Annons:
Etikettallmänt
Läst 2128 ggr
soten
3/9/08, 4:33 PM

Rondell

Min farmor säger att det finns en jättestor rondell någonstans i Stockholm full av kaniner! Är det någon som vet nått om det? :p

Annons:
MarHai
3/9/08, 4:35 PM
#1

Ja, det finns det, tyvärr.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

trocadero
3/9/08, 4:40 PM
#2

Finns nog flera rondeller i sthlm med kaniner. Kaniner i innerstan och parker är ju inte direkt ovanligt längre.

MarHai
3/9/08, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Detr kryllar av vildkaniner i sthlm. Det är riktigt hemsk att se dem.
Visst kan det se roligt ut med kaniner som sitter mitt inne i stan. Men det är djurplågeri. Kaninerna som springer där är kaniner som folk har tröttnat på, och slängt ut!
Dessa djur mår inte bra. Varje år skjuter kommunen bort många, men som ni vet, så förökar sig kaniner riktigt snabbt.

Min far jobbar i sthlm, han åker förbi den leden som är mest kaninrik varje dag. Han ser alltid sjuka kaniner, kaniner som är skadade, kaniner som är döda…

Bilden tog jag i somras när jag var på väg hem från stockholm.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Kristall
3/9/08, 4:54 PM
#4

Näe, stackars kaniner! :(

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

WingsofDestiny
3/9/08, 4:54 PM
#5

Jag tycker man ska tillkalla djurskyddmyndigheten och göra som dem gör i USA, fånga in dessa kaniner och rädda dem som går att rädda och avliva dem som lider. Men detta är Sverige och sådant skulle ju aldrig falla dem in att göra.

Dessa kaniner var ju inte vilda från början utan tamkaniner som kastades ut i det vilda vad jag läst om i tidningen.

soten
3/9/08, 4:57 PM
#6

Synd om dom >.<

Annons:
skanorskaniner
3/9/08, 5:00 PM
#7

De finns nästan överallt i Stockholm så de har börjat skjuta dem.

trocadero
3/9/08, 5:20 PM
#8

Fast de allra flesta kaniner som finns i stan är inte utsläppta. Utan det är oftast flera generationer tillbaka det finns "tamkanin". Så dessa kaniner lider ju inte av att ha blivit utsläppta utan snarare att dom blir skadade av hundar och bilar.

WingsofDestiny
3/9/08, 5:24 PM
#9

#7 då får dem skjuta länge, dessa kaniner finns till och med så långt ner som där min far bor i Närke fast där är dem en korsning mellan kanin och hare.

soten
3/9/08, 5:26 PM
#10

#9 Kanin och hare kan väl inte få ungar? Alltså ungar tillsammans eller hur man ska säga xD

NinniH
3/9/08, 5:28 PM
#11

#9: Kanin och hare kan inte få ungar tillsammans, de har olika antal kromosomer. Samt att de går dräktiga olika länge.

kanin-net finns en diskussion angående detta.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

WingsofDestiny
3/9/08, 5:45 PM
#12

#11 I Nyköping har dessa vildkaniner lyckats para sig med harar, har till och med stått i tidningen och dem har spridit sig neråt i Sverige.

[chriistina]
3/9/08, 5:53 PM
#13

Usch vad hemskt, hade inte klarat av att åka förbi där och se det.
De borde ta tag i det ordentligt. Göra inhängnader eller ngt och sen skuta av de som fångats in. Förstå det e i princip omöjligt, men det är hemskt om de bara låter de fortlöpa såhät…

Annons:
Clariiz
3/9/08, 6:26 PM
#14

Usch det har jag sett!

Man skulle kunna starta något, där ex. volonäter och sånt kunde fånga in kaniner, och försöka omplacera de som gick att få friska och tama. De som helt enkelt inte går avliva.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
3/9/08, 7:05 PM
#15

Usch.. De måste ju göra något åt det.. :/

NinniH
3/9/08, 7:15 PM
#16

#12: Sånt som står i tidningar när det gäller djur brukar jag ta med en nypa salt. Man vet inte om den som skriver är det minsta kaninkunnig. För annars kan det vara lätt att se fel på en hare och en vildkanin.

Håller med om det som står i diskussionen på kanin-net (som jag länkade till).
Om det vore möjligt, skulle väl kaniner och harar parat sig i det vilda för länge sedan?
Och frågan är ju hur det skulle gå till när harar är dräktiga i 50 dagar och kaniner bara 29-35 dagar..

Men men.. =)


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

WingsofDestiny
3/9/08, 7:23 PM
#17

#16 har också tänkt på det. Inte ens en Belgisk hare vill vara i närheten av en kanin det orsakar bara slagsmål. Våran Daisy blir skit tjurig så fort hon ser Måsis.

Nilam
3/9/08, 10:07 PM
#18

Vildkaniner borde genom generationer utvecklats sig så de går längre med ungarna i magen så att de har större överlevnads chans. Harar går länge med ungarna i magen för att de ska utveckla päls, ögon och hörsel. Annars vore de totalt hjälplösa! Vildkaniner är som sagt förvildade kaniner och vi kan väl alla berättelsen om evolutionen? :) Bara en teori jag har.. Dock vet jag inget om ifall de kan para sig eller ej.

Upp till toppen
Annons: