Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 12263 ggr
Ida94
2/23/10, 2:04 PM

Para första gången

Hej, nu är det så att jag aldrig har haft kaninungar och är intreserad av att para min kanin, så jag har några frågor.

1. Vad ska man tänka på?

2. Hur många kaninungar kan hon få?

3. Hur många månader är kaninungarna i magen?

4. Måste hon ha stamtavla eller h-bevis för att hon ska kunna bli parad?

Om jag kommer på fler frågor så skriver jag det i inlägget :)

Annons:
Ida94
2/23/10, 2:05 PM
#1

Kom på en till Hur gammal ska hon vara?

hugoochip
2/23/10, 2:12 PM
#2

1. Du ska tänka på att du har en bolåda till henne.Man sätter ner honan i hanens bur,annars kan honan bli aggressiv och skada hanen för att hon vill försvara sin bur.Och hon får inte vara äldre än ett år om det är hennes första kull.Det är också bra om man har några intresserade innan man parar.

2.Hur många ungar hon får beror på vad hon är för ras.

3.Ca 28-34 dagar.Sedan kan dom gå både längre och kortare tid också;)

4.Nej det måste hon inte.Vissa ägare(om du ska låna hane)har dock det kravet.

NinniH
2/23/10, 2:15 PM
#3

1. Vad ska man tänka på?
Man bör tänka på hur man gör om man inte skulle få ungar sålda.
Vad man vill få ut av kullen.
Man bör även vara medveten om att risken finns att det kan gå illa, i värsta fall att honan dör.

2. Hur många kaninungar kan hon få?
Det beror lite på ras.
Ju större ras desto fler ungar.
Så allt mellan 1-15 ungar i princip.
Dvärgraserna brukar få ca 1-6 ungar.

3. Hur många månader är kaninungarna i magen?
En hona är dräktig 28-35 dagar.
Vanligast är 30-32 dagar.

4. Måste hon ha stamtavla eller h-bevis för att hon ska kunna bli parad?
Nej, det finns ingen regel för det.
Däremot vill jag att honor jag parar har härstamningsbevis eller stamtavla.
Detta då det blir lättare att kunna kolla upp ev sjukdomshistoria i släkten.
Det är så jag känner.
Men alla tycker olika på den punkten.

5. Hur gammal ska hon vara?
Absolut minst 6 månader anser jag, men gärna runt 7-8 månder som yngst.
Maxåldern är olika vad man tycker.
Min maxålder ligger på 12-13 månader.
Ju äldre honan är, desto större risk för komplikationer då honorna lätt lägger på sig fett som inte syns utan kan sätta sig runt organ/bäcken odyl.
Så här hemma paras honorna runt 8-11 månader.
Tilläggas att det är dvärgvädurar.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Ida94
2/23/10, 2:19 PM
#4

#2 Hon är teddylöwen så hur många ungar då? Okej det är hennes första kull.

Men om man inte kan så mycket om kaninungar kan man då få hjälp från den ägaren som man lånar hanen i från? Och får man då hem hanen, eller ge man bort honan till hanen?

[BellaO]
2/23/10, 2:19 PM
#5

1. Ja det finns många olika saker man ska tänka på, men se till att läsa på mkt innan^^, se ill att du kan å alla ungar sålda.

2. Det beror lite på Vilken ras? det är, men är allt från 1-10 det vanligaste, men har förekommit med fler, men väldigt ovanligt

3. Ungefär 30 dagar. 28-34 dagar är väl då de brukar komma:)

4. Nej, man behöver inte h-bevis eller stamtavla för att bli parad, men det är bra att veta lite om släkten satt man inte parar kanin med anlag för deffekter;) 5. Det bli könsmogna vid 3-4 månader, men då är de inte redo, utan ungefär

6-12 mån. Den ska inte vara över 1år.

En artikel jag hittade med lite faktaEn artikel jag hittade med lite fakta

NinniH
2/23/10, 2:20 PM
#6

#4: Huruvida du kan få hjälp beror ju lite på hur kunnig hanägaren är.
Hur man gör, ifall man får hem hanen eller lämnar bort honan, gör man upp från gång till gång. =)


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Ida94
2/23/10, 2:23 PM
#7

#3 Hon är ungefär 8 månader :) Tack ska fundera lite mer.

Kristall
2/23/10, 2:39 PM
#8

1. Vad ska man tänka på?
Målet med kullen; vad vill du få ut av parningen? Vad tror du att du kan uppnå med den osv. Ta aldrig en kull utan att ha ett mål bakom!

Vad tänker du göra med ungarna? Behålla, sälja? Hur tänker du få dem sålda? Vad ska de kosta? Hurudana hem tror du kommer lämpa sig för dem? Osv.

Budjet. Hur mycket pengar är du beredd att lägga ut på kullen? Vad gör du om någon av ungarna blir sjuk? Har du råd med hö, foder, strö etc.?

Plats. Om du t.ex. får 8 ungar i kullen, varav 7 är hanar, och ingen blir såld, har du då 7 burar redo för dem?
Har du en säker Hage att ha honan och ungarna i när de ska rastas? Har du en tillräckligt stor bur för kullen? (Ungarna tar stor plats och behöver kunna röra på sig ordentligt.)

Risker. Är du beredd att ta risken att förlora din hona för Att ta en kull? Det finns alltid en risk att honan dör vid förlossningen.

Tid. En kaninkull tar massor av tid, om man vill få trevliga, lätthanterliga ungar.

2. Hur många kaninungar kan hon få?
Mellan 2-6 st skulle jag säga att är normalt för dvärgraser. Min dvärgvädurhona fick 3 ungar, varav 2 levande, medan en bekants dvärgvädur fick 8 ungar, så det varierar.

3. Hur många månader är kaninungarna i magen?
En månad (mellan 28-35 dagar, ca 29-31 vanligast).

4. Måste hon ha stamtavla eller h-bevis för att hon ska kunna bli parad?
Nej, men det är att föredra. Jag anser att man aldrig ska para en kanin med okänd härstamning, då risken för genetiska defekter, inavel osv. är stor då.

5. Hur gammal ska hon vara?
Allra minst 6 månader, allra högst 2 år (enligt mig). Helst 8-12 månader vid parningen, det går att para en hona när hon är mellan 1-2 år också (om hon är i bra skick), men då är risken större för att det ska gå fel.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

hjartelyckanskaniner
2/23/10, 3:15 PM
#9

1. Vad ska man tänka på? Har du tiden, platsen och intresset som en uppfödare/ta kull på din hona? Att ha ungar tar tid och tänk så får du inte sålt alla bebisar och det är kanske inte någon som blir intresserad sen när de börjar bli 4-5 månader gamla. Du måste framförallt ha intresset. Små gulliga bebisar blir snabbt stora, könsmogna och måste ha en egen bur, iallafall hanarna.

2. Hur många kaninungar kan hon få? Eftersom du har en liten ras så får hon max 8 ungar. Hade du haft en BJ (belgiskjätte) så hade du fått upp emot 15 ungar. Men bara för att det är ett litet antal beryder det inte att det är lätt att hitta hem till alla ungarna utan man får räkna med att några kanske stannar livet ut.

  1. Hur många månader är kaninungarna i magen? Bebisarna ligger i magen till de är 28-31 dagar. Allt har med antalet ungar att göra.

4. Måste hon ha stamtavla eller h-bevis för att hon ska kunna bli parad? Din hona måste inte ha stamtavla eller h-bevis men det underlättar för dig att låna hane, få köpare och för dig själv att veta vad för sorts ungar du kan få. Har hon lejon i släkten, wienertecknat, tysk import osv. En köpare vill gärna se mammans h-bevis för att se så att det inte är nåfon zookanin som har okänd släkt. De flesta uppfödare vill se h-bevis eller stamtavla på honan för att man ska låna hennes hanar. Det finns undantag om du har väldigt bra kontakt med hanens ägare.

5. Hur gammal måste hon vara? Honan ska minst vara 8 månader gammal och max 1 år. Finns undantag om honan har väldigt bra kondition. Min hona är 1 år och 8 månader och hon är en hoppkanin som tävlar ofta så hon har bra kondition. Har honan dålig kondition och dåligt hull så kan det bli komplikationer vid förlossningen.

Man säger en viss ålder för att det ska bli så bra som möjligt för honan vid förlossningen. Det kan hända att en unge blir för stor så den fastnar. Då biter honan oftast ut den men det kan hända att den suttit fast för länge så hon förblöder. Honan föder på natten/när det är mörkt och lugnt efter det vilda. Honan föder själv och behöver inte hjälp. Skulle något vara fel så får man åka till veterinären så hjälper de till att få ut ungarna så snabbt som möjligt.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Ida94
2/23/10, 3:52 PM
#10

#8-9 tack så mycket för era svar :)

Cooper_
10/30/16, 9:54 AM
#11

Jag har en kaninhona som är ca 2 år och 1 månad gammal, är det för sent att para henne?

Riviniana
10/31/16, 12:32 AM
#12

#11 Har hon inte fått någon kull tidigare beror det till största delen på vilken kondition hon är i nu. Många anser att en hona bör få första kullen innan hon är ett år, vi har satt gränsen på två år om honan är frisk och i bra kondition. Drygt två år - tja, vissa skulle säga att det är för sent för första kullen, vissa skulle tycka att det är okej så länge honan är i bra form. Det är lite upp till var och en att avgöra, beroende på kaninen. Är hon överviktig/underviktig, svag av någon anledning, eller i lite sämre kondition i allmänhet, skulle jag säga att det är för sent för henne att få sin första kull. Är hon fullt frisk och i toppform borde hon klara av det (det är dock alltid en risk).

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

zemlathebunny
10/31/16, 9:06 AM
#13

Min kanin blev tjuvparad så hon fick ungar runt 2 år. Hon klara det bra förutom att alla ungarna dog efter en vecka för hon täckte inte för igen med päls över boet på natten (det var hennes första kull). Men hon är en hoppkanin så hon har bra kondition

Annons:
Cooper_
10/31/16, 3:14 PM
#14

#12 Jag vet inte riktigt hur man tar reda på hennes kondition, men hon tävlar inte och är ingen hoppkanin. Hon får dock springa ute i en stor bur på sommaren och under resten av året brukar hon få hoppa fritt i köket. Vikten är normal, möjligen lite mer än normal.

Riviniana
11/1/16, 1:30 AM
#15

#14 Så länge du inte märkt av att hon verkar svag på något sätt skulle jag gissa att hon är i rätt bra kondition, men det är förstås svårt för mig att avgöra över nätet🙂 Vi har själva en fullt frisk hona som ska få sin första kull i vår, strax innan hon fyller två. Vissa väntar medvetet tills honan är runt två år innan första kullen, exempelvis för att hon inte känts riktigt mogen för en kull vid ett års ålder, eller av andra skäl. Så länge honan är frisk borde hon klara av det. Men, som sagt, det är ju alltid en viss risk med Att ta en kull - även med en yngre hona - och det finns inga garantier för att allt går bra.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Upp till toppen
Annons: