Annons:
Etikettproduktion
Läst 3837 ggr
klickarpå
6/14/14, 3:56 PM

(X) Lagliga slaktmetoder?

Jag själv brukar använda mej av "broomstick method". Att man lägger skaftet från en sopbrste, kratta eller liknande över kaninens nacke, bakom öronen och sen ställer man fötterna på var sida och fort grabbar tag i kaninens bakben och drar av nacken med all kraft.

Jag vet om att den metoden inte är laglig men jag tycker den känns bekväm och det går snabbt. Har svårt för att slå då det gick väldigt fel engång.

Här är en länk där man ser hur jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=6xpYgHNSufM

I got a dig bick $$$

Annons:
[neptunens]
6/14/14, 4:04 PM
#1

Jag uppfattade inte vad frågan var?

[peter54]
6/14/14, 4:08 PM
#2

#0 Jag begriper inte hur du menar att den metoden utförs, men det låter inte så bra. Själv brukade jag använda ett slägghammarskaft, numera slaktar jag ingenting längre.

klickarpå
6/14/14, 4:10 PM
#3

#1 Vilka metoder som är lagliga var frågan :) 

#2 Kolla den videon jag länkade till.

I got a dig bick $$$

Vovisch nr2
6/14/14, 4:56 PM
#4

Herregud! Stackars kanin! :'( Det måste göra skitont ju! Hur kan man göra så med gott samvete?!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

farvendal
6/14/14, 5:12 PM
#5

Jag tvivlar stenhårt på att kaninen dör på sekunden med den metoden…

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Paxxie
6/14/14, 5:32 PM
#6

Kan ju vara bra att veta om det är okej innan man ens funderar på att börja slakta någonting alls.

Enligt lagen ska djur skonas från onödigt lidande och obehag vid slakt. Det finns (tyvärr) inga utbildningskrav om du endast slaktar för personligt bruk men du ska veta vad du gör, ha kunskaper inom djurskydd ang. det ämnet och kunna ta hand om djuren på ett bra sätt.

Annons:
klickarpå
6/14/14, 5:43 PM
#7

Jag har inte kaniner för självhushåll eller vad man ska säga. Jag slaktar kaniner som är sjuka eller som jag inte får sållt. Men då tar jag såklart vara på köttet istället för att slänga bort det. 

Den här metoden har jag alltid använt och jo det går på sekunden om du är snabb vilket jag är väldigt noga med. Nacken går av så fort du drar i benen. Kaninen kan omöjligt leva när nacken är av.

I got a dig bick $$$

Vovisch nr2
6/14/14, 5:51 PM
#8

På videon så sprattlade kaninen ett bra tag efteråt.. Tycker inte det såg särskilt humant ut! Avliva hos veterinär istället för att "prova sig fram" till vad som ser "snällt" ut!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Vovisch nr2
6/14/14, 5:52 PM
#9

Vad har slaktningen med vad du ska göra av med kaninen sedan? :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

sara8282
6/14/14, 6:28 PM
#10

Kaninen i videon ser ut att försöka springa efter att "slakten" var utförd, det såg väldigt obehagligt ut, och inte alls som att den dör en snabb och lugn död 😕  Förhoppningsvis var det bara dödsryckningar, men det var ledsamt att se, och inget jag varit med om när jag avlivat både hundar, katter och marsvin.

Om metoden "känns bekväm" för slaktaren, skiter jag fullkommligt i! 

Finns väl en anledning till att den metoden är förbjuden, eller?

klickarpå
6/14/14, 6:32 PM
#11

#8 Nej skulle aldrig avliva hos en veterinär.

#8 #10 Det är dödsryck. Hade kaninen varit vid liv eller plågats hade den skrikit. ^^

Vem säger att den är förbjuden?

I got a dig bick $$$

Vovisch nr2
6/14/14, 6:39 PM
#12

Finns det bevis på att kaninen inte lider? Varför inte avliva på humant sätt hos en veterinär? Kan bara inte förstå att man kan klara av att ta livet på sitt husdjur, dessutom på ett sådant vis.. Jaja, det kanske bara är jag som aldrig skulle kunna få för sig det bara eftersom sin fullt friska kanin inte hittar ett nytt hem :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

hannis :)
6/14/14, 6:56 PM
#13

kaniner behöver inte skrika fast de kan vara vid liv ändå. luftstrupen och stämbanden kan ha blivit skadade så att kaninen inte kan få ett ljud ur sig, eller så kan den ha varit så i otrolig panik att den inte änns tänkt på att skrika, så nej det där tyckte jag inte såg humant ut :/

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Annons:
hannis :)
6/14/14, 6:57 PM
#14

och jo, kaniner kan leva i flera timmar efter att den har brutit nacken,

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

klickarpå
6/14/14, 7:03 PM
#15

#12 #13 När nacken är av så kan kaninen till 100% omjöjligt vara vid liv. Det är som att vara halshuggen fast huvudet hänger bara kvar i skinnet vid denna metod. Och inget djur kan leva utan huvud. Sen brukar jag alltid peta på ögat när jag slaktat för om kaninen inte blinkar eller reagerar så är den död. 

Men om man inte drar tillräckligt hårt eller inte drar så fort man ställt sej på "pinnen" så kan kaninen däremot skadas och orsaka lidande.

Att avliva hos veterinär gör att kaninen får en långsam och eventuell plågsam död. Kaninen kanske inte vill somna och kämpar emot. Men avlivar man sina djur hemma så går det på sekunden och kaninen hinner inte märka något alls.

I got a dig bick $$$

Paxxie
6/14/14, 7:12 PM
#16

#15 Vet inte vilka veterinärer du har avlivat hos, men där jag har varit har det aldrig varit en långsam, smärtsam död. De brukar ge kaninen en spruta i nacken med lugnande medel (ja, sticket kan kännas lite), och efter det så får de en överdos av sömnmedel. Det tar inte lång tid alls och är smärtfritt.

Jag kan hålla med om att det är bättre att avliva hemma om man är 100% säker på det man gör, men annars skulle jag absolut alltid gå till veterinär istället. Det finns även de veterinärer som åker hem och avlivar om man vill det.

farvendal
6/14/14, 7:13 PM
#17

#15 Jag har absolut full förståelse för att man inte vill avliva hos veterinär. Men du måste ju förstå att du måste använda en tillåten metod. Om folk kommer på dig kan du ju trots allt bli anmäld.

För kaniner gäller slag i huvudet, bultpistol, kulvapen eller elektricitet.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

sara8282
6/14/14, 7:22 PM
#18

#11 Vem som skrev att den metoden var förbjuden?  Du själv…  Du skrev ju själv i trådstarten att metoden inte är laglig🥵

sara8282
6/14/14, 7:27 PM
#19

Alltså, varför envisas du med att använda dig av en olaglig avlivningsmetod, bara för att du tycker den är "bekväm"?  

Blir faktiskt arg på sådant!  

Och att avla och sen döda de ungar man inte lyckas få sålt, är så in i helvete fel!  😡 Varför avlar du alls?  Vad är syftet?

Svado
6/14/14, 7:29 PM
#20

Och så kom syftesfrågan in i bilden! 😕

Bortsett från allt annat. Sluta tjata om syften. 

Vad du tycker är ett vettigt syfte är inte vettigt i någon annans ögon, o vice versa. Så lägg bara ner den diskussionen.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Annons:
Mannez
6/14/14, 7:36 PM
#21

Jag är inte så insatt i frågan om vilka metoder som är lagliga eller ej, däremot vad jag har fått lära mig så ska själva nackningen vara bedövande och att man sedan måste avbloda om kaninen väger mer än en viss vikt. Rätta mig om jag har fel :P

Hälsningar Amanda och kaninerna

[AnimalLover1]
6/14/14, 8:00 PM
#22

Jag skulle aldrig avliva själv, dels för att jag inte kan, och för att det känns för hemskt, och för att jag skulle haft skuldkänslor hela mitt liv. Fast #15, är det inte så att en höna kan leva upp till en timme utan huvud, eller är den död men springer runt? Min farfar hade slaktat av huvudet på en höna förr och den sprang tydligen iväg sen..

linn8
6/14/14, 8:04 PM
#23

#22 hönan lever inte men nerverna fungerar och får musklerna att reagera i flykt typ, tror det var typ så..

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[tintilar]
6/14/14, 8:08 PM
#24

Kaniner sprattlar efter avlivning trots att de är döda. De kan även skrika. Samma gäller andra djur, höns kan springa trots att huvudet är avlägsnat, trots att djuret är medvetslöst vid avlivningen.

Men INGEN bör avliva ett djur på ett i sverige olagligt sätt. Det finns en anledning till varför man måste bedöva djuret först. Det finns studier som tyder på att det kan finnas medvetande i flera sekunder efter att huvudet avlägsnat från djurets kropp, varpå de allid måste vara medvetslösa innan de avlivas - dvs innan man hugger av huvudet eller avblodar det som ju är själva avlivningen.

Du får avliva på det där sättet om du vill, men du måste bedöva djuret först. Eller köp en slaktmask.

Vi har också djur för kött.

hannis :)
6/14/14, 8:08 PM
#25

kaninen kan leva om bara nackbenet har gått av men blodådern fortfarande är oskadd.

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Bengan22
6/14/14, 8:10 PM
#26

Kolla på jordbruksverkets hemsida, allt står där! :-)

sara8282
6/14/14, 8:11 PM
#27

#20  Detta är ett diskussionsforum, om du vet vad det betyder?

Det är fullt tillåtet att ha åsikter som skiljer sig från trådstartarens.  

Sluta tjata om vad du personligen inte vill prata om, tycker du att något spårar ur och blir för off topic, anmäl då istället för att börja gnata i tråden! 😟

Annons:
Svado
6/14/14, 8:13 PM
#28

#27 Jag har inte sagt att du inte FÅR prata om det, jag säger bara:

Syftesfrågan är extremt uttjatad o leder inte till något. Vad du tycker är vettigt är inte alltid vad någon annan anser.

Jag borde kanske anmäla ditt inlägg då du skriver otroligt otrevligt mot TS o dessutom svär. Men sån är inte jag, jag säger till dig direkt istället för att anmäla. Sneaky är inte min väg i livet, raka rör gäller.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

sara8282
6/14/14, 8:24 PM
#29

#28  Det är din högst privata åsikt, men det har ingen betydelse  egentligen.  Du kan starta ett eget forum om du inte klarar av diskussioner som inte faller dig i smaken..

Ja, jag svor!   Jag skrev i ett diskussionsforum att jag tycker att en viss handling är så in i helvete fel.   Det står jag för! 

Anmäl gärna det du tycker är "otroligt otrevligt", jag bryr mig inte alls om dina försök till tillrättavisningar, så det är nog bättre du anmäler till sajtvärdarna 🙂

tlover
6/14/14, 8:30 PM
#30

När det gäller avlivning ska man följa svenska regler för kanin gäller

"Övriga fjäderfän och kaniner får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet samt i vissa fall slag i huvudet."

Sen ska man avbloda efteråt (jag har läst tidigare att om dom är under 1 kg behövs inte avblodning men jag hittar inte det nu, bäst är det ju att alltid avbloda).

Man kan läsa noggrannare på jordbruksverkets hemsida

Det ovan är däremot endast vid nödslakt el för husbehov ska köttet säljas måste man ha utbildning, slaktlokal m.m..

Vi (dvs min man men jag ska också lära mig) använder slag mot huvudet eftersom min man är bäst/säkrast på det sättet. Sen så avblodar vi såklart (och även under/efter avblodning så "försöker" kaninen "springa" det är helt normalt, även tex får gör så, det är nerverna som gör så det är inte en medveten handling. Även fisk sprattlar efter att man skurit av huvudet tex, vi har haft en gädda som sprattlade i stekpannan fast den var filead och flådd).

Skulle vi inte kulla avliva lagligt skulle vi låta nån annan göra det, vi skulle inte avliva olagligt och det ska man aldrig göra. ¨Både för att reglerna finns av en anledning och det ger dåligt rykte till oss som avlivar hemma om folk håller på med tvivelaktiga metoder.

l'm back

Egycsaj15
6/14/14, 8:35 PM
#31

Då kan jag säga min åsikt. Hoppa på mig om ni vill för de jag bryr mig inte de minsta. Avel: avla om du har köpare och inte för att få små gulliga kaninungar du sen kan plågsamt döda. Avlivningen: det finns en anledning varför det är olagligt i sverige på de sättet. Det kallas för djurplågeri. Och jag tycker att du borde anmälas och få djurförbud. Det varmin åsikt. Problem med de? Bryr mig inte. Uttrandefrihet i svergie. Deal with it

tlover
6/14/14, 8:40 PM
#32

#31 har man slakt som en del i avelsplanen (dvs slakt så att man tar hand om köttet) så är det inte alls dåligt (om man följer svenska lagar och regler) då köttet i köttdisken antagligen mått betydligt sämre.

Vi vet att vi inte kommer att kunna sälja alla kaniner vi föder upp men vi använder köttet och pälsen och det är planerat så.

Faktiskt anser jag att i alla fall nån i familjen ska kunna avliva om man måste nödavliva nån gång.

l'm back

Egycsaj15
6/14/14, 8:48 PM
#33

Oavsett så är det en olaglig metod. Och jag tycker inte personer som avlivar på olaglig metod borde ha djur

tlover
6/14/14, 8:51 PM
#34

#33 det håller jag helt med om

l'm back

Annons:
VildaVittra
6/14/14, 9:09 PM
#35

#28 Faktiskt så får du inte gå in och ifrågasätta varför man slaktar i trådar märkta med x, gå in under artiklar och läs om detta. Du riskerar avstängning.

TS, det är inte okej att slakta med din metod, ska du fortsätta att slakta så måste du hitta en human metod som du klarar av. Det finns ju andra metoder att bedöva med än med slag, som bultpistol och elektricitet. 

Var det att du hade svårt att träffa eller att kaninen slingrade sig som gjorde att det gick fel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sara8282
6/14/14, 9:15 PM
#36

#35  Stäng av mig då, om du nu tar så illa vid dig att jag tycker det är fel att föda upp ungar och sen döda dem pga att man inte lyckas sälja dem…

Anmäl till sajtvärder eller vad det nu är, gärna för mig!

Mannez
6/14/14, 9:16 PM
#37

36# När påstod TS att hon avlivar ungar som hon inte får sålt?

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mannez
6/14/14, 9:18 PM
#38

36# Glöm vad jag skrev, hittade det inlägget.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Vovisch nr2
6/14/14, 9:20 PM
#39

Mannez: det står i text #7.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

VildaVittra
6/14/14, 9:22 PM
#40

#36 Länkade till fel inlägg, det var riktat till #28 och inte dig även om jag misstänker att du är ett troll med tanke på att större delen av dina trådar består av provokativa slakttrådar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sara8282
6/14/14, 10:53 PM
#41

#40  Skulle större delen av mina trådar bestå av provokativa slakttrådar?  Skämtar du? 😓

Denna tråd är mig veterligen första tråden jag ens nämner slakt…

Inget jag brukar diskutera precis..

Nu har du nog snurrat till det!

Annons:
ratuoi
6/14/14, 11:26 PM
#42

Nej usch…..

Medarbetare på Social fobi iFokus

Svado
6/14/14, 11:29 PM
#43

Oavsett vad folk anser om varför man tar fram nya kaniner o inte, så återstår grundregeln:

Man skall i detta avlånga land använda sig av lagligt accepterade metoder när det kommer till slakt.

Vad DU som slaktare anser om den saken är totalt ovidkommande, håll dig till de metoder som är lagliga, eller ge tusan i att slakta djur.

Enklare än så kan det inte bli.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

VildaVittra
6/14/14, 11:43 PM
#44

#41 Nu blandar jag ihop dig och TS. Ursäkta.

Det är dig jag skrev till att du ska sluta att ifrågasätta att man slaktar då det är världens mest uttjatade ämne från folk utan koll och TS är den som startar provokativa trådar. 

Respektera att kaniner är produktionsdjur, annars finns vegan i fokus samt sällskapskaniner att hänga på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
6/15/14, 1:42 AM
#45

halsdislokation är generellt sett ej förenligt med svensk djurskyddslagstiftning, finns vissa undantag från det hela dock men den gäller små djur. så metoden i länken är ej laglig i sverige här är det bedövning och avblodning som gäller.

ej läst hela tråden så inte sett om nån gett svaret.

sara8282
6/15/14, 10:41 AM
#46

#44   Jag accepterar fullt ut att kaniner slaktas och äts upp, har inga problem med det..

Det jag tycker är fel är att man föder upp en massa ungar och om man inte får sålt dem, avlivar man dem, för att man inte har lust att ta hand om dem.

Det tycker jag är fel, och jag bryr mig inte alls om i fall du tycker det är uttjatat, du bestämmer inte vad andra ska skriva.

VildaVittra
6/15/14, 10:54 AM
#47

#46 Vad är skillnaden på att föda upp dom till slakt eller att slakta sällskapskaniner? Ingen alls, tror du på allvar att kaninen säger " Fan vad taskig du är, jag är ju född till sällskap inte som köttkanin"?

Nu handlar det ju inte bara om vad jag tycker, utan vad vi på hela sajten röstat om. Tror du att du skulle kunna respektera det fortsättningsvis så detta får fortsätta att vara en sajt där alla är välkomna?

http://kanin.ifokus.se/articles/51f050ed8e0e741984000010-x-ej-for-kansliga-lasare-information?articles-1

Det är väldigt bra att sätta sig in i reglerna innan man skriver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

klickarpå
6/15/14, 11:43 AM
#48

Hade metoden varit laglig, hade ni då varit emot den? Är det bara för att den är olaglig som den är hemsk? Jag klipper/skär av huvudet direkt efter jag nackat den så den kan som sagt omöjligt leva. 

Men hur kommer det sej att man får nacka kaninungar men inte vuxna?

#46 Det är ju ingen större skillnad. Om man ska avla seriöst och tar väldigt många kullar per år (I mitt fall ca 20 - 30 kullar per år) så räknar inte jag med att få sållt alla och jag kan inte ha massa ungar sittandes som jag aldrig avlar på. Dom bara sitter i sin bur utan att något händer, är det inte bättre då att den gör nytta som mat till någon än att göra ingen nytta alls?

I got a dig bick $$$

Annons:
VildaVittra
6/15/14, 11:53 AM
#49

#48 Ja, jag är emot allt onödigt lidande hos djur. jag skulle exempelvis inte skjuta en kanin med en bultpistol trots att det är lagligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

klickarpå
6/15/14, 1:12 PM
#50

#49 Får man fråga varför?:) Är dett för att det är lättare att missa?

I got a dig bick $$$

tlover
6/15/14, 1:18 PM
#51

#50 många tycker att det är lättare att missa med bultpistol för blir kaninen skrämd tex och rycker till träffar det inte på rätt ställe.

Därför avlivar vi tex inte kaniner då det blåser mycket för våra kaniner blir så hoppiga då att det finns risk att man missar.

l'm back

VildaVittra
6/15/14, 1:18 PM
#52

#50 Ja, hjärnan är ju inte vidare stor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Quirinia
6/15/14, 1:51 PM
#53

Det här är bara sjukt.

klickarpå
6/15/14, 4:31 PM
#54

#53 Vad är sjukt`?

I got a dig bick $$$

Egycsaj15
6/15/14, 5:55 PM
#55

TS det du gör. Det är olagligt och jag hoppas att någon anmäler dig för djurmisshandel/ djurplågeri och du får djur förbud

Annons:
Svado
6/15/14, 6:17 PM
#56

#55 

Nu ska vi inte gå händelserna i förväg.

Jag tror säkerligen inte att TS medvetet plågar några djur, att metoden är olaglig i Sverige kan bero på många skäl.

Exempelvis att den är väldigt svår att bemästra så att risken för onödigt lidande är stor om vanliga "lekmän" utövar den.

Kan vara så, är ej säker.

I andra länder kan den ju vara godkänd?

I detta fall känner sig TS fullt säker på metoden och man får ju förutsätta att hen är precis lika mycket djurvän som alla vi andra, men TROTS detta så ÄR metoden olaglig och därför BÖR du omgående sluta med denna metod och inrikta dig på att lära dig att använda avlivningsmetoder som är godkända i vårt land.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

klickarpå
6/15/14, 6:22 PM
#57

#55 Haha, det jag gör är inte PLÅGERI eller MISSHANDEL då inget djur plågas utan ett djur får en snabb död på 1 sekund och det är så långt ifrån djurplågeri det bara går att bli. Olagligt är en heeeeeelt annan sak. Men bara för att man gör något olagligt så får man inte djurförbud. Det är om djuren plågas vilket dom inte gör här. Dom får ett jätte fint liv.

Några tecken på ett kaninen är död/medvetslös:

*Dödsryck, hela kroppen rycker.

*Ögonen rör sej inte om man petar på dom.

*Kaninen har inget huvud.

I got a dig bick $$$

ratuoi
6/15/14, 6:27 PM
#58

#57 Varför avlar du ens på kaniner i öht?

Medarbetare på Social fobi iFokus

Svado
6/15/14, 6:31 PM
#59

#57

Jag upplever ofta att lagtexten många gånger är hemskt oflexibel, och skriven för att typ riktiga puckon ska kunna sättas dit om de gör fel.

Men vi vanliga som vill våra djur väl o som känner våra djur bäst själva tycker jag ibland att lagtexten rent av stympar ens möjligheter.

Av den anledningen ser jag lagar i djurens fall som riktlinjer som jag självklart vet om, men jag känner också mina djur bäst o vet hur de lever sina liv o vad som kan få de att må bra o inte.

Exempelvis kräver lagen att kaniner som bor två stycken i samma bur ska ha ett hus/gömställe på x-antal kvadratm, SAMTIDIGT som man har en enorm Hage skall ändå djuren ha en viss typ av hus.

Detta tycker jag är helt idiotiskt då mina djur aldrig någonsin befinner sig i sitt hus utan bara är ute i sin Hage. Därför väljer jag att så som känns bäst för mig o som jag VET att mina kaniner mår bra av. Dvs miljöberikar hagen o har fint o bra i den, stort o med många skydd, medans själva huset är mindre än vad det enligt lagen ska vara, av den enkla anledningen att mina djur aldrig sitter i sitt hus.

På ett sätt en lagöverträdelse, men det är inget som på något vis påverkar mina kaniner i någon negativ riktning. Men som sagt, lagen är osmidig och inte anpassad utefter att man vill sina djur väl, utan den är gjord för att puckon ska ha något slags minimikrav på sig att gå efter.

Man måste kunna se skillnad på vad som är djurmisshandel, och vad som är en fånig lagöverträdelse som inte på något vis drabbar någon.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[KlaraSimba]
6/15/14, 6:32 PM
#60

Jag hade ALDRIG klarat av att slå ihjäl eller slakta ett djur.

Cragan
6/15/14, 6:38 PM
#61

#56 tror det är så att den inte är godkänd pga att hjärnan kan leva vidare i x antal par sec även efter decapitering där av ska det först bedövas som det så fint heter.

Upp till toppen
Annons: