Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 6431 ggr
ellaalma
4/19/11, 8:16 PM

Hur ofta kan man para honor?

Hur ofta kan man ta kullar med honor? Hur lång tid ska ''honan'' få vila mellan varje kull? Hur många kullar per år tycker ni man kan ta?

Annons:
NinniH
4/19/11, 8:37 PM
#1

Vad man tycker är lite olika.
Jag tog 1 kull/hona/år och tyckte det var alldeles lagom.
För mig är max 2 kullar/år.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

kaninjosse
4/19/11, 8:39 PM
#2

För att slita så lite som möjligt på honan, är det lagom med 2 kullar per år, och då ska de va tätt inpå varandra med när mjölkproduktionen osv redan är igång. så planera att andra kullen föds ungefär en vecka efter att den första kullen ska säljas :)


T0vve
4/19/11, 8:41 PM
#3

Heheh "honan" ;)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

ellaalma
4/19/11, 8:48 PM
#4

Okej tack, kan man para hanan med så många honor som hälst när som hälst?

T0vve
4/19/11, 8:51 PM
#5

Jag har också kört 1 kull/hona/år. Men skulle kunna tänka mig max 2 :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

NinniH
4/19/11, 8:57 PM
#6

#4: Ja, en hane kan paras med hur många honor "när som helst" (dvs så länge honorna brunstar och är villiga).
Dock bör man väl fundera hur pass många avkommor från en och samma hane man har nytta utav i aveln.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
ellaalma
4/21/11, 10:49 AM
#7

#6 hmm okej, men om honan inte är villig kan man typ tvinga henne, alltså jag menar att man tar ut dom i en rasthage, tillslut har inte honon någon chans.

tesselituss
4/21/11, 11:08 AM
#8

#6 skulle aldrig tvinga en hona att bli parad, e hon inte villig så skulle jag vänta!!!

Kram /Tess

NinniH
4/21/11, 11:15 AM
#9

#7: Sånt funkar sällan, då en hona inte brukar ge med sig om hon inte är villig.
Att göra på det viset ökar däremot risken att det blir ordentligt slagsmål när honan fått nog, eller hanen blir irriterad för att han inte får komma till.
Så något sådant är inte att rekommendera.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

T0vve
4/21/11, 1:00 PM
#10

#7 Gud så elakt :(

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

ellaalma
4/21/11, 4:35 PM
#11

#8 #9 ja, tack

#10 tänkte såklart inte tvinga henne, jag ville bara veta hur man ser när honan har fått nog, om hon bara springer iväg eller bits!!!!

NinniH
4/21/11, 4:43 PM
#12

#11: Det är olika, vissa honor försöker bara springa iväg, andra kan hugga ganska fort.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

T0vve
4/21/11, 5:49 PM
#13

#11 Det lät väldigt mycket som att du menade att det var OK att tvinga. Men okej bra då att det inte var så :)

Man märker väl om honan fått nog? För det första lägger hon sig inte i parningsställning t ex.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: