Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 11258 ggr
Oregano
2013-09-07 16:23

Giftiga trädgårdsväxter?

Jag är nybörjare på kanin och behöver hjälp med att undvika farliga trädgårdsväxter.

Jag vill göra en utehage i anslutning till kaninburen (de bor utomhus året om). Det är många olika trädgårdsväxter där och jag undrar om någon av dem är direkt olämplig/giftig för kaninerna att äta.

Det står ett stort gullregnsträd i min tilltänkta Hage. Äter de verkligen fröna som ramlar ner? Jag har sett andra kaniner äta av bladen och späda grenar av gullregn, det verkade inte giftigt. Jag har för mig att det bara är fröna som är giftiga. Minns jag fel?

Vitsippa, balkansippa, blåsippa och liljekonvalj har jag förstått är giftigt, men kommer de verkligen att äta det? I så fall får jag flytta på de plantorna.

Om det finns tillräckligt av gräs, maskrosor, groblad och annat gott, lämnar kaninerna de giftiga växterna ifred då? Efter att ha läst att man kan ge grenar av syren lade jag in en i buren för att prova, men de åt ingenting av den. I en annan lista, som jag läste senare, stod det att syren är giftigt för kaniner. Så de verkade ha instinkt nog den gången i alla fall.

Andra växter i området - är någon av dessa giftiga för kanin? Är det någon av dem som är extra nyttig?

  • Penningblad

  • Luktviol

  • Höstcyklamen

  • Allium (bollök)

  • Vintergröna

  • Stjärnklocka/murklocka, 

  • Klockhyacint

  • Vintergäck

  • Ängssyra/harsyra

  • Olika sorters påsklilja

  • Tulpaner

  • Krokus

  • Snödroppe

  • Funkia

  • Gullviva

  • Akleja

  • Blodnäva

  • Gul nunneört

  • Nyponros

  • Daggkåpa

  • Murgröna

  • Prästkrage

  • Ringblomma

  • Stenmåra eller stormåra (osäker på vad det är)

  • Såpnejlika

  • Smultronblad

  • Lagerhägg

  • Järnek eller Mahonia (osäker på vad det är)

  • Gul- och vitbrokig benved (krypande växtsätt, inte den stora benveden med blommor och bär)

  • Grenar av olika sorters oxbär (cotoneaster)