Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4894 ggr
Körsbär
2011-09-20 16:25

Elaka Skator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

När min kanin är i sin Hage brukar det komma skator och "moppsa" sig mot honomte.x som idag, då det kom 2 skator nära hagen som tur var hoppade han undan och satte sig i andra änden av buren. Som tur var satt min bror i köket och såg det, så han kunde ropa på mig så jag kunde skrämma bort dom.

men min fråga lyder så här: Vad kan man göra åt det? Så skatorna försviner eller åtminstonde låter Chester vara ifred?Obestämd

Jag tänker då ifall skatorna kommer in i buren för jag har hört att ett gäng skator kan ge sig på en katt! Det vill jag inte ska hända Chester! Rynkar på näsan

Tacksam för svar! / Astrid

Annons:
DjurTjejerna
2011-09-20 16:27
#1

har hänt med min gamla kanin de ville åt maten det var 2 st skator.

Mvh Stephanie

 

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

Körsbär
2011-09-20 16:29
#2

1# Vad gjorde ni åt det? Han hade ingen mat inne i hagen just då, och det har hänt flera gånger..

DjurTjejerna
2011-09-20 16:32
#3

Jag fick fixa en bolåda till honom så att de inte kunde komma in och så tog jag bort maten. Vet inte hur du ska kunna lösa ditt fall. :(

Lycka till

Mvh Stephanie

 

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

Fridaaaa
2011-09-20 16:34
#4

Aldrig haft problem med skator, våra har aldrig rört kaninerna :)
Så har inga idéer. Ha en Hage som inte skator kan komma in i?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
2011-09-20 16:40
#5

nån gång har det hänt men jag vaktar alltid mina kaniner när dem är ute i hagen ifall nån rovfågel kommer eller katt.

gaabriellaaa
2011-09-20 16:43
#6

Samma händer med min kanin, skatorna gör aldrig något mot honom fysiskt, men dom jagar honom ibland så han blir irriterad på dom. Enda saken jag brukar göra åt det är att skrämma upp dom ordentligt så vågar dom sig inte dit på ett tag .. Obestämd

Annons:
Körsbär
2011-09-20 16:44
#7

#3 tack!

#4 Ja, just nu har hagen inget tak, men det ska vi fixa så det kanske blir säkrare? Dom har tidagere stukit in näbbarna i "hålen" (ni ser dom på bild 1, längst upp på sidan) på hagen och liksom vill komma in i hagen..vad är det dom vill??Obestämd

Körsbär
2011-09-20 16:46
#8

#5,#6 Så jag ska skrämma dom riktigt ordentligt då ,så dom inte vill komma tillbaka?

Fridaaaa
2011-09-20 16:51
#9

#8 Tyvärr är skator smartare än så. Dem lär komma tillbaka även om du skrämmer dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Körsbär
2011-09-20 16:55
#10

#9 Någon annan idé´?

gaabriellaaa
2011-09-20 16:58
#11

#8 klart dom kommer tillbaka. Men skrämmer man bort dom rejält håller dom sig borta en längre stund Flört

Saeasco
2011-09-20 17:06
#12

Jag skulle i alla fall till en början göra som #3 säger att hon gjorde, dvs ha en bolåda han får vara ifred i. På så sätt är han mer skyddad och kan ta sig någonstans själv som han får vara mer ifred på.

Annars är nog tak det bästa du kan göra. Om de inte kommer fram till honom lär de nog inte vara lika jobbiga för honom, och de kan ge upp.

Lycka till!

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Suskiv
2011-09-21 00:31
#13

Vi har också endel skator här. Tak på hagen och ett hus till kaninen som hon kan gömma sig inne i är lösningen. Skatorna tröttnade snabbt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
[lolloita]
2011-09-21 07:39
#14

Skator är riktigt elaka och även smarta. Jag har kompostgallerhagar till mina och även galler som takså de kan inte komma in.

Vi har ett gäng skator som bor häromkring och de har tom gett sig på min yngsta Cocker Spaniel tik när hon var lite mindre så hon ville inte gå ut ensam.

Wand
2011-09-21 10:21
#15

Värt att tänka på är att skator har nästan samma intelligensnivå som människor, så de kan nog klura ut hur de ska komma in om inte buren är alldeles för starkt ihopmonterad såklart.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Körsbär
2011-09-21 11:43
#16

12# han har tillgång till sin bur som han kan skutta in i. Behövs det en bolåda med tros? :-)

13# okej, då är det bara att se till att papa köper in mer kompost galler som vi kan ha som tak då! ;-)

14# så kompost galler tak, måste jag skaffa nu då! ^^ Så han är lite skydad i alla fall.

15# Buren har som spiraler som den är ihop fäst med, dom trillar oftast ner så fort man flyttar på hagen eller ger den en kruff. Så då kanske man ska fixa något bättre?

[lolloita]
2011-09-21 11:53
#17

# jag använder inte de där spiralerna som medföljer när man köper kompostgaller utan köper el-stipes. Såna där i plast som man binder runt sladdar tex.

Körsbär
2011-09-21 12:05
#18

#17 Vet du var man kan skaffa såna?

Suskiv
2011-09-21 12:06
#19

#16 jag använder inte spiralerna utan fäster med kattstryp. Tror de hetter buntband egentligen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Pelzi
2011-09-21 12:07
#20

18# Man kan köpa såna i bygg affärer och på ÖB dom flesta affärena :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
queridos
2011-09-21 12:23
#21

Jag har ett jättesmart nät över min Hage.
Har sattit i några pinnar i marken sedan hängt nätet över pinnarna. Så kan inte fåglarna komma in (:
Jättesmart!

Tror nätet är i plast eller liknande.

/ Cecilia Hanson

NyhamnsTeddy
2011-09-21 12:35
#22

min kompis kanin blev attackerad av en flock skator som tyvär tog ihjäl den lilla stackaren:/

Salladshataren
2011-09-21 12:35
#23

Be någon skjuta skatorna, då lär de ju försvinna sen Tungan ute En gång såg jag att det var en skata som drog i Kaspers öron, han blev rätt irriterad på skatan :P

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Wand
2011-09-21 13:05
#24

#23 Gud vad hemskt, tycker du verkligen att det är rätt att mörda djur bara för att dina husdjur ska få vara ifred? Det är ju du som har dem ute, ta in dem då, men mörda inte djur för att bli av med dem. Det är ju gräsligt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Körsbär
2011-09-21 13:15
#25

#23 jag tror jag tar en annan metod, din metod är nog lite drastisk. Skulle aldrig få för mig att skuta skatorna ändå.. :(

Ska skaffa ett nätt över hagen och fixa så att hagens "ihop fästning" blir bättre.

Kanske en dum fråga men tror ni att man kan ha en fågel skrämma?

Salladshataren
2011-09-21 14:19
#26

#24 Är det förbjudet att ha åsikter? Obestämd Jag skiter fullständigt i vad du tycker, då jag inte har bett din om det. Ja, jag blir jävligt irriterad på folk som säger: men usch vad hemsk du är, bla , bla, bla…. För alla tycker inte samma och då ska man fan inte höra hur hemsk man är!

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Saeasco
2011-09-21 14:32
#27

#26 - Nej, men man får räkna med att de får reaktioner. ;) Det är dessutom olagligt att skjuta djur som man vill.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Annons:
Wand
2011-09-21 14:39
#28

#26 Om du får ha din åsikt så får väl jag ha min, eller gäller det där "inte förbjudet med åsikter" bara dig, eller? Jag tycker du är hemsk som ens kan tänka på att döda ett djur, oavsett orsak, och det är min åsikt. 
Och precis som #27 säger är det dessutom olagligt att bara hejvilt skjuta djur. Det är t.ex därför vi har jaktsäsonger för älg.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridaaaa
2011-09-21 17:20
#29

#28 Skator räknas som skadedjur, så förstör dem mycket har man rätt att skjuta dem. Så är det i alla fall här.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Körsbär
2011-09-21 18:35
#30

Så kan man ha en fågelskrämma?

Wand
2011-09-21 18:39
#31

#29 Så du tycker att bara för att skatorna förstör t.ex sopor och grejer för oss människor, sådant som vi skapat och förstört världen med, så har vi rätt att mörda dem bara för att de är som de varit i hundratals år? Tycker du verkligen att det är rätt? Det gör i varje fall inte jag. Men visst, du kan ju fortsätta med att skjuta ihjäl skatorna som inkräktar hemma hos dig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridaaaa
2011-09-21 19:40
#32

#31 Har inte sagt att jag skjuter skator eller hur?
Sa att det är tillåtet! Stor skillnad vill jag påstå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

spacesheep
2011-09-22 08:51
#33

#23 På ett forum för djurälskare känns det där som en verkligt onödig kommentar. Särskilt när du senare ska käfta emot. Skator är skadedjur men tänk på att många värderar liv lika oavsett vilka de tillhör och visa lite mer respekt.

Jag hade problem med skator och större fåglar med mina utekaniner! Gallertak hjälpte så att de inte kom in, men de satte sig istället på det och stirrade ut kaninerna så att de blev nervösa. Så jag tvingades lägga plast på takets större delar innan de till slut gav sig av.

Har dock hört att man kan "locka" undan skatorna genom att lägga ut mat i t.ex. andra delen av trädgården i några veckor, då söker de sig dit istället. Vet inte hur bra det fungerar dock! :)

WilmaP
2011-09-22 13:56
#34

Det absolut bästa är ju att sätta nät eller likande över hagen? Och fixa ett hus som skatorna inte kan komma in i, då att kaninen kan gömma sig. Men om skatorna kommer IN i hagen är nästan ett tak eller nät över hagen ett måste. Det kan faktiskt gå illa..

Annons:
imsuchadiva
2011-09-22 15:35
#35

Hoppas du skojar om att du har kaninen i en kompostgaller Hage, utan tak utan att vara ute samtidigt med kaninen?

Kaninen kan lätt hoppa över kompostgaller hagen. Även katter och fåglar( som du märkt) kan ta sig in i hagen.

Förstår inte riktigt hur en bolåda ska skydda kaninen? Kommer kaninen in i huset så gör även skatan det.

Körsbär
2011-09-22 16:28
#36

#35 nej, jag skojar inte! Jag har min kanin i en kompostgaller Hage. Han har tillgång till sin bur som han kan skutta in i när han vill också. Jag vet att Chester skulle kunna hoppa över ifall han övade lite. Han har rymt från verandan en gång och kom då tillbaka när jag ropade på honom. :)

Ska se till att vi åker och handlar kompostgaller (som tak) i veckan.. så att jag kan se till att han inte får inkräktare..Flört

Sweety
2011-09-22 16:31
#37

Tass Oskyldig

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Salladshataren
2011-09-23 14:10
#38

#28 Då är du hemsk om du inte kan avliva djur om det skulle inträffa och det inte finns veterinär att tillgå Obestämd

Jaså? Förbjudet? Har du någon källa på det? Jag vill gärna se en källa som visar om man får skjuta skator eller inte. Så du menar också att bönderna är hemska för att de får sina skördar förstörda av hjortar och vildsvin? Som de har lagt ner tid, energi och pengar? De är ju också skadedjur… Så lägg ner…

#33 Jag gav ett råd, och det behöver fan inte klankas ner? Så lägg ner, du också! Din kommentar var rätt onödig!

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Meja H
2017-07-29 23:36
#39

Vet att det är en gammal tråd Men iallafall, fick precis höra av en 7 fåglar tog sig in i en kaninbur och hackade hål i huvudet på kaninen… Men konstigt nog så gjorde kaninen inget åt saken men den klarade sig iallafall:/ :)

Meja H
2017-07-29 23:37
#40

Sorry telefonen autocorrecktar…

Upp till toppen
Annons: