Annons:
Etikettproduktion
Läst 3441 ggr
VildaVittra
2013-08-18 21:13

(X) Hur började du med köttkaniner?

Hur kommer det sig att du började din uppfödning eller var föddes dina framtida planer att hålla köttkaniner? Varför vill du föda upp dina egna köttdjur och varför blev det just kaniner valet föll på? Varifrån fick du idén?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2013-08-18 21:17
#1

Vi började helt enkelt att läsa om gotlandskaniner och eftersom vi ville kunna skaffa fram så mkt av vår egen mat själv kändes kanin som en bra start.

Jag hade kaniner som liten (min mamma skaffade dom för kött men det blev gödselskapare med tiden) och min man har alltid vuxit upp med att ha djur för kött så det var ganska naturligt.

Skulle jag sluta äta vegetariskt är det eget kött som gäller för min del också då jag antagligen aldrig kommer att gilla "slakterikött"

l'm back

Zabbio
2013-08-22 19:36
#2

Jag har alltid känt för djurskydd och att djuren i köttindustrin inte får ett tillfredställande liv. Dessutom gillar jag ''gammeldags'' och är lite rädd för hur vi människor lever nu - vi kan ju ingenting! Allt kommer färdigt i små paket och hur ska vi ha koll på om det som står på paketet stämmer? Vet inte riktigt.. men det känns som att eftersom jag inte fungerar bra som vegetarian (har testat i flera år), inte trivs med köttindustrin och vill kunna klara en del basala saker själv, dessutom är intresserad av hantverk (ex. skinnberedning) och tycker om att sköta djur… så föll det sig rimligt att börja fundera på.

Att det blev kaniner.. de är billiga i inköp, de fortplantar sig relativt lätt, jag har haft sällskapskaniner förr och vet hur de ska skötas och jag trivs helt enkelt med kaniner. Andra djur som gris eller så är för stort för att jag ska klara av att ta hand om köttet osv själv med min kropp, fårkött tycker jag inte så mycket om. Höns får jag inte lov att ha :P Och ser ingen direkt anledning till då vi köper ägg från ett ställe med ''äkta'' frigående höns i hönsgård, och fåglar aldrig varit ett djurslag jag trivs med.

Nu efter hand kan jag ju lägga till att det är så roligt att få se alla små ungar ovch ''ha anledning'' att ta nya kullar relativt ofta ;) Även om det är trist den  dagen de ska bort så är det ju trevligt när de finns.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

FlutterShy
2013-08-22 20:12
#3

Jag har alltid varit djurälskare och främst haft ett stort intresse för kaniner. Jag vill inte att djur ska få lida för mitt nöje, och enligt mig är kött ett nöje då det ej är vad vi naturligt skulle äta. Så jag är vegetarian just nu, eftersom jag vägrar äta djurkött som jag inte vet vart det kommer ifrån.

Så det var egentligen i vintras dessa idéer kom, om att föda upp kaniner för slakt. Jag skulle ju själv kunna se till att de haft det bra och kunnat njuta lite i livet. Så skaffade mig i våras mina köttavelsdjur och de ska få kull till vintern. Så längtar faktiskt tills att få äta kött igen, men denna gång blir det ett bra sådant!

Sedan barf:ar jag min hund med så det blir ju bara en fördel, allting används på kaninen. Sedan tycker jag kaniner är relativt lätta att hålla och inte särskilt dyra i drift.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Mickis1994
2013-08-22 20:15
#4

#3 "och enligt mig är kött ett nöje då det ej är vad vi naturligt skulle äta" Vänta nu? Inte naturligt att äta kött? Människan skulle aldrig vara den den är (homo sapiens sapien) om vi inte åt kött, vi är allätare. Kött är enbart naturligt för oss.🤔

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

FlutterShy
2013-08-22 20:25
#5

#4 Skickar PM för vill inte döda tråden.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

john rambo
2014-02-03 05:27
#6

Fick smaka kaninkött som liten. Nu när jag är stor vill jag ha mer, smakar inte som annat kött. Plus att köttet i butikerna är i det närmaste smaklöst, för djuren växer så snabbt.

Annons:
annabeluga
2014-02-13 12:32
#7

Någon som har en kanin liggande i frysen ÄR JAG SJUKT INTRESSERAD AV ATT KÖPA SÅ HÖR AV ER

VildaVittra
2014-02-13 16:29
#8

#7 Har ingen (slaktar hemma i lugn och ro och får inte sälja då), men vill bara säga att det underlättar om du skriver vart i landet du bor. 🙂

Kul att du är intresserad av kaninkött! 👍

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-02-13 17:02
#9

#8 det är inte köttet hon är ute efter för att äte (hon har gjort en annan tråd) så det borde vara lagligt då? (eftersom köttet inte ska ätas)

l'm back

VildaVittra
2014-02-13 17:38
#10

Hmm, tveksamt. Man får ju inte sälja hur som helst som exempelvis spåratrapp heller. Men borde kollas upp.

Helknasigt enligt mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saaara
2014-02-13 18:01
#11

Jag har inte börjat föda upp ännu men jag är sjukt intresserad av att börja i framtiden just för att jag vill ha egenproducerat kött. Hade planer på Att ta en kull i sommar för kött men jag kan inte avliva själv så vill lära mej det först. Dock så lånar jag ut min hane till köttavel och imorgon ska han paras med två kaniner och jag ska få köttet från ett par ungar sen :) Ett steg i taget.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

annabeluga
2014-02-13 18:23
#12

Det är helt lagligt. Det är ju inte så att det finns regler på vad man väljer att göra med sitt husdjur när den dör. Istället för att begrava hamstern eller kaninen i en skolåda kan man stoppa upp den och ge den ett nytt liv istället liksom. Djur man konserverar har ju dött av andra anledningar än för att stoppas upp (undantag om man kanske skjuter en noshörning i afrika för att ha som trofé på väggen typ). Så oetiskt är det ju verkligen inte. Tydligen rätt vanligt att folk stoppar upp sina husdjur när dom dör har jag fått höra. Personligen inget jag hade kunnat göra, trots att mitt rum är fyllt med massa olika fågelarter etc, men det är väl en smaksak. 

Bor i Helsingborg men rör mig runt i sverige rätt ofta. Känner folk som postar döda djur och det har aldrig varit några problem. Dvs lägger ner den i x-antal påsar och sedan skickar den i en låda. Så länge den inte fastnar på posten över helgen brukar de klara sig rätt bra tydligen.

tlover
2014-02-13 18:29
#13

#12 det finns faktiskt lagar och regler om vad man får göra med ett husdjur när det dör, däremot borde det vara ok att stoppa upp med tanke på många gör just det (även om att stoppa upp husdjur kanske inte hör till det vanligaste). Däremot är det nog inte det bästa stället att söka på ställen där folk har slaktkaniner enligt vad jag fattat av din egen tråd, med tanke på att det är lag att avbloda och många brukar vad jag förstår helldre skära extra mycket är så litet som möjligt.

l'm back

Annons:
annabeluga
2014-02-13 18:41
#14

Japp. Det är ju det som är problemet. Letar vidare på alternativ.nu/reptilforumet då kaniner ibland ges som mat åt ormar. Men skadar ju inte att kolla. Tänkte mer om någon hade en kanin som dött som inte går att använda för kött pga sjukdom eller dyl. Det händer ju och då är det vad jag har fått lära av konservatorer inga problem. Folk är väl inte så taggade på att ge bort sina avlidna husdjur bara sådär. Därför frågar jag här.

annabeluga
2014-02-13 18:44
#15

Även regler för smådjur (syftade bara på djur man kan köpa i vanlig djurbutik) som dött bara sådär? Spännande

Upp till toppen
Annons: