Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 15112 ggr
jenny2
2009-11-05 21:37

Tandfel, klippa/slipa.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det ngn här hinne som har en kanin med fel på framtänderna så ni är tvungen att klippa/slipa dem regelbundet? Isf undrar jag hur ofta måste ni klippa dem och hur långa har dem hunnit bli då?

Vi har nämligen en dvv med tandproblem som vi klippt/slipat tänder på sen i våras och därför lite nyfiken på hur andra i samma situation gör?

Annons:
damparu
2009-11-06 08:05
#1

Jag klipper själv när det behövs (: Kollar hans tänder dagligen och klipper när de känns för långa ^^

// Ludde

 

LinneaJohaanson
2009-11-06 08:54
#2

säger som #1
Har haft en kanin med tandproblem, men dom gick över.

Usch vilken sööt kanin du har :)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

sotlynx
2009-11-06 09:33
#3

Klipp! Många kaniner får brännskador i munnen om man slipar. Två av mina elevers kaniner har fått tänderna slipade av en veterinär som är knuten till Zoo-giganten i Lomma och båda kaninerna matvägrade och dog till slut av svåra smärtori munnen, trots veterinärvård. Jag har själv klippt både bebisar och vuxna kaniner och det är enklare, snabbare och mycket mindre plågsamt om du kan lära dig göra det själv. Stressen för en kanin som ska slipas i munnen och hållas fast är fruktansvärd!

jenny2
2009-11-06 15:29
#4

Tack för svar!

Vi har både klippt själva och slipat. Fördelen med att slipa dem hos vetten är att de kan slipa dem långt ner. Jag vågar inte klippa dem så kort. Problemet med att klippa för min del är han han är så rädd nu när vi ska göra det så han ligger och skakar och man får nästan inte in saxen/tången. Tpk blir de ojämna och vassa, detta slipar han dock bort själv efter ngr dagar. Förut räckte det att klippa/slipa var 6:e vecka, då var dem långa och han fick problem att äta. Nu tycker jag de växer snabbare och behöver klippas var 4.e vecka, minst. Vet inte om det beror på att kindtänderna återigen börjat bli långa. Växer framtänderna snabbare om kindtänderna blir för långa??

Det här med tänder är ett gissel!!Rynkar på näsan

jenny2
2009-11-06 15:30
#5

#2 Tack, ja han är söt men börjar bli lite till åren Flört.

Hans fel är så gravt att det inte kommer gå över utan snarare bli värre…Rynkar på näsan.

Elina.
2009-11-06 15:44
#6

#5: Om bettfelet är gravt, och dessutom blir värre, så varför hålla kaninen i livet?

Om framtänderna inte nöts som de ska är risken stor att det även påverkar kindtänderna.

Annons:
Linnet
2009-11-06 15:49
#7

Det brukar gå att klippa ett tag, men det blir oftast ohållbart i längden, då det ofta är stressande för kaninen.

jenny2
2009-11-06 18:02
#8

När det här uppdagades i våras tog vi beslutet att söva honom och slipa kind-och framtänder men bestämde oxå att nästa gång hans kindtänder blir för långa så kommer han få somna in. Han har klarat sig längre än jag trodde och mår väldigt bra, äter och är pigg. Vi har haft honom sen han var bebis och barnen har vuxit upp med honom och framförallt är min dotter väldigt fäst vid honom. Den dagen jag märker att han lider eller inte mår bra kommer jag inte tveka att avliva honom men är samtidigt glad över den tid vi får ha honom med och han mår bra.

MajaL
2009-11-06 18:09
#9

#8 Låter klokt. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Linnet
2009-11-06 18:29
#10

Men då har han alltså inte ett medfött bettfel?

[Agneslundin]
2009-11-06 19:11
#11

klippa .. va hur gör man ? och hur ser ett tandproblem ut ?

Linnet
2009-11-06 19:30
#12

#11 Om kaninen inte nöter tänderna, utan dom växer okontrollerat, pga bettfel, då är det ett tandproblem. Normalt ska framtänderna i underkäken gå in mellan dom två raderna framtänder som sitter i överkäken och tänderna nöts då ner hela tiden. Men om kaninen har bettfel, ex underbett, så nöts inte tänderna och då måste man klippa dom. Kanintänder växer fort, 5-10 mm i veckan så man måste klippa ofta.

jenny2
2009-11-06 23:01
#13

#10

Troligen inte. Han är ganska trubbnosad så möjlgt är att det visade sig sent. Mest troligt är att han fått fel kost av oss Gråter, för mkt gnagarblandning o gott och för lite hö. Lätt att vara efterklok… men vi har åtminstone tagit lärdom av det o ger vår frasse HÖ o grenar o mkt begränsat med pellets o goda saker…Flört.

Annons:
MajaL
2009-11-07 18:15
#14

#13 Kaniner är inte gnagare, och ska inte ha gnagarblandning som innehåller giftiga saker ibland.

Fri tillgång till hö. Grenar och annat att gnaga på kan också vara bra att ge honom ibland/låta honom ha alltid.

Lycka till! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

[fluffbollen]
2009-11-07 19:38
#15

min kanin har överbett, så jag får gå till veterinären cirka var sjätte vecka och klippa dom, men jag har inget emot det bättre det än att jag slipar dom själv och gör fel!:P

jenny2
2009-11-07 21:55
#16

#14

Idag får han inte gnagarblandning och heller inte fått det på flera år. Nu får han bara pellets, dock fri tillgång eftersom han har svårt att hålla vikten. Han kan äta väldigt begränsat med saker. Han kan inte gnaga på grenar, inte äta hö, gräs eller annat som är svårt för honom. Ham får mkt grönsaker och frukt skurna så han kan äta det.  Han äter således inte alls som en kanin "ska" men mår trots allt bra. Och med tanke på den begränsade tid han har kvar i livet så låter vi det vara.

Vår frasse däremota äter "som en kanin ska" Flört.

malin--a
2009-11-07 22:56
#17

vi har klippt tänderna hos en veterinär, tills nu.

Noa-Nisse
2009-11-07 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

min kanin har haft bettfel i 4 år nu, över det tillochmed och han mår hur bra som helst. Hans framtänder nöts inte ALLS, måste klippa alla 8 tänderna. han har underbett, det är ca 0,5 cm skillnad på över tänderna och nedertänderna. Han har aldrig haft problem med kindtänderna.

han mår hur bra som helst och han kan man hålla i famnen hur mycket man vill och pilla på tänderna. Det ända man får tänka på är att göra allting i små skivor eller bitar så det blir enklare för honom att äta.

jag klipper ca en gång i veckan. Jag låter dem alltså inte växa ut helt och sen klippa, utan tar lite då och då som sagt. om jag skulle skitigt i att klippa hade de nog varit flera meter långa, för fy för vad kanintänder växer snabbt. mycket snabbare än klorna.

här är en gammal bild på hans bettfel precis innan jag skulle klippa hans tänder för första gången själv. (de är lite för långa på just denna bilden) allra första gången så klippte veterinären dem åt mig och visade. varför där är brunt på nedre tänderna är väl för att han käkat äpple eller något sådant som fastnat på tänderna :P

 Medarbetare på Hundar.ifokus

emms
2009-11-07 23:10
#19

#18 Jag måste bara få fråga, hur är det att klippa kanintänder? Hur mjuka är dem? :P

Emma

sotlynx
2009-11-07 23:12
#20

Lätt som en plätt! Som krispiga naglar eller glas.. Inte svårt alls med en bra avbitartång. Använder en nagelfil av papp om det skulle bli ojämnt. Be en veterinär eller uppfödare lära dig hur man gör.

Annons:
Noa-Nisse
2009-11-07 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19 de är ju typ lika hårda som människotänder, man ska ju klippa med en tång, och inte en klosax, för då är det ju lätt att de spricker och hur det känns att klippa i tänderna beror kanske på hur bra tång man har. Jag har en "mellanvass" tång. Så känns väl ungefär som att klippa i en hård karamell :P fast man måste ju vara försiktig så att inte den lilla tungan, kinderna och läpparna kommer i klämme vilket borde göra riktigt ont!!

på bilden kan man ju skymta tänderna lite, vet inte säkert men jag tror inte man gör det på "vanliga" kaniner när de intar denna posen? :P

 Medarbetare på Hundar.ifokus

kaninjosse
2009-11-08 00:29
#22

gu vad fin :)


Linnet
2009-11-08 09:41
#23

#19 FAst jag tror inte att dom är lika hårda som människotänder, då skulle dom inte nöta ner dom så lätt.

damparu
2009-11-08 09:49
#24

Vad är det för tång man ska klippa med?

// Ludde

 

Apelzin
2009-11-08 10:17
#25

jör nt riktigt tilli ämnet men han e skit söt!!

Linnet
2009-11-08 11:13
#26

#24 En liten avbitare brukar funka bra.

damparu
2009-11-08 12:07
#27

#26 okej (:

// Ludde

 

Annons:
jenny2
2009-11-08 17:39
#28

Imorse skulle jag klippa vår dvv tänder. Jag upptäckte att han under hakan mellan käkbenen har som två "knölar". Det känns inte som bölder utan snarare som skelett. Kände på vår frasse men han har inga sådana. Tror när jag kollat lite på bettfel på nätet att det kanske är tandrötterna som vuxit neråt och att det är dem som känns. Någon som har ngn koll på detta eller varit med om det? Han verkar inte lida eller ha ont av det och äter som vanligt men jag inser ju att det absolut inte är bra och att det verkligen är början på slutet. Ska ringa vetten imorgon. Tycker den här oron för honom titt som tätt är såå jobbig, men det är väl så det blir med ett djur man haft i så många år Rynkar på näsan.

[EllenAlicia]
2011-10-18 19:09
#29

hur klipper man en kanins tänder :D  ?

Plopp4
2011-10-18 19:52
#30

#29 Tråden är från 2009…  Jag ser att du skrivit i många gamla trådar. Hittar du inga nya eller kollar du inte på datumet?

Inget illa menat :)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

[EllenAlicia]
2011-10-18 20:02
#31

glömmer oftast att kolla datumet :P

Pernillac
2019-03-18 09:48
#32

Hur gör man för att klippa tänderna på sin kanin? Så tacksam för hjälp!

Morötterna
2019-03-18 11:03
#33

#32 tråd från 09 tyvärr. Men du kanske kan få hjälp ändå :)

Upp till toppen
Annons: