Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 30996 ggr
Strumpa
2009-03-15 17:07

Kanin som bits!

Jag har haft min teddyvädur i 2 veckor nu ungefär. (Han är 10 veckor.) I början var han jättesnäll, han är väldigt social, men han har hela tiden nafsats lite. När han gjort det har jag sagt nej bestämt och klappat i golvet lite. Det har inte hjälpt utan nu bits han såfort han kan istället, ibland så att det blöder. Jag fattar ingenting, har aldrig haft en kanin som använt tänderna till nåt annat än mat. Han går fritt i ett rum (har en öppen bur) och har gott om leksaker och pinnar och mat. (Han har dock sprejat ner hela rummet med kiss, men men). Jag vill inte bli rädd för honom:(

Har ni några idéer? Hjälp. Rynkar på näsan

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
[Stampelina]
2009-03-15 17:16
#1

Låter ju inte så kul, tror inte du skulle klappat sådär med handen i golvet, måste ju gjort att han kännt sig väldigt hotad av dig. Kaniner sinsemellan stampar ju vid fara eller för att hotas och när du gör liknande mot honom så kan det ju hända att han uppfattat det som ett hot. Från början kanske han var nyfiken och ville "smaka" lite på dig som en del ungar ibland gör men när du uppträdde så mot honom kan det ha gått över styr och nu är han kanske rädd för dig…? Menar inget illa med det.

Börja om från början och visa att Du är en vän, visst säg till om han bits med ett nej och skjut honom ifrån dig, men ta det lugnt och visa bara att han inte får vara med om han bits.

Strumpa
2009-03-15 17:22
#2

#1 tack för ditt svar Glad

Jag har bara klappat några gånger i marken och han har inte reagerat, men han kanske har gjort det utan att jag märkt det. läste här inne på forumet att det var ett bra sätt faktiskt:P har aldrig behövt "säga till" en kanin förut, så visste inte hur jag skulle göra.

han hoppar upp i mitt knä självmant hela tiden och han kommer springande när jag går in i rummet, så rädd för mig tror jag inte att han är faktiskt. mer nyfiken. kanske att han bits för att han är nyfiken? antar att han inte fattar att det gör ont på mig trots att det börjar blöda..men ont gör det och det känns obehagligt att han gör det så ofta:(

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[Stampelina]
2009-03-15 17:23
#3

Nej jag håller med, det är jättesvårt att veta hur man ska säga till en bitande kanin så han/hon förstår.

Strumpa
2009-03-15 17:58
#4

ingen annan som har haft kaninungar som bitits?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

providence
2009-03-15 18:34
#5

#4, jag hade en kaninunge som bet mig.. Jag satt på golvet och då hoppade han upp i min famn, kunde klappa lite och rätt som det var så bet han mig och sprang iväg. Gjorde det flera gånger. Fick förklarat för mig att han "testade" mig.. Kanske är likadant för dig? Jag kunde inte göra så mycket förutom att säga "nej" rätt hårt och putta bort honom när han gjorde det, upprepade gånger. Det beteendet försvann efter ett tag, men man fick ha tålamod och tillrättavisa hela tiden och lixom visa att man inte var rädd.

Annars kanske tonåren? Kan dem komma i tonåren så tidigt?

Strumpa
2009-03-15 18:41
#6

#5 tack för ditt svar:) kan nog vara så att han testar mig, han verkar ganska "hormon-ig" eller som att han har mycket drifter; kissar överallt, krafsar massor i kläder och nafsas osv. ska hålla ut och hoppas på att det försvinner:) och att han blir rumsren med kisset, eftersom att han är innekanin :) skönt att veta att det hänt andra med och hur det gått:)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
Zessan
2009-03-15 19:33
#7

min kanin (lillefot) bet lite förut, men sen när hon har blivit tamare så gör hon inte det.

Husberg
2009-03-21 15:50
#8

lär kaninen ett bestämmt lätt förstående kommando som shhh! Säg shh väldigt högt och stöt till kaninen lite, min kanin biter på kompostgallret rätt mycket, jag lärde henne ljudet shhh och så stötte jag lite på henne, hon gick genast därifrån och satte sig och tuggade på en pinne istället, och för att kaninen ska lära sig kommandot väldigt snabbt, tillåt inte kaninen bita dig! Så diräkt när du tror han ska det så säger du ditt kommando och stöter bort honom lite, Låt honom aldrig bita dig för då lär han sig inget!

www.freewebs.com/pelin

Angeln--89
2009-03-25 07:58
#9

Jag har en kanin på ca 10 månader, Som jag har fått ta emot då förra ägarens dotter blev rädd för sin kanin. efter att hon hade blivit könsmogen. då hon sur och vaktig. De gick till veterinären med detta och de rekomenderas Att ta en kull på henne. då hon skulle bli lugnare.

under den tiden hon har varit här har hon betit mig en gång i armbågen och då sa jag till henne genom att säga bestämt Nej och och puttade lätt på henne. då hoppade hon ner från soffan men kom upp igen efter en knapp minut. Hon värkar inte så jätte sur nu efter att ha varit här ett tag.

Jag funderar om man ska ta en kull på henne? Hon är en fransk vädur. så jag har kollat runder lite, men tycker det är svårt att hitta en fransk vädur i skåne.

Linnet
2009-03-25 08:53
#10

Det är verkligen jättetrist med kaniner som bits, min kompis tog en kaninunge (dvärgvädur) från mig som började bitas ganska snabbt, båda föräldrarna var världens mysigaste kaniner så jag fattar inte hur det kunde bli så. Tyvärr blev det bara värre, så till slut fick han avlivas. Har själv haft en hermelin som också bet, men hon var bara aggresiv i buren (reviret) och jättemysig när man hade henne i famnen. Men det är väl vanligare med hermeliner att dom kan vara aggresiva. Jag vet inte hur man ska få bukt med det, men det är ju inte kul att vara rädd för kaninen, för det blir ju så om man vet att den kan bitas när som helst och jag vet.. det gör riktigt ont. Att han kissar överallt är väl ett tecken på att han vill markera sitt revir och en del kaniner gör ju det mer än andra, kanske har det med bitandet att göra, men det är ju tidigt om han bara är 10 veckor, könsmogna blir dom ju inte förrän ca 4 månader.

Strumpa
2009-03-25 09:19
#11

#10 hans föräldrar är också jättetrevliga vad jag vet så det är konstigt. jag har verkligen försökt att stå ut, men när man blir biten varje dag så är det till slut inte kul längre, speciellt inte en teddy med bebispäls som måste borstas varje dag för att inte få megatovor. jag har blivit erbjuden en annan liten kille som jag ska hämta på söndag, denne åker tillbaka till uppfödaren. han kan liksom vara glad och så och helt plötsligt så hoppar han fram och hugger (så att det ibland blöder, det blir alltid märken) kisset har väl att göra med hormoner, även om han inte är könsmogen än. det känns jättetråkigt, jag är fäst vid honom trots allt, men vad ska man göra liksom, ingen av mina tidigare kaniner har betett sig såhär. till slut börjar man ju klandra sig själv och undrar om det är en själv det är fel på :P

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

hyltebarn
2009-03-25 09:31
#12

Det kan nte vara så att han ör i tonåren?
Jag har hört att kaniner kan bli lite bitiga och almänt olydiga i den
åldern.. Men om det är så ska det gå över (;

 /Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Strumpa
2009-03-25 09:34
#13

#12 han har varit så sen han var 9 veckor. som det står högst upp så var han bara 10 veckor när jag skapade tråden. så tonåren är han för ung för. men men tack för ditt svar ändå ;)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
Linnet
2009-03-25 10:54
#14

Jo, det är tråkigt, för man fäster sig ju alltid vid dom ändå, men det är ju det bästa i alla fall att du får en ny kanin. Det händer ju tyvärr ibland att ungar får ett aggresivt beteende, det är väl nåt medfött fel kanske. Lycka till med den nya kaninen!

Strumpa
2009-03-25 15:23
#15

#14 tack så mycket! :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

gullenos
2009-03-25 16:48
#16

Min kanin har aldrig bitit mej. Bara min kompis haha! ;)

hyltebarn
2009-03-25 16:52
#17

#13 jaha ;/

 /Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Lans
2009-03-25 17:36
#18

Så går de när man köper en teddy.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

 

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Strumpa
2009-03-25 17:38
#19

#18 okej?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Vemsan
2009-03-25 17:58
#20

#16: hahahah samma här !

Hälsningar Vemsan

Annons:
Kristall
2009-03-25 18:58
#21

#18: what? Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
2009-03-25 19:06
#22

#18 Väldigt onödig kommentar, har du ens kunskap om teddysar? Du har säkerligen aldrig haft någon.
"Så går det när man köper hoppkaniner" skulle vi teddyägare säga så när en hoppkanin är svårhanterlig elr bits? Tror inte det. ;) Vet flera korthåriga som är agressiva/svåra att hantera/bits, men det här är första teddysen som jag hört att den bits.

minkaninester
2009-03-25 19:11
#23

#18 Du är nog Väldigt okunnig!

Men ifall en kanin biter, så ska du säga "NEJ" högt och tydligt, eller så klappar du Högt med båda händerna och Inte i golvet/marken. han ska veta att det är Du som bestämmer.

Så fort han biter sätt in han i buren, gör så och säg " NEJ".

Dock har min kanin endast bitit mina kompisar, men det är lika illa, nu har hon slutat med det, för jag gjorde det som jag skrev ovan.

Men kom ihåg, Slå aldrig, aldrig, aldrig kaninen!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

 

 

Strumpa
2009-03-25 19:45
#24

#22 håller med dig att det var en onödig kommentar, #18 varför skriva alls i tråden? även om det var skämtsamt menat.

#23 jag skulle aldrig, aldrig slå kaninen, inte straffa på nåt sätt. jag har haft kaniner förut och ingen har haft problem med lynnet. men tack för ditt svar :)

jag önskar att jag aldrig skapat den här tråden, hoppas någon Medarbetare kan ta bort den?

tack till alla som har kommit med goda råd! :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Lans
2009-03-26 14:30
#25

hehe, sry, kunde inte låta bli. Trodde inte att de fanns aggresiva teddyvädurer faktiskt, dom är ju så underbara s: Och nä, jag har ingen kunskap om sånna små ludd. Har endast träffat två irl tror jag (:

Låter iaf inge bra att han är så pass liten och redan håller på att bitas. Att kaniner är lite sura i buren och försvarar den är väl en sak, men om han går lös i ett rum och ändå är sur låter inte så kul.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

 

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Strumpa
2009-03-26 14:49
#26

#25 haha ok. alla tycker vi olika :)

nej, det är inge kul att han är som han är och på söndag åker han tillbaka till uppfödaren. jag ska hämta en annan liten kille samtidigt.

SÅ! Tråden gäller inte längre! :)

Kan någon Medarbetare låsa eller radera tråden?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Upp till toppen
Annons: