Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3276 ggr
moa88
6/27/12, 10:42 PM

är min kanin för smal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på min känin känns knotorna jätte tydligt om man drar handen löst över han. det som inte känns så tydligt är revbenen, men ryggraden, höftbenen, och skuldrorna känns jätte tydligt.

han får ungefär 1-1 1/2 dl pellets/dag + hö och gräs.

ska man kunna känna benen så tydligt?

Annons:
Stjärnfallets
6/27/12, 10:43 PM
#1

Hur aktiv är din kanin? Har du kollat så att han inte har mask?

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

moa88
6/27/12, 10:45 PM
#2

han springer löst i ett rum dag som natt (har även tillgång till hallen under dagen), ja har kollat i bajset men inte sett någon mask ej heller sett ngn i rumpan.

[Luppa]
6/27/12, 10:46 PM
#3

Har han alltid känts så? I så fall kan han helt enkelt vara byggd på det sättet, en del kaniner är extremt bening öger främst korset, oavsett hur mycket man göder dem.
Hur stor är han, ser ut som en Dvärgvädur? I så fall får han alldeles för mycket foder…

Om detta har uppstått nu så skulle jag som #1 säger, testa att avmaska.

Stjärnfallets
6/27/12, 10:47 PM
#4

Tycker att 1,5 dl låter okej om än kanske lite mycket för en dvv.
Mina får ca 0,5 dl om dagen.

Har han alltid varit så smal eller har det kommit bara så där? Hur gammal är han?

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

moa88
6/27/12, 10:52 PM
#5

#3#4

man har känt lite innan på ryggraden men tycker att man känner ännu mer nu

han är någon korsning, där jag köpte han så sa dom att han är en vädur så kan ju vara korsning med nått, för han ser större ut "på riktigt" :)

kanske får kolla upp något avmasknings medel, behöver man recept från vetrinären eller finns det på tex apotek? receptfritt. om han inte har mask skadar medlet då istället, eller händer det inget?

minaninar
6/27/12, 11:00 PM
#6

Det är sjukt mkt pellets för en liten kanin. 
Kaniner är naturligt tunna över ryggen. Fett och övervikt sätter sig på andra ställen på kanin. Det låter som han tom skulle kunna vara överviktig på den pelletsransoner..Tyst

Han ser då rakt inte underviktig ut.. tom nästan lite dubbelhaka? Eller är det fotot?

Tänk på att för mkt pellets och annat gottis är den vanligaste orsaken till att kaniner blir sjuka och dessutom dör långt i förtid..

 

Annons:
moa88
6/27/12, 11:16 PM
#7

hehe nej då ingen dubbelhaka bilden som gör han orättvis :D

sist han vägdes början av året vägde han ca 2 kg vilket inte jag tycker är mkt för hans strorlek

Stjärnfallets
6/27/12, 11:36 PM
#8

#7 Nej 2 kg är ingen övervikt, min dvvhane ligger på samma.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[Luppa]
6/27/12, 11:57 PM
#9

Fett på kaniner sätter sig sällan över revben och så som det gör tex på hund.
Utan inuti kaninen, runt njurar och andra organ.
Den fetman är betydligt farligare gör kaninen, och som sagt den kan vara riktigt bening utanpå ändå…
För en 2 kgs kanin tycker iaf jag att 1,5 dl pellets låter alldeles för mycket.
Mina 1,5-1,9kgs får 0,5 dl, det håller de hullet fint på.

Sen beror det så klart en del på vilket foder man ger… Är det lite klent så kan jag tänka mig upp till en dl för en kanin i hans storlek, men absolut inte mer.

minaninar
6/28/12, 12:25 AM
#10

Beror på vilken pellets du kör.

 

mandyosv
6/28/12, 1:14 AM
#11

Nej på frågan i din överskrift

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[juleli04]
2/18/18, 12:46 PM
#12

har en kanin i samma färg och ras, den ni ser på bilden fast hon är älrdre och större nu, hon är exat lika dan att man känner det jätte tydligt men min andra kanin i samma bur är tjock och känns inte jätte tydligt ben osv dom får lika mkt mat men jag gissar att alla ser olika ut 

det är samma sak med alt anat levande, vi ser olika ut

tixEntry
2/25/18, 12:57 PM
#13

#12 Kolla gärna datumet innan du svarar på trådar, den här är nästan 6 år gammal ;)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Upp till toppen
Annons: