Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 5667 ggr
kbrr
5/22/13, 12:13 PM

elnät till kaniner?

Hej har läst mycket runt på vad folk tycker om elnät till kaniner. Men många av de inläggen är gamla och känns inte så aktiva. Vad har ni för erfarenheter? MVH Karin

Annons:
Fridaaaa
5/22/13, 12:14 PM
#1

Man får inte ha el till kaniner. De kan skada sig allvarligt plus att det ginns absolut ingen mening med det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kbrr
5/22/13, 12:18 PM
#2

Men det säljs? finns det lag mot att man inte får ha elnät?

Fridaaaa
5/22/13, 12:21 PM
#3

#2 Aldrig sett det någonstanns säljas till kaniner. Vart har du sett det?
Inte lämpligt i alla fall till kanin. Kan sluta illa om de fastnar, kommer emot eller liknande.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kbrr
5/22/13, 12:22 PM
#4

tex granngården

WhiteBunnyWithBlueEyes
5/22/13, 12:46 PM
#5

El ska inte andvändas på djur, plågeri!

kbrr
5/22/13, 1:04 PM
#6

okej men är det inte mer djurplågeri om de blir påkörda eller svälter ihjäl? Ingen som har egna erfarenheter av elnät till kaniner inte bara åsikter?😃

Annons:
Fridaaaa
5/22/13, 1:48 PM
#7

#6 Elnät kan man styra och välja om man vill ha till kaninen eller inte. Rymmer den och den blir påkörd kan man inte styra över. Stor skillnad. Svälter kaninen ihjälp = kan man också styra.
Så det är inte ens jämförbart.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

djurtok
5/22/13, 2:14 PM
#8

Man brukar använda el nät till större djur eftersom De lättare klarar "elen", Men en liten kanin på kanske 2 kg hade inte haft stor chans att klara sig… 😥

För evigt med Gaia

[RC1393]
5/22/13, 2:14 PM
#9

#6 Varför ska du ens ha elnät? Ska du ha ett aggregat som ger en så liten stöt att kaninen kan klara det så får du vara beredd på fler 1000-lappar, plus att rovdjur enkelt spränger en sådan tråd. Dessutom försöker kaninen med största säkerhet ta sig igenom och den lyckas säkert, eller skadar sig allvarligt i tråden på vägen ut. Mitt föl på 2 veckor slet upp sitt ben in till senan i ren panik när hon fastnade i tråden med ström på, och ett 2veckors föl har inte lika stor benstyrka i bakbenen som en vuxen kanin jämfört med kroppsstorleken. Med andra ord kan kaninen slita sönder sig ännu värre.

Dessutom ska du ju betala elräkningen för det där, så du tjänar med på riktigt rovdjursnät.

#5 Okej, så du anser det bättre att mina hästar springer lös i en by på 200 personer och med en lastbilstrafikerad väg bara 100m bort? Kan tala om att de för ett par år sedan rymde och sprang ca 2km bort, så det är inte osannolikt att de söker sig ut på vägen (för de hade sprungit efter vägen). Tidigare nämnt föl har trots olyckan ingen respekt för hagstängslet så länge strömmen inte är på. Jag vet inte hur det är med dig, men jag tycker det är bättre att de djur som tål en stöt har ström på tråden. Strömmen är inte skadlig men obehaglig, men en stöt på en kanin kan vara betydligt farligare då de inte tål lika mycket fysiskt och kan bli livrädda psykiskt då de även är känsligare ur den synvinkeln.

WhiteBunnyWithBlueEyes
5/22/13, 2:24 PM
#10

#7 precis vad jag skulle säga :)

PrinzeZz
5/22/13, 3:29 PM
#11

jag kan skriva precis samma sak som jag skrev i en annan liknande tråd.

Har ni någonsin sett en kanin få panik i en Hage? som sedan försöker fly och kastar sig med huvudet först in i gallret upprepade gånger?

Jag vill inte ens tänka på vad som skulle hända om det var el i gallret.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

tussen12
5/22/13, 3:42 PM
#12

Varför ska man ha elnät igenkligen?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

kbrr
5/22/13, 4:04 PM
#13

Nej mina kaniner brukar inte få panik de är väldigt lugna, har aldrig sett det beteendet du beskriver.

Men vart finns evidensen när det gäller kaniner och elnät? Varför finns det inte någon lag mot att använda elnät om det nu dödar kaninen? Och varför hittas inte döda harar vid elnätet till får och hästar? Jag vill ha fakta inte vad ni tror? Finns det?

Och att jämföra föl med kaniner förstår jag inte då föl har mycket större kraft och de gör verkligen sig illa om de inte kommer loss. Detta är varför man inte ska ha taggtråd eller järntråd med häst.

Anledningen till att jag har börjat söka fakta om elnät till kanin är att jag vill ha stora hagar. Näten är 50 meter vilket ger en Hage på 156,25 kvm :) En stor och trevlig Hage lätt att flytta när betet är slut. Nätet är mer för att hålla rovdjur ute än kaninerna inne:) Nu gör jag hagar med både kompostgaller (mot tex hund) och minkgaller (så inte råttor och minkar kommer in). Allt för att de ska vara säkra men det blir inte stor burar om det ska vara flyttbara.

Man ska alltid vara kritisk och i frågesätta. Och vara försiktig så man inte sväljer hela flötet.

Annons:
tussen12
5/22/13, 4:13 PM
#14

Elnät är till förr större djur som tål elstöt.

Och dessutom,  tror du att kaninen alldrig kommer röra tråden eller?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

kbrr
5/22/13, 6:06 PM
#15

Men varför säljs det elnät för kaniner om de inte tål att få en stöt. Borde inte alla reklamera elnäten och få ersättning för att de kaniner som dött? Jag har sökt på internet och har inte hittat något om kaniner som dött av stötar från ett elnät avsätt för kaniner.

Vad får ni eran fakta ifrån?

En sa att det var olagligt att ha elnät till kanin, var står det någon stans?

Ingen som har provat eller hört någon som har provat?

farvendal
5/22/13, 6:17 PM
#16

Kan möjligen TS syfta på denna produkt? http://www.granngarden.se/product/elstangselnat-kanin-gris-50m-

Står inte hur stark ström det är i nätet, men lär ju inte vara högt om det ska anpassas till en kanin. Är ju lite skillnad på kanin och smågris (som inte är så små) om man frågar mig.

Faktiskt aldrig hört talas om någon som använder det. Men googlar man ser man att det finns folk med olika erfarenheter av det.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

tussen12
5/22/13, 6:52 PM
#17

El är alldrig något man ska använda, vad har kaninerna gjort lixsom?

Kan ju tänka mig vilken chok kaninen får om den ska nosa lite.

Kaninen får nog en ''Mini hjärtattack'' om den får en stöt bara sådär, då kommer den saneligen få panik och dräma in i stängslet och få ännu mer stötar.

Allvarligt? El till kanin? 😛

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

KaterinaPetrova
5/22/13, 7:22 PM
#18

Att ens tänka tanken att använda elnät till kaniner är ren idioti.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

PrinzeZz
5/22/13, 7:28 PM
#19

#13 så bara för att dina kaniner är lugna och aldrig fått panik i en Hage kan det aldrig ske?, dina kaniner är mao robotar?.

Jag tror att man aldrig hör om folks kaniner som dött pga elen pga att de flesta inte är dumma nog att köpa och använda det.

Kaninen KOMMER ju få en första stöt, och just den där första stöten kan också vara den sista. Jag tror helt klart att när kaninen får den där första stöten så KOMMER den få panik.

Varför inte bygga rovdjurssäkert med vanligt galler?, kompostnät är det inte många djur som rår på, gräv ned det, bygg två kompostnät på höjden och sedan på med nät övertill.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

kanin/höna
1/11/18, 9:42 AM
#20

Hej! väcker tråden då jag själv funderar på el. 

Det finns lite att reda ut i tråden.  

Ström styrkan beror på aggregatet och inte nätet. där av står inte strömstyrkan på nätet. det finns olika starka aggregat så man kan välja vad man vill ha. Finns även aggregat med ställbar styrka. 

Strömmen kommer i impulser och är inte speciellt stark. det ger en obehagskänsla men är inte farlig för något djur. 

Kaniner är dessutom Relativt lätta viket gör att de inte jordar speciellt mycket och där av inte får lika stark stöt. 

Flera skriver att man inte ska ha el till kaniner för att de dör. Uttala er inte om saker ni inte har koll på. skriv då jag tror eller jag tycker. Någon tyckte inte att man borde ha ström till djur över huvud taget. Vad ska man ha då?  Kaniner smådjur fungerar vanligt nät. Hästar, kor mm vad ska de ha för staket? tycker ni taggtråd är bättre? 

Jag har kollat runt på elnät till kaniner verkar smidigt och kaninerna lär sig snabbt ad de inte ska röra och gå nära. liksom hästar de brukar prova någon gång per år för att kolla om de kan rymma men när de får en stöt så låter de bli.

Annons:
Maleficum
1/11/18, 10:40 AM
#21

#20 Håller med om att elstängsel el inte dödar men kan vara väldigt obehagligt. (är ju bara att själv peta på ett :P). Har haft en liten hund med hjärtfel som råkat gå in i hingststängsel (högre el styrka än vad man brukar ha till häst) och det var inga problem med honom mer än att han såklart blev rädd (han har även gått in i elstängsel avsett för att hålla vildsvin borta från golfbana).

Själv tror jag att en fördel med elstängsel är just att man kan göra stor Hage som är lättflyttad. Ordentligt med gömmor inne i hagen som kaninerna kan springa till om de blir rädda efter en stöt. Tror annars att de snabbt kommer lära sig att inte peta på staketet (hade en kanin som bet av en sladd och fick en rejäl chock, med brända morrhår och läpp som följd, av det och han rörde aldrig en sladd igen men han var heller inte rädd för dem).

Däremot skulle jag inte använda det till min nuvarande kanin eftersom han är blind och behöver kunna känna staket och gränser för att orientera sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
1/12/18, 11:13 AM
#22

Jag tycker att det är OLÄMPLIGT med elnät! Bygg istället säkra hagar med minknät och dubbla nät.

cissi_1993
1/12/18, 11:36 AM
#23
cissi_1993
1/12/18, 11:36 AM
#24

jag tänker att kaniner gillar att sitta i hörnen men måst ha mycket gömställen för att kaninen inte ska känna sig otrygg i en sån Hage. jag tror själv inte på el och ett elnät som inte har så jätte hög ström stänger nog inte ute större djur som hund och räv? så jag skulle inte använda de om jag inte hade möjligheten att göra en Hage stor som en får Hage och där den skulle stå hela tiden för då kan man ha ett vanlig staket innanför. tänker också att 65cm är inte så högt om man har en kanin som av någon anledning är rädd och man har inget skydd mot rovfåglar. 

nej ska man använda elnät tror jag man måste vara brädd på att naturen kan ha sin gång och kaninen inte är trygg men kan ha ett bra liv.

kanin/höna
1/12/18, 4:07 PM
#25

#22 tanken med att ha elnät var att man ska kunna flytta och få större något billigare hagar. Jag har. Inuläget två st hagar med ca 250 kvadarat meter i vardera. Men 5 kaniner i varge så är gräset snart borta. De hagarna kostade ca 7000kr en Hage i samma storlek skulle kunna kosta 1000kr då skulle kaninerna kunna ha det större. Hellre kaniner som lever på stor yta och en eller två försvinner än att de lever i små burar. Som innomhuskaniner eller likanade.

HalmbyDjurgård
1/14/18, 4:23 AM
#26

#25 Håller helt med! Det är så härligt att se djuren få röra sig och springa runt på stora ytor som de bör! :) Sen kan man ju faktiskt ha lite lådor eller andra gömställen för dom att gömma sig i så minskar man risken lite. Iaf mot flygande rovdjur. Hos oss funkar det dock inte med "klena" hagar eftersom vi har så mycket duvhök, örn och andra rovdjur. Jag måste tyvärr alltid bygga ordentliga burar med galler ovanpå och det blir DYRT och otympligt att flytta runt.. :(

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[EM_L]
1/14/18, 4:08 PM
#28

#27 Håller med dig!

Det är helt vansinnigt! Fattar ni att kaniner är känsliga djur?

kanin/höna
1/14/18, 7:21 PM
#29

#27 ja jag bor på gård och vet precis hur ett elstängsel känns. 

men hur tror du att det könns att sitta i en bur på 2x1 m eller till och med mindre. "ett ord: FY" 

då skulle jag med glädje få  en stöt eller två. Djur lär sig snabbt att det är obehagligt och man ska låta bli stängslet

[KatarinePierce]
1/14/18, 8:04 PM
#30

#29 " djuren lär sig snabbt hur ett elstängsel känns " tala för dig själv. Det är ingen glädjestöt granngården har en olämplig produkt. Tycker du att det är okej. Elen som är granngården har är till hästar. Tänk dig en häst mot en kanin. Varför inte satsa på en större Hage med gäller som är lämplig?

Maleficum
1/14/18, 10:04 PM
#31

#30 Ett elgaller har fördelen att kunna användas på områden där marken inte är helt plan. Hade gärna haft elnät till mina hon kaniner på landet för de tog sig ut ur hagen hela tiden så i slutänden sprang de helt lösa hela sommaren (och då ibland blev jagade av mosters hund och oftast höll sig på grannarnas tomter). Med elnät hade jag kunnat hägna in stor del av tomten där de varit skyddade från hundar och där de inte tagit sig ut.

Nu funka det bra att ha dem helt löst där vi bor på landet och har turen med snälla grannar som bara tyckte det var gulligt när en fluffig kanin låg och sov i deras rabatt.

Och självklart har man ju inte samma elstyrka i nätet som man har till en häst eller större djur! Styrkan ska ju såklart anpassas efter vilket djur som går i hagen. Sen tycker jag ju inte man ska ha en miniplutthage om man ska använda el utan det är ju så man kan ha stor Hage med mycket gömslen och annat i sig så inte kaninerna känner behov av att trycka längst staketet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

kanin/höna
1/14/18, 10:18 PM
#32

att djure lär sig märker man. jag har bott på gård med både hästar hundar grisar får höns och kor. Djur är smarta intelligenta varelser.

vitsen med el är inte att kaninerna ska få stöt det är en stor rymlig rymningssäker Hage där kaninerna kan leva ett naturligt liv.  jag vill sätta upp en Hage som är ca 500kvadrat meter.  då lär inte kaninerna ens behöva vara närheten av staketet om de inte vill. 

Fakta:

stöten är intefarlig utan endast obehaglig under extremt kort stund

granngården har bara till häst är inte sant de har till alla djurslag och granngården är inte heller det enda företag som säljer el aggregat. 

strömstyrkan blir olika beroende på jordningen till marken. alltså får en kanin en mindre stöt än en häst även om strömstyrkan är samma. en häst är tyngre och får störe kontakt med marken. 

Ju större Hage man har desto mer el går rakt ner i backen och minskar styrkan på strömmen.  

känseln på ett djur beror inte på storleken även om en häst tål att sitta på och en kanin inte skulle klara va det. men strömmen är inga problem

många kaniner sitter i små burar vilket antagligen inte heller är så kul

[KatarinePierce]
1/15/18, 7:45 AM
#33

#32 Men varför köper du inte en större Hage utan el?

Arcade-Foodie
1/15/18, 7:56 AM
#34

Tycker det låter bra om de får en Hage på 500 kVm att springa på. Och du verkar tänka på att inte ha för högspänning och vet att det ska vara impulser. Tycker du kan pröva och se hur det går, kaniner må vara känsliga men så länge det anpassas efter dom och en såpass stor yta så kommer de hålla sig till ett viss ställe (territorie). Jag lät min gamla kanin gå helt lös på tomten och han lämnade aldrig tomten och viste om han vart skrämd sprang han in i buren. Så det är nog ingen fara.

Annons:
Arcade-Foodie
1/15/18, 7:56 AM
#35

Tycker det låter bra om de får en Hage på 500 kVm att springa på. Och du verkar tänka på att inte ha för högspänning och vet att det ska vara impulser. Tycker du kan pröva och se hur det går, kaniner må vara känsliga men så länge det anpassas efter dom och en såpass stor yta så kommer de hålla sig till ett viss ställe (territorie). Jag lät min gamla kanin gå helt lös på tomten och han lämnade aldrig tomten och viste om han vart skrämd sprang han in i buren. Så det är nog ingen fara.

kanin/höna
1/15/18, 8:13 AM
#36

Att bygga en säker Hage med vanligt nät på 500kvm skulle kosta många tusenlappar upp mot 10 000-15 000 och skulle inte gå att flytta igen. Elnätet är flyttbart vilket ger nytt friskt gräs och förhindrar sjukdommar. Det skulle oxå endsst kosta 2000-3000. Och man ska inte välja med plånboken när det gäller djur med det är som sagt flyttbart och blir myxket större.

cissi_1993
1/15/18, 9:18 AM
#37

bara men är brädd på att förlora en och annan kanin. Den håller inte en rymningsbenägen kanin inne (den kanske inte är så rymningsbenägen med så stor yta) och den håller inte rovdjur ute. nu har jag bara kollat på de från granngården ska tilläggas.

[KatarinePierce]
1/15/18, 2:59 PM
#38

Kaninen är ett liv inte en pryl. Vi har gett er goda råd om varför el inte är bra. Om du inte vet om du kan ge gräs till ditt djur så ger du det inte men du vet att el är dåligt. Så skippa dey5

[KatarinePierce]
1/15/18, 3:00 PM
#39

Det

kanin/höna
1/15/18, 3:55 PM
#40

Alla som tycker att el är dåligt till kaniner hur stor hage/ bur har ni till era kaniner? 

Hur mycket är ni beredda att lägga för att er kanin ska få en stor Hage?

[KatarinePierce]
1/15/18, 4:00 PM
#41

#40 Jag har inte någon kanin.

Annons:
Oliwerkanin
1/15/18, 4:48 PM
#42

#40.   180 kvadratmeter stort har jag till kaninerna

kanin/höna
1/15/18, 4:53 PM
#43

Jag har just nu runt 150 kvm och det räcker inte till 5 kaniner och deras ungar där av behöver jag ha mindre runt flyttning bara burar men ett elnät så skulle det ge kaninerna mycketstörre plats och ett mer naturligt liv. och om du inte har kanin har du då tidigare haft kanin? annars borde du inte utala dig

[KatarinePierce]
1/15/18, 4:55 PM
#44

#43 Jag har tidigare haft kanin. Får man fråga varför du tar massor av kullar när du inte vet hur man tar hand om kaniner?

kanin/höna
1/15/18, 4:57 PM
#45

ni som inte tycker om el till något djur är ni veganer då? eller hur tror ni att djuren är stängslade? eller äter ni ägg från bur höns och kött från upp bundna djur? fråga vilken häst ägare som helst vad de har för stängsel. el är inget som plågar djuren. trånga ytor plågar men inte el det är en stöt sen har de lärt sig och gör inte samma sak igen. en trång bur ger skador under lång sikt och det är inet kaninen kan välja

Fridaaaa
1/15/18, 5:52 PM
#46

#45 Skillnad på elNÄT och elTRÅDAR. Till kor, hästar mm har man elTRÅDAR och inte nät. I nätet kan de fastna, det är sällsynt med trådar, då de går av eller lossar pga att det är så pass stora djur.

Jag är emot elNÄT men inte elTRÅDAR.
Men för mig finns det ingen anledning till att ha el till kaniner, går utmärkt att göra hagar utan det.

Föredrar träinstängsling till hästar mm om det går, annars har jag inget emot eltrådar, Så länge man slopar elnät

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kanin/höna
1/15/18, 6:24 PM
#47

Jo det är skillnad med det är vanligt att trådarna går av och att djur fastnar. Ja det går att göra hagt utan el men det ör durt och de är inte flyttbara det är skillnaden

Oliwerkanin
1/15/18, 6:27 PM
#48

Det får kosta vad det vill. Har man inte råd att göra det bästa för djuren så ska man inte äga djur.

Annons:
Fridaaaa
1/15/18, 6:33 PM
#49

#47 Mina hagar till kaninerna är flyttbara och är inte med el.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[KatarinePierce]
1/15/18, 7:01 PM
#50

#45 Man behöver inte vara vegan för att veta att el är fel. Dessutom får jag uttala mig även om jag inte har någon kanin. Jag vet vad som är rätt och som är fel.

kanin/höna
1/15/18, 9:15 PM
#51

#59 el är inte fel vad sak man då ha istället? brädstaket är svårt att ha till många djur då de bara pressar sönder det. Har du erfaren het av kaniner eller djur? annars är det svårt att veta hur det faktiskt fungerar. 4h gård är inte att veta hur saker och ting ska funka.  då kallas det åsikt inte rätt och fel 

ska man säga vad som är rätt och fel är der jordbruksverket och etik nämnden man ska frågqa

min ekonomi är det inget fel på men jag åker hellre på en resa eller lägger i en fond när man kan välja. Jag har en inkomst som är en bra bit över medel. 

#49Hur kan du flytta en hade på 500kvm? förslag? 

#48 då skulle inga som bor i lägenhet eller inte ens i villa ha kanin. det bästa för en kanin är en stor rymlig Hage där de kan gräva springa och leva ett nästan vilt liv.

HalmbyDjurgård
1/16/18, 2:22 AM
#52

#51 Jag tror att du får diskutera det här ämnet i ett annat forum, där folk faktiskt bor på gårdar och har massa kaniner som man vill ska leva på ett så naturligt sätt som möjligt utan att vara miljonärer. Och skulle man gå på den principen att man inte ska ha djur om man inte har råd så skulle många djurägare och i synnerhet de flesta uppfödare få lägga ner! Det är helt enkelt inte möjligt att lägga tiotusentals kronor på ett staket till kaniner och inte behöva försumma dom på andra sätt eftersom hela budgeten gått till ett staket.. Det är helt enkelt inte hållbart i längden! Det finns inga gränser för hur mycket man kan göra för sina djur. Vi måste därför tyvärr själva dra gränsen någonstans. Det är samma sak ifall en uppfödare har 30 kaniner och en blir sjuk och måste gå igenom en operation som kostar en hel månadsinkomst. Jag kan lova att de flesta kaninuppfödare absolut hellre skulle välja att avliva den kaninen! Och tänk om det skulle födas en hel kull på 10 ungar där alla har ett genetiskt fel som gör att alla måste opereras?? Du går till veterinären och denne säger: "Det kommer att kosta 20.000 kr per kanin att operera och rehabilitera." "Men det har jag absolut INTE råd med!" säger du och veterinären svarar: "har man inte råd ska man inte ha djur!"… Är det en normal kommentar?? Så "har man inte råd ska man inte ha djur" håller inte.. (om du inte har ett överflöd av pengar och inga andra utgifter än ditt enda lilla husdjur förstås vilket känns högst osannolikt i 99,9% av fallen……)

Katti
1/16/18, 2:32 AM
#53

Det är mycket killgissningar i den här tråden!

Självklart är den el som finns i ett staket inte det minsta farlig för kaniner! Och det är att tänka väldigt lågt om kaniner att tro att de, efter att ha fått en stöt av ett stängsel, skulle springa in i samma stängsel gång på gång för att sedan fastna och… dö? Nej, efter en lätt obehaglig stöt håller de sig borta från staketet och kan njuta av den stora yta de har fått!! Svårare är det inte. En stöt för att lära sig (kanske för någon extra nyfiken kanin ett par), och sedan aldrig mer. Att ha kaniner i elhagar är inte konstigare än att ha andra djur bakom elstängsel. Det är bra det att vi inte är så vana att se det. 

Verkligheten är att de allra flesta kaniner lever hela sina liv på väldigt liten yta. Elstängsel kan ändra på det, så jag är absolut positiv!

Och ja, jag har kaniner (har haft väldigt många då jag är uppfödare sedan drygt 35 år…), Har dock inte elhagar själv, men kommer med stor sannolikhet skaffa det den dag jag har riktigt stora ytor att stängsla in! Ett flertal av mina kaninköpare har använt elstängsel, och de är mycket nöjda! Inga som helst olyckor har hänt där stängslet var boven. 

Jag vet de som har elstaket till hundar också. Även det är jättebra, under förutsättning att man håller sig till de regler som finns (inte till valpar och hagen måste vara ganska stor)!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[KatarinePierce]
1/16/18, 7:40 AM
#54

Menar verkligen ni 500 kvm hagar? Det är ju tio 50 kvm lägenheter

kanin/höna
1/16/18, 8:25 AM
#55

Precis jag själv är uppfödare till både Avel, kel och kött/skinn och folk får tycka vad de vill om de men kanin är ett extremt miljövänligt djur och desutom gott…. Jag skulle alldrig kunna bygga ett flertal hagar gjorda utav staket. Och många köttproduktioner har ungarna som ska gå till slakt ihop i större hagar. Och kag kommer välja att bygga tre st hagar på 200-500kvm en till ung hannarna en till honorna när de inte är dräktiga och en till unga honor du jag just nu är under enn uppbyggnad utav ett slakteri och en kanin produktion. (Antagligen så kommer jag behöva lämna forumet efter detta inlägg men vill bara påpeka att mina kaniner antagligen har det och kommer igortsättningen ha det bättre än föertalet kaniner både produktionsdjuren, kel och avel….

Annons:
[EM_L]
1/16/18, 9:39 AM
#56

#45 Äter inte kött, men jag är smart nog att fatta att elstängsel är OLÄMLIGT för kaniner! Visst vill du att dina kaniner ska skadas så varsågod(ironi). Men kom inte och säg att dina kaniner har blivit skadade i sånna fall. Tycker personligen att dem som vill ha elnät till en kanin borde inte få ha några djur. Rovdjur kan komma in genom att flyga in och ta djuret, gräva sig in och ta djuret och då är elnät ingen bättre idé .

Gronstedt
1/16/18, 9:51 AM
#57

#55: Det låter som en utmärkt kaninhållning, hoppas du får de upplysningar du behöver för att kunna stängsla dina kaniner korrekt med de staket du behöver för att hålla dem i dessa stora hagar. Och om du bor någonstans i trakten av mig så ställer jag mig gärna i kö för att köpa kaninkött!

Maleficum
1/16/18, 10:51 AM
#58

#54 500kvm Hage är väl inte helt konstigt? Vi hade 3000kvm tomt på landet (innan vi stycka tomten mellan min mamma och hennes syrra så nu har vi bara 1500kvm tomt).

Här hemma däremot har jag inte stor tomt och behöver bara använda ordentligt staket på två sidor av den eftersom huset täcker en sida och det är ett permanent staket ut mot allmänningen på en sida. Men för det lilla kosta det ändå närmare 3000 för att få till staket men då har kaninerna jag haft (och även hundarna) haft möjlighet att gå in och ut som de vill men det blir bara Hage nog för två (max tre) kaniner att kunna leva på gräset och örterna som växer på min tomt utan att det ska bli helt nerbetat.

Läste på en sida att när man sätter upp elnät till kanin ska man ha en viss lutning på det in mot kaninerna så de går in i staketet med öronen först för att minska risken att de ska komma hela vägen fram till staketet (mindre risk för att de gräver sig ut eller fastnar i nätet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

kanin/höna
1/16/18, 11:15 AM
#59

Dedär med lutningen hade jag inte hört men låter rimligt minskar ju att kaninen försöker koppa oxå Tack!!

Linjen
1/16/18, 12:28 PM
#60

Det som slår mig angående el till kaniner är att de är ju så väldigt mycket mer lättskrämda än andra djur. Även om elen i sig inte skadar dem och att de är smarta och lär sig saker kan de ju ändå bli extremt chockade av att få en smäll från elen. Min ena kanin skulle lätt kunna bli så chockad över elen att hon skulle få panik. Vad jag har läst så kan de dö av att bli så rädda. Även om hon inte skulle dö skulle hon säkert inte våga vara i hagen efter det. Så jag skulle inte våga använda el av den anledningen.

Gronstedt
1/16/18, 12:47 PM
#61

#60: "… skulle hon säkert inte våga vara i hagen efter det."

I en Hage på 500 kvadratmeter har kaninen ingen uppfattning av att den befinner sig i en Hage (om man inte bygger den extremt långsmal), så det är knappast ett problem i så stora hagar. 

För övrigt undrar jag om kaniner verkligen är "väldigt mycket mer lättskrämda än andra djur". Finns det några belägg för detta, eller är det en myt?

[EM_L]
1/16/18, 12:49 PM
#62

#61 Ja det finns belägg för det och jag orkar inte söka efter det nu. Kaninen är ett lätt bytesdjur för många rovdjur.

Annons:
Gronstedt
1/16/18, 12:51 PM
#63

#62: Ja? Det finns massor av bytesdjur, från elefanter till små varelser som bara väger ett par gram (om vi nu ska inskränka oss till däggdjur). Varför skulle kaninen med något slags automatik vara "väldigt mycket mer" lättskrämd än övriga?

[EM_L]
1/16/18, 12:54 PM
#64

#63 Det finns kaniner som får panik bara dem sätter en pellets i halsen. Rovdjur överraskar sina bytesdjur lätt. Dem är lätta bytesdjur för att dem inte är å stora, smågnagare är också lätta bytesdjur. Så sluta upp med det tramset om elnät till kaniner. Det är OLÄMPLIGT!

Maleficum
1/16/18, 1:31 PM
#65

Vet inte om jag kan hålla med om att kaniner skulle vara så väldigt mycket mer lättskrämda än många andra djur.

Jag har en BLIND kanin och visst kan han ju såklart bli rädd för okända ljud och han reagerar på det men ända gången han verkligen fått panik är när svägerskans katt gått in i hans rum på vårt landställe och då hoppa han upp i sängen och satt och stampa och tog ett tag att lugna ner men han hade aldrig problem att vistas i rummet efteråt när katten försvann.

Han hade svårare när han fortfarande hade viss syn, då var han mer feg och hade större risk att springa in i saker och vid ett tillfälle blev rädd och sprang in i husväggen, bredvid dörren in, ganska ordentligt och har därefter betydligt bättre koll på vart dörren är och det har aldrig hänt igen att han sprungit in i väggen men han kan fortfarande springa "som en dåre" in och ut genom dörren (99% av gångerna för att han är glad att komma ut eller hör mig prassla med något som kan innebära godis inne, sista 1% är när någon katt lyckats ta sig in på tomten eller går på granntomten för nära staketet).

Han hade lätt lärt sig att hålla sig undan från elstaketet utan att för den delen vara rädd (han skulle gått så nära han kunnat utan att röra det), och skulle inte förvåna mig om han skulle lärt sig av doften på staketet att inte gå in i det massor av gånger medan han lärt sig hagens utformande, men då han inte ser staket skulle jag inte utsätta honom för det men en fullt seende kanin hade inte varit några problem.

Kaniner är smarta djur och de lär sig fort!

Mina fåglar är betydligt mer lättskrämda och "mesiga" och min förra inneboende hund var betydligt mer lättskrämd och panikig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

vallhund
1/16/18, 1:59 PM
#66

#64 Vi har förstått att du tycker det, men det ger dig inte rätt att skrika!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[KatarinePierce]
1/16/18, 2:53 PM
#67

Det ger henne en stor rätt att skrika. Kaninhöna gör påhopp på oss veganer ni är säkert veganer. Det verkar som att kaninhönans uppgift är att hennes kaniner inte ska ha det bra. #66

vallhund
1/16/18, 3:05 PM
#68

#67

Har du ens läst iFokus grundregler? Debatten mellan Gronstedt o MEML  har väl inget med kanin/höna att göra.

Hur kom veganism in i ett svar till mig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[EM_L]
1/16/18, 3:25 PM
#69

Är vegetarian om det är så viktigt, att använda elstängsel är det OLÄMPLIGASTE man kan göra tycker jag. Prova å spring runt i en Hage som har elstängsel och se hur det känns. Vill du att dina djur ska känna så?

Annons:
[KatarinePierce]
1/16/18, 3:33 PM
#70

#68 den här delen är menad till dig Det ger henne en stor rätt att skrika hade jag stått framför kaninhöna irl hade jag skrikit på henne. #69 Håller verkligen med dig. Hur stor hagen är så är det forfarande olämpligt att ha el. Kaniner gillar ju också att gräva vid kanter hur tusan ska dem göra det när det är el?

Linnea777
1/16/18, 4:13 PM
#71

Förstår inte ens hur man kan överväga att ha el till kaniner. Absolut jag skulle hellre ha mina kaniner i en Hage med el en att de satt i extremt små burar hela tiden. Att ens fundera på att ge kaniner obehag för att dom inte ska rymma känns enligt mig hemskt. Och sen skyller på att man har svag ström. Och?! Obehag är det fortfarande. Och om man är vegan eller inte påverkar inte hur man ser på djurhålling tycker jag inte.

kanin/höna
1/16/18, 5:21 PM
#72

Jag har aldrig hoppat på någon om deras mat hållning jag sa bara att man ska inte säga att el är plågsamt för alla djur för det ska man inte säga om man inte är vegan då de flesta djur som inte är burhöns eller uppbundna går på elstängsel. jag själv äter inte kött som man kan köpa i affär utan endast kött från vår egen gård där jag vet att de har det bra. 

#71 man behöver inte se på djur hållning på ett vist sätt bara för att vara vegan men om man inte gillar el eller burhöns och uppbundna kor så ska man vara vegan annars så motsäger man sig själv extremt mycket.  som jag skriver längre ner så äter jag bara kött och animaliska produkter från djur som jag vet levt ett bra liv 

de gillar att gräva i kanter är oxå en lögn då ha kaninen det för litet. tanken är att de inte ska märka så tydligt att den är inlåst. min nuvarande Hage är ingen som grävt i någon kant de gräver i en jord hög som ligger i mitten utav hagen. kaninerna har fått ungar långt in i högen så jag inte ens vetat om de fått ungar eller inte förs ungarna varit ungefär 4 veckor och de börjat komma ut.  

kaniner är ett flykt djur och de blir lätt skrämda men det är hästar, höns och många andra djur oxå. så det är inget argument som säger något alls.

Linjen
1/16/18, 7:18 PM
#73

#61 jag har läst både i böcker, på forum och i olika texter om kaniner att det är väldigt lättskrämda. Säkert olika mellan olika individer. Men de är bytesdjur som någon skrev och dessutom väldigt små jämfört med tex elefanter om man nu ska jämföra. Uttrycket "rädd som en hare" kommer väl av en anledning med antar jag.

kanin/höna
1/16/18, 7:49 PM
#74

jo de är rädda djur det är alla bytes djur såsom hästar och andra flykt djur. men en stor Hage hindrar det. en liten bur kan nog vara värre då den blir fast på samma ställe när den blir rädd och inte kan ta till flykt

HalmbyDjurgård
1/17/18, 2:12 AM
#75

Hästar är flyktsjur och extremt "hariga" (hehe) av sig. Och till dom har man minsann elstängsel. Och inte alltför sällan har dom SMÅ hagar! Får dom då panik så hinner dom till andra änden av hagen på 5 galoppsprång innan de ens har fattat vad det var som skrämde dom. Jag har ridigt sedan jag var liten och har haft egna hästar också. Jag ser ingen skillnad på deras flyktinstinkt mot kaninernas överhuvudtaget! #64 "Det finns kaniner som får panik bara dem sätter en pellets i halsen" HAHAHAHAHA!! Sjukt rolig kommentar!! Alltså det var kul på riktigt! Har ALDRIG varit med om det! Men det är väl klart att man kan få panik om man sätter något i halsen förstås… 🤔 #55 Åh, ska du starta slakteri?! Nu blir jag avis!! :( Det är typ min o min mans dröm att ha storskalig kaninuppfödning och slakt! Vilken stad bor du i?? :)

[KatarinePierce]
1/17/18, 8:04 AM
#76

Var vänlig och inte gör narr av andras kommentarer. Dessutom så står det "elstängsel till kanin och häst"

Annons:
kanin/höna
1/17/18, 10:41 AM
#77

#75Jag bor utanför jönköping

kanin/höna
1/17/18, 10:41 AM
#78

#75Jag bor utanför jönköping

[EM_L]
1/17/18, 10:46 AM
#79

#75 Att du gör narr av min kommentar och tycker att det är roligt visst. Har hänt mig tre gånger och Mira får panik och tror i princip att hon ska dö. Jag får panik om jag sväljer och jag sätter i halsen och inte kan få upp det på en kvart. Så jättekul. ”Ironi” Fy, hur kan man ens äta kaninkött eller kött överhuvudtaget? Det är så äckligt att jag inte fattar det.

Gronstedt
1/17/18, 12:02 PM
#80

Mycket tyckande, men väldigt lite fakta.

vallhund
1/17/18, 12:52 PM
#81

#76 Tråden heter "elnät till kaniner" Har du gått o blivit sajtvärd/medarbetare här? Annars kan du syssla med vuxenuppfostran på dina egna sajter.

#79 Vad du anser om att äta kaninkött skriver du lämpligast i en egen tråd eller inne på vegansajten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kanin/höna
1/17/18, 3:06 PM
#82

Det klart kaninen blir rädd när den sätter i halsen. det blir alla djur även rovdjur. 

som jag skrivit tidigare äter jag bara kött från kaniner och andra djur som jag vet levt ett bra liv. jag har varit underperioder då vi inte själva haft djur varit vegetarian. så det har jag förståelse för men det ger dig inte rätten att skrika eller skriva att det är äckligt vilket jag tolkade som att man är äcklig människa. 

om man är äcklig för att man äter kött så tycker jag inte att man ska hålla djur överhuvud taget. 

#76 vart står det elnät till kanin och häst?? 

och ni som inte ens har kanin vad gör ni här på forumet? om ni ändå ska klaga och tycka att alls djurhållning är fruktansvärd. jag tycker det är fruktansvärt med jur i bur men ni verkar ju tyck att det är bra….

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Gronstedt
1/17/18, 3:37 PM
#85

#84: Ja, det är ju ett misstag man lätt gör 😇.

#83: Varför skulle du inte grilla din hund, om du har avlivat den på humant och lagligt sätt först? Kör på bara! Men god djurhållning och fungerande ekosystem är en förutsättning för att dina "barnbarnbarnars" ska kunna leva,  på denna planet eller någon annan.

kanin/höna
1/17/18, 3:46 PM
#86

Ah de är ju lite skilnad på en häst och en kultig eller? Om du känner för att äta hund så varsågod jag skulle inte äta min hund men jag har avelshonor som jag inte heller skull vilja äta. 

Kanin är en extremt miljövänlig köttproduktion. Sojamjölk mm odlas ofta med mycket bekämpningsmedel mm. skulle man vilja leva här om ett bra tag så är det nog snarare att vi måste importera mindre och äta mer efter säsong. mycket går att odla i Sverige men vi vill ha det året om och det funkar inte. 

Jag är en miljömedveten person så kom  inte med den sortens attacker. Köttet jag äter är till stor del höns och kanin men inslag av nöt och gris som fötts och slaktats här på gården. de är uppfödda ekologiskt och fodret är närproducerat och ekologiskt. Jag kör biogas bil och tar vara på allt från djuren.  

Hur lever du? Stockholm och lever livet och äter veganskt och tror du kommer rädda världen? det funkar inte så djuren är inte problemet det är vi som är problemet.

MarHai
1/17/18, 3:54 PM
#87

Herregud vilken attityd ni har mot varandra. Jag låser denna tråd nu så får ni skapa en ny, där ni beter er bättre.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: