Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 11258 ggr
Oregano
2013-09-07 16:23

Giftiga trädgårdsväxter?

Jag är nybörjare på kanin och behöver hjälp med att undvika farliga trädgårdsväxter.

Jag vill göra en utehage i anslutning till kaninburen (de bor utomhus året om). Det är många olika trädgårdsväxter där och jag undrar om någon av dem är direkt olämplig/giftig för kaninerna att äta.

Det står ett stort gullregnsträd i min tilltänkta Hage. Äter de verkligen fröna som ramlar ner? Jag har sett andra kaniner äta av bladen och späda grenar av gullregn, det verkade inte giftigt. Jag har för mig att det bara är fröna som är giftiga. Minns jag fel?

Vitsippa, balkansippa, blåsippa och liljekonvalj har jag förstått är giftigt, men kommer de verkligen att äta det? I så fall får jag flytta på de plantorna.

Om det finns tillräckligt av gräs, maskrosor, groblad och annat gott, lämnar kaninerna de giftiga växterna ifred då? Efter att ha läst att man kan ge grenar av syren lade jag in en i buren för att prova, men de åt ingenting av den. I en annan lista, som jag läste senare, stod det att syren är giftigt för kaniner. Så de verkade ha instinkt nog den gången i alla fall.

Andra växter i området - är någon av dessa giftiga för kanin? Är det någon av dem som är extra nyttig?

  • Penningblad

  • Luktviol

  • Höstcyklamen

  • Allium (bollök)

  • Vintergröna

  • Stjärnklocka/murklocka, 

  • Klockhyacint

  • Vintergäck

  • Ängssyra/harsyra

  • Olika sorters påsklilja

  • Tulpaner

  • Krokus

  • Snödroppe

  • Funkia

  • Gullviva

  • Akleja

  • Blodnäva

  • Gul nunneört

  • Nyponros

  • Daggkåpa

  • Murgröna

  • Prästkrage

  • Ringblomma

  • Stenmåra eller stormåra (osäker på vad det är)

  • Såpnejlika

  • Smultronblad

  • Lagerhägg

  • Järnek eller Mahonia (osäker på vad det är)

  • Gul- och vitbrokig benved (krypande växtsätt, inte den stora benveden med blommor och bär)

  • Grenar av olika sorters oxbär (cotoneaster)

  • Grenar av svarta & röda vinbär, krusbär, hallon

  • Cypress & tuja

  • Grenar av oxel, hägg, spirea

Tacksam för alla tips?.

Annons:
[AnimalLover1]
2013-09-07 16:28
#1

Vad jag vet är: Nyponros- ätbart Tulpan- giftigt Grenar av svarta & röda vinbär, krusbär, hallon- ätbart Smultronblad- ätbart

[AnimalLover1]
2013-09-07 16:57
#2

+ murgröna- ätbart

Oregano
2013-09-07 21:14
#3

Jaså, är tulpaner giftiga? Jag trodde det var hararna och vildkaninerna som åt upp dem för oss? Är det bara rådjur som äter dem då? Rådjuren äter av benveden också, för övrigt (bara på vintern), men lagerhäggen och vintergrönan låter de bli, så jag gissar att de antingen är giftiga eller åtminstone inte goda. Men om rådjuren inte äter dem så kanske inte kaninerna heller gör det.

Melao
2013-09-07 21:26
#4

Jag vet att järnek är giftigt, de andra vet jag inte. Jag tror att våra kaniner har ätit krokus nån gång, men i väldigt små mängder.

Oho för att satsa det sista på mirakel!


Oregano
2013-09-08 11:30
#5

Hmm, vilken tur att järneken förmodligen är en mahonia, då. Ska fråga grannen, eller vänta på bären, så ser jag vad det är.

Vintergrönan är värre, för den är spridd över ett större område, marktäckande. Hoppas den är ätbar, eller att de inte vill ha den. Samma med penningblad, men det har jag för mig att åtminstone marsvin gillar att äta.

Lurvas11
2013-09-08 13:22
#6

Smörblommor är väl inte heller bra för kaniner? Har för mig det :)

Hälsningar Lurvas11Glad

Annons:
Oregano
2013-09-08 17:37
#7

Nej, smörblommor har jag läst att man ska undvika. Som tur var finns inga såna i det området. Knappt några klöver heller.

Oregano
2013-09-08 18:13
#8

Jag hade kaninerna ute en stund idag, i en begränsad del av det tilltänkta hage-området. De åt lite grann av vintergrönan, så nu får jag hålla koll på hur de mår. Enligt Giftinformationscentralen är den i alla fall inte giftig för småbarn. Men jag har förstått att det gäller att vänja dem långsamt vid nya växtsorter. Jag hade ställt in en korg med färskt nyrivet gräs och rölleka också, som de redan är vana vid, så att de inte skulle känna sig "tvungna" att äta av det som växer. De var mest nyfikna och skuttade omkring, hade inte tid att äta så mycket över huvud taget :-)

Oregano
2013-09-08 18:16
#9

Vilka av växterna på min lista har era kaniner provat att äta, utan att må dåligt av det?

[AnimalLover1]
2013-09-22 08:25
#10

Min har ätit: Violer Nyponros Murgröna Smultronblad Grenar av svart & röda vinbär, hallon, krusbär (helst utan knoppar, svarta vinbärs grenar är gott för de)

ZiddsKlöver
2020-01-26 01:35
#11

Vår kanin är en kräsen en, han gillar bara videgrenar, klöver, maskrosor och gräs(går bra med odlat kattgräs på vintern) och fröer… vattenmelon och pumpa frön är hans godis… så tyvärr kan jag inte hjälpa med listan. Fast jag har läst att snödroppar ska vara giftiga…

Magi-cat
2020-01-26 08:11
#12

Jag kan bara dela med mig av min egen erfarenhet. Vi har en stor (natur)trädgård med många av de växter du listar ovan.

Våra kaniner gick fritt och valde av allt det goda de hittade men aldrig något som inte var bra för dem.

Vintergröna har vi också men jag såg aldrig att de åt av den.

Daggkåpa, smultronblad, maskros var nog några av favoriterna.

(Men man kan ju för säkerhets skull ta bort de allra, allra giftigaste växterna såsom aconitum, stormhatt, om man har sådan. Och belladonna.)

Det är säkert mahonia du har, inte järnek.

Lycka till! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: