Annons:
Etikettproduktion
Läst 720 ggr
Saaara
3/13/14, 2:44 PM

(x) Lagliga avlivningsmetoder

Jag undrar lite vilka metoder som är lagliga här i Sverige. Jag tänker om det skulle hända något. Jag vet att man får använda bulltpistol eller att man bonkar dpm i huvudet. Samt avblodning då. Men är det lagligt att t.ex bryta nacken på dom? Småkaniner har jag haft ihjäl genom att slå nacken i en kant. Men har för mej att man inte får göra så på äldre kaniner?? Varför? Eller man slår/bulltar i huvudet och sen bryta nacken? Jag undrar bara! :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
VStromberg
3/13/14, 2:53 PM
#1

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Wildfires]
3/13/14, 2:55 PM
#2

Att bryta nacken på kaniner som är under 1kg är lagligt, tror jag? Men om kaninen skulle väga mer än så är det olagligt. (är inte säker, rättare mig om jag har fel!) Dock skulle jag föredra att använda bultpistol / slag mot nacken + avblodning oavsett vad kaninen väger.

Saaara
3/13/14, 7:46 PM
#3

#1 tack :) #2 Jag tror också det är så. Ja det föredrar jag nog med faktiskt. Men funderar på varför man behöver avbloda om man bryter nacken. Då kan den väl inte vakna igen?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Zabbio
3/13/14, 8:03 PM
#4

#3 Det ska göras. Krossar man skallen kan den inte heller vakna men risken är alltid att någon gör fel. En knäckt nacke kan man överleva om den inte slits av helt. Ett slag ihuvudet kan man överleva trots stor skada. kanske ligger och lider några timmar innan kroppen ger upp. Men att tömmas på blod kan man inte överleva.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
3/13/14, 8:06 PM
#5

#3 Varför man avblodar är för att hjärtfunktionen sitter i förlängda märgen, så hjärtat slutar inte pumpa även om nacken är bruten eller skallen krossad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saaara
3/14/14, 3:54 PM
#6

Då förstår jag precis. Men kaninungar behöver man la inte avbloda? Jag har aldrig gjort det och ingen har överlevt.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: