Annons:
Etikettköpes-säljes-transport
Läst 2675 ggr
Roshallon
5/23/14, 8:27 PM

Vad ta för dessa namnskyltar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag bestämt mig för att ev sälja lite namnskyltar!
Dom kommer vara ovala och vitmålade + lackade, samt går att köpas i 2 olika storlekar.
Texten kommer kunna skrivas i antingen svart, faluröd eller någon annan färg, beroende på om någon visar intresse och vad jag har hemma.

Namnet skrivs dit på beställning och man kommer kunna välja om man vill ha ett motiv under eller bredvid kaninens namn, då mot en extra kostnad. Ex morötter, blommor, frukter, hjärtan, fjärilar osv! Dessa kommer vara handmålade. Jag anser mig själv vara rätt duktig på att måla, och det kommer bli välgjort!

Här är ett exempel, men texten och blommorna är ditlagt på datorn så det kommer inte se ut exakt så, men man kommer även kunna välja textstil. Skriver alltså ut texten och kalkerar det på skylten.

Kommer givetvis lägga upp klara skyltar här så ni får se hur dom kommer se ut! :)

Så, vad tror ni är ett rimligt pris för dessa skyltar?

Liten: längd 16,5 - 17 cm, höjd 8,5 - 9 cm.
Stor: längd 21,5 - 22 cm, höjd 8,5 - 9 cm.

Annons:
ToraBella
5/23/14, 8:37 PM
#1

Har du räknat ut en kostnad för materialet?

Roshallon
5/23/14, 8:50 PM
#2

Per styck blir det (för dom största) 2 kr i träkostnad (får ut ca 120 st från en skiva), plus kanske lika mycket för färg då det inte går åt särskilt mycket. Nån krona för pappret/utskriften, 1-2 kr för sandpapper. Så kostar väl runt en 10 kr i materialkostnad.

Men sen tar det ju tid att raspa ner kanter, slipa, måla alla lager, texten, lacka mm, allt görs ju inte på en dag. Lackningen kommer ta en vecka innan det är härdat ordentligt skulle jag tro.

tlover
5/23/14, 8:52 PM
#3

#2 hur länge arbetar du med varje + vad vill du ha för timpenning?

l'm back

Roshallon
5/23/14, 9:02 PM
#4

Idag har jag sågat ut, slipat och sandpapprat och målat 13 st. Man måste ju vänta en liten stund mellan varje färglager, och jag målar flera tunna lager för att färgen ska hålla bättre. Sen har jag ju inte skrivit på några ännu, så vet ännu inte hur lång tid den delen tar. Lägger ca 15 min på varje för utskärning och raspning/sandpappring.
Gör detta på min fritid, och har som sagt inte kommit så långt så timpenning är inget jag reflekterat över ännu.

tlover
5/23/14, 9:10 PM
#5

#4 10:- + 40:- (räknat att varje tar en kvart sammanlagt att göra med en timlön på 160;. eftersom det är ett hobbyjobb räknade jag lågt) + moms på 12,5:- = 62,5:-

Sen är ju frågan om folk skulle köpa det för det priset eller om man måste sänka eller kan till och med höja (det är svårt att höja om man behöver det men lätt att sänka, högre pris gör också så att det anses ha högre kvalité)

l'm back

DjurSlottet
5/23/14, 9:15 PM
#6

Jag är ev, intresserad av en skyllt :)

Annons:
Roshallon
5/23/14, 9:18 PM
#7

Dom tar verkligen inte bara en kvart att göra allt som allt. :P Det tar en kvart bara att såga ut och putsa ner kanterna snyggt. Sen att måla dit text och ev. dekoration räknar jag med ca 30 min/st.

Jag tänkte mig ungefär 80:- för dom stora inkl. motiv, billigare med bara text.
60:- för dom små med enklare motiv (platsbrist) och billigare med bara text. Låter det rimligt?

Roshallon
5/23/14, 9:18 PM
#8

#6, PM:a! :D

[Trollbjörken]
5/23/14, 10:16 PM
#9

följer, vill gärna se färdiga skyltar :)

ToraBella
5/24/14, 6:26 AM
#10

#7 Det låter väldigt billigt om du frågar mig, men ett tips? är alltid att börja lägre och sen höja priserna om du känner att det blir en god försäljning. Tänk på att "inte sälja din själ för billigt" som någon en gång sa. En konstnär (som ännu inte är känd) kan ta över 1500:- för en målning som i storlek inte är större än ett sockerpaket. Visst kan också en målning höjas i värde, det är en risk att investera i en målning, men deras timpening på konst är inte mer värd än din timpening på konst. Var inte blyg för att ta betalt för något du är duktig på. Lycka till!! Jag vill också jätte gärna se färdiga skyltar när du sedan är färdig med några :)

tlover
5/24/14, 7:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 nog för det är svårt att höja priset jämfört med att sänka priset och lågt pris lockar mindre kunder än vad man tror eftersom man tror att kvalitén är sämre.

Enligt alla som jag träffat ang att sätta priset säger alltid att man ska ha högt pris i början och inte rea ut sig i början om inte det är väldigt tydligt att det är just rea ("öppningsrea under första veckan tar vi 50% av originalpriset")

#7

10:- + 120 :- + moms 32,5:- = 162,5:- om du vill ha en medeldålig timlön

Tyvärr kan man som hantverkare sällan ha en bra timlön men du har i alla fall nått ungefärligt, sen kan du ju jämföra med andra som gör skyltar osv.

Min man arbetar med läder tex men kan inte ta timlön tex ett koger han gjorde (inte på beställning) fick han inte sålt för 1500:- en när han (med samma timlön jag räknade för dig) skulle behövt ta minst 3600:-

Däremot kan man ju få bättre timlön om man lyckas ta bättre vara på tiden.

l'm back

[Hallons]
10/17/14, 8:53 PM
#12

Hur får du dit texten? De är verkligen oroligt snygga! Man blir sugen på ett par! Vad sa du att de kostade?

Facie
10/18/14, 9:43 AM
#13

Jag tycker att du bör ta i alla fall 70 kr ink moms, egentligen borde priset ligga runt 100 kr men tror att de kan vi svårsålda då.

Sen tycker jag att du bör ha något erbjudande för de som köper flera skyltar, kanske att man får de fjärde på köpet eller att den tredje är för halva priset tex.

Pretty wise //

Annons:
MissRoxxy
11/9/14, 11:11 AM
#14

Kan man beställa?

Lizelda
11/9/14, 11:27 AM
#15

Undrar också om man kan beställa, de var riktigt snygga nämligen! Har dessutom tummen mitt i handen när det gäller målning så kan inte göra såna snygga själv >.<

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Emil17
10/28/17, 10:40 PM
#16

Hejsan !! Gör du skyltar fortfarande ?? Jag skulle då vilja beställa en till våran lilla älskling . Glad för svar !! …

DonQuijote
10/29/17, 7:57 AM
#17

Jag tycker att allt under hundralappen blir väldigt lågt, speciellt om det är inklusive moms. Man ska inte skämmas för att ta betalt och tar man själv för lite betalt gör det det svårare för andra hantverkare (både de som har det som hobby och försöker leva på det) att få skäligt betalt :)

[EM_L]
10/29/17, 9:08 AM
#18

#17 Det är tre år sedan nu.

Hon har nog redan ett pris=)

Upp till toppen
Annons: