Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 8565 ggr
Saffran.
6/26/12, 6:56 PM

Hur mycket grönsaker i veckan?

Alla tycker olika. Men hur mycket grönsaker ska man ge i genomsnitt per vecka?

Lite varje dag? Lite några dagar i veckan? Eller lite en gång i veckan?

I början när man ska trappa upp med grönsakerna och vänja den lilla kanin magen vid födan, kan man lägga i lite grönsaker då den får pellets och sedan ge mer och mer?

Hur har ni gjort? Tacksam för svar. :)

Annons:
luckydragonriderkin
6/26/12, 6:57 PM
#1

jag ger lite om dan :)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

mandyosv
6/26/12, 6:58 PM
#2

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Saffran.
6/26/12, 7:01 PM
#3

#2 Det är rörigt. Nu skrev #1 "lite om dan" medans minaniner skrev "någon gång i veckan 1 matsked äpple, morot, skalad druva eller en bit färsk ananas.." i det där forumet. x)

Suskiv
6/26/12, 7:12 PM
#4

Grönsaker kan man ge som godis ibland. Hö, gräs, örter och grenar är det som är basen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

luckydragonriderkin
6/26/12, 7:13 PM
#5

#4 skadar det att ge varje dag?? :o

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Suskiv
6/26/12, 7:14 PM
#6

Finns ingen anledning att ge det varje dag.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
[TeamGolden]
6/26/12, 7:17 PM
#7

#5 det är ungefär som att vi skulle äta godis varje dag. 
jag rekommenderar att man ger grönsaker 1 gång i veckan ungefär och då gärna i samband med att kaninen gjort något bra.

luckydragonriderkin
6/26/12, 7:20 PM
#8

#7 oj! men jag har liksom gett honom det i två år!! men han är inte överviktig!!

aja, jag får väl sluta då då ;)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Fridaaaa
6/26/12, 7:25 PM
#9

Jag ger grönsaker 1-3 dagar/vecka. Sedan godsaker utifrån.
Frukt får dem max 1 gång/vecka som godis, likaså morot.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Eklunds]
6/26/12, 7:46 PM
#10

Håller med Suskiv.

NaDa...
6/26/12, 7:51 PM
#11

Beror på.
På Vintern ger jag, förutom hö och torrfoder, en liten bit varje dag.
På sommaren så får de de dagar som det regnar, och jag inte kan plocka gräs till dem. Md liten mäng menas typ 2 cm morot, 4 cm gurka, ett litet salladsblad, 1/8 äpple/päron/banan, en medelstor kvist brockoli eller blomkål osv.
Ser inget fel i det. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Liiilly]
6/26/12, 9:14 PM
#12

Jag ger lite varje dag och har gjort det  tre års tid nu, det är inget som hon mår dåligt av. Hon har ju fått det som en vana att få några bitar grönsaker varje kväll och hon får bara lite pellets/morgon. Annars äter hon väldigt mycket hö och gräs och äpplegrenar. Så jag tycker inte det gör något att ge lite varje dag, så länge de äter bra med hö.

Nu på sommaren får hon 2 sortes grönsaker, i liten mängd tex. palsternacka eller morot och något bladigt som morotsblast eller persilja. På vintern bor hon ute och får då ytterligare en grönsak. Jag anser att hon behöver detta, hon äter upp det med en gång, är väldigt glumpsk men inte det minsta tjock, hon är snarare lite för smal, kan vara lite svår att hålla uppe i vikt.

Tycker inte det räknas som godis, det är överdrivet. Godis tycker jag är tex. frukt, torkad frukt, lite knäckebröd m.m och det får hon i liten mängd en gång i veckan! Kaniner ska väl få unna sig lite ibland, det gör vi ju själva!

Fridaaaa
6/26/12, 9:22 PM
#13

#12 Morötter innehåller en hel del socker, så inte speciellt nyttigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Liiilly]
6/26/12, 9:25 PM
#14

Knappt en halv morot ca. var fjärde dag ser jag inte som något problem.. Kaniner äter ju nyttigare än oss. Även fast det är bra så tycker jag det är oerhört tråkigt att bara ge hö. Man märker att kaniner verkligen uppskattar grönsaker, men det behöver inte vara i stora mängder.

Fridaaaa
6/26/12, 9:27 PM
#15

#14 Nej så sällan är ju ingen fara men tolkade det som att du gav morot varje dag:)

Äter nyttigare än oss? Nej tycker jag inte. Beror på vad man ger sin kanin, precis lika mycket som det beror på vad vi äter själva :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gaabriellaaa
6/26/12, 9:33 PM
#16

Jag ger grönsaker eller örter i princip varje dag. Ibland byts det ut mot något som jag anser är godis (knäckebröd eller frukt.)

[Liiilly]
6/26/12, 9:37 PM
#17

Att kunna överleva på hö, är inte det nyttigt? Samt lite grönsaker och pellets vid behov. Och att räkna frukt som godis för dem känns inte lika onyttigt som att vi proppar i oss godis, chips m.m många av oss.. dessutom äter många människor kött i stora mängder, vilket varken är bra för oss eller miljön. :)

Men sedan finns det ju de som utfodrar kaniner fel och onyttigt vilket känns så fel. Tycker att man ska hålla sig till att ge dem det så möjliga naturligaste dem kan äta. Men oftast ser man ju även på de kaninerna att dem inte mår bra. Dubblehakor, fetma, dålig kondition, rör sig för lite osv. finns bland alldeles för många kaniner med de problemen, pga. av fel utfodring och för liten möjlighet att röra på sig… Tror att de flesta i det här forumet tillhör dem som utfodrar våra kaniner utmärkt, och då utifrån själva kaninen, alla har olika behov :).

mandyosv
6/27/12, 12:05 AM
#18

#16 Vad är det för örter du ger och hur hittar du dem?? :D behöver tips

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[TeamGolden]
6/27/12, 12:28 AM
#19

Jag tycker inte man ska ge sina kaniner gotti flera dagar i veckan och defenetivt inte varje dag. en kanins föda ska i största del bestå av hö/gräs och pellets. jag tycker man endast ska ge kaninen gotti om den kanske presterat bra eller så, annars får det ingen inverkan när man senare försöker belöna med det, då tänker väl kaninen ''nu har jag hoppat, jag får sallad. det får jag alltid så allt är normalt'' istället för att den får känslan av att den gjort något bra!

[Wera]
6/27/12, 12:39 AM
#20

Jag ger lite varje/varannan dag - ibland finns det inte något att ge :) Oftast är det bara sådant som blir över när vi gör mat, ex. när det skalas morötter, när blomkål och vitkål ansas, när det finns någon mjuk tomat, etc etc. Ibland får de hela morötter och knäckebörd eller torkat mjukbröd (dock ej grönsaker då, brödet ges mer sällan). Samma med frukt, det ges mer sällan men ges när vi ex. skalar äpplen, äppelskruttar, när jag äter banan delar jag med mig lite, när det är lite halvmjuka jordgubbar, etc.

#15 Fast jo de flesta kaniner äter nyttigare än (många av/de flesta av) oss människor… om de nu inte får "gnagarblandning" och godisstänger, yoghurtgodis och allt som finns i djurafferna. Men vi människor äter ju kemikalier, "fejkat socker", fett och socker i nästan alla produkter, en del äter knappt råvaror utan bara halvfabrikat, onaturliga produkter och tillsatser samt färgämnen och förtjockningsmedel. Kan du hitta det i ren pellets och hö så är det illa :)

Annons:
minaninar
6/27/12, 1:36 AM
#21

Som jag förstår det så är det bättre att inte ge så mkt grönsaker. Det är inte bra för deras magar och en del grönsaker är väldigt sockerrika och därför inte bra: t.ex. morötter och rödbetor. Jättesött.. ska man ge så högst en tunn slant av morot.

Lite bladgrönt kan man ge en näve eller så.. men problemet med många bladgrönt är att de är väldigt kalciumrika, vilket inte är bra för kaniner. En av de absolut bästa med lägst kalcium är färsk koriander som man kan köpa ekologisk i kruka i mataffärn.

Knäckebröd och sånt.. det är rena godiset och ska ges väldigt lite och kanske bara en eller två ggr per vecka.

Kaniner är gjorda för relativt näringsfatttig kost och hö och grenar och 1-2 matskedar av en nyttig pelletssort (välj en bra.. det finns rekommendationer här på kif) samt några gröna blad o någon liten grönsaksbit här och där räcker för dem…

Så ser jag saken i alla fall.Tungan ute

 

mandyosv
6/27/12, 1:58 AM
#22

Jag bara äääälskar massa olika mat till mina kaniner,. Men får hejda mig, haha! Med en kanin jag köpte fick jag med en massa olika "vitakraft" godis och mat sorter…

En av mina kaniner som jag skämmerbort nått fruktansvärt hoppar upp mot staketet bara hon hör ljudet av "Vitakraft Rollers" paketet… dåligt.. Jag vet. Men det är bara som godis, ibland.. Flera gånger om dagen Skäms Men har ändå bestämt att det räcker för henne när paketet är slut.

Jag har även fått för mig att "salladsmix" är jättebra för dem, det är ju mörkgröna olika salladssorter och ruccola osv. Det ger jag ibland till de som har ungar! På Willys hade dom extrapris med knippen med morötter med blast och allting! 6 kr per knippe med ca 10 morötter! Även rädisor. Mina kaniner älskar de morötterna och blasten! Men jag ger bara en hel till de som har ungar. Alltså, jag kan inte gå i en matbutik utan att köpa massa roliga grönsaker till dem undertiden, går runt där med google i mobilen och kollar upp vad de kan äta.

Dock har jag aldrig givit dem frukt annat än apelsin en gång.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Wera]
6/27/12, 2:33 AM
#23

#22 av alla frukter ger du apelsin haha, citrusfrukter är inte bra att ge :)

mandyosv
6/27/12, 3:01 AM
#24

#23 Haha… Jag har hört det i efterhand.. Men jag åt apelsin och kollade på google om de kunde  äta det och någonstans stog de att de gick bra. Så jag gav alla en skiva apelsin, det var bara en som vräkte i sig, med skal och allting (hon som jag skämmer bort naturligtvis) Så jag fick för mig AHA hon kanske ha c-vitaminbrist! Så jag gav henne 2 klyfter till, (utan skal) men nu har hon inte fått det mer! Idag fick hon även smaka på kanelbulle.. Hon äter ju allt den kaninen…

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

PrinzeZz
6/27/12, 4:12 AM
#25

Jag ger när det blir lämpliga grönsaker över hemma

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Liiilly]
6/27/12, 9:41 AM
#26

http://kanin.ifokus.se/articles/4d71641ab9cb46221d0735ca-kaninens-foda-roslagstull?discussions-2 I den här artikeln rekommenderas det att man ger minst tre sortes grönsaker varje dag. Klistrar in en bit av den så ni kan läsa om ni inte orkar gå in på länken :).

"Så snart Din kanin äter denna typ av mat ska Du försöka att ge minst 3 olika sorter dagligen. Utfodring med färska fiberrika bladgrönsaker (samt hö) bidrar till att förebygga tarmstörningar samt tillgodoser kaninens stora behov av vätska. Dessutom älskar kaninen det!

Grönsaker som Du kan variera mellan är t ex morotsblast, betblast, maskrosblad och maskrosblommor, kål, persilja, klöver, broccoli (inklusive blad), grön paprika, ärtbaljor (den flata ätbara sorten), brysselkål, basilika, hallonblad, rädisor, spenat. På sommaren kan man använda i stort sett allt som växer på en vanlig sommaräng. Försök att ge minst 3 olika slags grönsaker dagligen. Att utfodra med en enda grönsak (framför allt broccoli, kål, brysselkål och spenat) kan leda till  ämnesomsättningssjukdomar."

Vad tycker ni om detta? :)

[hejhejnaffy]
6/27/12, 9:50 AM
#27

Nu har jag inte läst alla komentarer, så jag vet inte om någon redan påpekat detta: #11 Man ska väll inte ge kol och sånt? För kaniner kan inte fisa, istället sväller dem upp och det kan leda till döden!

Annons:
Fridaaaa
6/27/12, 9:51 AM
#28

#17 Vi äter ju mat som är nyttig för människor, t.ex kött.
Kaniner är ju växtätare, människor är allätare. Så vi äter ju det som är nyttigt för oss (utom vissa saker men det är ju som godis för oss som frukt och morötter är godis till kaniner)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida-221
6/27/12, 1:18 PM
#29

När mina kaniner var små och skulle vänja sig vid mat, då burjade jag med att ge dom lite förkt gräs till att burja med. Sen fick dom lite grönsaker som morot. 

Jag brukar nu ge mina kaniner frukt några dagar i veckan.Skrattande

hobbymupp
6/27/12, 11:27 PM
#30

#26, grönsaker i den artikeln är ju bladgrönt och örter, vilket jag tycker är super! Kaniner äter ju, i det vilda, just sådant som växer lågt och som ligger på marken, vilket oftast inte är frukt och grönsaker (morot, gurka osv) utan gräs, blad från buskar och små träd, örtväxter osv :)

"Utfodring med färska fiberrika bladgrönsaker "

[Wera]
6/28/12, 3:10 AM
#31

#28 absolut men det jag mena var att vi människor får oftast i oss mer onyttigt än vad kaniner får. De kanske får i sig lite onyttigt ibland men vi får i oss det dagligen eller iaf väldigt ofta få det är svårt att undvika :) titta bara på skolmaten som serveras.

mandyosv
6/28/12, 3:14 AM
#32

Måste erkänna att jag idag köpte ett nytt paket med Party Rollers i djuraffären, från lolo pets, elelr vad det heter. Även Rabbit-Donuts köpte jag… Men dessa Party Rollers, är det verkligen så farligt?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Suskiv
6/28/12, 6:29 AM
#33

#32 beroe ju på vad man menar med farligt. Nej kaninen kommer inte dö av dem, men de är artfrämmande och helt olämpliga att ge. Villl man ge det så är det godis, nått man ger enstaka gånger per år, inget som man ger dagligen eller ens varje vecka.

Vill man ge sina kaniner nyttigt godis så är torkade örter mycket bättre.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

hobbymupp
6/28/12, 10:02 AM
#34

#32, sånt godis är till för vårt nöje, vi människor. Man får fråga sig själv varför man ger det. Finns inget bra i dem, men kaninen dör inte av nån liten bit. Men varför ge dem när man lika gärna kan ge godis från naturen som är just naturligt.

Annons:
luckydragonriderkin
6/28/12, 12:19 PM
#35

är det värkligen så farligt att ge grönsaker varje dag?? min kanin har fått det i två, snart tre år och han mår bra! han är inte tjock eller liknande!! :o

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Fridaaaa
6/28/12, 12:29 PM
#36

#35 Beror ju på vad det är för grönsaker, mängden osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
6/28/12, 12:36 PM
#37

jag ger grönsaker och frukt varjedag . gräs har dom också ¨varje dag och grenar med löv får dom varje dag.

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
6/28/12, 12:58 PM
#38

#37 Att ge en kanin frukt varje dag, är som att vi människor äter godis varje dag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckydragonriderkin
6/28/12, 1:48 PM
#39

#36 tjaa, jag ger inte särskilt mycket. och jag brukar ge: sallad, gurka och ibland morot och paprika. jag vet att morot har mycket socker så det får han inte särskilt ofta.

ibland blir det även banan och äpple men inte alls ofta! :)

kan man gebladen från blomkål?? för det ger jag ibland(eller rätt ofta Skäms)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

[Wera]
6/28/12, 4:34 PM
#40

#39 absolut visst kan man ge bladen från de flesta grönsaker :)

luckydragonriderkin
6/28/12, 4:51 PM
#41

#40 bra :) för jag har hört att man inte ska ge det Obestämd

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
emmagronborg
6/28/12, 5:11 PM
#42

jag ger min lilla grönsaker nästan varje dag och har gjort det i hela hennes liv :)  hon mår bra, inte tjock eller så.

banan har jag dock aldrig testat, gillar dom det alltså? :D

Suskiv
6/28/12, 9:10 PM
#43

Hur vet ni om att kaninerna inte är tjocka? Har ni obducerat dem och kolla hur fettet ser ut kring organen?

Sen är ju tjockhet inte enda saken att titta på. Man kan ju föda upp en kanin på gnagarblandning utan att kaninen för den delen blir tjock.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

hobbymupp
6/28/12, 10:09 PM
#44

#43 håller med!

Sweety
6/28/12, 10:19 PM
#45

Jag ger mina kaniner salad varje morgon och det har jag alltid gjort. Ingen är överviktig eller liknande. Har man vant kaninen vid att få grönsaker/frukt ofta är det nog inte någon fara om man nu ger i lagom mängd och sen måste ju kaninen ha tillgång till bra hö och pellets o.s.v. ;)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

emmagronborg
6/28/12, 10:21 PM
#46

jaa, jag håller med Sweety :)

[bessiethebeast]
7/12/12, 6:55 PM
#47

#42 Alla kaniner jag någonsin har träffat älskar banan! Min lilla plutt blir helt galen så fort en bananbit närmar sig :) Det är överlägset hans favoritgodis, dock ger jag det endast ungefär en gång i veckan. (Det är dessutom väldigt roligt att ge dom banan, för de blir så glada, samt att de är så gulliga när dom äter det. Eftersom att det är "kletigt" så smaskar dom och öppnar munnen mycket när dom tuggar! Jag älskar att se min kanin äta banan. Prova!)

Annars ger jag min kanin gurka nästan varje dag. Det är den enda grönsaken jag ger och han verkar vara mycket nöjd med att få gurka så jag nöjer mig så. Det känns nästan som att man kan ge kaninerna rätt mycket gurka om man vill eftersom att det nästan bara innehåller vatten. Eller? Jag brukar tex ge han ganska mycket gurka de dagar då det är riktigt varmt, så jag är säker på att han inte får i sigför lite vätska. Det kanske inte alls funkar så, så rätta mig gärna om jag har fel! :)

Sen är det klart att han får andra grönsaker ibland, men mestandels gurka!

minaninar
7/12/12, 9:28 PM
#48

Efter besök hos veterinär för rutinkoll bestämde jag mig för att skärpa till mig och försöka att inte ge frukt alls. Jag hade blivit lite för generös (mest för att jag själv äter frukt flera ggr om dagen och det är så svårt att stå emot en liten plutt som bedjande klättrar på mina ben och som älskar frukt), det var inga fel på min kanins tänder, men veterinären menade att hon kunde se en antydan till missfärgning. SÅ jag har skärpt mig.Skäms

Nu försöker jag ge sådant som innehåller 0 socker. Kollar näringssidor och väljer de som har 0 socker (eller nästan) och med hyfsat låg kalciumhalt.

När det är varmt nu: skalad gurka några ggr per dag, typ 4-5 cm per gång.

Färsk koriander, basilika, timjan, citronmeliss, mynta

endive, fänkål, stjälkselleri

Så när jag själv ska ta en saftig, god frukt så ger jag honom något nyttigt. Då är han faktiskt nöjd med sitt och klättrar inte efter min skål. (ja, om inte hans tar slut före mitt då..;) )

Jag hade nog inte tänkt så mkt att lite frukt lite för ofta skulle påverka tänderna, jag hade bara tittat att bajset var bra och att vikten var bra.

Dessutom, om hur mkt grönsaker man ska ge (dem med 0 socker alltså), det är väl bra att kolla bajset. Jag brukar reglera efter det.Oskyldig

Men söta grönsaker som morot o tomat o röd paprika skulle jag nog inte ge numera annat än som godis.

Wera: du skrev att apelsin var dåligt, det har jag nog inte förstått? vet du på vilket sätt det är dåligt? (Förutom att det är sött och därför godis).

 

Annons:
Fridaaaa
7/12/12, 9:30 PM
#49

#48 Röd paprika är inte söt :)
Det ger jag till marsvinen flera dagar/vecka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JessicaRex
7/12/12, 9:32 PM
#50

Jag är väldigt ny på det här med kaniner och hon jag köpte kaninerna av sa att man kunde ge kaninerna hårdbröd i princip varje dag.

Men när jag läst igenom denna tråden så skrivs det om att hårdbröd klassas som godis och enbart ska ges enstaka gånger.

Jag vill gärna att det ska bli rätt för mina små så jag frågar hellre en gång för mycket och ställer kanske dumma frågor men det är för kaninernas skull =)

Fridaaaa
7/12/12, 9:35 PM
#51

#50 Nej det ska man inte göra, enbart som godis då och då :)

Det du ska ge till dina kaniner är: bra hö & rent vatten varje dag. Vissa kaniner behöver pellets med (ej gnagarblandningar!) Sedan grenar att gnaga på några dagar/vecka är bra att ge :) Inga saltstenar, mineralstenar eller kalkstenar i buren, inte eller kräcker :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JessicaRex
7/12/12, 9:40 PM
#52

#51 Okej tack för ditt snabba svar =)

Jag ger mina små kaniner pellets varje kväll och de har alltid tillgång till hö och vatten samt grenar att gnaga på dygnet runt.

Har märkt att om de inte får gnaga på grenar så noppar och gnager de gärna på mina kläder om vi gosar. Men så fort de har pinnar försvinner det beteendet.

Man behöver alltså inte ge de något extra på morgonen för att de ska ha något gott då???

minaninar
7/12/12, 9:45 PM
#53

#49 Jo lite, fast  nu när jag kollar mkt mindre än jag trodde.. så kanske gör jag lite undantag därOskyldig

Jo allt, även det jag nämner innehåller något pyttelite, men när man kollar tabell så dyker de oftast upp som 0, eftersom vi inte ger så mkt.

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2896/2

men bra du sade, jag mindes det som det var mer.. de mängder vi ger är nog inget att bråka omTungan ute

Men till den allmänna debatten: Det viktigaste är att grönsakerna och annat inte gör att kaninen äter mindre hö. Det är ju för tändernas slitning. Och så att bajset inte ska bli dåligt. Det finns faktiskt kaniner som inte mår bra av grönsaker alls utan som mår bäst av bara hö och liten anpassad dos av pellets av god kvalite avsedd för sällskapskaniner.

Och sist men inte minst vad någon påminde mig om i en annan tråd:

liten mängd och variation. variation är viktigt för att det inte ska bli för mkt av vissa mineraler eller vitaminer då kaniner är känsliga för högre doser av tex kalcium o natrium.

 

slarvigt
7/12/12, 10:13 PM
#54

Minaninar: När jag var hos veterinären sa hon att min kanin har lite gula tänder, att vissa kaniner har det och att man inte vet varför eller vad det får för eventuella konsekvenser. Är du säker på att det har med socker att göra?

minaninar
7/12/12, 10:53 PM
#55

#54 nej jag är inte säker, men på förra kollen så hade han det nog inte, eftersom den veterinären inte nämnde det.och på denna kontrollen hade han det (liiiite). Veterinären sade att det itne alls var farligt men hon diskuterade ändå gottis-frågan med migOskyldig och personligen har jag haft svårare att stå emot i gottisfrågan än vad jag trodde jag skulle ha. Men nu har jag hittat en bra strategi, så att det tom verkar som om han inte kommer att be om det, även om de ljuva dofterna sprider sig hemma.. eftersom han får sitt nyttiga gottis (kryddgrönt etc) att hålla sig sysselsatt med.

Men ger du pellets eller grejer med lite högre stärkelse/sockerhalt kan det mkt väl vara förklaringen för dig med?

MEN, jag hade en egen reflektion sen när jag kom hem som jag inte frågade om. Jag undrar om det finns hartser (vaxer) i äppelgrenar som kan påverka färgen?

Men som sagt, med handen på hjärtat tyckte jag att det fanns anledning att se det samband som veterinären påpekade.SkämsSkäms

Men nu är jag sååå duktig hihi.Tungan ute Practice as you preach liksom.

 

Annons:
[_hsleiufhbtv]
7/12/12, 11:02 PM
#56

Jag ger ganska exakt varje dag. Morot och persilja är vanligast, då det växer i kanin-landet. Sedan här ute på ön får albin blåbärsris, blåbär och hassel också varje dag. Självklart alltid hö. Glad

slarvigt
7/13/12, 12:44 AM
#57

#55 Mja. Jag ger ingen pellets, utan bara hö och en rad olika örter, grenar och grönsaker. Morot och annat godis får han ganska sällan. Jag ger bara sådant som jag har läst att det är okej-klassat som mat, men jag har väl i ärlighetens namn inte kollat upp sockerhalten. Så det kan ju bero på det.

minaninar
7/13/12, 11:23 AM
#58

#57 Nej men då låter det som om du ger jättebra! underbart med olika grenar och örter, låter helt toppen. Nej men då undrar jag: kan det vara så att grenarna innehåller vax/harts som också har lite missfärgande effekt? För min kanin käkar en äppelgren om dagen. Men det är klart, det kan ju vara bara att man har olika färg på tänderna, precis som vi har.

 

slarvigt
7/13/12, 12:12 PM
#59

#58 Ja, det är möjligt. Eller, det vet jag ingenting om snarare :D

Frosstis
7/13/12, 12:40 PM
#60

Ska kaniner ha vita tänder? Det visste jag inte.. (hamsternörden som jag är, så ska hamstrar ha gula tänder. Trodde det var så för kaniner, råttor och marsvin med)Skäms

slarvigt
7/13/12, 12:44 PM
#61

#60 Nä, de ska tydligen ha helt vita tänder. Det visste inte jag heller, förrän veterinären påpekade detta för mig… Tycker dock inte att det är så himla konstigt att de har missfärgade tänder, de äter ju färska grönsaker och bladgrönt bland annat och jag har faktiskt aldrig, om jag ska vara helt ärlig, sett min kanin borsta tänderna.

Frosstis
7/13/12, 12:47 PM
#62

#61 okej men då får man se till att de inte får gula tänder, hehe..

Njae, skulle nog vart förvånad om man såg det Flört

Annons:
Fridaaaa
7/13/12, 12:50 PM
#63

#61 Inga av mina kaniner har haft helt vita tänder hela tiden, trots bra kost.
Lite färgade kan dem bli när dem äter t.ex rötter osv ute i hagar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
7/13/12, 12:59 PM
#64

Mina får grönsaker varje dag vintertid. Jätten får två små nävar och dvärgen en näve (skär allt till en "sallad" och sedan ger jag kaninerna).

De får 2-3 sorter per gång. Det varierar mellan rädisor, morötter, äggplanta, selleri, kålrabbi, kålrot, ärtskidor med mera.

Sommartid får de gräs i stället, men också grönsaksrester från huset när det finns :)

minaninar
7/13/12, 2:14 PM
#65

Här är en liten fin lista på grönsaker, berätta gärna om det är några om de förslagen som ni är skeptiska till och varför. Men jag tycker det verkar vara en bra lista.

http://www.mybunny.org/info/rabbit_nutrition.htm

 

Fridaaaa
7/13/12, 3:38 PM
#66

#65 Synd att det är på engelska.
Men alla kålsorter är ju inte så bra för kaninmagar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
7/13/12, 3:55 PM
#67

Nej kålsorter ska man ju ge en mkt liten mängd för att undvika gas. Jag avstår så gärna, utom lite fänkål då. Men jag har själv aldrig märkt att fänkål ger gas som broccoli eller vitkål.Oskyldig
Hm, har inte tid att översätta allt nu, men kan försöka senare.Skrattande

 

Fridaaaa
7/13/12, 4:00 PM
#68

#67 Jag förstod de flesta men inte alla :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
7/13/12, 4:04 PM
#69

Inte jag heller alla, vissa måste jag också söka. Ska försöka lägga meme i huvudet om det.Skrattande

 

Annons:
Frosstis
7/13/12, 5:55 PM
#70

#67 kan broccoli ge gaser?

Sweety
7/13/12, 5:56 PM
#71

#70 I för stor mängd, ja. Lite gör inget. Mina kaniner älskar broccoli. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Fridaaaa
7/13/12, 5:59 PM
#72

#70 Japp det är en kålgrönsak.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tussen12
7/13/12, 8:22 PM
#73

ja ger mina kaniner grönsaker varge dag, men kanske inte varge dag då hon får gräs som middag då :P

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Användare
7/15/12, 11:59 AM
#74

Tyvär har jag inte kanin längre men hade det innan.

Min tanke med utfodring till kanin- Naturligt.

Tänk efter en gång, vad äter kaniner i naturen? Jo, växter, gräs, grenar o.s.v. Men eftersom en kanin i fångenskap inte har möjlig het till samma kost ersätter vi lite med pellets/käckebröd. Men allt det gröna kan vi ju inte ersätta? Kaniner är gjorda för att äta växter. Dock har alla växter inte lika mycket näring som några av våra grönsaker. Därför ger vi dem grönsakerna i lite mindre mängd. Men så mycket som möjligt ska kaninerna gå ute på gräset, äte gräs tillsammans md grenar o.s.v. Sålänge de håller hullet med BRA grönsaker, växter o.s.v behövs inte pelletsen.

Stiinisen
7/15/12, 12:01 PM
#75

Jag ger inte så mycket grönsaker till mina kaniner , pinnar ges typ varge dag.
Örtblandningar , 1-3 dagar i veckan.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

 

[_hsleiufhbtv]
7/15/12, 12:09 PM
#76

Nu är jag lite intresserad här, dom som inte ger grönsaker/grönt så ofta, varför inte? Kaniner är skapta för att äta och leva på växter, grenar och sådant. Mina får minst en sorts grönt varje dag, och de har varken mått dåligt eller blivit tjocka av det. Man behöver ju inte ge just morot varje dag, missförstå mig inte, men saker som faltiskt är nyttiga. Morot innehåller ju en del socker. Samma med äpple och såhär, det ger jag kanske någon gång på tävling efter ett lopp men inte annars. Men grönsaker för övrigt, varför inte ge när kaniner är skapta för att äta sånt? :)

Annons:
Stiinisen
7/15/12, 12:15 PM
#77

#76 jag anser att mina kaniner inte behöver det. :)
Dom får örter och grenar , och pellets och hö , det klarar dom sej gott och väl på. :)
Sen får dom lite hemmagjort godis ibland , som ex. torkade bananer.
Men det ges endast som godis.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

 

Suskiv
7/15/12, 12:19 PM
#78

#76 Eftersom mina kaniner får hö, gräs, löv, grenar, örter och pellets så ser jag inget större behov av att ge dem grönsaker. Visst ibland får de. Resterna efter salladstillverkning tex. Motrostplast och likandne. Men det är inte ett dagligt inslag i deras kost,

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

annainorrland
7/15/12, 12:27 PM
#79

Ska man verkligen inte ge grönsaker till kaniner varje dag?

Har en dvärgkaninhanne som äter minst 3 morötter om dagen.  Förutom det ett par blad isbergssallad, 3 cm gurka och ibland någon liten bit av ngn annan grönsak tex tomat.

Hö har han tillgång till hela tiden i obegränsad mängd. Pellets får han bara någon bit/dag. Så fort jag ökat på torrfodret har han blivit förstoppad så jag har slutat med det och han mår prima nu.

Frukt får han en liten bit av varje dag också tex en tunn skiva banan el en flisa päron/äpple

Han är över 11 år och springer lös inne i hela huset precis som en innekatt.

Scorpio97
7/15/12, 12:57 PM
#80

När jag hade kanin (tre-fyra år sedan) så fick dom alltid grönsaks-resterna som blev över när vi åt middag. Så dom fick varje dag.


//Jessie

[_hsleiufhbtv]
7/15/12, 1:02 PM
#81

#77-78 tack för svar! #79 precis så menar jag. Dessutom, de kaniner jag sett blivit väldigt gamla har ätit mycket grönt varje dag. Så jag fortsätter med det då jag har fått intrycket av att det ger god hälsa och kaninen lever längre. Så länge det funkar fortsätter jag :)

[RC1393]
7/15/12, 3:19 PM
#82

#79 Sallad och gurka innehåller ämnen som inte är så bra för kaninen, vissa är så känsliga att de dör av det. Dessutom är dessa i stort sett bara vatten och helt världelösa ur näringssynpunkt, detsamma gäller tomat.

Bra alternativ är stjälkselleri, rädisor, äggplanta och liknande :)

[_hsleiufhbtv]
7/15/12, 3:22 PM
#83

#82 Rädisor är inte heller särskilt bra tyvärr :/

Annons:
[RC1393]
7/15/12, 3:25 PM
#84

#83 Varför inte? Har inte sett det nämligen ;)

[_hsleiufhbtv]
7/15/12, 3:32 PM
#85

#84 Var något ämne i det som inte är bra, man kan ju ge en liten bit då och då, men inte mer än så. Läst det på en del sidor, så ger nästan aldrig av det själv, bättre att ta det säkra före det osäkra Flört

[RC1393]
7/15/12, 3:34 PM
#86

#85 Jaha, visste jag inte som sagt om, tack för upplysningen! :)

[_hsleiufhbtv]
7/15/12, 3:37 PM
#87

#86 Jag är inte hundra som sagt, men sett det här och var så (:

[RC1393]
7/15/12, 3:44 PM
#88

#87 bättre å vara på säkra sidan :) Brukar ändå inte ge så mycket rädisor som tur är då de inte är så överförtjusta i dem :P

[_hsleiufhbtv]
7/15/12, 3:52 PM
#89

#88 Precis, nej mina tycker inte heller om det :P

Fridaaaa
7/16/12, 11:27 AM
#90

#76 Mina får gräs flera gånger/dag nu vår, sommar och höst.
Vintertid ger jag bara grönsaker ibland, då morötter ju är mycket socker i och kålsorter ska man ju undvika så jag ger inte det till mina (kålsorter alltså). Inte hittat någon bra annan grönsak jag vill ge mina kaniner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
minaninar
7/16/12, 12:05 PM
#91

#79, 11 år är en bra ålderSkrattande alltså jag skulle definitivt minska mängden morot gradvis till typ en slant om dagen.. men inte ta bort för snabbt för jag menar, hans mage har vant sig. Men det är väldigt sött med morötter o ger kaninen väldigt stor dos energi (samt som stör blindtarmens arbete, de flesta som har lite uppdaterade info om kaniner o kost säger det, inklusive kaninveterinärer).

#82, hm att isbergssallad inte är bra är allmänt känt och står lite överallt, men gurka är lite förvånaden, i synnerhet skalad. I skalet finns ju en del pesticider som inte sköljs bort så lätt, om man inte köper ekologiskt. Jag använder gurka för det är nästan 0 socker och det är mkt vätska, vilket varma dagar, som det varit några av nu under sommaren, känns som ett bra sätt att se till att det dricks ordentligt (eller tja, vätskas.. så att säga).

För några år sedan var det högsta mode att alla kaniner skulle äta mkt grönt, en del kaniner blir jättesjuka av det och måste äta diet av hö, liiiite högkvalitativ pellets och vatten och lite torkade örter.

Nu har trenden vänt lite vad jag förstått, just eftersom alla kaniner verkligen inte mår bra av för mkt färksa grönsaker.

 

Upp till toppen
Annons: