Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 21119 ggr
spacesheep
2011-09-29 20:39

Min micro gris

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom att det inte verkar finnas någon tråd där den lille riktigt passar in, och ni här på kanin ändå är djurintresserade tänkte jag visa upp det senaste tillskottet i familjen: microgrisen Kelly!

Hon är världens gosigaste och älskar uppmärksamhet så till en grad att det är löjligt gulligt.

Har ni några frågor om de här små djuren får ni gärna ställa dem; jag är själv ganska ny inom området men kan säkert svara på en del i vilket fall!

Och ni som vill basha om att rasen är sönderavlad osv får gärna hålla det för er själva, det finns värre exempel än dessa, ni ser dem bara så ofta att ni inte reagerar lika starkt.. :)

Annons:
dermot
2011-09-29 20:41
#1

Nej guuuuuuuuuuuud vad gullig SkrattandeKyss

Heter det microgris? Eller är det bara något smeknamn? ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Fridaaaa
2011-09-29 20:42
#2

Gud vad söt mini-gris!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

spacesheep
2011-09-29 20:42
#3

#1 Det heter microgris, det är en ras som är ungefär hälften så stor som minigrisen :)

spacesheep
2011-09-29 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här ser ni lite bättre hur stor hon är.. ^^ Hon tackar för komplimangerna förresten! ;)

Borgbackens
2011-09-29 20:45
#5

Haha, vad coolt! :D

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

dermot
2011-09-29 20:45
#6

#3 Oj :o Visste inte att de fanns mindre än minigris ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
Fridaaaa
2011-09-29 20:45
#7

#3 Men en äkta mini-gris är jätteliten :)
Många kallar sina tamgrisar för mini-grisar men det är igentligen inte mini-grisar:=D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

spacesheep
2011-09-29 20:50
#8

#5 Kan ju säga att folk kollar lite när man går ut och promenerar med henne… :D

#6 Inte jag heller förens fram till några månader sedan :) Lite roligt att de aldrig blir större än en liten hund liksom, mamman till henne är i vuxet tillstånd 20cm hög!

#7 Microgris är dock en annan ras ^^ Benämningen "minigris" fungerar på alla grisar upp till 60-80kg, medan en microgris inte får bli högre än 35cm i mankhöjd. Det är en dvärgversion av minigrisen :) Men de flesta minigrisarna är avlade ganska små, men är de minimala får de gå under namnet microgris!

REXbunny
2011-09-29 20:54
#9

vad äter den? rester?

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Fridaaaa
2011-09-29 20:55
#10

#8 Aha okej :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
2011-09-29 20:56
#11

#8 Ojojoj!! 20cm? :o

Du får lycka till med den lilla iaf ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




spacesheep
2011-09-29 20:57
#12

#9 Den äter till en början, när den fortfarande är unge 2 dl vetekli blandat med vatten per dag. 1 dl morgon, 1 dl kväll. Längre fram kan den äta, precis som du säger "rester" så som pasta, potatis, grönsaker. Nästan allt så länge som det inte innehåller animaliska produkter :) Till godis kan de få små fruktbitar, ungefär som en kanin!

Dock måste man vara lite försiktig med vad man matar en gris med, och hur ofta, eftersom att de tenderar att vara riktiga matvrak och äter allt de kommer över!

spacesheep
2011-09-29 20:57
#13

#10 Tyckte själv att det var lite förvirrande till en början! ^^

#11 Ja, otroligt litet! Men lillan väger ju bara 2,5 kg för tillfället, så hon ser inte ut att bli mycket större än mamma.. :) Tack så mycket! :D

Annons:
Fridaaaa
2011-09-29 21:05
#14

#13 Haha kan tänka mig det :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emdbo
2011-09-29 21:16
#15

Ojojoj vilken liten söt en. Men trivs dom verkigen att bo i lägenhet? Behöver dom rastas och sådär precis som hundar?

[mysvensk]
2011-09-29 21:19
#16

Åh vi vill ha en!

Är de svåra att få rumsrena?

Hur stor kommer hon bli tror du?

spacesheep
2011-09-29 21:20
#17

#15 Hon är verkligen ögongodis ja! Hon bor inte i lägenheten med mig utan hos resten av familjen i villa. Så hon har fri tillgång till trädgård när hon vill, precis som katterna. Dock trivs hon bäst inne faktiskt, så att ha henne i en lägenhet skulle nog inte heller vara omöjligt. Det viktiga är att de får komma ut mellan varven!

De kan vänjas till att gå på låda, och det gör hon när hon inte hinner ut för att t.ex. kissa. Men man ska helst gå ut med dem i vilket fall några gånger om dagen för Motion, frisk luft och för att de hellre gör sina behov utomhus!

spacesheep
2011-09-29 21:23
#18

#16 De är, i vilket fall Kelly då hon är min första vet jag inte om den generella, extremt lättlärd. Hon väcker oss t.o.m om hon sover på övervåningen för att bli lyft ner för trappan till lådan. Så ingen olycka alls faktiskt!

Jag tror att hon kommer bli 20-30 cm hög faktiskt. Om du ska skaffa en måste du dock tänka på hur krävande de är. En microgris är extremt social, värre än en hundvalp till en början och man måste vara med den dygnet runt de första veckorna. Då min mamma är sjukskriven är det inga problem här, men för någon som jobbar/studerar är det ett lite svårt husdjur att hålla lyckligt :)

ppyysseenn
2011-09-29 21:26
#19

Åhh vilken söt liten gris :)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

Clariiz
2011-09-29 21:40
#20

Oerhört söt!
Vi hade minigris uppfödning när jag var mindre, hade väl ett tioa-tal vuxna grisar som mest och en massa kultingar hela tiden.
Underbart!
Bara att lägga sig i halmen bland massa fuktiga trynen och kelsjuka små nöffisar..

Våra minigrisar vägde dock inte 60-80 kg. De var max 30-40 cm höga när de var fullvuxna. Så det där med microgris vet jag inte om jag tror på..
Det är ju bara en liten minigris och minigrisar ska ju vara små, så jag förstår inte grejen? Det är ju ingen annan ras eller art på något sätt.

Men i alla fall, din litte gris ser exakt ut som vår första gris gjorde :) Saknar henne väldigt mycket, dom är verkligen fantastiska!

Har ni henne inne eller ute?
Vår första, Peggy, bodde inne och sov i sängarna, låg med i soffan osv. som en hund. Men sedan när vi började föda upp bodde de i stall på vintrarna och stora hagar med skydd på sommrarna.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
spacesheep
2011-09-29 21:58
#21

#19 Tack, visst ä'r hon? :)

#20 Tack! :D Det är storleksmässigt man delar in dem, jag är ingen expert själv utan vet bara vad uppfödare och andra skapligt kunniga berättat. Men är grisen under 35 cm hög är den micro, helt enkelt! Annars är det som jag fattat det ingen annan skillnad, så "ras" kanske är fel ord. Tror väl att benämningen uppkommit då minigrisar får vara så stora och fortfarande kallas "mini" och att det är folk som vill ha en försäkring på att grisarna blir så. Med microgrisar får man många gånger ett certifikat där det garanterar att de blir max 35cm höga. En trend som startade i England. Du skulle alltså kunnat kalla flera av dina grisar micro!

Grisar är verkligen ett roligare djur än jag trodde! urmysiga, sociala och roliga :)

Kelly bor inne, som en liten hund. Tror inte att hon skulle klara av ensamheten ute, det skulle nog bara fungera om hon hade en griskompis :) Underligt att man kan ha grisar inne så problemfritt faktiskt!

[Momiji]
2011-09-29 22:33
#22

Så otroligt söt! Glad

Clariiz
2011-09-29 22:49
#23

#21; Okej, då förstår jag :)
Personligen tycker jag det känns lite onödigt men men, det är säkert smidigt också :) Fast målet med minigris är ju att de ska vara små. Nåja, det spelar ingen roll.

Enda nackdelen jag kunde hitta när vi hade våra inne var att de inte kunde böka :/ Det märkte man tydligt att de saknade. Visste kunde hon böka i filtar och täcken men ändå.. På sommrarna gick hon dock lös, och så fick hon såklart komma ut också. Hon följde alltid med ut på hundpromenaderna, tillsammans med geten Benke som för övrigt var hennes bästa vän :P
Hon föredrog alltid geten framför de andra grisarna..

Någon gång måste jag nog ha min en lite nöffis igen! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

spacesheep
2011-09-29 23:03
#24

#23 Sant, men det är väl ett enkelt sätt att hålla de större och mindre minisarna isär! :)

Ja jag kan tänka mig det :/ Hon får ju vara ute dagligen, så det lär ju inte bli ett jättestort problem hoppas jag, vi har ju trots allt trädgård där hon går bäst hon vill + promenader!

Förstår det, underbara djur! Får jag bara fråga hur gamla dina blev? har hört så olika saker :)

Clariiz
2011-09-29 23:07
#25

#24; Åh du det kommer jag inte ihåg.. Minns bara de vi avlivat pga av olika anldning (ex. agressivitet och sjuklig fetma). Men kan höra med mina föräldrar om de kommer ihåg :)
Jag var somsagt rätt liten när vi hade dem. Men de lever ju ungefär som en liten hund så 10-13 år.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lillhems Kaniner
2011-09-29 23:17
#26

så söt då! Dom är ju så charmiga. En kompis hade minigrisar när vi var små. Speciella godingar :)

Ja var å hälsa på en gång när dom hade skaffat sin första, hade då med min kanin som vart lite småkär i grisen, försökte rida på henne tom! Dock tyckte inte grisen om honom så hon vart lite rädd :P

När de sedan flyttade hade de bara kvar en och då bodde de i villa område. Han hade egen säng med nattduksbord och lampa. på natten la dom på han täcke och han drog själv upp det. Varje morgon 5.20 vakna han och skulle då ut å göra sina behov och få frukost. Som sagt speciell. dock fick dom göra sej av med han när han började äta på väggarna…

[Majasmamma]
2011-09-30 09:20
#27

Men jisses så söt! Kyss

Var har ni köpt henne? Finns det uppfödare i Sverige?

Annons:
natha-mjau
2011-09-30 10:14
[Cameliont]
2011-09-30 10:40
#29

Åh vad glad jag blev över att höra att hon inte bor i lägenhet! Såg en omplaceringsannons här om dagen på Blocket om en minigris som hade bott i lägenhet hos en barnfamilj…. Lät inte som något vidare roligt grisliv.

Jättesöt gris du har!

spacesheep
2011-09-30 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#25 Okej! Synd. Vissa påstår att de blir upp till 20 år nämligen, och det känns lite extremt. Tänkte om det faktiskt är någon som haft en 20årig gris liksom. Kan tänka mig att de lever runt 10, det känns lite mer logiskt faktiskt. Men vad vet jag, kanske är de som katter :)

#26 Haha vad roligt! De utvecklar verkligen olika personligheter, den här tjejen pratar t.ex. med oss, alltså svarar på tilltal. Och när hon inte får uppmärksamhet! Hon har en koja där hon bäddar ner sig också, drar upp täcket som du säger. Charmiga som få de där!

#27 Ja jag kan aldrig se nog av henne.. :) Det finns uppfödare i Sverige, vi har köpt henne av en i Orust, har inte sidan till hennes uppfödning tillgänglig för tillfället men kan säkert hitta den. Det finns inte många av dem än, men det lär bli fler med tiden. Vi funderar ju t.ex. på att ta kullar på Kelly när åldern är rätt, förutsatt att hon blir väldigt liten.

#28 Visst kliar det i fingrarna? :) Synd att det är så mycket jobb med dem bara, är ett ganska omöjligt husdjur för många :/

#29 Nej jag tycker att om de bor i lägenhet ska de verkligen komma ut några timmar om dagen i vilket fall. Men de flesta försummar sina djur promenader, och det är så tråkigt… Och i så fall måste man ju verkligen anpassa sig, skaffa grävlådor osv till grisen. Men jag föredrar att låta djuren vara ute så mycket de vill, särskilt när de gillar att böka och käka gräs… :D

Tackar å hennes vägnar!

Här får ni en liten bild till.

alicekanin
2011-10-18 15:33
#31

Å vad gullig!!!

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

gullenos
2011-10-18 15:37
#32

åååh! Jag har alltid velat ha en mini-gris sen ´jag var liten, men en microgris verkar ännu bättre :D

Synd att jag inte får för mamma… :p

Borgbackens
2011-10-18 15:39
#33

Har du inge mer bilder att dela med dig utav? Sån liten skönhet :')

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

CorneliaAndersson
2011-10-18 15:47
#34

ÅH GUUUUUUUUUUUUD jag dör vilken söt liten krabat.. Synd att mamma ej vill ha en liten nöffe x''D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
spacesheep
2011-10-18 16:17
#35

#31 Hihi eller hur? ;)

#32, #34 Haha aw, det är ju väldigt mycket jobb med grisar så jag förstår om era mammor inte vill ha grisar! ^^ Sedan är det ganska svårt att få tag på både gris och fakta/skötselråd så :) Men underbara husdjur är de!

#33 Absolut, här har ni lite mer bilder http://talkinturtle.wordpress.com/?s=gris och här har ni en liten video på hur gosig hon är :)

Edit: om någon undrar vad hon gör så bökar hon ner sig under min arm! Hon är alltså inte plågad och försöker ta sig ur mitt grepp, även om det ser lite så ut om man jämför med t.ex. en kanin XD

BusBella
2011-10-18 16:19
#36

#3 Som en halv minigris? Då måste hon väl ha en bit kvar att växa, minigrisar är ju inte precis små fastän folk tror det för riktiga grisar är ju stora som hus (nästan iallafall).

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

spacesheep
2011-10-18 16:26
#37

#36 En gris får ju kallas "mini" upp till 60-80kg vart gränsen nu ligger! men jag ser väl en "mini" som max 60-70cm hög, och då hamnar ju 35cm ganska perfekt i mitten! En microgris får inte bli högre än så, så hon har en del kvar att växa men blir inte stor som ett hus i alla fall! :D

En gris på 80kg känns inte så mini faktiskt.. xD

BusBella
2011-10-18 16:28
#38

#37 Nä, det känns ju inte "mini" men det är ju den storleken dem har. Hästar är ju inte heller så små dem.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

WilmaP
2011-10-18 16:30
#39

Jag typ döör. Finns det något sötare? Kyss

BusBella
2011-10-18 16:33
#40

#39 Skojar du, har du aldrig sett en kanin?! Tungan ute

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

spacesheep
2011-10-18 16:37
#41

#38 Haha nej, ponnier får ju inte plats i tändsticksaskar.. ;)

#39, #40 Tycker verkligen inte att kaniner och grisar kan jämföras i "söthet" - grisar är så charmiga och fulsöta medan kaniner är alldeles oskyldiga, små och fluffiga. Så underbart söta båda två, och särskilt tillsammans. Man kan ju inte säga att någon är sötare än den andre när de står och pussas såhär? Adorable!

Här ser ni även storleken på Kelly i jämförelse med lilla Lejonhuvade Mello! :)

Annons:
Microgrislove
2013-05-05 09:30
#42

Guud så gullig, jag har letat efter microgrisar.. Var köpte du din?

fossingen
2013-05-05 10:49
#43

#0 Vad söt micro gris :)

Har själv haft en minigris förut, fast det var ett hängbukssvin så hon blev typ 50 kg XD
Man får så roliga kommentarer när man promenerar med sin gris.

Jag kommer ihåg en tant som såg dåligt som sa -"Vad fin hund du har".

-"Ja, visst är den fin" Sa jag och promenerade vidare och småfnissa för mig själv.
Stannade jämt folk och ville klappa och hälsa på grisen. Så långa promenader blev det inte alltid :)

Om du har en strand i närheten så kan du låta grisen simma, det är rätt roligt att vara på stranden och låta grisen jäsa i solen och bada. Samt att promenera på fotbollsplaner, de älskar att springa tillsammans med en och ligga och jäsa i gräset. :)

Brukar din gris snutta på benen med trynet? Ett tips? om grisar, de är oerhört smarta och glömmer inte saker lätt. Så att ge mat kring bord och så rekommenderas verkligen inte. :P


spacesheep
2013-05-06 23:01
#44

#43 Vad mysigt ^^ Bra tips?!

#42 Uppfödaren har tyvärr slutat i branschen, så jag kan inte hänvisa till henne :)

[WiieSoet]
2013-05-28 15:44
#45

Men vet du någon som säljer mikrogrisar? :)

MEMFS
2013-05-28 15:47
#46

Gud vilken liten fin stjärna:) Jag älskar grisar och vill ha en egen i framtiden! ska bara försöka övertala min man också;) Ska visa han denna lilla sötnos!
Hur gammal är hon?

Klara.b
2013-05-28 16:00
#47

Var har du köpte henne/honom? 

Är hon frigående? Och isf, har hon t.ex, en ty, halmhörna eller något?

Hur länge lever grisar?

*frågvis*

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.


 

luckydragonriderkin
2013-05-28 16:03
#48

Herre Gud vad gullig!!!!!!!!!!!!!!!! Vill haaaa *^* hahaha

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
[tösen,cesse, malte]
2013-05-28 16:04
#49

så söt❤️

[_hsleiufhbtv]
2013-05-28 16:27
#50

Haha men jisses vilken söt filur!

Primarosen
2014-10-11 18:50
#51

Hej, hur stor är hon nu? vart köpte ni henne uppfödare?

Fridaaaa
2014-10-11 18:51
#52

#51 TS har tyvärr inte varit inloggad sedan 20/4.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofia_02
2016-04-25 20:04
#53

Några tips? om var man kan ha en microgris under dagarna?

Adirfen
2016-04-26 09:01
#54

Detta kan vara något av det sötaste jag har sett :* Vad ungefär ligger de på i pris?

Gronstedt
2016-04-26 11:42
#55

#12: Varför inte animaliska rester? "Vanliga" grisar är ju allätare, är inte de här det?

Annons:
[RC1393]
2016-04-26 12:03
#56

#55 Har för mig att det är förbjudet enligt Jordbruksverkets föreskrifter.

Gronstedt
2016-04-26 12:19
#57

#56: Ja minsann! Det är tydligen inte för att grisens skull, utan en föreskrift för att skydda produktionssvin mot mul och klöv-sjuka, som hängt med till minigrisar. Jag kan dock inte hitta den hos Jordbruksverket, utan endast på http://minigris.nu/regler-tillstand/.

[RC1393]
2016-04-26 12:22
#58

#57 Rätt löjligt. Borde gå att skilja på produktionssvin och sällskapsgrisar tycker jag. Jordbruksverket är en djungel att hitta på, försökte själv en sväng efter mitt påstående, men hittade det inte heller.

Hannaskanin
2016-04-26 18:41
#59

Oj vad söt!!

spacesheep
2016-05-10 22:34
#60

Hallå där, nu är jag tillbaka.  Försöker svara på alla frågor i ett inlägg helt enkelt. Och uppdatera.

Kelly avled innan hon hann uppnå fullvuxen ålder. Detta pga medfött hjärtfel, något som är ganska vanligt bland hårt avlade mini/microgrisar. Detta fick vi reda på när vi vid dödsfallet kontaktade uppfödaren. Vi har numera två minigrisar - bra mycket större än vad Kelly blev - som vi tagit från omplaceringshem. Mitt tips? är att vända sig till Länsstyrelsen eller kolla på Blocket efter omplaceringar om man är sugen på en minigris; det finns massor som behöver hem. Och uppfödare som endast avlar efter storlek skulle jag se upp för, det fick vi lära oss den hårda vägen. Bättre med en gris som får ett långt, friskt liv och som är någon cm högre skulle jag säga. 

Minigrisar blir lätt 10-15 år.

De får inga animaliska produkter pga risken för mul- och klövsjukdomar, som tidigare nämnts. De har en allsidig kost i övrigt, och väger snarare lite för mycket än för lite och är piggast i världen, så det går ingen nöd på dem även utan köttbullar. 😉

Våra grisar som vi har nu bor utomhus, där de har en Hage och ett eget uppvärmt hus. Vi har också valt att hålla dem i par. Varför? För att grisar är så oerhört sociala. Utomhus är de dels eftersom att dessa är lite större, men också för att vi märkte hur mycket de verkligen gillar att böka. Så de kommer in och myser med oss då och då istället. Och äter popcorn i soffan 😃

Majaeds
2019-03-25 19:48
#61

Hej, familjen ör intresserad av att skaffa en mikro gris, vart skaffa ni eran. Skulle du kanske kunna maila mig hade de varit super maja.edsstrand@gmail.com

Morötterna
2019-03-25 19:55
#62

#61 tråd från 2011…

Annons:
A
2020-11-22 14:31
#63

Hej.
Vart har du köpt henne. Min sambo har letat efter en microgris länge.Vill du maila mig snälla.
auroraahlbaum81@gmail.com

Tack på förhand

Bianca Songcastle
2020-11-22 17:31
#64

Träden är från 2011 😋

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

Fridaaaa
2020-11-23 11:29
#65

#63 Tråden är från 2011

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: