Annons:
Etikettproduktion
Läst 1837 ggr
[[Lotop]]
6/19/14, 8:58 PM

(X) Frågor ang avlivning.

Skulle behöva lite svar från er som kan något om kaniner för slakt.

Jag planerar att börja föda upp köttkaniner, jag undrar då om man måste gå en kurs för att få avliva osv själv, har för mig att jag hört någon säga det, eller sett det skrivet, men kan inte minnas.

Sen känner jag mig osäker inför när det är dags att avliva, är rädd för att slå fel eller att kaninen rör sig.
Har ni något tips? på det? Är det lätt att slå fel? 

Har sett en bra slaktfilm så jag vet hur man ska göra och var man slår, men känner mig fortfarande osäker, vill ju inte orsaka lidande.
Kanske ska fråga grannen som är jägare ifall han kan? Dock tror jag han mer skulle skjuta än slå. Vill gärna lära mig att göra det själv också.

Kanske är lättare om jag ser på när någon gör det och har någon med mig första gångerna?

Vilken avlivningsmetod tycker ni är bäst och vilka finns det utöver skjuta och slag, någon som provat med slaktmask?

Och en sista fråga, hur mycket ska man skära vid avblodning?

Annons:
tlover
6/19/14, 9:07 PM
#1

Man måste inte gå kurs om köttet är till det egna hushållet men man måste kunna bedöva, avbloda och slakta bra (sista bara om man ska äta köttet, tex nödslakt behöver man bara bedöva och avbloda.

Så jag rekommenderar att du ser "på riktigt" först några gånger.

Hemma är det min man som avlivar, delvis för att han lärt sig (jag är bara med från avblodning och framåt) och för att han går iaido så han har bra öga/hand kordination.

Jag ska lära mig men jag tänker först lära mig att träffa bra.

Min man slår inte till om kaninen är hoppig el liknande för att han inte ska missa (så är det blåsigt slaktar vi inte).

Min man använder slag eftersom han är säker på det.

Ang skärandet säger min man "skär tills du är säker" men det viktiga är ju att man träffar rätt, träffar man rätt behöver man bara sticka inte skära.

l'm back

Mantissa
6/19/14, 9:12 PM
#2

Vi bedövar med slag, men är man osäker så tycker jag själv slaktmask är lite lättare. Har iofs bara använt en slaktmask gjord för unga tjurar, så det var ju lite overkill bokstavligt talat. Men med slag så har du en lite längre paus mellan när du känner att "nu är det läge" och mer kan gå fel under den tiden. men det har inte gjort det hittills. Plus att du siktar "på plats" och inte med ögat. Efter slag så är det viktigt att du kollar så att kaninen verkligen är helt borta (=saknar blinkreflex). är du det minsta osäker så slå genast igen.

Wilmawe
6/19/14, 9:31 PM
#3

varför skulle man frivilligt vilja slakta kaniner..? missförstå mig inte har bara en fråga helt sonika, om man föder upp köttkaniner/vill göra det, får jag fråga varför? själv skulle jag ej klara av det mentalt, vill inte uppröra någon utan jag bara undrar:)

[RC1393]
6/19/14, 9:52 PM
#4

#3 Kaniner är billiga, enkla och miljövänliga alternativ till t.ex. kor och grisar, och man får dessutom veta exakt hur djuren på tallriken haft det i sitt liv. Ytterligare en anledning är att man vet 100 % vad det är för kött och att det inte är överanvänt med antibiotika eller något annat konstigt.

Mantissa
6/19/14, 10:15 PM
#5

#4 håller med. Med egenslaktade kaniner så kan man äta kött med gott samvete. djuren på tallriken har levt precis så bra som jag tycker de förtjänar. inga stressande transporter till slakteri eller hysterisk uppfödning med krav på ekonomisvinning. de kanske inte lever så långa liv, men de har det bra under den tiden

[[Lotop]]
6/20/14, 1:50 AM
#6

Tack för era svar! 

Märker man när man träffar rätt men kniven, kommer det mera blod eller kan man inte se skillnad?

Man kan väl övnings slå på någonting först, så vet man kanske lite bättre om man är bra på att träffa eller inte?

Kan man slå för hårt? Eller ska man ta i ordentligt?

Annons:
tlover
6/20/14, 8:27 AM
#7

#6 Man märker det inte riktigt både för att en kanin inte har så mycket blod i sig och man kan träffa rätt men huvudet hänger/ligger så att det hamnar i huvudet istället.

Jag tror att på en kurs med att slakta kaniner så övade man på gosedjur (man måste köpa djur som är avlade för att vara försöksdjur om man har en oficiell kurs och det är dyrt och nästan omöjligt att få tag på)

Rent teoretiskt kan man slå för hårt eftersom slaget ska bedöva, inte döda men många slår helldre för hårt än att ha råkat slå för löst (så att det bara är skadat men inte bedövat)

l'm back

Mantissa
6/20/14, 9:21 AM
#8

Jag slår alltid för hårt, eller ja hon som slå åt mig :P
Hellre det än för löst. Att öva först är en god ide
När man slår är det viktigt att fullfölja slaget. du tänker liksom att du slår genom kaninen. Annars är det lätt att man omedvetet stannar upp och slaget blir löst.

Upp till toppen
Annons: