Annons:
Etikettproduktion
Läst 2798 ggr
Svado
3/12/14, 3:51 PM

(X) Kött/produktionfråga! Varning känsligt!

Hej!

Nu har jag varnat så pass mycket jag kan i min titel, hoppas jag :)

Jag har en enkel fråga, till er som kör produktion av kaniner för kött. Hur gör ni när ni, ja, alltså, när själva kaninen ska avlivas?

Är det "huggkubben" som gäller, eller har ni någon avlivningsspruta, eller hur gör ni? 

Imponerad på de som klarar av det där, för jag är på tok för blödig för att ens knappt tänka tanken men jag blev ändock nyfiken och vill uppriktigt få höra hur ni gör :)

Mvh

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Annons:
Roshallon
3/12/14, 4:08 PM
#1

Ett slagträ/något tungt som känns bra i handen. Tex baksidan av en yxa, kulhammare, runt vedträ, stålrör mm.

Man bedövar genom att slå ett hårt slag i pannan (krysset mellan öron/ögon, svårt att förklara). Hellre slå lite för hårt än för löst för att undvika att behöva slå ytterligare en gång…

Sedan ska kaninen avblodas, och det är då den dör.

Det finns en superbra film om hur bedövning/avblodning går till på en facebooksida för köttkaniner. :)

Zabbio
3/12/14, 4:35 PM
#2

Furutom slag med klubba + avblodning finns bultpistol+avblodning som alternativ.

Det senare känns bättre och lugnare för mig (dock måste man kunna slå också ifall nåt mot förmodan  går fel), för kaninen blir det ingen skillnad. Den blir medvetslös lika snabbt av bägge metoderna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

hobbymupp
3/12/14, 4:51 PM
#3

Gå med i "köttkaniner" på facebook så har de en film med lite olika bedövningsmetoder och allt från det till att ta hand om kroppen sen.

SmillaM
3/12/14, 5:42 PM
#4

AAH, jag kan inte låta bli att läsa (x) forum!! XD

Aktiv på kanin.ifokus.se

Svado
3/12/14, 6:14 PM
#5

Mja, jag kände inte att jag behövde gå med på någon speciell forum del och spana in filmer :D Jag är för blödig :)

Men tack för informativa och bra svar! Man lär sig något nytt varje dag!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Facie
3/12/14, 10:26 PM
#6

Måste passa på att fråga, är detta en stor marknad och vilka är kunderna?

Pretty wise //

Annons:
VildaVittra
3/12/14, 11:58 PM
#7

#6 Efterfrågan är större än tillgången(nya uppfödare efterlyses) och marknaden är både privatpersoner samt restauranger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RC1393]
3/13/14, 7:14 AM
#8

#6 Man måste även ha tillstånd och någon utbildning tror jag för att få sälja sitt kött, och såklart måste man ha ett godkänt slakteri. Majoriteten som har köttkaniner avlar för eget bruk, men annars är det som VildaVittra säger.

Facie
3/13/14, 8:33 AM
#9

#7 #8 Jag har nämligen inte varit medveten av att sånt här existerade i Sverige. Har aldrig någonsin sett kaninkött i affären eller på någon meny. 
Tycker det känns konstigt att ett sällskapsdjur föds upp till slakt.

Pretty wise //

[RC1393]
3/13/14, 9:45 AM
#10

#9 Tja, kaniner blev sällskapsdjur långt efter att de föddes upp för slakt. Men som sagt, många bönder är konstiga och satsar på mer långsamma djur (växtmässigt) som behöver mer mat och mer resurser per kilo kött så därför är inte kaninerna överrepresenterade som slaktdjur, fast de passar så bra som det.

Facie
3/13/14, 9:54 AM
#11

#10 Jag ser iofs alla djur som sällskapsdjur och vill väl egentligen inte att ett enda djur ska födas med syfte att slaktas för dess kropp ska bli en "god" middag för en människa, när det finns 100 andra alternativ med samma näring. Det ligger så långt borta för mig att ta ett liv av ett djur, vilket som helst, så jag antar att jag har svårt att förstå att folk kan tänka sig göra det. 
Men jag hör vad du säger och jag kan förstå hur de tänker men som sagt, att slå ihjäl en liten gullig pälsboll skulle aldrig gå för mig.

Pretty wise //

[RC1393]
3/13/14, 10:04 AM
#12

#11 Förstår dig också och accepterar att andra inte ser på saker på samma sätt, världen hade ju varit så tråkig om alla var lika🙂

Tyvärr så är det ju så att får alla leva så räcker inte jordens resurser till många och alla rovdjur (inklusive katt och hund) skulle dö ut och vi skulle få massdöd bland människorna, balansen på jorden är beroende utav självdöd/sjukdomsdöd/slaktdöd osv och födslar. Men nog håller jag med, vi människor kan allt hålla oss i skinnet lite grann eftersom vi just nu överkonsumerar det mesta och tar kanske inte alltid alltför väl hand om våra produktionsdjur. Kaniner är riktigt bortklemade slaktdjur i det avseendet eftersom de sällan föds upp i företag, utan hos privatpersoner som tar väl hand om dem och ger dem ett värdigt liv och en värdig död.

Sixtenblixten
3/13/14, 10:05 AM
#13

11# när man slaktar själv vet man att djuret har haft det bra och fått bra mat osv ! Själv har jag aldrig slaktat men skulle vilja men är inte riktigt där än att klara av det!

Annons:
Facie
3/13/14, 11:00 AM
#14

#12 Precis det jag menar, man föder upp alldeles för mycket djur till slakt, mycket mer än nödvändigt. Alldeles för mycket kött slängs (?!) för att det inte blev sålt och köttet i affärerna säljs alldeles för billigt vilket gör att folk lätt överkonsumerar det. Kött borde vara en exklusivare vara som man köper någon gång i veckan sådär, inte som snabbmat. Hade köttprisena gått upp hade slaktarna tjärnat mer och inte behövt föda upp djur i lika stora mängder vilket kanske hade lett till att djuren fick ett mer värdigt liv.
Jag förstår att köttkaniner lever ett bra liv innan de slaktas och att det säkert har de mycket bättre än andra slaktdjur, villket även jag tycker är bra.

Pretty wise //

Svado
3/13/14, 11:08 AM
#15

Jag äter mycket hellre viltkött, typ älg, ren o så eftersom då vet jag att djuret fått leva ett bra naturligt liv och har avslutat sina dagar med ett snabbt smärtfritt skott.

(oftast, ibland går det såklart inte lika snabbt eftersom man kan missa men ja, dom har iaf levt ett gott liv på naturliga vägar)

Samma känner jag inför de som har kaninproduktion exempelvis, jag skulle gärna ha egen produktion och äta köttet med gott samvete då jag visste precis hur djuren haft det, men jag har varken kunskap, plats eller så, plus att jag skulle inte klara av själva avlivningsprocessen.

Så jag hurrar mycket för kaninproduktion i köttväg, så länge det går sjysst till, och det tror jag det gör många gånger i vårt land iaf :)

Till skillnad från typ gris o ko, där förhållandena i Sverige kanske är något bättre än andra länder men långt ifrån okej.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Zabbio
3/13/14, 11:21 AM
#16

Jag vill varna för att köpa kanin i affären dock, åtminstone om den inte är svensk (tror att det går att få tag i svensk om man frågar ibland). Är den inte svensk så är det nästan helt säkert att den  fötts upp i kött-farmar och förmodligen i sk ''battery cages'', ibland två i varje så att de ligger tätare än en kull nyfödda.

Svenskt uppfödd kanin har ju ändå minimimått och fast golv som är större än de flesta andra köttdjur förhållandevis. Fast jag förespråkar naturligtvis att man tar hand om det själv och ger dem riktigt bra liv ;) 

Jag köper svenskt kött och efterfrågar svenskt kött, när jag köper mat och kött. Vi har bättre standard här, och ett första steg till att förbättre och höja prserna är att inte låta våra bönder konkureras ut av andra europeiska länder där kupering, fixering av suggor eller halverad boxstorlek är norm. Köttkor i sverige har det ändå rätt bra, även om det finns undantag och brister. Får också. Men gris och kyckling, framförallt höns har det rätt uselt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Svado
3/13/14, 11:28 AM
#17

Lite OT kanske, men jag bor ju i norrland och här är det KALLT normalt sett om vintrarna, förutom nu då i vintras när det var rätt ljumt men ändock, det är snö o så o minusgrader oftast.

Så ser jag i butiken ekologiska norrländska ägg, skitbra tycker jag, o läser på förpackningen att det är höns som har fri tillgång till utegång.

Då tänker jag så här, kan höns ens vara ute på vintern i 10-15 minusgrader? Eller är det bara bullshit dom skriver för att det ska verka bättre än vad det är? 

Höns är väl inga vinterdjur? Hur sjutton har dessa höns som lagt äggen kunnat gå ute i minusgrader o snö liksom. Undrar jag.

Men jag kanske har fel :)

Så ibland tror jag man kan behöva dra öronen åt sig även när det sägs vara ekologiskt och djurvänligt.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Zabbio
3/13/14, 11:34 AM
#18

Tja.. de får lov att gå ut, om de sen gör det eller ej? :P

Men höns kan väl vara ute på vintern också? Hur gör privatpersoner med höns.. inte stängs de väl in i hönshuset hela vintern? Försöker minnas vad kompisens höns gjorde, vill minnas att jag hittade ett hönsägg i en frusen vattenpöl en gång, så de borde ha varit ute? Det var längesen..

Men du har helt rätt i sak, man måste vara kritisk. Exakt vad betyder märkningen? Hur mycket yta är ''frigående''? Vad menas med ''inredd'' bur? Gör ekologiskt någon skillnad för grisens levnadsmiljö eller är det enbart fodret? Vad är skillnad på ekologiskt och krav? osv. (nu har jag för mig att tex ekologiskt griskött kräver bättre levnadsstandard också, men som exempel)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VeronicaKahlbäck
3/13/14, 2:58 PM
#19

Kaniner är också ett uppskattat foderdjur. Känner några som föder upp för det ändamålet och de kaninerna har det riktigt bra, ju mer vi kan producera själva desto färre behöver lida någon annanstans.
Även om vi människor kan leva gott på vegetariskt så kan många av våra husdjur inte det, sen kan man såklart diskutera moral kring det…

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[Wildfires]
3/13/14, 3:55 PM
#20

#19 Så sant!👍

Annons:
Cragan
3/14/14, 8:20 PM
#21

#17 hönsen får gå ut om dom vill är det vad den texten betyder i bland iaf o andra gånger betyder det att det finns område där dom kan vara ute om den som sköter anläggningen orkar öppna 🤔   men dom flesta hönsraser klarar av kyla ganska bra (just hur det är med värphybrider vet jag dock inte)

sfut
3/14/14, 10:59 PM
#22

#18 Där jag red förut var hönsen i hönshuset hela vintern, helt enkelt för att de inte ville gå ut ;) Man visste att det började bli vår när hönsen var ute på stallplanen!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Facie
3/15/14, 1:10 AM
#23

Jag har ännu en fråga till er som håller på med köttproduktion och det är vad ni gör med pälsen, tar man tillvara på den också? Känns ju grymt dumt att inte göra det egentligen.

Pretty wise //

VildaVittra
3/15/14, 1:32 AM
#24

Ja, många tar tillvara på den. Man kan göra jättegosiga vantar av den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Leon1973
3/19/14, 10:37 PM
#25

Glad att jag hittade denna tråden.

Jag har länge funderat på hela "off the grid" biten och försöka att bli självförsörjande så mycket det går (el/vatten/avlopp/mat).

Letar efter det perfekta huset i skogen (utan grannar) en bra skogstomt där till med egen jakträtt på marken, stor yta för kaninuppfödning inom rimliga mått, alltså inte 10 kaniner på en liten yta eller så utan djur ska ha det bra även som de ska användas till annat än kel. Lite fjäderfä för ägg osv.

Men nu till saken och anledningen till varför jag skriver detta..

1. Om jag ska föda upp kaniner för egen köttproduktion osv, måste jag ha några specifika tillstånd då eller gäller detta enbart om man ska sälja? Jag är inte intresserad av att sälja, utan endast eget bruk.

2. Vilka kaniner är bäst lämpade för ändamålet? Jag läste någonstans tror det var aftonbladet att någon hade räknat ut att Belgisk Jätte hade kunnat lösa Nordkoreas svält väldigt snabbt eftersom de är stora och växer snabbt, tror även det skickades ett stort antal kaniner dit som Kim Jong II la beslag på. Eller är det någon annan art som är bättre för ändamålet.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

VildaVittra
3/19/14, 11:50 PM
#26

1. Har du över 6 kaniner behöver du tillstånd. Dock gäller detta för sällskapskaniner, för produktionskaniner ligger det ett nytt lagförslag som ännu inte är spikat som förslag, så vad som står där lämnar jag osagt.

2. Vilka som lämpar sig bäst beror på vad man menar med bäst. Är det att kaninen ska vara så miljövänlig som möjligt? Är det att det ska vara mer kött än ben på slaktkroppen? Ska rasen vara sund och inte lida av bettfel? Ska du ta tillvara på skinnen? Osv

Vad jag menar är att du inte ska stirra dig blind på storleken på djuren vissa raser är ganska små, men klarar sig på enbart hö och har högre procent kött på kroppen.

Kaniner är suveräna självhushållningsdjur, men det finns självklart fler. Vaktlar som exempel når slaktvikt på ett fåtal veckor och börjar värpa avsevärt tidigare än höns.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
3/20/14, 7:40 AM
#27

#25 För självhushåll behövs än så länge inget tillstånd. Många som mailat och frågat :) Belgisk jätte kräver mycket kraftfoder och ger mycket ben. Stora silver, nya zeeland psv är bra köttkaniner men brukar äta en hel del kraftfoder. Gotlandskaninen växer långsamt och är mindre men köarar sig bra med lite eller helt utan kraftfoder. Fast personligen tror jag att de flesta klarar sig nra utan pellets men med bra hö, grönt på sommaren och tillskott på vintern. Fast de lär växa långsammare. jag korsar belgisk hare, svensk päls och tysk jätte, vill även få in stora silver. Det är för att jag gillar stora men ädla kaniner och hpppas på att kunna få sådana som har fin benstomme och kraftig rygg/bakbensmuskulatur. Men jag tvivlar på att de någonsin blir ultimata köttproducenter :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
NinaS
3/20/14, 1:50 PM
#28

Lite blandade kommentarer:

Angående tillstånd för kaniner, så står det lite här http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html Man behöver tillstånd typ om man har inackorderingar och liknande.

Höns: våra höns har möjlighet att vara ute även när det är snö, men de går inte ut så mycket då (ankorna däremot är gärna ute).

Ras: Vi blandar lite. Köttkullen förra året var blandning stora silver/sachsengold. I år blir det troligen stora silver/fransk vädur.

Päls: Vi tar inte tillvara pälsen… Känns lite slöseri, så vi hoppas kunna lära oss. Känns schysstare på nåt sätt att ta till vara så mycket som möjligt. Jag vill inte använda pälsprodukter, men tror katterna och hunden skulle uppskatta leksaker av pälsen.

Leon1973
3/20/14, 2:20 PM
#29

Tackar för alla inputs, jag som trodde att jättekaninerna var bra för köttprod, hade helt fel. Nu ligger det långt fram i tiden om jag ÖHT kommer påbörja något alls.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Upp till toppen
Annons: