Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1118 ggr
Smullis
8/26/12, 7:19 PM

Varför du gillar kaniner!

Nu vill jag veta varför ni valde kaniner och varför de är så fina husdjur, enligt er. När jag tänker på kaniner tänker jag på ett tråkigt djur som inte gör något, sitter och är tråkig och är "skygg". Detta pga dåliga erfarenheter av kaniner som liten. Har faktiskt ingen "bra" erfarenhet av kaniner Skäms Och det är ju väldigt tråkigt att tänka så då kaniner säkert inte är speciellt "tråkiga och skygga" egentligen.

Så nu vill jag veta varför ni tycker att kaniner är så fina husdjur :P Mitt mål är att ändra "åsikt" ;)

Tack!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Fridaaaa
8/26/12, 7:21 PM
#1

För att dem är så goa.
Och man kan göra mycket med dem: Kela, gosa, klickerträna, hoppa mm :)

Anledningen till att många tycker att kaniner är tråkiga osv är för att dem har fått sitta i för små burar (även precis godkända burar är för små enligt mig) och inte fått det dem behöver.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smullis
8/26/12, 7:38 PM
#2

Och vad menas med goa? :) Är det att de alltid vill vara med och är väldigt snälla och gulliga i sättet(och utseendet)?

Hmm.. tror inte att det är därför då vi känner en familj med flera kaniner som har minst 6 kvm stor bur/hage utomhus ;) Tycker fortfarande att de verkar lite sega :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Tinycee
8/26/12, 7:58 PM
#3

Jag har fastnat för kaniner för att de är så sjukt underbara. Hade två förut som var lite sega då vi inte höll på med dem så mycket, men vi har köpt nya (var utan kanin i tre år). De vi har nu är hur busiga och glada som helst. Min kanin kommer till och med fram när han är ute i deras rasthage. Han ställer sig med framtassarna högt upp på gallret och sträcker på sig för att nå den som kommer, hur gulligt som helst :*

Om man håller på med dem mycket blir de helt underbara :)!

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

Smullis
8/26/12, 8:01 PM
#4

#3 Okej. Ja det låter ganska mysigt :3 Hoppas att jag någon gång träffar en sån kanin :*

Tack för att du skrev!Glad

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Fridaaaa
8/26/12, 8:04 PM
#5

#2 Gosa ska det stå :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
8/26/12, 8:05 PM
#6

#2 Då är det något med kaninernas personlighet i så fall? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
AkaiTsuki
8/26/12, 8:06 PM
#7

Jag valde kanin först för att jag också ville ha en pälsboll. Så såg jag annons på blocket åh va bra tänkte jag. Då fick jag en aggressiv dvv/rex hona. Dock så slutade inte jag gilla kaniner för det

Kaniner är så charmiga och "goa" De liksom busar och jäklas men samtidigt så gosiga. Visst är det olika beroende på individ, kanin kanske inte är för dig liksom marsvin inte är för mig. Dock ogillar jag inte marsvin och om det händer så att jag kanske måste ta hand om ett par marsvin för olika orsaker i framtiden kan jag lätt göra det.

Min kanin är väldigt framåt och säger som han tycker. Han tycker att han ska bli klappad och därför ska han bli det tycker han. Väldigt envis men också väldigt bra på trix och knep. Väldigt intelligent

Just nu så kan han snurr, stå upp, stå på tå och hoppa jämnfota. Har inte tränat på ett tag men tänker lära honom att gå på två ben och snurra runt samtidigt. Det har han haft svårt med men det är bara att träna på han kanske lär sig det ordentligt sen.

De kan hoppa, träna agility, trixa, gosa, slicka en så man blir helt dyngblöt :)

Varför jag tycker kaniner är speciella eftersom jag har band till de kaniner jag haft, har aldrig haft något "band" till mina fiskar eller så. Det är likt band folk har till sina hundar/katter fast i kaninformat.
Jag har aldrig fått ett band med råtter/hamstrar/marsvin men varför just kanin, det vet inte jag men det blev så :)

//Joanna

Smullis
8/26/12, 8:25 PM
#8

#6 Ja, det är mycket möjligt :P

Tack för att du skrev! ;)

#7 Vissa kaniner verkar ju himla snälla. Så synd att jag aldrig träffat någon sån :/ Som du säger så kanske inte kaniner är det bästa alternativet för mig :P Hade två gerbiler som jag hade starka band med. Så gerbiler är djur som passar mig utmärkt.

Tack för att du delade med dig! Glad

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

AkaiTsuki
8/26/12, 8:29 PM
#9

#8 Ingen orsak :)

Har du provat göra trix med dina gerbiler? De är också väldigt intelligenta har jag för mig

//Joanna

Fridaaaa
8/26/12, 8:31 PM
#10

#8 Jag har träffat många gerbiler, tycker personligen inte dem är roligare än kaniner :P Man kan göra mer med en kanin än gerbiler;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smullis
8/26/12, 8:33 PM
#11

#9 Nu för tiden ligger de begravda under vårat fina magnolia, men när de levde gjorde jag hinderbanor åt dem :P Goa tider..

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Smullis
8/26/12, 8:37 PM
#12

#10 Sant ;) Vet faktiskt inte riktigt varför gerbiler tilltalar mig mer än kaniner. Kanke för att gerbiler är så energiska och "bärbara". Eller för att jag fick en dålig start med kaniner. :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Fridaaaa
8/26/12, 8:39 PM
#13

#12 Kaniner är med energiska. Du ska se vissa av mina hihi :)
Mer bärbara, ja det kan jag hålla med om att gerbiler är:P

Men alla passar inte med alla djurheller ;)
Jag t.ex gillar inte gerbiler. Dem är söta men inget jag vill ha, likaså med hamstrar:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Friggeshoppkaniner
8/26/12, 8:45 PM
#14

Kaniner är helt underbara djur och blir det man gör dom till ungefär :) Låter man sin kanin sitta i en liten bur dag in och dag ut så är det ju klart kaninen verkar tråkig. Vet folk som har sina kaniner lösa i hus/lägenhet som går på låda och springer runt i hela huset som en hund, väldigt sociala som söker kontakt av människor. Alla mina kaniner har olika personligheter och gillar olika saker olika mycket, tex två av mina honor; det bästa dom vet är att få tävla på hoppbanorna och man ser hur dom njuter och gör massa glädjeskutt efteråt. Har två kaniner på 9 år som älskar att få hoppa runt i Hage eller mysa i knät och somnar, visst dom är numera gamla och orkar inte lika mycket men dom är mina älsklingar som följt mig sedan jag var 9 år. Alla kaniner i min kaningård betyder en massa för mig, kan inte tänka mig ett liv utan mina älsklingar. Folk som köper kaninungar från min kaningård brukar bli väldigt förvånade över att kaninen följer efter när man går och ställer sig på bakbenen för att få uppmärksamhet när man kommer, det är en självklarhet för mig, för det är hur jag ser en "normal" kanin. Tyvärr finns det många skygga kaniner som inte alls har förtroende för sin ägare och det gör att folk tycker dom är tråkiga djur.

Smullis
8/26/12, 8:45 PM
#15

#13 Jaha, alla kaniner jag har sett sitter bara på ett och samma ställe om de inte ska äta/dricka eller annat. Gerbiler är igång och ganger, gräver, klättrar. Hehe :P Men det är nog olika mellan olika kaniner då. :)

Du kanske inte gillar för små djur? ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Fridaaaa
8/26/12, 8:48 PM
#16

#15 Nja marsvin är det minsta jag vill ha när det gäller smådjur förutom fiskar då :P Och reptiler  :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smullis
8/26/12, 8:52 PM
#17

#14 Väldigt synd att jag aldrig träffat en sådan kanin :/ Min granne hade en kanin som fick gå lös i huset ofta men jag upplevde den inte så kontaktsökande :)

Men det var en bra text du skrev som säkert stämmer jättebra! Tack! :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Smullis
8/26/12, 8:56 PM
#18

#16 Då förstår jag ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

bambiiii
8/26/12, 10:01 PM
#19

Åh ja du, KANINE RÄR UNDERBARA! nej då, tråkiga kan de inte, själv tränar jag Agility,lydnad och klickerträning med min lilla pojke, han sover med mig följer mig överallt osv

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Smullis
8/27/12, 6:45 AM
#20

#19 Åh det låter kul :) tack för att du skrev! ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[bessiethebeast]
8/27/12, 9:28 AM
#21

Alla kaniner har olika personlighet. Inte nog med att dom är så söta att man smälter så kan man lära känna sin kanin väldigt bra. Hur skygg kaninen är beror ofta på ägaren (inte i alla fall). Är man mycket med sin kanin så blir den väldigt social. Min kanin är i stort sätt frigående i huset. Han är som en hund, kommer när jag ropar hans namn, följer efter mig och hoppar upp i mitt knä om jag sätter mig i tex soffan. Alltså, ger man dom kärlek så ger dom tillbaka kärlek också! Sen är det ju väldigt kul att hoppa med dom. Se hur dom utvecklas och plötsligt klarar hinder de inte klarat förut. När jag sätter mig i soffan och tittar på TV på kvällarna så brukar min kanin hoppa upp i mitt knä och krypa in i min tröja. Sen buffar han nosen mot mig som ett tecken att jag ska klappa han. Hur gulligt är inte det lixom…

[Tilde]
8/27/12, 11:35 AM
#22

Jag ville egentlligen ha hund, men när vi (sambon och jag) såg lilla Charlie som skulle bli ormfoder var vi tvungna att rädda henne! Nu har jag två kaniner och de är supergoa! Glad

Innan jag läste om kaniner trodde jag också att de var tråkiga och bara satt där, men kaniner behöver ju faktiskt Motion. Dessutom är de kärleksfulla. Finns nästan ingen bättre känsla än när man sitter ute med kaninerna och de springer fram till en och pussar på en med sin pyttelilla tunga. ♥

Willow är min lilla älskling. Han är så gosing och söt, gör mig alltid på bra humör! Han kommer t.om. ibland när man ropar :)

bustjejen
8/27/12, 12:05 PM
#23

Kaniner blir vad du gör dem till.

Det är svårt att se personligheten på en kanin som bara sitter i sin lilla bur hela tiden.

Våra två kaninkillar har en stor bur/rasthage som vi ser från våra fönster. Det är otroligt underhållande att ser hur de sprallar runt, gräver i sanden slickar varandras öron eller bara har det gott. De är som två hungriga hundar när de får pellets och de är extremt nyfikna på allt nytt man ställer ner hos dem.

De är väldigt orädda, men inte så förtjusta i att sitta och mysa i knät eller bli burna. De accepterar det men gillar det inte :-). Myser gör de hellre med varandra.

pagnes
8/27/12, 12:56 PM
#24

För mig är kanin det ultimata husdjuret. De är lite lika hundar och katter, men äter inte kött (vilket jag föredrar), och kräver inte lika mycket tid som en hund.

Marsvin har jag träffat, men känner inte speciellt mycket för dem.

Mina kaniner bor inne, utan bur, med toalåda i hallen och sovplats under datorbordet. De är tama, gillar att gosa, att lära sig tricks och busa. De är alla olika personligheter.

Men visst. Tror det finns vissa kaniner som helt enkelt inte är intresserade av människor. När jag var liten fick jag två systrar som aldrig blev tama, jag lyckades inte fästa mig vid dem alls.

I övrigt beror det nog mest på vad man gör med kaninen. Sitter den i en bur utomhus och träffar folk en kvart om dagen är det klart att den inte får chans att visa upp sina riktiga sidor.

http://kaninuskananis.blogspot.com/

Smullis
8/27/12, 3:12 PM
#25

Tack till alla som skrivit!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

rebeckalena
2/28/18, 6:57 PM
#26

*Bumpar gammal tråd*

Håller med dig, har samma åsikter som du har TS. Min syster har haft kaniner och jag har bara "dåliga" erfarenheter av dom, det var bara en av dom som gick att hantera och som man faktiskt kunde gå ut med i sele. Men dom andra var nerviga, skygga, svåra att hantera och en var bitsk. Nu bor jag med min bästa vän medans min pojkvän är och gör militärutbildning, och hon har en kanin. Hennes kanin är social för att vara en kanin och min kompis kan nästan alltid hantera henne och lyfta henne, men ibland vill hon inte bli upplyft och sprätter runt i buren men oftast går det bra :) Hon är också vänlig och gillar att bli klappad…men personligen är inte kaniner min typ av djur. Har inte ändrat min åsikt…jag tror inte heller kaniner mår bra av att vara inomhus i en bur eller inomhus öht. Jag tror dom mår bäst om dom får vara i en bur ute med en inhägnad så dom kan skutta runt, busa och gräva och få utlopp för sina naturliga instinkter :)

Men gillar man kaniner så är det ju såklart inget fel i det! Och alla har rätt till sina egna åsikter och känslor. Så länge man aldrig är dum mot ett djur självklart, men jag skulle ju aldrig göra illa hennes kanin bara för att jag inte gillar kaniner som husdjur..det är ju ändå en levande varelse. Menmen! :) Vet inte om det kanske var onödigt att skriva i en så gammal tråd haha ;) Och vet inte ens om du TS ser detta.

Upp till toppen
Annons: