Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4771 ggr
Wilmawe
2014-01-03 17:04

Köttsår! Akut eller ej?

Hej! Nu är det så att mina kaniner har bråkat under nyår, upptäckte att den ena har flera köttsår på ryggen och ett på benet. Hon visar inga tecken på att ha ont och äter och hoppar som vanligt. Såret är inte särskilt stora men det på benet är ganska djupt, man kan blotta en sena vid armbågen eller något. Vi har tvättar rent såren och dom är inte infekterade. Men jag är ändå rädd att det kanske skulle behöva sys, men ingen veterinär har öppet i närheten av oss. Och närmsta veterinär är att åka Strömsholm vilket är två timmar bort, och jag vet inte om det är så pass akut +att det kanske bara stressar henne i onödan. Veterinärens i närheten öppnar på tisdag, om ca 3 dagar och vi tänkte åka direkt då. Vad skulle ni ha gjort?

Annons:
RebeccaG
2014-01-03 17:09
#1

Om huden har brustit måste såret sys, det kommer för lätt in smuts i såret & det kan sluta väldigt illa. 

Börja med att sära på kaninerna & kontakta veterinär omgående, oavsett hur långt hemifrån er det är. 
Som djurägare är du skyldig att ta kaninen till veterinären, att det är långt dit är ingen ursäkt. De flesta kliniker har jour. 

Såren måste ses över omgående.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Wilmawe
2014-01-03 17:30
#2

Ja jag förstår det helt, och vi har försökt nå dom i länet. Nu har vi särat på dom och hon är inte utomhus, vi ska tvätta såret med saltlösning och ha på antibiotika salva. Vi har haft sånna sår en gång förut som läkte fint med att bara tvätta men lösning varje dag. Men det som oroade mig är att såret sitter vid hennes armbåge där hon har som tunnast hud. Mina föräldrar säger att vi ska åka direkt på tisdag eftersom såret ändå såg ganska fint ut.

VildaVittra
2014-01-03 17:38
#3

Man kan inte sy sår när det gått ett visst antal timmar pga att såret då räknas som infekterat och risken finns att man bara sluter en smitthärd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-03 17:40
#4

Min förra kanin lämnades tillbaka till uppfödaren för hon var aggressiv, uppfödaren satte ihop henne med två andra kaniner vilket resulterade i ett djupt köttsår på stackars Clara. Uppfödaren tog henne inte till vet förrens flera dagar senare och när Clara väl kommer dit så är det så inflammerat att Clara får avlivas med en gång! Ta din kanin till vet!! Det är lång tid kvar tills tisdag och kaniner är bytesdjur! Klart hon inte visar att det gör ont men det är väl ganska självklart att ett djupt köttsår inte är det skönaste att ha! Ta din kanin till veterinär idag!

Wilmawe
2014-01-03 17:56
#5

Men om det är som #3 säger så vet jag inte om det kommer hjälpa med veterinär. Vi upptäckte det två dagar efter själva händelsen. Så det bästa nu vore att behandla på samma sätt veterinären skulle gjort. Vi har ringt och rådfrågat.

Mantissa
2014-01-03 18:44
#6

Veterinären kan fortfarande ge antibiotika eller annan medicin kaninen behöver

Annons:
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-03 18:50
#7

Tvivlar på att en veterinär skulle råda någon att avvakta och rengöra hemma när det handlar om ett djupt köttsår! Kaninen behöver komma till en veterinär för att åtminstone få smärtstillande! Det spelar ingen roll om det hände för två dagar sen, det är erat ansvar som ägare att se till att kaninen får den vård som den behöver och inte låta den gå och ha ont!

Evelina!
2014-01-03 18:53
#8

Finns inga tecken till infektion (rött, svullet, varmt) borde det inte vara någon anledning till oro. Håll rent och snyggt i buren tills dess ni kan ta er till veterinär. Skulle infektionstecken uppstå - åk direkt. Och som #3 sa, för gamla sår sys inte. Och #6 antibiotika hjälper bara i det fall det finns en infektion, väldigt sällan man behandlar med antibiotika i profylaktiskt syfte även om det förekommer (ex vid större operationer på människa).

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Mantissa
2014-01-03 18:57
#9

#8 Verkligen? Jag har varit med om det flera gånger. Senast var vid kastrering då djuret fick långtidsverkande antibitika (hm, eller var det penicillin?)

Evelina!
2014-01-03 19:00
#10

#9 Penicillin är ett slags antibiotikum. Som sagt, ges kanske peroperativt på djur i förebyggande syfte också, dock ej något jag varit med om/fått info att man gjort när vi kastrerat katter exempelvis. Fick ni med er antibiotikakur hem också eller gavs det bara under operationen? I vart fall, om du får ett sår, djupt eller ej, skrivs definitivt inget antibiotika ut såvida du inte får några infektionstecken.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Mantissa
2014-01-03 19:02
#11

#10 nu var detta på människa, men jag fick ett sår i fingret för 2 veckor sedan och fick penicillin utskrivet en timme efter att jag fått såret

VildaVittra
2014-01-03 19:02
#12

#9 Då skulle jag gissa på att veterinären var "gammalmodig". Man är avseendevärt mycket mer restriktiv med antibiotikum av idag pga resistansen. Jag fick inte ens antibiotika för mina tredje gradens brännskador eller när jag kastrerade några honkatter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evelina!
2014-01-03 19:06
#13

#11 Det var mkt underligt. Som #12 skriver har man blivit mycket restriktiv med antibiotikautskrifterna pga risk för resistens. Själv fick jag tjata mig till antibiotika efter att ha fått ett infekterat sår efter en handledsoperation (och då snackar vi ändå om I leden, vilket är betydligt läskigare än samma typ av infektion i mjukdel. Kanske hade du blivit biten i leden du också? Isåfall är det mer förståeligt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
[EmmiieErixon]
2014-01-03 19:11
#14

jag hade en katt som hade ett öppet sår på bakbenet och som #3 säger är det igen ide att sy nu…samt att antibiotika ska användas så lite som möjligt för att vissa bakterier och annat inte ska blir resistenta. Min katt klarade sig fint och jag tvättade rent såret och såg till att inget va skadat så du har tänkt rätt…nu är en kanin lite svårare än en katt att hålla reda på (enligt mig) men kolla dagligen till såret och det är bättre om såret får vara öppet och läka av sig självt tror jag, ostört av andra saker som kan göra det värre. 

ska se om jag kan förklara så alla förstår för jag är sämst på förklaringar MEN steg för steg

är alla hudlager på såret uppskurna och du ser muskel/senor under. kommer det blod?…gör rent försiktigt..klipp bort päls så det inte fastnar i såret när det ska läka. ha djuret inomhus.

Äter djuret med aptit som vanligt? beter den sig som sigsjälv? okej den har inte så fruktansvärt ont då…du vet ju själv om du brutit armen att det är skillnad på det och om du skurit dig på armen.

håll efter och kolla så det inte blir rinningt eller varigt. kolla si det inte bildas några kölar (lätt hänt efter bit och rivsår att det bildas en ficka med skräp som man inte kommer åt att göra rent och då kan det bli en bula) kolla så inga såna uppstår för de kan skada mer än bara skärsåret ibland samt att de gör riktigt ont på djuret. 

Börjar det bildas en väldigt blank/glasig men ''torr'' yta under såret så har det börjat läka rätt och det är det första hudlaget du ser då.

efter kanske nån dag kommer en sårskorpa bildas och den kommer vara där ett bra tag kanske upp mot 3-4 veckor sedan kommer den ramla av och din kanin kommer ha ett litet ärr där sen. Sedan får man också tänka på att det tar ett tag innan pälsen man klippt växer ut igen men det är bra om det tar tid för då får man se att det verkligen läker rätt. 

Om något skulle vara mer skadat någon nerv/sena osv så måste jag tyvärr säga att det är försent att få rätt på då det redan läkt fel. Men det låter som att det inte är någon fara med det. 

Jösses vilket långt inlägg hoppas det hjälper dig och kan lugna lite om du bara håller efter. Många saker kan man faktiskt göra själv utan hjälp av vet. så länge det inte är allvarligare än sår. annars är det bara vet som gäller! 

jag vill inte ha några ''hatsvar'' till detta då jag bara vill hjälpa till då jag varit med om likande.

 (min katt hade såret på hasen precis vid böjen så vet hur det kan se ut)

Mantissa
2014-01-03 19:11
#15

#13 kattbett i fingret ja, men mellan lederna. Det blev inte ens infekterat så jag åt aldrig kuren

sorry TS för OT

ninen DH
2014-01-03 19:16
#16

Kaniner visar ofta inte om dom har ont, bara så att du tänker på det.

Evelina!
2014-01-03 19:17
#17

#15 ah, kan berott på att det var ett kattbett du fick. Ja, sorry TS för trådkapning.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
2014-01-03 19:20
#18

#17 Fast trådkapningen håller sig ju hyfsat till ämnet och är dessutom allmänbildande. Tycker jag. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wilmawe
2014-01-03 19:43
#19

Tack så mycket! Var lite lugnande av att få höra det. Nu ser det fint ut och hon beter sig som vanligt, har städat buren och tvättat rent med bakteriedödande osv. Hörde somsagt med veterinär, och eftersom man helst inte ska sy bitsår, finns det inte så mycket mer veterinären kan göra än vad vi redan gör! :)

Underbarn
2014-01-03 23:14
#20

Mina två förra hanar hamna i slagsmål och de fick lite sår kring öron och näsa (ena kaninen fick jämt sitt sår på nosen upprivet och det hann aldrig läka ordentligt - men jag tvättade det och sen blev det bra helt utan veterinär… Visst jag sitter inte och säger att det rekommenderas - MEN man behöver inte oroa sig i onödan) den andra kaninen fick ett Jack rakt genom örat men det läkte fint av sig själv. Och senare märkte jag att han hade ett sår mitt på ryggen på ryggraden - en stor äcklig skorpa och det hade jag inte märkt för än det börjat läka för det var så mkt päls i vägen. Har varit med om många sår på kaniner som bråkat men som alltid läkt bra och aldrig behövt veterinär. :) så länge det inte ser smutsigt, varit och infekterat ut ska det vara lugnt om du hjälper till att hålla rent :) En annan kanin jag haft blev av med halva örat och det läkte också på egen hand.

Annons:
Wilmawe
2014-01-04 14:31
#21

Oj, ja vi har vart med om sår på våra marsvin som läkte riktigt fint. Men nu ve jag inte om jag måste köpa en ny bur och ha mina två kaniner separerade. Vet inte om jag vågar släppa ihop dom igen men jag tycker det är så synd eftersom dom verkligen var bästa vänner. De brukar alltid sova ihop och tvätta varandra, det är nu på senare tid dom har börjat bråka, vet inte om det kan bero på att den äldsta börjar bli lite gammal :/

frer
2018-03-11 16:07
#22

En bit av min inomhuskanins hud på benet bets av men ingen muskel eller sena skadades, så jag bredde på en gång LHP-kräm som är antibakteriell och sen lät jag såret torka utan bandage och vara ifred och en och en halv månad senare  har det läkts helt och pälsen har vuxit.

[EM_L]
2018-03-12 10:31
#23

#22 Det är för 4 år sedan detta inlägg skrevs.

Upp till toppen
Annons: