Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4373 ggr
Inspiration
5/22/11, 12:58 PM

Att få hem en ny kaninunge.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska få hem en ny kaninunge om några veckor, då kommer hon att vara 9 veckor gammal. Hon ska bli sällskap till min kastrerade hane, 1 år gammal. Han är lejonhuvad/dvärgvädur och hon dvärgvädur.

Jag har var sin bur åt dem, så det inte ska bli något bråk. Men jag har lite frågor om första tiden hemma med en kaninunge, då jag bara haft min hane sen han var 6 månader.

Jag har tänkt låta henne vara i sin bur i ca 2-3 dagar, så hon får vara ifred och känna sig lite hemma. Hur ska man sen börja? Ska jag ha henne på en liten yta själv och lära känna henne el hur ska man gå till väga första tiden? Träna med att bli lyft osv.

När ska jag låta henne träffa min hane? Hur mkt/ofta osv. Min hane är frigående och har alltid buren öppen.

När kan man börja låta henne gå fritt?

När börjar man klippa klorna på en unge, är det samma som en vuxen kanin?

Kommer säkert på mer frågor med tiden. Men ge gärna tips? på hur man tar hand om en ny unge första tiden hemma, då med tanke på att jag redan har en vuxen kanin också :)

Min herre Lasse på bilden.

Annons:
[Ellahpella]
5/22/11, 3:03 PM
#1

Ta hand om henne precis som du tar hand om Lasse.

Ha henne i buren, ta ut henne korta stunder (I huset eller vad det nu är). Sen kan du ju försöka få henne rumsren "om hon nu ska vara frigående".

Låt henne träffa Lasse på något ställe där hon har chansen att springa undan. Om dom har mycket utrymma så brukar det gå bra att ha dom tillsammans, men det är inte alls säkert.

Sen när hon är 2/3 månader så kan du börja selträna, lyftträna osv..

Kela med henne mycket. Ja, du har ju en kanin redan. Det är inte så svårt :) lycka till !

Inspiration
5/22/11, 4:43 PM
#2

Då är det som jag tänkt då, så bra :) Det ska nog gå smidigt hoppas jag. Bara de gillar varandra så blir jag glad. Får se om de kommer bo med varandra, troligen kommer de få ha var sin bur jämte varandra så de har sina egna kryp-in :)

Inspiration
5/22/11, 8:14 PM
#3

Inga andra som har några bra tips? på hur man hanterar en ny unge? :)

NinniH
5/22/11, 8:20 PM
#4

För mig är det svårt att ge ett exakt svar, då det beror mycket på individen.
Är det en självsäker/trygg individ så kan man gå fortare fram och hantera den på ett helt annat sätt.
Är det däremot en unge som är osäker får man gå mer försiktigt fram.

Jag gör precis likadant när jag får in en ny kanin oavsett om det är en unge eller vuxen.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Inspiration
5/22/11, 8:25 PM
#5

Ok, tack för svaren :) Vet nog hur jag ska bete mig. Hon kommer från en bra uppfödare så hoppas att det ger en bra grund i alla fall. Ska åka och kolla på henne nästa vecka, ska bli roligt!

[Ellahpella]
5/22/11, 10:09 PM
#6

Ladda upp bilder på henne "om du har någon, eller sen :) nyfiken.

Annons:
Inspiration
5/23/11, 4:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har en som jag fick av uppfödaren på henne, tagen för 2-3 dagar sen :) Så söt tycker jag hon är!

denice95
5/23/11, 7:58 AM
#8

#7 Gud vilken gullig liten pulpp! :)

Inspiration
5/23/11, 9:34 AM
#9

# Tack ^^ Haha, ja hon ser ut som en liten marsipan kanin el något :)

denice95
5/23/11, 4:30 PM
#10

#9 Haha ja, verkligen söt :)

fridaaocrazy
7/8/13, 9:44 PM
#11

Är din hane rumsren så kan du ha honom lös och henne inne i hans bur, så kan de lukta på varandra genom gallert och då blir det betydligt lättare att sätta ihop dem. :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

RebeccaG
7/8/13, 9:53 PM
#12

#11 Tror hon löste de. Kolla datumet på tråden innan du skriver.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Upp till toppen
Annons: