Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2741 ggr
[Linsenhejhej]
4/5/09, 8:51 PM

Fel på bakbenen!

Idag upptäckte jag att det var något konstigt med Tobbys bakben. Jag släppte ut han på balkongen som jag brukar så att han kan få springa lite, och då … det är lite svårt att förklara men han släpar/drar bakbenen när han går. Eller han får med sig benen, han kan ju röra på dem, men han går konstigt med de. Han sträcker de ganska långt bak samtidigt och sen går han ganska sakta. Det ser konstigt ut iallafall, och jag vet inte vad felet är. Någon som vet? … :(

Annons:
Fredrik17
4/5/09, 8:53 PM
#1

det kan ju vara att han har brutit benet! han kanske har ramlat från typ en soffa elr ngt, några höga höjder kanske!

matilds
4/5/09, 8:57 PM
#2

Precis så gjorde min allra första kanin. Vi skulle åka till veterinär och kolla vad som var fel men han dog under natten :(

Det behöver ju inte vara samma fel, men jag rekommenderar verkligen att du ringer veterinär så fort du kan, och ser vad de säger! Hur gammal är han?

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

[Linsenhejhej]
4/5/09, 8:58 PM
#3

#1: Du har rätt … Men det verkar som att han kan röra båda benen och allt, han har heller inte ont när jag rör och typ drar försiktigt i hans ben.

Fredrik17
4/5/09, 9:00 PM
#4
Fredrik17
4/5/09, 9:01 PM
#5

hur gammal e han/hon?

[Linsenhejhej]
4/5/09, 9:03 PM
#6

Han fyller 5 år till sommaren …

#2: Oj, jag blev rädd när du skrev så :(

#4: Han är en lejonhuvad korsning .

Annons:
[Linsenhejhej]
4/5/09, 9:04 PM
#7

Men han verkar må helt bra annars, han är pigg och så …

Fredrik17
4/5/09, 9:04 PM
#8

ok då var han ju inte så gammal!

Fredrik17
4/5/09, 9:05 PM
#9

då är det nog att han har brutit benet

[Niike]
4/5/09, 9:07 PM
#10

Rekommenderar att du tar kaninen till en veterinär så fort som möjligt. Håller tummarna för att allt går bra!

[Linsenhejhej]
4/5/09, 9:08 PM
#11

#10: Okej, ska prata med min mamma …

Fredrik17
4/5/09, 9:08 PM
#12

samma här!

Fredrik17
4/5/09, 9:10 PM
#13

okej

Annons:
NinniH
4/5/09, 9:57 PM
#14

Förlamning i bakpartiet brukar tyvärr ofta bero på att kaninen drabbats av en stroke.
Så säger som Niike att ni bör uppsöka veterinär så fort ni kan.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Wera]
4/5/09, 10:05 PM
#15

Veterinären så fort du kan.
Hade en 5 årig kanin här hemma som släpade på bakbenet ibland, han hade knappt muskler i det heller… en annan ung kanin hade så, för hon hade typ "sprungit av ryggen" (kan man säga, hon blev rädd, och kuta så snabbt så något hände med ryggen enligt veterinären) så hon fick avlivas :( det fick även 5:åringen göra.

[Linsenhejhej]
4/5/09, 10:08 PM
#16

#15: Det låter hemskt :S

[Linsenhejhej]
4/6/09, 6:19 PM
#17

Min mamma sa att vi inte hade råd just nu att åka till veterinären. Och hon sa att vi skulle hålla koll och se om det blev bättre, men jag undrar: Kan det bli bättre utan att åka till veterinären? För vi har inte råd just nu …

NinniH
4/6/09, 6:32 PM
#18

#17: Chansen finns.
Men risken är större att kaninen blir bättre en liten stund, för att sedan bli mycket sämre.
Eller bli sämre på en gång och lider..


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

PrinzeZz
4/6/09, 6:50 PM
#19

är han ovan att gå på balkongen? det kan trots allt vara så att han helt enkelt bara var osäker, en del hoppkaniner som aldrig tävlat inne kan liksom "smyga" fram nersjunken och gå väldigt långd bak med baktassarna. För att dom är lite nervösa.

Du kan inte ordna fram en bild eller ännu hellre film?

säger dock inte att det är dumt att kontakta vet, men det kan vara så enkelt att han är osäker på underlaget, m.m

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

spiritedaway
4/6/09, 7:22 PM
#20

Tycker du ska prata med din mamma och säga att det är bäst att åka till veterinären. Tänk om kaninen lider av det? Det är emot lag att utsätta djur för onödigt lidande.

Går han fortfarande likadant?

Annons:
[Emmla]
4/6/09, 7:50 PM
#21

man kan ringa dit och få råd det kostar inget, förutom telfon räkningen kolla numret på roslagstull veterinär eller något sånt

hoppas det går braGlad

[Linsenhejhej]
4/6/09, 9:05 PM
#22

#19; Nej, han är inte ovan att vara på balkongen. Jag släpper ut honom på balkongen nästan varje dag … Jag kan filma honom och visa här, för hans går fortfarande lika konstigt. :(

#20: Ja, jag tycker det också! Men hon sa typ att vi skulle vänta och se hur hans ben är om ett par dagar. Det verkar inte som att han lider, han är pigg och glad som vanligt …

#21: Ja, du har rätt :)

spiritedaway
4/6/09, 9:40 PM
#23

okej. Men ring och rådfråga veterinär i alla fall. Hoppas det går bra!

[Linsenhejhej]
4/6/09, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23: Japp, det ska jag göra!

Jag hoppas verkligen också att det går bra …

Här är en bild hur han ser ut.

[Emmla]
4/7/09, 7:16 PM
#25

åhh vad gullig är hon Angora? pröva att lyfta upp henne och klämma och sådär det kan ju vara ett ytligt sår eller så, om hon inte har ont så r det ju konstigt

matilds
4/7/09, 8:38 PM
#26

Vad sa veterinären? :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

[Wera]
4/7/09, 8:43 PM
#27

#26 Hon har inte åkt dit för dom inte har råd.

Ni kan inte låna pengar då? mormor, morfar, farfar, farmor, morbror, moster? Faster elr vad som hälst? :P

Annons:
matilds
4/7/09, 9:10 PM
#28

#27: Nej men hon skulle väl ringa? :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

[Niike]
4/7/09, 9:31 PM
#29

Skaffar man ett djur, ska man ha råd att betala veterinärkostnader. Har man inte råd med det ska man inte äga djur tycker jag..

matilds
4/7/09, 9:38 PM
#30

#29: Håller med, men hon sitter ju i en ganska knepig situation då det är hennes föräldrar som har huvudansnsvaret. Men håller med dig. Det är inte rättvist mot ett djur att inte ta det till veterinären när de behöver hjälp..

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

[Emmla]
4/8/09, 2:14 PM
#31

hon verkar ju inte må dåligt, så föreldrarna kanske tycker att det är onödigt att betala verinär konstnader, om det inte är något farligt, det kanske bara beror på något naturligt.

det kan bero på en infektion i urinblåsan eller något sånt, jag har en kompis som hade en kanin som fick någon slags infektion så att han inte kunde kissa, han behövde avlivas

[Linsenhejhej]
4/8/09, 5:09 PM
#32

#25 (Det är en hane) … Jag är inte helt säker på om han har angora i sig.

#26: Han sa att det kunde vara brutet eller något … Eller han sa att det nästan var omöjligt att säga vad det var för fel ..

#29: Jag vet .. Vi brukar ha råd, men vi har inte det just nu.

[Linsenhejhej]
4/9/09, 1:42 PM
#33

Pappa ska ringa veterinären idag och fråga om man kan få betala efteråt, isåfall åker vi dit idag.

[Emmla]
4/9/09, 7:17 PM
#34

#32 aha förlåt *skäms

Annons:
[BonnieL]
4/9/09, 10:10 PM
#35

#33 Hoppas det går bra! :)

Upp till toppen
Annons: