Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7807 ggr
inspiremedarlin
2/21/13, 2:35 PM

Öronskabb?!?!???

Hej~

Det här är mitt första inlägg så jag vill passa på att säga hejhej till alla, jag har varit inne och läst tusentals gånger på olika trådar på kaninifokus men nu behöver jag lugnas lite så därför tänkte jag be er om råd ^^

Min kanin Olivia, dvärgvädur strax över två år, har börjat skaka på huvudet. Jag trodde nog det bara var en söt grej först men efter att ha läst en massa om det och insett att jag faktiskt har noterat att hon börjat klia sig ännu mer i öronen så blir jag lite orolig för att det kanske är öronskabb?

Hon är pigg och glad som vanligt, jag ser ingenting märkligt när jag tittar med ficklampa i hennes öron och hon låter mig klappa och "dra" (Alltså försiktigt på en mysigt sätt) i dom som vanligt. Dessutom provade jag att trycka lite runt där öronen börjar och fick ingen speciell reaktion så hon verkar inte ha ont.

Men jag är den nojigaste som finns när det kommer till Ollie och eftersom jag är en fattig student undviker jag ju gärna vetten om det bara är jag som är fånig.

Jag kan tillägga att hon fäller helt otroligt mycket nu, det kanske kan ha nåt med det att göra?

Är djupt tacksam för alla svar <3

http://inspiremedarlin.blogspot.com

Annons:
[Mi-rand-a]
2/21/13, 3:16 PM
#1

Först bör du se till att du har råd att ha kanin då man inte alltid ser om dom har sjukdomar eller ej så ibland måste man ta risker att gå till veterinären. 

Hur är balansen på henne? Hade en kanin för två år sen som skakade på huvet kraftigt samt tappade balansen och någon dag senare vart hon förlamat och nu har de kommit fram att de kan ha varit en parasit E-cuniculi, men kan lika gärna vara en början på öronskabb så håll koll och se ifall de blir varliknande i örat och om hon börjar klia sig mycket kring öronen samt att hon tycker de är obehagligt om du rör vid öronknotorna.

inspiremedarlin
2/21/13, 3:33 PM
#2

Jag skulle åka på direkten om jag trodde det behövdes (Jag älskar henne mest av allt och hon är prio ett) men det är kanske inte speciellt nyttigt eller hälsosamt för varken henne eller mig att åka till veterinären stup i kvarten för att jag är överdrivet nojig. Hon skakar på huvudet och kliar sig men förutom det verkar hon må prima och därför bad jag om råd istället för att rusa dit, det betyder absolut inte att jag inte skulle ha råd med veterinären om det var det som föreslogs. Men att jag gärna undviker onödiga besök tänker jag inte hymla med, klart jag inte *vill* betala 700 kr om hon är frisk, men givetvis skulle jag göra det om det var det som föreslogs av någon mer kunnig och sansad. (Förlåt om du inte menade det som ett påhopp och min oro gör säkert att jag överreagerar men eftersom jag skulle ge allt för henne känns det fruktansvärt när det känns som om någon anklagar en för att inte ta ansvar för henne)

Hennes balans verkar det inte vara något fel på. Förutom att hon skakar på huvudet och kliar sig i öronen mer än för ett tag sen så är det absolut ingen skillnad i hennes beteende. Hon brukar slicka sig på tassen efter hon kliat sig, det har hon alltid gjort. Vet inte om det skulle vara någon skillnad om hon hade öronskabb?

Tycker ni jag borde ringa en vett? Jag tänkte avvakta och se om det syns nåt i öronen som jag sett på bilder men ifall ni tror det är bäst att ringa kanske jag borde göra det?

http://inspiremedarlin.blogspot.com

tesushie
2/21/13, 6:01 PM
#3

jag tror avvakta dock har jag samma besluts ångest med min hane då han beter sig lika som din ??

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

[Mi-rand-a]
2/21/13, 6:08 PM
#4

Om de går misstankar så går de alltid att ringa veterinären och kolla vad dom tror, de kostar ingenting och dom kan ge noggrannare beskrivning på tecken man ska kolla efter hos den sjukdomen

fossingen
2/21/13, 6:28 PM
#5

Är det öronskabb/mjällkvalster man kan behandla med exspot för hundar, det finns receptfritt på apotek och det funkar på mjällkvalster och andra har behandlat med samma medel mot öronskabb.

Dock ska man inte ge hela dosen man köper, utan 0,1 ml per kg kanin. Så väger din 1,5 kg doserar du med en 0,1-1 ml spruta 0,15 ml ovanpå huden kring nacken.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=108902


MalinFrosch
2/21/13, 7:50 PM
#6

Har ingen erfarenhet av öronskabb men tänkte bara säga att jag också har en dvärgvädur som skakar på huvudet. Dock tycker jag det verkar som en "grej" hon gör bara, ofta i samband med att hon busar, hoppar runt och gör hoppkonster. Så jag tror det är vanligt och inte något farligt. Dock vet ju bara du om hon verkar göra det mer än normalt, och ifall hon verkar "kliig". Kanske kan kolla med förstoringsglas i starkt ljus i öronen på henne för att se om du ser något?

Om det är så att hon fäller vinterpälsen så kan det ju också vara pälstussar som irriterar henne och hon skakar på huvudet för att det killar!

Och välkommen hit förresten! :)

Annons:
Smedserods
2/21/13, 8:04 PM
#7

#5 är inte exspot jättegiftigt för kaniner? 😮

Smedserods
2/21/13, 8:13 PM
#8

Förlåt, tog fel, det är katter som man inte ska ge exspot till och kaniner ska inte ha frontline. 😉

fossingen
2/21/13, 8:49 PM
#9

Hehe, ne, exspot är inte giftigt för kanin. Eller egentligen är ju inga läkemedel för kaniner direkt helt oskadliga, men det är inga rapporterade dödsfall eller stora nackdelar såvitt jag vet.

Det enda är att huden blir lite röd i några dagar på stället man droppar exspot, det går bort sedan.


Smedserods
2/21/13, 9:11 PM
#10

#9 Som sagt, jag tänkte lite fel där 😉Jag har använt Stronghold på mina när de hade mjällkvalster och märkte inga biverkningar av det, men det är ju receptelagt.

fossingen
2/21/13, 9:25 PM
#11

#10 Tror de var sånt jag använde på mina katter när en drog på sig öronskabb.


inspiremedarlin
3/1/13, 12:30 PM
#12

Hej och tack så jättejättemycket för era svar!

Min kompis som haft kaniner tidigare var här och kikade på henne och lugnande mig en hel del, dessutom har jag haft superkoll på henne och hon mår fortfarande prima så jag är inte så orolig längre :)

Jag är extremt nojig när det kommer till Ollie, det är nästan lite jobbigt och jag försöker öva bort det men om nåt skulle hända henne vet jag inte vad jag tar mig till, hon är absolut det bästa som någonsin hänt mig ^^

http://inspiremedarlin.blogspot.com

tesushie
3/1/13, 9:19 PM
#13

#12 samma här om något skulle hända mina två älsklingar vet jag inte vad jag tar mig till

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Annons:
fsigge
3/1/13, 9:51 PM
#14

jag hade ju en kanin som gjorde samma sak och jag var nästan helt säker att det var skabb men det var Svamp? i öronen. Jag tycker det är väldigt svårt att se skillnad på det ut mikroskop. Så din kanin kan ju ha Svamp? och så testar du ett receptfritt läkemedel för hundar som är för skabb då blir den ju inte friskare av det.

Frida

inspiremedarlin
3/3/13, 10:20 PM
#15

Åh, men vad ska jag göra då? Om det är Svamp?? Är det att ringa vetten eller kan jag kolla det själv?

http://inspiremedarlin.blogspot.com

Hell
3/3/13, 10:56 PM
#16

Ett tips? om du är orolig är att boka en rutinkontroll av din kanin hos en veterinär. Ett bokat besök kostar inte lika mycket som ett akut, och du kan ringa runt till olika veterinärer för att få en prisuppgift innan du åker in.

I nuläget tror jag inte att du behöver oroa dig om det inte blir värre. Men att ringa och rådfråga kostar ingenting, och är du så att du inte kan släppa det tycker jag att du ska åka in på en rutinkoll. Då får du även info om allmäntillstånd osv som kan vara skönt att höra att det är bra med. Och så slipper du oroa dig. :)

Vart i Sverige bor du?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

fsigge
3/4/13, 7:07 AM
#17

jag tycker du ska ringa veterinär för om man ska aldrig gissa för då kan det bli värre

Frida

inspiremedarlin
3/7/13, 6:32 PM
#18

Jag bor i Göteborg! Ska ringa och boka en rutinkoll på måndag, finns en  som ligger rätt nära mig :) Kan vara skönt att få höra att hon mår bra av någon som verkligen vet vad den pratar om ^^

Tack för alla fina tips? <3

http://inspiremedarlin.blogspot.com

MalinFrosch
3/8/13, 8:32 AM
#19

Hoppas det går bra på rutinkollen. Det är säkert ingen fara med henne. Men förstår din nojja! Man älskar ju sin nin!

Upp till toppen
Annons: