Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1872 ggr
Mamabelle
11/27/13, 9:40 PM

Hängig kanin... igen!!

Alltså det är inte riktigt klokt… I måndags dog vår fina lilla älskling Lilla Grå, efter en kattattack. Nu mår nästa kanin dåligt :(. Jag gör ju allt precis som man ska. De får massor med fräscht bra hö, bra pellets med rätt sammansättning av allt de ska ha i små mängder, friskt vatten, stora ytor som hålls rent, lämpliga grönsaker i måttlig mängd och mest av allt massa kärlek. Och ändå blir nu en av våra innekaniner dåliga. Varför? Lucky har varit hängig och suttit i ett hörn sen vi kom hem vid femtiden. Har försökt locka honom med både grönt utifrån, pellets, hö och critical care. Inget dög. När jag sprutade in CC i munnen svalde han inte utan det rann bara ut. Vatten var inte heller passande. Var på väg in till veterinären och skulle bara mata en gång till innan… och då gick det tillslut att få i honom både CC och vatten. Han smaskade i sig litegrann iaf. Så nu får han vila en liten stund innan jag försöker igen. Har ju inte ens hunnit köpa hem Minifom sen jag fick tips? om det efter Lilla Grås dåliga dagar. Och färsk ananas har vi inte heller!! 

Lucky är inte särskilt mattokig i vanliga fall… så jag förstår ju att han inte är lätt att locka till att äta om han mår dåligt. Nu avvaktar jag ett litet tag och ser om han accepterar matningen även i fortsättningen… så kanske det ger med sig. Annars blir det väl en tur in till Blå Stjärnan igen. Värst av allt, som ett slag i magen, var att hans försäkring går ut IDAG!! Hur troligt är det egentligen?? Vår bankdosa var borta ett tag, så vi fick en del påminnelser, varav försäkringen var en. Tänkte att jag betalar den med räkningarna och har betalat den idag. När jag kikar på den för att ha den redo om vi åker in, så står det att den skulle vara betald igår, för annars slutar den gälla idag!! Jag orkar inte mer känns det som :( Har inte ens sovit ikapp sen vaknatten med Lilla Grå och vaknätterna med otrösliga barn efter att hon dog. Och nu blir nästa lilla älskling dålig!! Varför har vi sån otur med våra små nu?? Inget går som det ska och jag håller på att tuppa av av utmattning snart… Snälla håll alla tummar ni har för att han ska fortsätta smaska i sig CC och att magen kommer igång och han börjar äta och bli pigg. Så att han blir bra och så att jag slipper åka in med honom!! 

Han har varit såhär vid två andra tillfällen (fast det var ett tag sen). Då var han hängig några timmar, satt och tryckte i ett hörn och vägrade äta och bajsa. Efter ett tag började han bara äta igen… och allt var bra. Vad kan det vara som händer vid de här tillfällena? Han äter ju massor med hö och pelletsen han får har hög fiberhalt. Och han rör på sig som han ska… Vad är det som går fel??

Annons:
Mamabelle
11/27/13, 9:59 PM
#1

De där få sprutorna med CC han fick i sig verkar ha hjälpt redan. Efter flera timmar intryckt i ett hörn så började han nu röra sig små små steg. Han brydde sig plötsligt också om att tvätta sig och när ena dottern skulle klappa så hoppade han undan. Tidigare under eftermiddagen så kunde man till och med buffa på honom utan att han rörde sig alls nästan. 

Ja, tänker inte ropa hej ännu… men oj vad mkt bättre det genast känns. 

Frågan kvarstår dock, vad kan hans stök med magen bero på?? Tre gånger under hans dryga två år i livet… känns som att det kanske borde bero på något eller?!?

[Charlie_olivia]
11/27/13, 10:10 PM
#2

Var bor du?

Är dom vaccinerade? (fast dom är innekaniner)

Mamabelle
11/27/13, 10:56 PM
#3

Nä, dom inte vaccinerade. Visste inte att det behövdes när de bor inne. Visserligen är dom ju ute lite på dagarna under sommaren… men trodde mest att det var andra djur som kunde smitta dem?

Han skuttar runt mer nu och tvättar sig men har fortfarande inte ätit självmant. Ska strax peta in lite mer med spruta tänkte jag… Men det känns så himla mkt bättre nu när han rör sig och tvättar sig!! 

Bor förresten en bit söder om Göteborg. Vad bör innekaniner som vaccineras emot?

Upp till toppen
Annons: