inspekterade honom väldigt ingående under mitt första besök, och då hade han fint bett, fin päls överallt, klara ögon, torr rumpa…  :)
Jag har lärt mig att tänderna ska möta de två små tänderna bakom i överkant (jag förstod först inte vad som var fel med tångbett, då det ser "bra" ut på bild, om man inte vet skillnaden)
Han borde inte få problem med tänderna tycker jag, inte kostrelaterade i alla fall, så mycket som han älskar sitt hö.  :)  Han har två olika sorter som han käkar av växelvis, både timotej och "havrehö".
Magen verkar funka bra också. Han har inte varit dålig i magen alls.
Han blir även tryggare och gladare sakta men säkert. Han hoppar runt i buren mer och mer ryckigt och skuttig liksom. Och idag hoppade han upp och satte sig i höskrindan, hehe.
Åh, så rart med kaninen och pojkvännen! Perfekt att du fick en bild av the moment. Himla fin färg på din kanin!  :)

#134 Jag har bara köpt en kanin, men jag kunde inte hålla mig ifrån att lägga upp flera bilder, hehe.

Saffran.
7/18/14, 12:14 AM
#136

#135 Haha är det sant! Vad kul! :) Ser nu också att jag skrev fel i förra inlägget, det ska ju stå äpple och inte gren… Allt blir bara knas idag…

ouchie
7/18/14, 8:01 AM
#137

#136 Hehe, ibland funkar ingenting helt enkelt…

[ZorroKanin]
7/18/14, 3:24 PM
#138

Min lille stackare är rädd för åskan, bullrar på mycket just nu :O

[tintilar]
7/18/14, 3:35 PM
#139

Va fin han är, grattis :) Hoppas att du ska trivas bra med honom.
Jag är fortfarande mkt nöjd med Hemse och ska ta ut honom i sele idag en stund och se vad han tycker om det.

Annons:
Facie
7/18/14, 11:48 PM
#140

#135 Gud vad skönt, verkar vara en superbra uppfödare du fått tag i. Min uppfödare drog också världens genomgång med mig just eftersom jag frågade om allt hela tiden, hehe. Började ta fram massa pärmar på rasstandard och färger osv, jätteintressant. 
Jo, om framtänderna är bra brukar käktänderna också vara det. Dock brukar jag kolla min kanins tänder då och då så att han inte har trillat och de hamnat snet osv.

Låter som han sakta men säkert börjar lära sig då, har du honom instängd i buren bara nu i början eller?
Tycker du verkligen det? TACK! Trodde bara jag tyckte min lilla sparv hade fin färg :)

Pretty wise //

ouchie
7/19/14, 5:56 PM
#141

#138 Stackars liten. Udrar om det hjälper att läga en tjock filt över buren(?)

#139 Ja, han är helt otroligt söt.  :)
Hur gick det på promenaden med Hemse?

#140 Det var väl delvis för att jag frågade en del, men jag fick en bra känsla i alla fall. Fast min genomgång var inte fullt så noggrann som din (ingen genomgång av rasstandarder osv).  :)

Jag  tänkte kolla tänder och klor och päls lite då och då framöver. Första målet är dock att kunna hålla honom så pass att jag kan kolla tänderna över huvud taget.  :P

De första två dagarna fick han bara vara  buren. Sen verkade han så skuttig, så jag tänkte att det var dags att han fick komma ut i hagen. Jag öppnade dörren, men han gjorde ingen ansats till att komma ut. Vid ett tillfälle gnagde han på trärampen som stod vid dörren, men det var allt.
Jag provade att lyfta ut honom, men då flydde han i panik in i buren igen.
Nu har jag haft burdörren öppen sen jag kom hem från jobbet, men han visar inget intresse av att gå ut.
Jag funderar på att lyfta ut honom varje dag, tills han märker att det inte är farligt.

En annan sak jag märkt är att han verkar äta alspånen som jag har i toalådan(!) Jag har de i toalådan och spån i resten av buren, för att göra skillnad på dem. Vet inte om jag vågar ha alspån alls om han ska äta dem, tänk om han blir dålig av dem?  :(

ouchie
7/19/14, 6:01 PM
#142

#140 Och, jaa, han är verkligen fin. Ser gosig ut med den gråbeigea meleringen.  :)

ouchie
7/19/14, 7:00 PM
#143

HAN ÄR UTE!  :D
Jag kunde lyfta ut honom i rasthagen utan att han flydde in! Han såg lite skeptisk ut, men mest nyfiken. Nu är han överlycklig och sprätter runt som ett litet popcorn.  :)  Han tog en liten kort paus för kel, men för det mesta är det racingbana som gäller.
Han hoppade nästan in i buren också, och har hoppat in och ut ett par gånger.
Det är bra att klockan inte är så mycket, så han hinner springa sig trött innan läggdags. Men det är SÅ kul att se den lilla sprätten. Inte så lätt att ta kort dock….  :)

ouchie
7/19/14, 8:29 PM
#144

Baksidan med att låta honom komma ut är ju när man stänger in honom i buren igen. Han letar frenetiskt efter utgången.   :/  Halvt hjärtskärande.

[moapetrova]
7/19/14, 9:45 PM
#145

Det finns inget bättre en att ha kanin, jag och min Bethany klickade direkt. Redan i förrgår var hon tam men nu är hon som en katt. Hon är min lilla ögonsten ❤️

Facie
7/20/14, 10:36 AM
#146

#141 När jag fick min kanin övade jag honom varje dag på att ligga på rygg för det är ju verkligen viktigt att de kan det när man ska klippa klor och "undersöka" dem allmänt. 
Fick du lära dig hur du bäst vänder dem?
Åh din lille är lite blyg alltså, fullt normalt! Han har ju precis lämnat sina syskon och tryggheten, klart att man är lite osäker. Men eftersom kaniner är så otrooooligt nyfikna går osäkerheten lätt över :)
Härligt att han är ute! Tycker din "plan" för att lära honom gå ut var superbra.. Tänkte göra liknande med min men han var så otroligt orädd och framåt så vi lät buren vara öppen så han hoppade runt och tog en tur redan första kvällen, haha.

Pretty wise //

Annons:
[tintilar]
7/20/14, 1:34 PM
#147

141 Det gick bra, Det tog en stund innan han förstod vad det gick ut på. Sen åt han gräs och promenerade på lugnt. Jag vill ha honom i sele ibland för att jag vill att han ska bli van vid hantering.

Du kanske inte behöver stänga burdörren då? Jag hade nog låtit den vara öppen. Med tiden kommer han att vilja utforska, en del är mer tidiga med det än andra. :)

ouchie
7/20/14, 7:33 PM
#148

#145 Eller hur, jag älskar att "vara med kanin".  :)
Vilken tur för dig!

#146 Jag vet att han inte gillar ryggläge, han gillade det inte när uppfödaren la honom på rygg. Hur vänder man bäst (en sprattlig kanin)?
Jag märker att han snabbt blir tryggare när jag kan va mycket med honom. Som dagen då jag var ledig. Då kunde jag öppna buren och klappa honom massa gånger utan att han reagerade. Lyft var dock inget vidare populärt.
Nu i helgen när jag har jobbat har han hunnit bli lite smårädd, ungefär som att det har backat ett halvt steg(?)

#147 Jag tänkte också vänja min kanin vid hantering och sele. Jag hade tänkte vänta med sele, men kan man använda det direkt?
Jag vill inte ha den öppen när jag sover eller är borta. Jag känner mig inte helt säker på att han inte kan krypa under/hoppa över. Sen är kanske in-och utlyft bra hanteringsträning?

Facie
7/20/14, 9:21 PM
#149

#148 Det flesta kaninerna gör ju tyvärr inte det, det är ett väldigt utsatt läge för ett bytesdjur. Därför är det bra att du så tidigt som möjligt övar på det så han lär sig och kan känna sig trygg.
Det lättaste är om du sitter på en stol med benen i 90 grader, lägger kaninen i knäet och vänder den mjukt men bestämt genom att lyfta. Det går inte att "rulla" kaninen på rygg så att säga. När du väl vänt den så kan du väldigt försiktigt lägga kaninens öron mellan dina lår. Det viktigaste är dock att den ligger helt rak, de ska vara en rak linje mellan nos och svans, annars vill de gärna rulla över.
När du lyfter kaninen allmänt försök ha den så nära kroppen som möjligt och ge den så mycket stöd det bara går så den inte känner att den sitter ostabilt. 

Det är nog lugnt, det tar nog bara lite tid skulle jag tro, han måste ju fortfarande lära sig sin nya miljö :)

Pretty wise //

[tintilar]
7/21/14, 12:06 AM
#150

Jag väntade med sele tills han var trygg i sin nya miljö och med mig. Han har ju varit här snart 2 veckor och är lugn och trygg så jag tyckte att det var ett bra tillfälle. Jag har varit mkt med honom och lärt känna honom sen han kom.

ouchie
7/21/14, 8:15 PM
#151

#149 Jag tror på att "lära honom" genom att göra ofta. Nu har jag lyft honom några gånger, och nu för bara en liten stund sen lyfte jag ut honom i hagen, och då var han helt lugn(!) Jag förväntar mig inte att han kommer vara det varje gång hädanefter, men jag tror ändå att det beror på att jag försöker lyfta honom lite då och då.
Jag ska ta det stegvis… först vänja in lyft… sen ha i knät.. och sen lägga på ryggen.
Hans uppfödare brukade låta honom stå på fyra när hon klippte klorna, och liksom lyfte ut en tass i taget. Han låg på rygg främst när hon kollade tänderna.

#150 Jag läste någonstans att man var tvungen att vänta med sele tills de uppnått en viss ålder, men jag minns inte hur gammal det stod att kaninen skulle vara. Det hade med skelettet att göra(??) Har du hört nåt om det?
Jag ser fram emot semestern, då ska jag intensivumgås med honom.  :)

[moapetrova]
7/21/14, 8:19 PM
#152

#151 Tror det där med selen är 3 månaders ålder, men kommer inte riktigt ihåg! =)

ouchie
7/21/14, 8:35 PM
#153

#152 Hur sent på året kan man ta ut en kanin som annars är heltidsinnekanin?

Annons:
sfut
7/21/14, 9:29 PM
#154

3 månader för sele ja, för att skelettet är så skört innan dess.

#153 Om du menar ta ut på selpromenad så kan du göra det året runt i princip, undvik regnoväder och blötsnö. Kylan är oftast inga större problem utan det är vätan som oftast ställer till det. Jag tävlar med mina innekaniner i ridhus på vintern. Ta in honom så fort han verkar frysa bara, då kurar de ihop sig som en boll.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

ouchie
7/21/14, 9:43 PM
#155

#154 Aha, tack.  :)

[moapetrova]
7/21/14, 10:10 PM
#156

På tal om sele, hur länge ska man gå med sele i början?

[tintilar]
7/21/14, 10:47 PM
#157

Det visste jag faktiskt inte.  Det är nog en bra rekommendation. Jag har haft den på för att de ska vänja sig vid att ta av och på den, Hemse fick ha den på inne en stund utan koppel för att vänja sig vid den och så har jag haft den på ett par gånger på varje kanin uppe på tomten en kort stund, kanske 5 minuter. Man vill förstås inte att de ska riskera att få panik över något och fara iväg, då kanske de kan skada sig.

ouchie
7/22/14, 10:47 AM
#158

#157 Jag är bara förundrad över att din kanin har blivit så hanterbar redan.  =)
Jag tänker att jag ska ha som delmål att kunna ha kaninen i knät/på nåt sätt klippa dess klor, innan jag börjar göra försök med sele.

[tintilar]
7/22/14, 11:15 AM
#159

#158 Tycker du? :) Nejdå, dom är inte speciellt hanterbara tycker jag. Ffa min inköpta hona, hon är inte förtjust i beröring alls. Hon kommer gärna fram men vill inte att man klappar på henne. Hemse går bra att klappa på, ha är ganska stabil och blir inte skrämd så lätt. Min egenuppfödda hona som jag ska behålla är också väldigt orädd, jag har trampat på henne en gång ganska illa då hon inte har respekt för fötter och jag klev in med händerna fulla och tappade balansen av att försöka undvika henne. Hon är väldigt social, kommer alltid när man lockar trots att jag inte lärt in det. Så har hon varit sen hon kröp ur boet så det där är ju olika från födseln.

Ligga på rygg uppskattar ingen av dem så det gör jag inte med dem i onödan,  klippt klorna har jag gjort en gång (och tittat på dem utan att klippa några ggr) och det är inte heller populärt men de insåg efter några sekunder att det är lugnast att ligga stilla. Och när de slappnade av slutade direkt och släppte.

Hur är din lille Wilson? Är det tilltalsnamnet förresten? såg att han hade ett längre namn. ;)

ouchie
7/24/14, 9:27 AM
#160

#159 Just det, Hemse hade du haft sen tidigare. Hur länge har du haft honom, och hur gammal är han?
Vet du, jag vet inte riktigt vad tilltalsnamnet är. Det är så ofta man säger annat, hehe.  :)  Jag funderade på Wilson-Dennis, men nu har jag kommit på att "Farbror Hopplös" kan va ett kul namn, även om han inte är så mycket farbror… än.  ;)
Det går väl rätt bra med honom, jag kan klappa honom utan problem. Han ryggar inte undan, utan lägger sig snarare tillrätta och kan ligga och bli klappad hur länge som helst. Det är alltid jag som ger upp för att jag får ont i armen t ex.  :)
Lyft är svårare, han har bara varit lugn två ggr jag lyft honom, annars en spratteldocka.
Jag ser som sagt fram till semestern då jag har tid att hålla på med honom mer.
Annars är det potträningen som går väldigt knackigt.

Annons:
[tintilar]
7/24/14, 11:05 AM
#161

160# Hemse är nyast, han hämtade jag för ca 2 veckor sen, han är 13v. Tjorven köpte jag som 9 veckors, hon är nu 16 veckor, det är hon som inte vill bli hanterad. Snö heter den hona jag ska ha kvar från egen kull, hon är 14 veckor och mkt lätthanterad. Oroa dig inte över lyftandet, få kaniner tycker att det är kul och kan ändå vara keliga o sociala. :)

[tintilar]
7/24/14, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Här är mina honor

[tintilar]
7/24/14, 11:20 AM
#163

Farbror hopplös tycker jag var ett bra namn ;) det där med rumsrenhet verkar också vara individuellt. Mina egna ungar bajsar oavbrutet överallt medan de jag köpt är helt rumsrena. Undrar hur det kommer sig?

[tintilar]
7/24/14, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Lite mys idag.

ouchie
7/25/14, 4:58 PM
#165

#161-164
Då är jag med, tack!  :)  Men då har Hemse blivit ganska tam ganska fort?
Är det Tjorven på sista bilden? Är det så nära man kan komma henne?
Nu har min semester börjat, och med perfekt tajming kunde jag hämta ut ett paket till lilla Hopplös (som vid ett tillfälle idag även fick heta lillgrisen, hehe). Jag hade beställt en till Hage för att kunna göra den större, en pelletsboll och två olika gnaggrenar. Det ska bli så kul att se honom studsa runt i hagen.  :)
Förhoppningen är att jag ska komma så långt att jag kan inspektera klorna och ev. klippa dem under semestern. Helst kolla tänderna också, men det känns som att sätta ribban lite väl högt(?) Så mycket som han gnager varje dag booorde han inte ha problem med tänderna.

[tintilar]
7/26/14, 1:47 AM
#166

#165 Han var ganska tam från början. Han var orädd för människor och lugn, så han lät sig klappas. Men han har börjat komma fram mer sen jag köpte honom, numera kommer ha alltid springande med dom andra när jag kommer, innan var han ganska ointresserad när man kom så oftast var det jag som gick fram till honom.

Tjorven kliver upp i knäet hon med, men hon hoppar undan om jag sträcker fram handen. Tror att det beror på att hon börjat bli könsmogen, hon var inte sån innan utan det kom plötsligt nu för nån vecka sen. Om jag har henne i kompostgallerhage som på bilden är det inga problem dock, då har hon ju ingenstans att ta vägen så då finner hon sig i att bli klappad.

Va roligt! :) Att sitta i hagen är ju ett bra sätt att lära känna varann, man behöver ju inte hantera dem då. Ta gärna in nån färsk kvist och håll fram, mina brukar då tugga och slita i den. Det brukar dom tycka om. Hur brukar du umgås med honom? :)

Tror inte du behöver oroa dig för tänderna. Men så fort du får in handlaget är det nog inga problem.

[tintilar]
8/10/14, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

Hallå, hur har det gått med din lilla kanin? Har han börjat känna sig hemma? Jag är så otroligt nöjd med Hemse, en sån härlig kanin.

Annons:
Fulia
8/17/14, 7:07 PM
#168

#167 

Vart kommer hemse ifrån? :) har de hemsida? :D

[tintilar]
8/18/14, 2:00 PM
#169

De har tyvärr ingen hemsida, uppfödaren är en genbank i södra sverige.

[tintilar]
8/18/14, 2:03 PM
#170

Hemse hoppar nu upp i knäet när jag sätter mig på en stol i gården. Han klättrar på mina barn och följer oss i hälarna. Sjukt rolig kanin. :) Tror vi ska köpa en hona från samma ställe i vår om han har ngn obesläktad.

Fulia
8/20/14, 11:28 PM
#171

ras? =)

[tintilar]
8/28/14, 9:23 PM
#172

Gotlandskanin :)

Mollypierce
9/24/14, 7:30 PM
#173

Hur har det gått med kaninen TS? :D

ouchie
4/29/18, 1:11 PM
#174

Hallå i stugan… 👀 Jag tvärförsvann visst…. typiskt mig. 🙈 Dennis (som han (oftast 😂) heter nu) flyttade till Norrköping med mig för ungefär 2 år sen. Frigåendeplanerna gick därmed inte riktigt enligt planen om man säger så. Jag har inte kaninsäkrat den nya lägenheten och snart ska jag flytta tillbaka till Stockholm, så… I stället får han röra sig i en Hage som jag har kopplat till buren. Han ogillar fortfarande starkt att bli lyft och kommer nog aldrig gilla det. Annars mår han bra, är en frisk, söt och underbar kanin. Ganska liten till växten. Har blivit kastrerad för att kunna få en flickvän (jag vill inte få en skock ungar). Han fick dock ligga innan. 😜 Hur har ni det? Och hur går det med era kaniner? Kram från mig och Dennis!

Annons:
Upp till toppen
Annons: