Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 10380 ggr
skijlu95
2011-06-27 12:29

Löss/ loppor?

Hej igen kanske  :P
För ca 2 veckor sen hittade jag nått konstigt ''kryp'' I min kanins inhängnad, inomhus för vi sak sätta upp skydd på tapeten innan han får springa i hela mitt rum igen.
Och det var konstigt för jag har aldrig sett ett sånt förut.
Det var nån liten milimeter lång svart,.

1. Har kaniner samma sorters löss som människor har? för isåfall var det inte nått sånt för jag vet hur löss ser ut.
2. Har läst att loppor är ''runda'', den här var avlång. Men hittade en på mitt ben idag, och den lixom hoppade ner, inte kröp utan skuttade av. Men landade endå nedanför.

Såg inte ut som den hade vingar, för om den hade det skulle jag kunna tänka mejj att den kmr utifrån för jag har mitt fönster öppet. Men det såg ut som den bara kunde krypa.

Har letat igenom Theo(min kanin) i pälsen ganska så nogrant men jag har inte hittat nått kryp där.

Ni som har haft kanin med löss elr loppor, elr kvalster överhuvudtaget.
Vad är det jag ska leta efter?? Lixom ska jag kolla efter märken på ahns hud, elr ska jag leta igenom buren nogrant elr så?
Lixom om han nu skulle ha nå kvalster hur vet man det? hur syns det? mer än att jag hittat nått konstigt pyttelitet kryp som jag aldrig sett förut.

Han kliar sejj mkt, vilket han alltid har gjort. Men på senaste tiuden tkr jag enda att han har tvättat och kliat sejj mer än vanligt. iaf tväättat, men det kanske är för att det är varmt?
HAr inte märkt nått annat, han är pigg och glad, och ser frisk ut..

Annons:
NinniH
2011-06-27 12:41
#1

Det kan vara sådana kryp som gärna trivs i kaninernas kiss- och bajshörnor.
Kolla i den om du hittar fler sådana.
För i sådana fall kan man bli tvungen att använda ex stalosan under ströet, för att motverka flugor och andra kryp som trivs där.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

skijlu95
2011-06-27 12:43
#2

#1 ok ska kolla det

skijlu95
2011-06-27 12:46
#3

#1 ja det är antagligen det jag hittade, ''flugor'' där, stalosen vad är det? var kan man få tag på det??
Däremot så hittade jag inte sånna kryp, nu var det några flygande. Som var fetare, det jag hittat kanske var ungar elr?? :P

Och om jag skaffar det hur är det jag ska göra? ska jag ha det på botten av ''toaletteb'' och sen ströt på? som du sa elr? haha jag är lite trög.. :P

NinniH
2011-06-27 13:41
#4

#3: Stalosan är ett slags pulver som man ex använder i stall.
Man strör det under bottenmaterialet.
Finns att få tag på på Granngården.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

skijlu95
2011-06-27 15:16
#5

#4 ok så lixom påå burens golv?, för jag har ''toaletter'' till honom, han har två annars måste jag städa halva buren typ varannan dag. Och det känns lite för mkt. alltså byta strö och halm. HAn vill inte lära sejj att bara kissa i sin ''toalett''… du vet sånna där triangelformade från djurmagasinet, typ.. säljs väll antagloigen inte bara där…
MEn ska jag ha det i botten av dom också elr bara i burbotten?

O granngården, vad är det för nå? finns det i sthlm??

Haha, jag gillar inte kryp så jag har lagt in toaletterna i vardera plast påse. SKa ta och städa hela buren, toaletterna, och mitt golv ikväll. Så det blir fint o rent :)

Kan nog kolla upp de där med granngården sj, men dehär stalosan, spelar det nån roll om han skulle äta det? för han är välldigt nyfiken på saker som ligger i buren och vill gärna ta en smakbit. JAg vill lixom inte använda nått om de kan va farligt att få i sejj för honom. HAn äter t.ex ströt som ligger i toaletterna… ganska mkt…
Vilket jag inte är så glad på för dom har typ haft i bränt trä.. kan väll inte va så bra…

NinniH
2011-06-27 15:29
#6

#5: Nej, det räcker där han kissar/bajsar eftersom det är där flugorna odyl håller till.
Granngården är en butik där man kan köpa djurtillbehör, strö, foder etc.
Om butik finns i Stockholm kan jag inte svara på, men googla så ska du hitta deras hemsida och där finns lista över vart deras butiker är runtom i landet.

Stalosan ska inte vara farligt vad jag vet.
Men är du orolig kan du använda sk foderkalk.
Har ungefär samma effekt, men gör ingenting om djuret äter utav det.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
skijlu95
2011-06-27 15:34
#7

okay, ska kolla runt lite, och se om det finns nå forum elrnått om stalosan, så jag får veta mer :P

tack så hemskt mkt! :)

[Angel88]
2011-06-27 15:53
#8

Väldigt lätt att se om det är loppor då dessa är mer formade som en räka med ben och är mörkbrun/ rödbrun. Dem biter även flitigt på människor. Har du fått loppor måste du sanera allt! Dem överlever nämligen. Ring vererinär och fråga efter Sreonge hold för kanin, man behöver bara behandla en gång. Jag hadde loppor hos mina kaniner för ca 1,5 år sedan…

Jag hadde inte häller använt stalosan till kaniner då det till och med är väldigt giftigt för hästar… Du får helt änkelt städa ur toa hörnorna varige dag..

skijlu95
2011-06-28 15:55
#9

#8 Jo jag får ta och städa mkt. Nu är det såhär… Jag skrev att han kliar sejj mkt och tvättar sejj mkt. Idag har det blivit värre, nu ser det typ ut som han ''attackerar'' sin päls. Och han gör det inte bara ibland utan hela tiden. Så jag kolla hans päls, och på öronen, lixom ovansidan såg jag vita små prickar sitta i pälsen. Och jag tror inte mjäll ser ut så, utan jag har för mejj att lusägg ser ut så. Har själv haft löss förut så jag har sett. Men jag vet inte om det ser så ut på kaniner? Ser löss ut lika dant på kaniner som på människor, och lusägg då? För jag är ganska såsäker på att det inte är loppor. MEn om det är mjäll tror ajg det skulle vara större, och inte bara små vita prickar som är jättesvåra att få ut ur pälsen. MEN jag har hållt på hela morgonen med att kolla igenom hans päls, specielt där han kliat senast, och jag hittar inget. Det är bara på öronen och i nacken jag hittar dom vita prickarna på pälsen.. JAg tror det är nått han stör sejj på.

Jag rengjorde buren,toaletterna och golvet, igår. så flugorna är borta.
Så jag får helt enkelt hålla extra koll på hans pälls.
MEn idag när jag gosat med honom så reste jag mejj för att hämta bortsen och borsta honom, när jag satte mejj ner så såg jag nått typ vitt/gult på hans ''hår''. Alltså han är lejonhuvad och han har hår som hänger från huvet :P men han ville inte sitta stilla, så samtidigt som jag börja hålla fast honom så försvann de. så eftersom jag inte fick se de så vet jag inte om de va nått 'kryp' elr om de var från ströt…

KAn man behandla för mjäll elr löss även om man inte är direkt säker på att det är de? för han kliar juh sejj mkt. Det är ganska mkt nog med bevis för mejj…

jahadu
2011-06-28 16:22
#10

Det finns ett medel för typ får som brukar funka på kaniner, Flusa heter det och finns att köpa på granngården, det är ganska mildt och ska droppas i nacken.
Sen finns det de som säger att Exspot ska funka, det finns receptfritt på apotek och är till för hundar. Men eftersom man inte får använda det på varken valpar eller katter så vet jag inte hur säkert det är att använda på kanin, någon annan här som vet hur det ligger till med Exspot?
Ett medel du absolut inte ska använda är Frontline pga dödsfall som har rapporterats.

Det är väl de medel som jag vet finns receptfritt, annars är det veterinär som gäller…


Upp till toppen
Annons: