Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 10574 ggr
teddybaby
2009-10-15 16:38

Hur visar dem kärlek?

Hur visar en kanin kärlek till en människa eller att den trivs? :)

Jag håller på att lära känna min kanin för fulla muggar, men det vore roligt att veta.

Annons:
NinniH
2009-10-15 16:43
#1

Det är olika från kanin till kanin egentligen. =)
Har haft kaniner som slickat på mig när vi gosat, plus en kanin som kom och lade sig bredvid mig för att gosa.
Min ena hane knorrar som en tok när någon kommer och sätter sig direkt till rätta och stänger ögonen när man klappar honom.
Honan kommer och sätter sig och väntar.
Slutar man klappa henne ser hon förvånad ut och sätter sig närmare.
Lillgrabben har lite för mycket spring i benen än så länge för att ha ro att sitta och gosa mer än 5 sek.
Men han kommer gärna fram till en och nosar på en, och ibland söker sig till mig när han är rädd för något.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

teddybaby
2009-10-15 16:48
#2

Aww!  Så himla fint. Baby blundade idag när jag klappade honom, och därför undrade jag om det kunde vara tecken på trivsel. ^^

Em--ma
2009-10-15 16:49
#3

Tror att kaninen börjar tugga med tänderna. man hör det om man e tyst :P Fast som #1 olika från kanin till kanin. Men dom brukar tugga när dom trivs och tvätta sig när dom känner sig trygga :P

….tror jag x'D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Sashhi
2009-10-15 17:35
#4

Om kaninen tvättar sig harmoniskt i sin närhet brukar det betyda att den trivs även. Har en dvärghare-kille som är så pass trivsam att han brukar sitta på min axel och tvätta sig.

Not your mom, not your milk.

flikkan77
2009-10-15 18:18
#5

Min hanne kommer och sätter sig jämte mig i soffan när han är lös ute och börjar jag inte klappa och pyssla med honom då så brukar han bita mig i benet tills han får som han vill. Skulle jag vara upptagen (sitter och stickar ibland) så kan han bli så irriterad att han hoppar ner på golvet och går bort och biter på en sladd… Så det är bäst att klappa honom. Oskyldig

När jag klappar honom så lägger han sig tillrätta. Ibland helt utsträckt på mage med bakbenen rakt bakåt. Sen ligger han och blundar och Gnisslar tänder lite. Ofta så slickar han gärna på mig hand och buffar sen in nosen i handen för att jag ska klia honom i pannan.

"You just have to belive…"

[Zkold]
2009-10-15 19:09
#6

Min kanin slickar på fingrarna när jag klappar honom, och så blundar han. Ibland när jag inte har fingrarna nära honom börjar han slicka på soffan eller golvet istället haha så rolig!

Annons:
zezagena
2009-10-15 23:36
#7

Tandgnissel, knorr, blundar.. slick

=)

Whatsupdoc?
2015-09-25 15:02
#8

Min Charlie brukar slicka mig & om jag kliar han på huvudet gnisslar han med tänderna & blundar. Jag vill inte tvinga honom att bli social så att han lägger sig i mitt knä eller ligger bredvid mig, han får göra vad han känner för.

Irmelinis
2015-09-25 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vilken intressant fråga! 

Lille Sirius brukar puffa med nosen på min hand för att bli klappad, sen om det är ett tecken på kärlek till mig eller att han "bara" vill bli kliad lite, vet jag inte. Men det är klart, personer han inte litar på puffar han inte på så jag antar att han har förtroende för mig vilket är en känsla som ingår i kärlek.  

När han var mindre slickade han min arm när jag kliade honom. Har dock inte haft någon kanin (ännu) som lagt sig ner och vilat nära mig eller i knäet.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

CamillaS
2015-09-25 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Zingo gör typ som resten av kaninerna här i tråden. Buffar lite på handen med nosen när jag slutar klappa honom, tuggar lite smått med munnen och slickas, fast inte på mina händer. utan på kläderna. 😃 Fast en gång har han också slickat på handen.
Brukar även lyfta upp honom i min famn och när jag då klappar honom ligger han platt med halvslutna ögon och tuggar och slickas så jag tar det som att han tycker det är skönt. 🙂 Fungerar lika bra på golvet som i famnen. Sitter jag på golvet kommer han fram självmant och kan lägga sitt huvud på mitt lår och be om att få bli klappad.

Irmelinis
2015-09-26 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Från Sallys sida får jag mer signalen att "jag gav dig en order att klappa mig, såg du inte det, kom igen nu då..", haha. Hon är så bossig! Har inte sett så mycket "kärlek" mot mig från hennes sida, hon vill ju bara ha mat när jag kommer 😛

Fast med sambon så kan hon nafsa lite kärleksfullt i hans händer när han masserar hennes rygg. Hon söker sig mer till honom för sånt, jag betyder bara mat 😂

Såhär ligger hon när sambon klappar på henne, sträcker ut sig ordentligt:

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[thildaaaa]
2015-09-28 17:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag trodde aldrig attkaniner kunde va så mysiga som de faktiskt e! Min kille gör precis som andra har nämnt, slickar tuggar buffar osv ^^ lite sura blickar får man allt om man slutar att klia honom haha! Förut (för nått år sen elr så) så var det verkligen inte ok att typ hållapå med mobilen samtidigt som han krävde gos, nu har han lärt sig att bita ihop ;)

Biancaa
2015-09-28 18:42
#13

Min förrra kanin (som gått bort tyvärr 😕) slickade alltid på mig när jag höll händerna framför honom/höll i honom. Han kunde slicka mig på kinden, halsen, armen, handen, vartsomhelst. 
Också om jag satt brevid honom så kom han och "buffade" på min hand såattsäga, för att han ville tt jag skulle klappa 😊

Annons:
Kaninhoppare
2015-09-28 20:21
#14

Mina förra kaniner har inte varit så att de visat kärlek mot bara de som de känner, utan har slickat på allas händer osv. Alvin som jag har nu är mer kärleksfull och visar det bara mot mig än så länge. Han kommer fram och buffar på en i väntan på att jag ska klia honom runt huvudet/ lägger sig ner. När han ligger ner brukar han lägga huvudet på tassarna när han njuter och så tuggar han. Han klättrar mycket på mig och sitter ofta på in axel och nosar mig i håret. Han gillar också att sova på rygg i famnen när man kliar honom på huvudet och mellan öronen. Än så länge är jag den enda han accepterar att bli buren av dock, vilket blir lite krångligt ibland, haha ^^

Medarbetare på Jättekanin

Katniss
2015-09-29 07:00
#15

Min kanin slickar ibland på mina armar eller byxor, en gång till och med på hakan xD Men han är mer "ge mig mat så är jag nöjd" typen, men man märker väldigt tydligt att han litar på mig, han tvättar sig och lägger sig för att vila ibland när jag är där. Han kommer till och med på kommando (utan att jag tränat honom O.o )

R.I.P. Anton 💔

Frosstis
2015-09-29 17:07
#16

vet inte hur min kanin visar kärlek till just mig haha, han älskar alla. slickas på alla, följer efter alla, gör glädjeskutt när vem som helst kommer, osv. han till o med slickar andra i ansiktet (näsan, pannan överallt). men när jag säger godnatt/godmorgon brukar han slicka mig på näsan.. men jag venne. men jag kommer ihåg i somras när han vart hos min kompis i två veckor o så kom jag o skulle hämta han så verkade han såååå glad, så han tycker väl om mig lite extra mkt. men annars älskar han precis alla människor.

Kaninernasbästa
2015-09-29 22:47
#17

Hedda knorrar, lägger sig platt. Molly är lite skygg när man kommer med handen men när man väl klappar henne så puffar hon på mig så jag ska fortsätta ;) hon lägger sig även platt :)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: