Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 15793 ggr
proxima
6/18/11, 12:21 PM

Satin- och rexpäls: så ärvs anlagen!

Det verkar finnas en ganska stor okunnighet om hur satin- och rexpäls nedärvs, samtidigt som intresset för dem ökar, så jag tänkte skriva ett kort inlägg för att klargöra hur dessa recessiva anlag fungerar.

För enkelhetens skull förkortar jag satinbärare som SB och rexbärare som RB.

Både satin-och rexpäls är anlag som krävs i dubbel uppsättning för att synas, så kallade recessiva anlag. Normalpälsen är dominant över både satin-och rexpäls. Alla kaniner har två anlag som bestämmer respektive pälsslag.

För att göra det hela lite enklare så tar jag bara anlagen för rexpäls i exemplet som följer;  Om en kanin har ett rexanlag och ett normalpälsanlag så är kaninen normalpälsad eftersom normalpälsen är dominant över rexpälsen. Om kaninen däremot har två anlag för rexpäls så är det rexpälsen som slår igenom och syns. En kaninunge ärver ett anlag från modern och ett från fadern. Om modern har ett anlag för normalpäls och ett för rexpäls och fadern har två anlag för rexpäls så kan kaninen ärva endera normalpälsanlaget från modern och rexpälsanlag från fadern och blir alltså en normalpälsade bärare av rex. Om kaninungen däremot ärver mammans recessiva anlag för rexpäls och samtidigt får ett anlag för rexpäls av fadern blir kaninungen rexpälsad då den ärver två recessiva anlag.

Nedanstående stämmer alltid, förutsatt att kaninerna inte bär på dolda okända anlag:

Rexpäls+rexpäls=
100% rexpäls

Satinpäls+satinpäls=
100% satinpäls

Satinrex+satinrex=
100% satinrex

Satinrex+rex=
100% rex SB

Satinrex+satin=
100% satin RB

Rex+satin=
100% SB RB

Observera att nedanstående siffror endast är den statistiska uträkningen av parningarna. Avel är som ett lotteri, det går aldrig att i förväg säga vad utfallet kommer bli, däremot kan man titta på hur stor sannolikheten är att en viss PARNING blir på ett visst sätt. Nedanstående siffror är alltså den sannolika procentuella fördelningen.

Rexpäls+RB=
50% rexpäls
50% normalpäls RB
(alla som inte blir rexpälsade bär på anlaget)

Satinrex+rex SB=
50% satinrex
50% rex SB
(alla som blir rexpälsade bär på satinanlaget)

Satinpäls+SB=
50% satinpäls
50% normalpäls SB
(alla som inte blir satinpälsade bär på satinanlaget)

Satinrex+satin RB=
50% satinrex
50% satin RB
(alla som blir satinpälsade bär på rexanlaget)

I ovanstående parningar kan du garantera att kaninerna är bärare av det dolda recessiva anlaget då minst en av föräldrarna har dubbel uppsättning av genen.

I nedanstående parningar kan du dock aldrig garantera att kaninen bär på det dolda recessiva anlaget då föräldrarna själva bara är bärare;

RB+RB=
25% rexpäls
50% normalpälsade RB
25% normalpälsade
(här kan du inte säga vilka av ungarna som inte är rexpälsade som har ärvt rexanlaget, det går nämligen inte att se utan måste testas genom en eller flera testparningar)

Rex SB+rex=
50% rex SB
50% rex
(här är omöjligt att säga vilka av ungarna som ärvt satinanlaget, det ligger dolt och går alltså inte att se)

Rex SB+rex SB=
25% satinrex
50% rex SB
25% rex
(inte heller här kan du se vilka av de rexpälsade ungarna som har ärvt satinanlaget)

SB+SB=
25% satin
50% normalpälsade SB
25% normalpälsade
(här kan du inte säga vilka av ungarna som inte är satinpälsade som har ärvt satinanlaget, det går nämligen inte att se utan måste testas genom en eller flera testparningar)

Satin RB+satin=
50% satin RB
50% satin
(här är omöjligt att säga vilka av ungarna som ärvt rexanlaget, det ligger dolt och går alltså inte att se)

Satin RB+satin RB=
25% satinrex
50% satin RB
25% satin
(inte heller här kan du se vilka av de satinpälsade ungarna som har ärvt rexanlaget)

Hoppas någon har haft  nytta av ovanstående text och om det är något som är oklart så fråga gärna! :)

Annons:
dermot
6/18/11, 12:27 PM
#1

Åh Jättebra! Då vet jag hur allt funkar :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




proxima
6/19/11, 6:07 PM
#2

Kul att det var till hjälp! :)

dermot
6/19/11, 6:09 PM
#3

Har nämligen en dvv hona varav pappan har rexpäls och mamman är korthårig. Ska para henne till hösten ev. till våren med en rexad :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Kaneli
6/19/11, 6:10 PM
#4

Bra skrivet! Glad

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

Skogsdalens
6/19/11, 6:14 PM
#5

Superbra, nu förstår jag det mycket bättre!
Haha Flört

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

zezagena
6/19/11, 9:23 PM
#6

Tydlig beskrivning

har själv lärt mej mantrat- "endast den färg &/el päls som synlig hos föräldrar får/el blir ev ungar bärare av"

Annons:
Fornuddens
6/29/11, 12:54 AM
#7

Bra skrivet! Dock saknar jag satinrex + RB ?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



proxima
6/29/11, 9:38 AM
#8

#7 Satinrex + RB blir
50% RB SB
50% Rex SB

Blev så himla många kombinationer så jag missade några, men fråga om ni saknar fler! :)

Fornuddens
6/29/11, 2:40 PM
#9

#8 Tack så mycket! :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



viggebys
7/1/12, 11:22 PM
#10

Du är så bra Emelie ! Ses på torsdag, längtar efter småtjejerna ! :D

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Finnsan
7/8/12, 11:40 PM
#11

Jättebra info :) Jag har en hane som är normalpälsad SB RB, hur blir de om jag parar honom med en hona i olika varianter? Kan jag vara helt 100 på att han är SB RB? Mor (tysk import): rexpälsad ST Mormor: normalpälsad RT Morfar: Satinrex Far: Normalpälsad SB RB Farmor: Normalpälsad Farfar: Satinrex ST och RT, är det samma som SB och RB?

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Peak303
7/8/12, 11:55 PM
#12

#11; ST och RT är de tyska förkortningarna för SB och RB yes. :)

Men normal(elr ja teddy) och rexpälsat då blir alla ungarna RB?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Finnsan
7/9/12, 12:05 AM
#13

#12 antog de ;) tack :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Annons:
proxima
8/1/12, 9:10 AM
#14

Puttar upp den här lite så att alla nya intresserade av satin. och rexpäls kan läsa :)

proxima
8/1/12, 9:13 AM
#15

#11 Men den stammen kan du bara vara säker på att han bär på rexanlag eftersom mamman är rexpälsad. Både mamman och pappan är bärare av satin så det anlaget vet man inte om din kanin har ärvt. Men rexbäraer är han garanterat :)

REXbunny
8/1/12, 9:17 AM
#16

Jättte bra inlägg! Rede nog ut ett flertal frågor!

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

[Håstaängens]
8/1/12, 10:08 AM
#17

Toppeninlägg!! :-D

Lillhems Kaniner
8/7/12, 12:47 AM
#18

Man kan även lägga till att rex/satin päls inte är godkänt för utställning, vilket tyvärr många verkar tro och lär ut!

viggebys
8/7/12, 4:27 AM
#19

#18 rex är godkänt, och satin är godkänt. Satinrex är dock inte godkänt :) ännu ;)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Lillhems Kaniner
8/8/12, 1:20 AM
#20

men det var ju det ja mena? satin/rex eller satinrex, samma…

Annons:
viggebys
8/9/12, 8:11 AM
#21

jaha, för om man sätter "/" emellan brukar det betyda "eller" :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Lillhems Kaniner
8/16/12, 12:23 AM
#22

konstigt att de flesta skriver rex/satin på sina kaniner och tom grupper. men tror ja fick fram de ja ville vilket som..

viggebys
8/16/12, 2:37 PM
#23

hmm, skulle jag aldrig gjort. typ som om jag frågar någon om dom t.ex. vill träna. då kan jag skriva vill/kan du träna med mig idag? :) men ja, jag förstår :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: