Annons:
Etikettallmänt
Läst 5273 ggr
candycandye
2009-11-03 17:26

Lagligt att köpa kaniner till orm?

Var i djuraffären igår då det kom in en man som sa att han ville köpa några kaniner för att mata sin orm med.
mannen var uppenbart berusad men personalen verkade inte bry sig om hans tillstånd eller fråga…

Jag sa att jag hade hört att det var olagligt och att det finns annan fryst mat man kan köpa till ormar (vet ej om detta är sant men ville förhindra köpet)

personalen var bara irriterade på mig då jag la mig i men sa till slut till mannen att det nog inte gick…

Sen sa de till varandra när de trodde att jag inte hörde att de borde bli av med lite kaniner, det var nog ett skämmt men ett himmla dåligt ett.

Förövrigt bodde 8 st små ninisar i en bur!
Bara det skulle man kunns skriva en hel tråd om..

men min fråga är ifall någon vet om det är lagligt att köpa kaniner från en djuraffär med vetskapen om att de levandes kommer ges som orm mat?

Annons:
NinniH
2009-11-03 17:32
#1

Tror inte det finns någon lag just om att man inte får köpa kanin från djuraffär till ormmat.
Däremot säger ju lagen att djuren ska skyddas från onödigt lidande.
Och så länge djuren avlivas innan dem ges som mat blir det nog en annan sak.
Att däremot släppa ner en levande kanin till en orm torde ju räknas som onödigt lidande.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[sstorm]
2009-11-03 17:45
#2

#1 men man brukar ju ge ormar möss? är de alltså olagligt de med då? :P

jossan84
2009-11-03 17:53
#3

Det är olagligt att ge levande ryggradsdjur som foder, om man däremot avlivar på ett godkänt sätt innan så är det helt lagligt. Vet kaninuppfödare som säljer "överskottsungar" till ormuppfödare. Ormarne måste ju också ha mat…

Linnet
2009-11-03 18:00
#4

Har också hört på en djuraffär, när dom sa till en kund att ibland får dom in marsvin, som folk lämnar in, som han kunde få köpa till ormmat.

[sstorm]
2009-11-03 18:00
#5

#3 jo exakt, de tillhör ju deras natur att äte levande djur… Hur hemskt de än låter i våra öron.

Anema
2009-11-03 18:06
#6

Tycker personligen inte att man ska köpa levande djur för att ge till ormar o andra sådana djur. Kan man inte ta "rester" av det som människor äter, alltså att ormmaten kommer från ett slakteri eller nåt sånt. I o för sig lika hemskt det, men ja..

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
candycandye
2009-11-03 18:08
#8

#3

Jo det förstår jag, klart att ormarna ska få mat… men det lät så ohumant att sälja kaniner ung sex månader gamla so mat. Lät så fel i mina öron… dessutom var mannen ifråga påverkad av alkohol och verkade tycka att det var lite utav en sport att se ormen äta kaninen. Där känns det som om det inte är mat för ormens bästa…en person utan någon form av empati är ingen bra djur ägare enligt mig.

Men håller med om att ormarna ska ha mat:)

[sstorm]
2009-11-03 18:17
#9

#8 jo, att lägga in en stor fullt frisk kanin är väl lite väl! Jag tycker också de är helt fel, men sammtidigt, om man ser de från ormägarens sida så vill de säkert ge de bästa till sin orm, som dom ser de. Medans vi vill ge våra kaniner de bästa, som vi ser de. Vi skulle ju aldrig få för oss att inte ge kaninen gräs eller hö, för de är de kaninen äter i de vilda! Lika så är de bog för ormägaren, den vill att den ska leva så naturligt som möjligt.

Känns som du säger att den mannen inte ville sin orm de bästa, utan ville nog bara göra de för skojs skull tyckte han…

candycandye
2009-11-03 18:36
#10

#9

Bra skrivet, presic så som jag uppöever det:)

Ja det som var så olustigt var just mannens beteende och att personalen inte verkade överväga beslutet på rätt sätt… kändes rätt uppenbart att han skulle tycka att det skulle bli ett nöje av att titta på…

även om det kanske inte framgick i inlägget (var så upprörd när jag skrev:P)…

Tycker iaf att en "seriös" djuraffär ska tänka över noga om de vill sälja sina "kelkaniner" som de kallas för i affären till mat då det vet att djuret kommer ätas levande… de borde väll informera om annan mat, som någon skrev här ovanför "rester/slakeri…fryst mat eller iaf ett dött djur..

Den här mannen verkade inte så påläst om ormar alls, människor som valt att jobba i djuraffär borde se det som sin sak att iaf lägga fram alternativ och komma med lite info.

Tina-A
2009-11-03 18:53
#11

Men i de flesta djuraffärer kan man köpa frysta djur, frysta möss, råttor och ibland frysta kaninungar. Man brukar även kunna köpa levande möss - allt som föda.
Så jag tror inte de tycker det är konstigare att sälja levande möss, eller frysta kaniner, än att sälja levande kaniner. Många djur äter ju bara levande bytesdjur..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

candycandye
2009-11-03 19:07
#12

#11

kan vara jag som är överkänslig…som man så lätt blir om man har egna djur (familjemedlemmar):)

men om man säger såhär: Det finns många sätt att prata om djur på, men att prata om djur som ska bli mat som en sport /nöje det är så oempatiskt i mina öron. Djuraffärer som handskas (ska handskas) med sina djur dagligen borde iaf inte vilja att de ska lida innan det dör.

Fryst är en annan fråga
Men levande kaniner på nästan ett år…

Tina-A
2009-11-03 19:08
#13

#12: Håller definitivt med om sättet att prata om det! Och att kaniner på 1 år är alldeles för gamla :(

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
RabbitLower
2009-11-03 19:19
#14

Så otrolig idiotiskt att ge levande djur till ormarSkrikandes Och att döda djur till ormar…okey det e bättre en att ge dom levande men ändå…man borde ge djur som dött av sej själv av ålder eller någt för möss blir vell inte så gammla?

jag gillar ormar mkt jag tkr dom e söta o så (; och fattar ju självklart att dom behöver mat men ändå inte levande :(

Tina-A
2009-11-03 19:22
#15

#14: Möss blir några år.. Och alla dom dör av sig själva dör ju inte av ålder utan kan dö av sjukdommar och sådär, de vill man ju inte ge. Och sen så äter väldigt många inte döda djur utan de måste ha levande.
Själv tycker jag inte alls om ormar :P Men de som gör det och har ormar vill ju såklart ge de levande mat och det är vad de kräver, och då ska de kunna göra det tycker jag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

flikkan77
2009-11-03 19:23
#16

Tyvärr så finns det ingen lag som säjer att det är olagligt att ge ormar levande föda. Många djuraffärer säljer dock av etiska skäl inte levande djur till ormmat.

Lagtexten rekommenderar att man försöker ge dött byte men det är inte förbjudet.

"You just have to belive…"

candycandye
2009-11-03 19:45
#17

#16

Då vet jag iaf lite mer om själva lagen.
Tycker om man nu jobbar i djuraffär borde man lägga lite vikt på just etisk moral så att säga. tror tyvärr att djuraffären där jag var hade sålt kaniner om jag inte hade vart där…Tycker de borde ha lämlighets test i djuraffärer:)

Och sen informera mer om annan mat till ormar, de ska ju leva och må bra!

flikkan77
2009-11-03 19:50
#18

#17 Det svåra är när man börjar ha lite större ormar så att råttor inte räcker till i storlek. Då brukar kaniner eller möjligtvis smågrisar bli nästa steg.

För en orm är det faktiskt svårt att svälja ett byte som är för litet. De har ju inga händer att hjälpa till att hålla med så får de inget bra tag med kroppen runt bytet så är det inte så lätt för dem.

"You just have to belive…"

MajaL
2009-11-03 19:50
#19

Tror det är som Ninni säjer. Tycker mig ha hört om det någonstans.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

candycandye
2009-11-03 19:56
#20

#1 #19

Jo, tror ochså har hört nått om att  undervika onödigt lidande…bra att ha lite fler bakom mig…Jag ska tillbaka till djuraffären, delsd för att prata med dom om kaninernas bur…en bur på åtta kaninen utan sitthylla! Dom satte in en efter att jag frågade om det men hade ingen innan dessutom så har dom 8 st i en sådan bur som jag har till min enda kanin (och då vill jag ändå ge den mer plats)

kom ifrån ämnet lite:p

iaf så ska jag även säga det om onödigt lidande, oavsett hur de väljer att göra så skadar det nog inte….tack för svar:)

Annons:
Parla
2009-11-03 20:15
#21

Vet inte vad lagen säger om att ge levande föda till ormar och andra reptiler.

Min sambo har haft ormar och ödlor och han har först och främst använt frysta råttor och möss som föda. Dock så äter ju inte alla ormar döda djur utan dom har han fått mata med levande djur, bland annat kaniner då hans ormar, 2st vuxna Pytons, inte blev mätta på råttor och inte åt död föda.

Själv tycker jag det är mer humant att ge levande föda till en reptil än något som har fått frysa ihjäl i en frys, för att sedan tinas upp och ätas.

Har själv jobbat i en djuraffär där vi inte sålde djur till mat, enligt butiksägaren, men jag vet att vi sålt djur till det.

jossan84
2009-11-03 21:24
#22

I Sverige är det enligt lag inte tillåtet att ge levande ryggradsdjur som föda. De måste avlivas först, det står i djurskyddslaget. Gör men det i alla fall så är man extremt oseriös och bryter mot djurskyddslagen.

jossan84
2009-11-03 21:36
#23

För att få mata med rester från slakterier måsta man ha specialtillstånd och det kostar pengar.

Frida-H
2009-11-03 21:39
#24

#22 I vilken paragraf? Vad jag hört (av fd djurskyddsinspektör/anställd på sjv samt av en veterinär) så står det inte uttryckligen att man inte får ge levande ryggradsdjur som föda. Däremot upptas foderdjuren som sagt av djurskyddslagen - onödigt lidande osv. Men teoretiskt sett skulle man kunna ge en levande mus till en orm som dödar lika snabbt och effektivt som när vi avlivar, vet dock ej om det existerar någon sån orm ;)

candycandye
2009-11-03 21:39
#25

#23

Pengar…stort problem i många frågor.

Men då borde väll djuraffärer neka till att sälja kaniner som mat?Om de VET att de inte kommer bli avlivade först?eller är det bara själva personen som matar med levande (ryggradsdjur) som bryter mot lagen?

jossan84
2009-11-03 21:49
#26

#24 Vi har fått lära oss det i skolan, så jag vet inte vilken paragraf det står. Enligt den inspektören som då föreläste så är de inte tillåtet. Det kanske står på ett diffust och tolkningsbart sätt. Däremot får man ge tex. syrsor, maskar osv.

#25 Det är nog den som som utfodrar levande som begår brott, men en fösäljare har ju rätt att neka försäljning. Det är som med de för små kaninburarma, det är tillåtet att sälja dem, men inte att ha kaniner i dem.

flikkan77
2009-11-03 22:21
#27

Jossan84: Kan du vara vänlig att ta reda på rätt paragraf där det står att man inte får ge levande ryggradsdjur till orm? Det måste ju finnas någon i din skola som minns detta.

Och vad var det för inspektör som föreläste? Kommunernas djurskyddsinspektörer är oftast väldigt dåliga på just reptiler.

"You just have to belive…"

Annons:
Jojsan
2009-11-03 22:29
#28

Även jag har lärt fått lära mig i skolan att man inte får ge levande ryggradsdjur som mat i Sverige.

jossan84
2009-11-03 22:34
#29

#27 Oj, det minns jag inte, vem det var alltså, var första kursen vi läste. Men jag och en klasskamrat har via msn gemensamt gett oss ut på internet och hittar bara odet "bör ej" i samband med vad frågan gäller. Även hon minns att vi fick veta att det inte var tillåtet. Det kan ju som sagt vara en tolkninsfråga. Ger man levande tex. möss till sina ormar så bryter man indirekt mot att skydda djuren mot onödigt lidande.

flikkan77
2009-11-03 22:44
#30

#29 Nä, sånt hade jag inte heller kommit ihåg så det förstår jag. Hade varit kul att veta bara.

Ska be min man kolla lite lagar imorgon. Han har hållt på med ormar i flera år och är bra på lagtexter. Ska se vad vi kan få fram.

"You just have to belive…"

candycandye
2009-11-03 22:50
#31

Härligt att få hjälp med att få fram lite info, tack alla:)

Har för avsikt att som sagt gå tillbaka till djuraffären, hade gärna haft med mig något att komma med:P Hade vart så skönt att även om man inte kan ändra alla så kan man hjälpa någon.

Sen, ormmaten problem med för små djur…önskar att jag visste en bättre lösning än frysta kaniner isf..vet ju inte exakt vad en orm behöver är inte så kunnig på det området-

Men iaf inte mata med levande djur.

Brisa
2009-11-03 23:31
#32

Tror inte det finns någon lag som hindrar att mata med levande djur, oavsett ras. Men det är en fördel att lära ormarna äta död föda, då man slipper riskera att ormen får riv- och bitskador av en råtta/kanin som försöker försvara sig. Win-win alltså.

lottapelle
2009-11-04 00:06
#33

Vad jag kunde se på Jordbruksverkets hemsida så står inget om att det inte är tillåtet, bara detta:

"Du ska utfodra ormar och ödlor med ett foder som är anpassat för arten. Fodermängden ska anpassas så att djuren varken blir för kraftiga eller för magra."

Länk: Jordbruksverket, Ormar och ödlor

Men det borde ju finnas något mer utförligt, skulle vara intressant att få veta vad som gäller mer exakt.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

flikkan77
2009-11-04 10:13
#34

Hejsan. Jag är flikkan77s man och jag har sysslat med ormar i många år. Är även lite intresserad av det juridiska kring djurskydd etc så jag hoppas jag kan reda ut lite av det som diskuterats här. Det som följer är delvis taget från vad en annan person med juridisk utbildning och lång och omfattande erfarenhet kring djurhållning av allehanda djurslag skrivit och några egna tillägg av mig själv.

Hoppas ni har överseende med att det blir en lång text och att ni orkar läsa igenom allt. ;) Det är inget enkelt ämne.

Det är tillåtet att mata med levande djur så långt som att det inte finns något direkt förbud mot det. Däremot finns det regler i bland annat djurskyddslagen och L80 som begränsar HUR man får mata levande. Djur skall skyddas mot lidande, djur som är ett hot mot varandra får inte hållas tillsammans, avlivning skall ske snabbt osv. Om foderdjuret dödas snabbt och effektivt är det tillåtet att mata levande, det är däremot inte tillåtet att göra det om foderdjuret på något sätt plågas.

Att utfodra djur med levande djur räknas inte som avlivning i den betydelsen som ligger i avlivningsreglerna så det förfarandet har ingen specifik och tydlig reglering. Jordbruksverket har kommit fram till att matning med levande är tillåtet så länge foderdjuret inte plågas. Eftersom det är en tolkning av diverse spridda regleringar och den inte har testats så är det inte helt glasklart vad som gäller men nånting i stil med att det är ok så länge det inte leder till djurplågeri bör ändå vara den rimliga uttolkningen av dagens regler.

"You just have to belive…"

Annons:
flikkan77
2009-11-04 10:13
#35

fortsättning….

Att sen nåt är tillåtet behöver ju inte betyda att det är bra. De flesta reptilägare anser med god anledning att man i första hand skall välja matning med dött foder. Det finns många skäl för detta; en levande gnagare kan utan problem allvarligt skada en orm om det vill sig illa; oavsett om en orm dödar sitt byte på bara några sekunder så går det såklart ännu lite snabbare med vissa andra avlivningsmetoder; om man matar med död föda som varit frusen ett par veckor och sedan tinad så minskar man betydligt risken att ormen skall få i sig vissa parasiter som gnagare kan bära på; och sist men inte minst så är det rätt eller fel provocerande i vissas ögon att mata med levande föda.

Men, och detta är ett viktigt men, det finns faktiskt ormar som vägrar att äta döda byten. Det är inte bundet till att vissa arter gör på det viset utan det är snarare individuellt. Med en sådan orm har man två alternativ, antingen tvångsmatar man den vilket är extremt stressande och medför en betydande skaderisk och sällan leder till att den lär sig äta döda byten, eller så ger man den levande byten. Gör men det senare är det ofta möjligt att med tiden få den att acceptera även döda byten.

Kan ju nämna lite om hur en orm dödar sitt byte (detta gäller inte giftormar utan den stora majoritet som kramar ihjäl sina byten). Många tror det är en utdragen plågsam process där bytet kvävs. Detta är fel. En orm kan rakt inte ägna sig åt något så långdraget och riskabelt som att kväva bytesdjuret. Vad det i stället handlar om är att krama åt så kraftigt att blodcirkulationen bryts och det är något som har en helt annan effektivitet. Jämför med strypning som många ochså tror handlar om kvävning, vad som sker är i stället att blodflödet till hjärnan upphör genom att kärlen kläms åt och det medför medvetslöshet inom några sekunder. Sedan kan det förekomma ryckningar och andetag en stund efteråt, men det betyder inte att djuret är medvetet och lider även om det ser otäckt ut.

"You just have to belive…"

flikkan77
2009-11-04 10:15
#36

Om ni vill så kan vi leta upp exakta paragrafer med men jag tror inte att det ger så mycket eftersom det inte är specifikt reglerat i någon lag utan det rör sig om tolkningar. Vad som är klart är att det inte är uttryckligt förbjudet att mata med levande föda.

"You just have to belive…"

Eidesdotter
2009-11-04 15:29
#37

Jag är väldigt kluven till om ormar/reptiler som inte kan leva på död föda bör hållas som husdjur.

Något som upprör mig är inställningen somliga reptilägare har till matningen. Youtube är fullt av filmer som visar hur ormar i hemmaterrarier äter levande kaniner, marsvin osv. Jag förstår inte riktigt resonemanget och tankarna som driver en människa att filma och visa detta för resten av världen. Är det för att dela med sig av ett naturvetenskapligt intresse eller är det för att de tycker det är coolt och häftigt? Jag är rädd att den senare kategorin är den största, men jag hoppas att jag har fel.

Känns lite svårt att bedöma om t.e.x. foderkaninen lider eller inte när den matas till en orm. Även om själva dödandet går snabbt händer det att ormen inte bryr sig om kaninen på ganska lång tid. Då sitter kaninen paralyserad och upplever en stark skräck i väntan på att ormen ska anfalla. Hur gör ormägaren i det läget? Plockar han ut kaninen och förvarar den någonstans i väntan på att ormen ska visa tecken på hunger, för att då sätta ner kaninen till ormen igen? Jag har hört om marsvin som hanterats på det sättet och skulle vilja påstå att det medför stort lidande för dem.

Men detta är väl som allt annat som rör våra husdjur och hur vi hanterar dem. Vad vi än väljer att göra är det på ett eller annat sätt onaturligt.

Allt foder till köttätande djur innebär ju ett större eller mindre lidande, oavsett om det är Doggy hundmat eller levande möss till ormar. Det kommer vi aldrig ifrån. Personligen känner jag att jag inte vill vara aktiv i den biten. Fegt skulle somliga argumentera, men i min värld behöver inte alla vara lika. Jag kan ge levande blomflugor eller mygglarver till mina akvariefiskar, men ungefär där går nog min egen gräns.

flikkan77
2009-11-04 16:13
#38

#37 En seriös ormägare låter aldrig ett levande byte vara kvar i ett terrarie om inte ormen tar det. Det är stor risk att ormen blir skadad i ett sånt läge. Finns faktiskt de som råkat ut för att ormen blivit uppäten av till exempel råttor och möss.

Sen är det väldigt sällan som foderdjuret sitter paralyserat av skräck. De har aldrig stött på en orm förr och vet således inte vad som väntas. Jag har varit med om möss som nyfiket traskat rak fram till ormen och nosat den rak på näsan… Många gånger kan de sitta och tvätta sig i närheten av ormen med och då är de inte särskilt rädda.

Sen kan vilket djur som helst reagera på att det hamnar i en totalt obekant miljö.

När vi matat med levande möss och ormen inte tagit musen så släpper vi tillbaka den i sin bur tillsammans med sina kompisar igen. Eller så avlivar vi och fryser in, det beror på situationen. Skulle göra likadant med en kanin, sätta tillbaka den i sin egna bur och ta hand om den på bästa sätt igen.

Har man ormar som bara tar levande så vill man ju inte avliva foderdjur i onödan heller. Ha frysen full med dött hjälper inte om ormen bara äter levande. Då är det bättre att ha bra burar att ha foderdjuren i, oavsett vad det är för sort.

Problemet med ormar är att man inte riktigt vet vilka som kan tänka sig ta levande eller dött. Vissa behöver ta levande i början för att sen övergå till dött och ibland kan de vara krassliga och då stimuleras aptiten av levande föda. Precis som vi tar hand om våra andra djur vill vi ju det bästa till våra ormar.

"You just have to belive…"

Eidesdotter
2009-11-04 16:24
#39

Jag förstår att ni vill ta hand om era ormar på bästa sätt och respekterar er för det. För mig är det ändå omöjligt att tänka mig att sätta en levande kanin till en hungrig orm.

Har problem med själva utgångspunkten: att man alls ska hålla djur som inte kan leva och må bra på död föda. Men det är en helt annan diskussion och ingen jag känner mig tillräckligt kunnig eller påläst för att ta upp här och nu.

Oseriösa djurägare finns ju inom alla områden, tyvärr.

Tack för info om hur ni gör när ni matar. Även om det inte är något för mig så känns det bra att veta att det finns annat än det man ser på Youtube eller läser på forum.

Skönt att höra att just ni gör vad ni kan för att förhindra foderdjurens lidande. Förhoppningsvis har ni många likar.

flikkan77
2009-11-04 16:44
#40

#39 Det finns väldigt mycket mer än det man ser på youtube…Tycker man om ett djur så tycker man ju oftast om de flesta djur och ingen vinner på att behandla foderdjuren dåligt.

Om man ser ser på det här med död föda, hur kan man vara säker på att det döda är avlivat på ett vettigt sätt? Vet själv att det finns sådana som lägger in nyfödda musungar i frysen och låter dem frysa ihjäl. Och det finns många rätt dåliga sätt att ta livet av foderdjuren faktiskt.

Ibland undrar jag om det inte är bättre och naturligare för foderdjuret att bli dödat av en orm.

Om man jämför med till exempel en katt som kan hålla på i flera minuter och leka med sitt byte så är en orm väldigt snabb. Ormen dödar dessutom inte mer än vad den tänker äta, i alla fall våra katter kan döda byte ute bara för att det är "roligt".

Så var ska man dra gränsen?

"You just have to belive…"

Yadakaninungen
2009-11-04 18:47
#41

#4 Hoppas bara att ägarna som lämnade in marsvinet vet om att det kan bli till ormmat, jag skulle blivit väldigt ledsen om man t.ex lämnade in sitt marsvin för att man p.g.a någon anledning inte kan ha kvar det, så blir det sålt som mat istället för att få ett nytt bra hem..? Obestämd

Annons:
Linnet
2009-11-04 19:27
#42

#41 Tror inte det, att ägarna blev upplysta om det, vem skulle i så fall lämna in djur. Det var nog inte meningen att jag skulle höra samtalet, men jag "råkade" tjuvlyssna. Blev lite upprörd, för man ser ju till sig själv om man skulle lämna in marsvin i den tron att dom ska bli någons husdjur och så blir dom till ormmat. Den djuraffären finns inte här längre, det var Arken, men man vet ju inte hur andra djuraffärer gör heller.

flikkan77
2009-11-04 19:34
#43

Jag tror faktiskt inte att de ormägare som ska köpa kanin eller marsvin till sin orm direkt skyltar med att de ska göra det. Har man en kräsen orm så är det nog värt de extra pengarna man får betala i djuraffären eller på blocket.

"You just have to belive…"

lottapelle
2009-11-05 19:56
#44

#34 Tack för mycket intressant info.

Det är nog svårt med knivskarpa regler gällande detta med tanke på det du berättar om att vissa ormar behöver levande föda. Det är bara att hoppas på att det inte finns oseriösa ormägare.

Kaniner har funnits/finns? på många middagsbord, de fungerar inte enbart ormföda. Det är väl så att så fort vi tagit til oss ett djur som blir som en familjemedlem kan vi inte tänka oss att äta det (eller ge som föda). Men det är ju så det fungerar i naturen - någon är jägare och någon annan byte.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

kris880925
2016-11-15 05:28
#45

Att mata ormar med levande föda är olagligt ! men ifall ormen matvägra få man i sista utväg mata den men levande i detta fallet äre lagligt!

Måste tillägga att där jag bor har vi 3 djuraffärer och om personalen vet eller mistänker att nån har ormar hemma väljer dom att inte sälja möss råttor eller annat smådjur till personen. Sj har jag blive nekad till att köpa marsvin till min dotter.

Peak303
2016-11-15 09:40
#46

#45 Denna tråd är 7 år gammal.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: