Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 30385 ggr
hnlkjljlj
2009-01-03 18:12

Nedsatt mag och tarmmotorik("trumsjuka")

Trumsjuka eller nedsatt mag och tarmmotorik som det egentligen heter brukar kallas "den tysta döden"

Trumsjuka kallar man en sjukdom som är relaterad till magen på kaniner. Anledningen till namnet är att en av symtomen man kan se är att kaninen börjar trumma med bakbenen.

Trumsjuka beror på en nedsatt mag och tarmmotorik som kan ha orsakas av förstopppning eller av gaser. Om trumsjukan är gasrelaterad kan även kolik symtom uppträda.

Trumsjuka kan bero på felaktig utfodring, hastiga förändringar i utfodringen, kraftiga temperatur förändringar, stress och för lite Motion. Fällningen orsakar oftast en överkänslighet hos kaninen vilket gör att den kan reagera på mycket små förändringar. Oftast är det flera av dessa komponenter tillsammans som orsakar "trummsjuka"

Bra att veta: om kaninen visar symtom på trumsjuka (spändhet i buk, gnisslande med tänder, matta ögon, tuffsig päls, trött och orklös, kramper, kramper som får kaninen att kasta sig på rygg eller sida , stilla sittande och trycker upp bakdelen mot vägg. Så är det bråttom att göra något. Man har inte så lång tid på sig då gaserna trycker på alla inre organ som lungor och hjärta, därför är det mycket farligt om man väntar för länge innan man gör något. Det som kan hända då är att kaninen drabbas av andnöd och att den till slut kvävs för att gaserna trycker på lungorna så mycket.

Behandling: Ge kaninen först läkemedlet Miniform (finns på apoteket) Är framtaget mot spädbarns kolik. Strömsholms och djurklinikens veterinärer rekomenderar detta. Läkemedlet är ofarligt för kaniner. Börja med ca 5 droppar hjälper det inte ge mer! Vid svår kolik symtom kan det behövas så mycket som 15 miniformdroppar för en liten hermelin.

När kaninen fått miniform kan man ställa den så att den har huvudet uppåt mot ens bröst och börja massera kaninmagen med små cirklande rörelser. Mycket mjukt och försiktigt. Det ska inte göra ont. Massera med tummarna. Detta hjälper magen att sättas igång igen.

Vid trummsjuka så bajsar inte kaninen och den vill inte äta. Därför är det viktigt att tvångsmata den med en spruta. En kanins mage får aldrig vara helt tom då tar magen skada på olika sätt och det blir mycket svårt att göra kaninen helt frisk.

Börja med att få bort gaserna med Miniform. Man kan lyssna på magen när kaninen har kolik, då låter den jättemycket. Viktigt att veta är att en frisk kanins tarmljud också hörs men bara lite grann.

När kaninens mage har lugnat sig lite så ska man försöka få kaninen att röra på sig. Om kaninen inte vill röra sig alls så ger man lite paraffinolja ca 1-3 matskedar beroende på vikt. Paraffinoljan smörjer upp och gör det lättare för kaninen att bajsa.

Så fort gaserna eller förstoppnigen har avtagit så kan kaninen bajsa. Då brukar den piggna till lite grann och villja röra sig. Låt den göra detta.

Den närmaste tiden är mycket känslig för kaninen. Ge den fri tillgång till ljummet vatten, fri tillgång på hö , mycket Motion. Äter kaninen hö så kan man blanda 1/3 annanas juice, 1/3 krossat kaninbajs från en annan frisk kanin,(Det är det säkraste och snabbaste sättet att återställa tarmfloran till en normal balans av nyttiga bakterier), samt 1/3 vatten.

Efter ca 1-2 månader så kan man börja introducera MKT små pelletsmängder i början krossade. Börja med att alltid ge den Miniform innan målet eftersom kolik lätt kommer tillbaka annars.

Ge sen 1/3 annanas juice, 1/3 krossad pellets samt 1/3 morotspuré. Annanas juicen inehåller enzymer som är bra för bildningen av nya bra bakterier i kaninens tarmflora. Gå sedan succesivt över till att ge MKT små mängder vanlig pellets.

 Gamla kaniner har en tendens att drabbas av "Trumsjuka"då de föredrar pelletsen framför Hö:et då pellesten är mer lätttuggad. Det gör att kaninens tänder inte jobbar så mycket och då kan det dels bli problem med matvägran pga tänderna blir för långa och dels för att kanins mage inte får rätt balans av nytto bakterier i sin tarmflora, pga den inte äter så mycket hö som den borde.

Denna sjukdom är väldigt svår och tidskrävande att behandla och det är vanligt med återfall. Men den är fullt behandlingsbar om behandling sätts in i tid.

Får kaninen återfall är det bara att upprepa behandlingen tryck aldrig i kaninen mer mat om den inte kan bajsa utan se till att bli av med gaserna eller förstoppningen först..

Kom ihåg att efter ett kolikanfall /nedsatt mag och tarm motorik/trumsjuka så böhöver djuret mycket vatten, det blir ofta uttorkat så tillför gärna vatten i spruta. Om det är omöjligt så ta djuret till veterinär så att det kan få vätskas upp subcutant. /Linda

Annons:
gullenos
2009-01-03 19:50
#1

Bra info ;D

Tarkie
2009-01-04 00:08
#2

Detta borde bli en artikel, Mycket bra fakta! (Y)

hnlkjljlj
2009-01-04 00:34
#3

Tack snällt sagt ,glad jag blir när det uppskattas! jag tycker om att dela med mig om det jag kan:)

tFreaK
2009-01-04 01:56
#4

Jätte bra skrivet Linda, Detta kan ju faktiskt rädda min lilla älskling. Hade ingen aning om denna bra infon försen jag läste din artikel. Kul att du engarerar dig så att vi kan sprida info och rädda våra små krabater när dom mår dåligt.

Kramar från mig och min lilla Gösta :)

hnlkjljlj
2009-01-04 02:42
#5

#4

Tack så jätte mycket. Precis, det är det som är tanken att sprida info och att därigenom kanske rädda flera liv.

Jag är väldigt intresserad av djursjukvård och då speciellt sjukvård som rör kaniner, mycket kunskap saknas idag för dessa djur tyvärr även hos många veterinärer. 

 Tack, Kram till dig och Gösta /Linda

hnlkjljlj
2009-01-04 13:04
#6

Miniformen spädes helst med vatten och skakas om noga innan användning.

Kan även ges koncentrerad men det bör man bara ge vid extremt svår kolik..

Miniform brukar ha effekt efter 1-3 timmar. vanligast 1-2.5 timmar.

Paraffin oljan ges 1-3 msk beroende på storlek på kanin.

En liten kanin( dvärghare, dvärgvädur , hermelin) ca 1 masked

Mellan kanin ca 3-4 kg  2 msk

Stor kanin 4-5 kg  3 msk

Jättekanin  lite mer än 3 msk

Annons:
tFreaK
2009-01-04 21:32
#7

Tack för jätte bra information om hur miniformen och oljan ska ges. Jätte stort tack för det, så jag vet hur jag ska ge honom imorgon. Ska man ge oljan och miniformen efter vartannat? Eller ska jag ge miniformen först och sen vänta tills den verkar eller hur är bäst?

Som du sa i inlägg #5 det finns lite information om kaniner som du säger, vilket är synd för kaniner är riktigt underbara djur att ha som husdjur.

Det bästa med kaniner tycker jag är att dom har så olika personligheter. Min brors kanin som tyvärr avled hade sin och Gösta har sin, men dom utmärktes mycket, nästan som en katt har sin och en hund har sin.

Älskar verkligen min lilla Gösta och tackar igen att du hjälper mig, utan denna hjälp hade nog inte problemet gått att lösa då jag inte är så bra på deras sjukdomar och mediciner och olika symtpom.

Så tack!

tFreaK
2009-01-05 17:24
#8

Nu har jag köpt Miniform, och jag har inte fått tag i sån spruta som man kan använda, sån plastspruta eller vad det kallas. Så finns det ett annat sätt jag kan ge honom det på?

En sak till, jag hittade ingen sån paraffin olja, är det jätte viktigt?

Jag såg idag att han har bajsat under natten, två "små" högar som antagligen inte har kommit ut innan, han äter mer nu också så det ser positivt ut.

hnlkjljlj
2009-01-05 20:22
#9

Det låter mycket positivt. Jag tycker att du ska ge Gösta lite mera en en matsked med paraffin olja. Ja det är viktigt att du får tag i detta. Jag har svarat på ditt mejl som du skrev till mig och där skrev jag mer om detta.

Eftersom du har Miniform nu så ge ca 4 droppar utspädd miniform. Han värkar så pigg i nuläget så försök att hålla doserna så låga som möjligt.

Ser du ingen förändring efter Miniformen så ge honom paraffinolja.

Använd ingen annan typ av olja många andra oljor är snabbt dödliga för kaniner, tillexempel olivolja.

Nu när han har bajsat så bra så ta bort pellets och eventuell gnagarblandning på en gång , det viktiga är att han äter hö och dricker mycket vatten.

tFreaK
2009-01-05 21:33
#10

Tack.

Kan jag spä ut hans miniform i hans vattenskål då jag inte fick tag i en sån "spruta" Det är ända sättet jag kan få det i honom nu.

Jag får leta noga efter paraffinolja imorgon,  visste inte hur viktigt det var.

Men som sagt så har han bajsat, verkar som det har lättat Lite i alla fall.

Jag tar även bort hans pellets, som han inte rört så han lär inte sakna dom :P

hnlkjljlj
2009-01-05 22:21
#11

Försök att undvik att blanda det i hans vattenskål, om han tycker att det är äckligt så kan du få problem med att han inte vill dricka.

Jag har skrivit mer om miniformen och paraffinoljan  i mejlet jag skrev till dig.

Emma-lundqv
2009-01-05 23:06
#12

Väldigt bra! Du borde skriva artiklar till kif :)


tFreaK
2009-01-06 00:17
#13

Tack Linda, ja jag läste ditt mejl som du vet :) Jag blandar inte det i hans skål för som du säger, då kanske han slutar dricka helt och det skulle ju inte vara så där bra. Men jag får få tag i en sån spruta imorgon. Har också skrivit ett nytt mail till dig med fler frågor :P

Annons:
hnlkjljlj
2009-01-06 23:26
#14

Om paraffinoljan:

Vid svår förstoppning så ge det angivna måtten ovan om kaninen är som vanligt i övrigt (är relativt pigg) så försök att ge så lite som möjligt, börja därför med ca 1 msk till kaninen oavsett storlek.

Mer info om doserna finns angivet på paraffinolje flaskan, följ gärna dem. Men om kaninen har svår förstoppning så följ måtten ovan.

tFreaK
2009-01-07 02:53
#15

Jag gav honom ungefär en msk, nu har han bajsat en del och dom har fått sin normala form. Detta börjar se mer positivt ut. Han äter ganska mycket hö också. Är ute och springer och hoppar. Ska övervaka imorgon också och se hur det är med hans avföring om det återställts helt

jonrom
2010-06-30 10:20
#16

Stort tack för denna artikel som räddat livet på dvärgväduren Pelle två gånger. Vi hoppas på lycka ännu en gång, för trumsjukan återkommer som beskrivet.

Neaaa
2011-09-06 16:21
#17

Hej! Hittade den här tråden och tycker den är mycket bra. För fem veckor sedan drabbades min kanin av detta. (1,5 år gammal dvärgvädur) Han fick ligga på djursjukhus under ett dygn och fick sen komma hem. Han var helt pigg igen när han kom hem och när han åkte in där bajsade han inte och bara låg ner och ville inte göra något. När han sen kom hem var han som sagt pigg och bajsade även igen. De sa att jag skulle ge honom critical care om han inte åt men de gjorde han så jag hann bara ge honom det en gång. Sen tänkte jag att han blivit frisk igen, men nu hände samma sak igen. Ingen på djursjukhuset sa något om trumsjuka. De tog röntgen för att se om det var någon gasbildning i magen, de tog blodprov för att utesluta sjukdommar och de gjorde ultraljud för att se så att allt stod rätt till. Men inget syntes, är det vanligt att man inte kan "se" på undersökningar om kaninen har trumsjuka? Men denna gången när vi fick hem honom (igår) var han pigg, bajsade, drack vatten och åt hö. Vi fick med oss hem Prepulsid och miniform som ska ges två gånger dagligen. Jag började ge honom detta igår, och gav imorse vid 11, men nu har han inte bajsat sen dess, han är också väldigt slö, han är inte sig lik. Han börjar hamna i det tillståndet han var i när vi åkte in med honom. :/ jag har läst att man kan ge parafinolja här, så jag borde kanske göra det? Veterinären gav mig en lista på grönsaker som man kan ge, och jag gjorde det igår, och lite imorse, men det är kanske därför det blivit dåligt igen? Usch det är sä jobbigt när man inte vet exakt hur man ska göra. Något tips?? :/

djurens
2012-06-19 18:58
#18

Var nyss och köpte minifom.

Kan någon förklara steg i-steg hur man använder?

Snälla svara fort!! <3

minaninar
2012-06-19 19:16
#19

Minifomen ska in i munnen, antar du ej har utrustning för det. Ta pyttelite av nåt gott: t.ex. äpple el frukt bitar, mosa dem så gott det går och blanda i minifomen. Man kan inte överdosera minifom, då den inte tas upp, den neutraliserar bara gaserna så de försvinner.

Jag har inte hunnit läsa allt här. Tycker jag känner igen artikeln i början från nätet.

För det första är det inte säkert det är gas, det kan vara det men det kan också vara stopp i magen.

Men bra o försöka behandla båda på en gång. 
Hur länge sedan var det han bajsade ordentligt? Alltså många fina.

NÄr åt han senast? När drack han?

Om det är mer än 6 timmar så bättre att överväga att åka in. Om 12 timmar så ska du absolut åka in, kan hända han utöver att få hjälp att få igång magen behöver dropp (m elektrlyter mm.. () vilket du inte kan fixa hemma.

Jag vet nu inte alla detaljer i ert fall. Dessutom ska jag snart gå. Men av din fråga att döma tänker jag att du inte har så mkt erfarenhet alltså bättre att åka in akut om du kan det.

Och är det så att du VET att det är gas för det kluckar o låter från magen så vad du gör: massera INTE vad än andra här i tråden säger. Gasen samlas nämligen i CECUM, blindtarmen, o eftersom det är en blind-gång, därav namnet, finns ingenstans för gasen att ta vägen, så vid massage kan tarmen spricka.

Men om du vet att det INTE är gas är minifom meningslös och då kan lätt massage vara ok. Men jag skulle då rekommendera nåt jag själv prövat: lägg kaninen på en tjock skön filt på torktummlaren om ni har.. den långsamma, rumlande, och brummande vibrationen är den bästa massage man kan tänka sig. Min kanin gillade. Men det är klart, skulle din visa tecken på obehag så ta då bort den från tumlaren. Du ska naturligtvis vara med hela tiden så han inte ramlar ner.

Men jag skulle åka in om det redan gått lite längre tid. Han kan faktiskt dö. Glad

 

Stinastygg
2013-02-25 00:29
#20

Det heter Minifom inte miniform. Bort med R:et!

Annons:
BuGoG
2014-11-25 18:04
#21

Bra information :DD

Idakarrlsson
2014-11-25 19:04
#22

Väldigt bra och väl utformad artikel och som #4 säger, detta kan ju faktiskt rädda livet på dem små! Jättebra att man delar med sig av sina kloka kunskaper! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

k.Elin
2016-05-14 06:38
#23

Mycket bra artikel, hjälpte mig avsevärt igår när min Lilla Skrutt hade ont i magen, tack för det! 🥵 Men det ska nog vara 1-3 milliliter paraffinolja, inte matskedar (en matsked är 15 ml).. Enligt råd från apoteket (där jag köpte oljan), flaskans bipackssedel och denna artikel http://kaninmagazinet.se/2013/september/hur-agera-vid-magstopp.html, är det iaf detta som gäller. Det kan nog blir en sjuh**vetes fart på lilla magen annars, och det kanske inte är så bra det heller :)

Upp till toppen
Annons: