Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 6545 ggr
Emma-J
2011-11-24 21:15

Könsbestämning

Hej!

Jag har ju en tjuvparningskull här hemma nu på 3½ vecka. Men det där med om det är tjej eller kille är jag inte bra på..
Så jag tänkte höra om det fanns någon uppfödare i Uppsala som skulle kunna vara jättesnäll och hjälpa mig med detta?

Har du lust att hjälpa mig får du gärna skriva i tråden eller skicka ett PM! Tack!

Annons:
emelieringstrom
2011-11-24 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tror du kan göra detta själv, det är ganska enkelt, ta hjälp med de här bilderna jag skickar med länken. Annars kan du skicka bilder till mig så kan jag hjälpa dig =)

Emma-J
2011-11-25 14:24
#2

#1 har försökt se, tycker det är jättesvårt.. Ena dagen ser det ut som att alla är honor, andra dagen ser det ut som att alla är hanar…

Peak303
2011-11-25 14:45
#3

Ett tips? är att ta med de till en djuraffär och fråga där om de kan visa dig hur man gör för att kolla samt att de kan köns bestämma ungarna. De gjorde jag och sedan dess kan jag se könen på ungarna. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

hjartelyckanskaniner
2011-11-25 14:50
#4

Jag har lärt mig att om man ''öppnar'' och masserar lite så ser man det lättare än att bara ''öppna''. Får du könet att se ut som ett O så är det en hane och som ett V eller I så är det en hona. Man kan inte missa vilket det blir för det syns jättetydligt. Jag ser skillnad på de när de är några dagar gamla.

#1 är det kanske svårt att se på då jag tycker det ser likadant ut.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Emma-J
2011-11-25 16:35
#5

Okej, tack för tips? alla :) Får ta och testa om jag kan se ikväll :P

hjartelyckanskaniner
2011-11-25 16:39
#6

#5 Har tyvärr ingen hane som inte är könsmogen så det går ju tycärr inte att visa för man ser redan vilket kön det är :P

För ifall du bara drar i könet så kommer alla vara honor och det blir inte bra ifall du skulle ha de tills de blev könsmogna ;) Då kommer du ha en massa fler kaniner än de du hade innan :P

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Annons:
Emma-J
2011-11-25 17:34
#7

#6 Hur menar du bara drar i könet? :P

Peak303
2011-11-25 19:31
#8

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Linnet
2011-11-25 19:43
#9

#3 Lita inte på att djuraffärer kan könsbestämma kaniner, dom brukar vara helt värdelösa på det, vet hur många fall som helst där dom könsbestämt fel.

Katti
2011-11-25 20:10
#10

Man trycker lite lätt framför könet. Det behövs verkligen lite, men det vill till att man trycker på rätt ställe för att något ska hända. I artikeln som #8 länkar till är det bra beskrivet!

Zooaffärer skulle inte jag heller lita på… Det enklaste vore nog om du kunde åka till någon uppfödare i närheten och få ungarna könsbestämda, så kan du samtidigt få lära dig hur man gör. Det borde inte vara så svårt att hitta någon i Uppsala som kan hjälpa dig!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[h-malm]
2011-11-25 20:25
#11

Jag hade min första kull precis, och faktist hade jag rätt på alla könen även fast jag aldrig testat att kolla förut. Tänkte först att det inte var någon idé att kolla för att jag ändå inte skulle se nån skillnad, men men hjälp från bl.a artiklen här på kanin iFokus så klarade jag det. Så försök själv först.

Honornas kön sitter jättenära analöppningen och är som en springa när man "trycker ut" det.
Hanarna har längre ifrån analöppningen och deras kön är mer som ett hål. Runt 6 veckor såg man stor skillnad mellan honor och hanar. Hanarnas kön hade börjat bli som en penis med ett hål när man "tröck ut" det. Honan såg man verkligen att det var som en springa och könet satt precis ovanför analen.

Jag var osäker så därför åkte jag till en uppfödare och fick hjälp, men det varsom jag trodde ändå. Men kändes skönt att någon erfaren kunde säga exakt =)

hjartelyckanskaniner
2011-11-25 22:50
#12

#7 Jag menar att tar du ett finger längst fram på könet och trycker ner fingert lite lätt så kommer alla ungar se ut som honor :) Det var så jag fick lära mig för jag gjorde så när jag skulle körnsbestämma första gången och det var då jag fick lära mig att ifall man masserar med ena tummen och ett pekfinger på varsin sida av könet samtidigt som man trycker ner fingrarna lite lätt så ''ploppar'' det fram antingen något som liknar ett O eller ett som liknar ett V. Efter det har jag kunnat könsbestämma efter några dagar :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Peak303
2011-11-26 02:53
#13

Jag gick till en mindre djuraffär men fick då sagt till mig att jag hade 4 honor. Men vilket visade sig vara 2 honor och 2 hanar och jag hade kvar en av var. VIlket ledde till kaninungar…

Men sen är där ju de större affärerna som kan mer om kaniner, men jag skulle inte säga att ALLA kan. Jag gick till Grizzly och fick då visat för mig hur man kollar kön. Men man kan ju alltid fråga. Det skadar ju inte lixom :)
Vet de inte så vet de inte :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Katti
2011-11-26 08:32
#14

Det skadade ju i ditt fall, eller hur? Din hona var säkert alldeles för ung när hon fick ungar och dessutom var två kullsyskon föräldrar till ungarna.

Hade de sagt att tyvärr, vi kan inte det där vore det ju frid och fröjd, men att ge ett svar som inte stämmer är ju helt uppåt väggarna…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Linnet
2011-11-26 15:50
#15

#13 Spelar nog ingen roll om det är en liten eller stor djuraffär dom är lika värdelösa ändå. Djurmagazinet borde väl räknas som en stor djuraffär, i alla fall den vi har här och dom har könsbestämt fel flera gånger som jag vet och naturligtvis ännu en massa fler gånger som jag inte vet. Dom vet ju inte ens att man inte ska ha två kaninhanar tillsammans utan hade sagt till en att det går jättebra. Marsvin som är väldigt lätt att könsbestämma har dom flera gånger sålt hona hane som skulle vara två honor och så blir det ungar.

Peak303
2011-11-26 15:52
#16

#15; Jag tänker inte diskutera detta mer, och jag skrev tom. "men jag skulle inte säga att ALLA kan" -.-

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

NinniH
2011-11-26 16:00
#17

#15: Nu låter det lite som att du drar alla djuraffärer över en kam, vilket jag tycker är lite synd. Visst finns det många som ser fel, men även uppfödare kan se fel. Är personen duktig på att se kön (och duktig på kaniner i allmänhet), så spelar det ju ingen roll om det är en uppfödare eller djuraffär.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Upp till toppen
Annons: